En tråd om det svenska språket

Smagatusk

Guest
Ja! Jag erkänner! Jag är en person som ibland har svårigheter med de/dem. Om vi bortser uppenbara tips som att byta ut "de" mot "vi", och "dem" mot "oss", så råder det fortfarande vissa tveksamheter hos mig. Till exempel:

"Ska de/dem bilarna skrotas?" Rent instinktivt vill jag använda mig av "de". Jag vet dock inte varför eller vad regeln säger.


Vad betyder "att slåss mot väderkvarnar"? Är det att slåss mot en inbillad fiende, eller en fiende som är omöjlig att vinna över?


Och förresten... Detta är en tråd där ALLA stavfel, språkfel osv får påpekas. Om det inte handlar om uppenbara tangentbordsmissar, alltså. Och självklart utan tillmälen.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Om du inte vet om du skall använda de eller dem så varför skriver du bara inte dom? Det är ju alltid halvrätt.

T.ex. "Skall dom där bilarna skrotas?" ser väl inte så tokigt ut? Fast som du gissade ovan så är ju "de" naturligtvis helt rätt i det här fallet :)
 

Smagatusk

Guest
Jo, jag vet att det var Don Quijote. Dock så står det inte helt klart för mig vad folk vanligtvis menar när de använder uttrycket.
 

Smagatusk

Guest
Om du inte vet om du skall använda de eller dem så varför skriver du bara inte dom? Det är ju alltid halvrätt.

T.ex. "Skall dom där bilarna skrotas?" ser väl inte så tokigt ut? Fast som du gissade ovan så är ju "de" naturligtvis helt rätt i det här fallet :)

Det kan man så klart göra, men det ser jävligt tråkigt ut. Tycker i alla fall jag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo, jag vet att det var Don Quijote. Dock så står det inte helt klart för mig vad folk vanligtvis menar när de använder uttrycket.

Tror det avser en inbillad fiende man inte kan vinna över.

Numera bryr jag mig inte längre över mina problem med skriftspråk, jag stavar fortfarande bättre än de flesta av dagens ungdomar...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo, jag vet att det var Don Quijote. Dock så står det inte helt klart för mig vad folk vanligtvis menar när de använder uttrycket.

Finns det ens någon entydig tolkning av det du frågar om? Vet att jag rotade i vad Cervantes ville ha sagt men det är nästan 20 år sen och det har hänt en del sen dess... Jag tycker dina alternativ är gångbara båda, man kan väl vara noga med sammanhangen. Riddaren blev ju alltmer desillusionerad eller förvirrad allteftersom berättelsen framskrider. Vapendragaren minns jag som en intressant karaktär.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Får väl ta på mig rollen som expert. Jag har ju trots allt en kandidatexamen som språkvetare :p

De är subjektsform. Dem är objektsform.
Subjektet gör något mot objektet (kort sammanfattat)

Pojkarna sparkade bollarna.
De sparkade dem.

Vad gäller uttrycket så är det mycket riktigt att slåss mot en inbillad fiende. Don Quixote De la Mancha slogs ju mot väderkvarnar som han trodde var jättar. Nuförtiden används det väl mest om folk som slåss mot/för något som man egentligen inte behöver slåss mot/för. De inbillar sig att det är en livsfarlig fiende som måste nedkämpas när det egentligen är en ickefråga.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Här kommer ett knivigare idiom "kommer som ett brev på posten"
Idag används det både som nåt som kommer väntat eller nåt som kommer oväntat (beroende på vad användaren har för tankar om posten antar jag)

Att korta ner ordet meningslös till menlös blev så vanligt att man döpte om menlösa barns dag till värnlösa barns dag.

Jodå, språket förändras och får nya betydelser men de/dem tycker jag att man ska använda korrekt eller inte alls.
Jag ser inget fel alls i att ersätta de/dem mot dom, i alla fall om man är osäker över de/dem och man använder det konsekvent :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här kommer ett knivigare idiom "kommer som ett brev på posten"
Idag används det både som nåt som kommer väntat eller nåt som kommer oväntat (beroende på vad användaren har för tankar om posten antar jag)

Att korta ner ordet meningslös till menlös blev så vanligt att man döpte om menlösa barns dag till värnlösa barns dag.

Jodå, språket förändras och får nya betydelser men de/dem tycker jag att man ska använda korrekt eller inte alls.
Jag ser inget fel alls i att ersätta de/dem mot dom, i alla fall om man är osäker över de/dem och man använder det konsekvent :tummenupp

Jag har aldrig varesig hört eller sett menlös i betydelsen meningslös. :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag får krupp av folk som bara skriver och struntar hur det ser ut, skippar alla former av skiljetecken, versaler/gemener och dessutom särskriver :mad: Det känns som att det är ett eskalerande problem iom alla mobiler som autokorrigerar dessutom, folk verkar tro att vanliga datorer ska göra samma sak också :va
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag får krupp av folk som bara skriver och struntar hur det ser ut, skippar alla former av skiljetecken, versaler/gemener och dessutom särskriver :mad: Det känns som att det är ett eskalerande problem iom alla mobiler som autokorrigerar dessutom, folk verkar tro att vanliga datorer ska göra samma sak också :va

Men du tycker det är okej att hoppa över ordet "i"? :hihi
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag får krupp av folk som bara skriver och struntar hur det ser ut, skippar alla former av skiljetecken, versaler/gemener och dessutom särskriver :mad: Det känns som att det är ett eskalerande problem iom alla mobiler som autokorrigerar dessutom, folk verkar tro att vanliga datorer ska göra samma sak också :va
Jag vet ju inte dom ska va var!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Inte jag heller. Men vem tusan använder "komma som ett brev på posten" om något som kommer överraskande?

Tänkte samma sak. Aldrig hört någon använda det uttrycket om något oväntat. Har alltid bara hört det i betydelsen att något kommer precis som väntat. Typ "Jag var ute utan jacka igår och idag kom förkylningen som ett brev på posten"
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tänkte samma sak. Aldrig hört någon använda det uttrycket om något oväntat. Har alltid bara hört det i betydelsen att något kommer precis som väntat. Typ "Jag var ute utan jacka igår och idag kom förkylningen som ett brev på posten"

Exakt så. Som en garanterad följd av något. Men det är ett uttryck som härstammar från den tid breven faktiskt levererades med viss säkerhet. Idag är det något missvisande - ungefär som att något går som tåget eller på räls. SJ har där fullständigt skjutit liknelsen i sank (ehm, för att använda ännu en liknelse :) ).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag får krupp av folk som bara skriver och struntar hur det ser ut, skippar alla former av skiljetecken, versaler/gemener och dessutom särskriver :mad: Det känns som att det är ett eskalerande problem iom alla mobiler som autokorrigerar dessutom, folk verkar tro att vanliga datorer ska göra samma sak också :va

Man borde spotta på dems ansikte.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top