En slang lös, var ska den sitta? Suzuki Gsxr 600

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Ah jag har enbart skruvat på en av de fyra skruvarna, trodde inte man behövde justera de andra. Okej, så inställningen på de här skruvarna har ingenting med att den dör att göra? :)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ah jag har enbart skruvat på en av de fyra skruvarna, trodde inte man behövde justera de andra. Okej, så inställningen på de här skruvarna har ingenting med att den dör att göra? :)

Nej inställningen av luft/bränsleskruvarna ska inte orsaka att att den tvärdör after ett tag. Speciellt inte på lite varv som när du körde.

Under förutsättning att startmotorn orkar dra runt även sedan motorn har stannat så har problemet inget med generator och statorlindningar att göra.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Okej! Men om choken hängt sig, hur är enklast att lösa det? Ska kolla tändstiften idag ifall det kan vara som ni skrev innan med utesluten gnista/om den får för mycket bensin.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du har väl manuell choke på den där. Då ser du på förgasarna om reglagen går till och från som de ska när du manöverar choken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nya frågor....
Går de hålla liv i motorn om du håller lite varvtal? Eller stannar den ändå efter en viss stund?
Om den stannar i vilket fall hur länge går den?
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Jo men det finns ju en spak på styret men det händer inget när man rör den alls. Direkt när jag startar hojen och den är kall, så går den på 4000 varv en stund sen sjunker den.
Jo det går att hålla liv i han om jag håller lite varv själv:)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jo men det finns ju en spak på styret men det händer inget när man rör den alls. Direkt när jag startar hojen och den är kall, så går den på 4000 varv en stund sen sjunker den.
Jo det går att hålla liv i han om jag håller lite varv själv:)

Jag fattade det som att den kunde tvärdö även vid körning. Om det bara är på tomgång eller låga varv är det läge för en ordentlig förgasarrengöring och inställning av dem.

Kolla vart vajern till choken ansluter på förgasarbryggan och att det följer med där när du öppnar och stänger choken. Eventuellt kan höljet på chokevajern ha lossnat så att choken har hamnat i öppet läge.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du kan hålla den igång är det som sagt bränslefel. Jag gissar att sålänge den går på choke så går den ett tag tills den blir varm och du slår av choken. Vissa motorer reagerar inte på choken nämnvärt när de är varma men de startar inte kall utan choke.
Som vi redan nämnt så måste du plocka lös förgasarna och pilla isär dem i minsta detalj och rengöra alla mun stycken och nålsäten. Lågfartsmunstyckena slår igen först och de är nog dem som är kläggiga nu för de va svinliten i dim 0,12mm. De är viktigt du rengör dem med veckat koppartråd som du hittar i högtalarkablar. Dra ur en sådan tunn råd som är några dm så kan du pilla in den i munstyckena och typ såga ut skiten med vecken på tråden. Du får absolut inte göra det med ståltråd för då förstoras munstyckena!
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Okej, jag justerade alla lågfartsskruvar iallafall och de tre jag ej skruvat på var utskruvade 2,5 varv så skruvade ut alla fyra 2,5 varv. På 2500 varv kunde jag släppa gasen och låta den gå utan att behöva lirka med gasen själv, lägre än så verkade den dö. (då har jag skruvat på tomgångsskruven) Låter avancerat att pilla ner förgasaren så jag får kolla med någon kunnig om det.
Apropå choken så rör sig förgasarbryggan när jag öppnar/stänger choken, så verkar inte vara något fel på den.. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
2,5 varv ut är inte ett standardmått 1-1,5 varv är mest vanligt original. Men om din maskin har öppen ljuddämpare och annat luftfilter så kan uppimot 2,5varv vara bra. Men som tidigare nämnts så har blandskruvarna inte med motorstoppen att göra de kan bara få motorn att går oroligt på tomg om de står fel.
De är inte avancerat att skruva isär förgasarna de är lika enkelt som att bygga med lego eller liknade. De jobbiga är att ta lös förgasarbryggan och få dit skiten igen. En mc firma lär inte ta många kr för att rengöra förgasarna om du kommer dit med dem lös.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
(UPPDATERING)
Igår orkade jag inte hålla på med motorcykeln överhuvudtaget så struntade i att gå ut dit ens. Idag slog tanken mig att jag aldrig kollade så att spjället öppnade/stängde sig när man stängde av/på choken så skruvade bort luftburken och kollade, spjällen har fastnat i stängt läge och händer ingenting när man rör choken!! Anledningen till varför den dör? Fasen så skönt tänkte ju jag :lol Försökte kolla lite hur vajern är fast och vart den här mässingsfärgade skenan eller vad man kallar det, hakar fast sig för att öppna spjällen. Ska de sitta ihop med någonting? Den här vajern som går till skenan går att ta bort lätt, och upp till på styret, den här kabeln som är kopplad i chokereglaget är inte i spänt läge utan går att röra som om den vore "lös". Någon som har en idé? Typ, hur ska den här skenan vara kopplad till förgasaren?
 

Bifogat

  • image2 (3).jpg
    image2 (3).jpg
    1.8 MB · Visningar: 33
  • image1 (6).jpg
    image1 (6).jpg
    1.9 MB · Visningar: 31
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De finns inga chokespjäll i dessa förgasare de spjäll du tror är choke är trottlarna som är vacumdriven. Dessa trottlar öppnar endast då motorn är igång och man gasar. Efter dessa trottlar kommer gasspjällen som man rör med gashandtaget. Choken är en plunchkolv som öppnare en bränsleleding som mynnar ut vid gasspjällen.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Startade hojen idag och lät den gå på tomgång men den svajade upp & ner ganska mycket, i början när jag startade hojen så fick den lite avgaspuffar. Han höll rätt hög "tomgång" kring 4000 varv då när jag startade den, men gasade jag till några gånger så sjönk tomgången till strax under 3000, för att sedan stiga sakta upp igen. Höll på så några gånger tills den sjönk ner mot 2000 och under där omkring, men sen dog den. Skyndade mig fort som attans för att ta bort tändstiften och såg att första var rätt svart/bränd, och likaså på de tre andra. De var inte så värst blöta, ytterst lite bara, vilket förvånade mig för hade förväntat mig dyngsura typ. Stiften heter NGK R CR9E, ni tror inte att jag har för dåliga stift gentemot bestyckningen? OBS, kollade aldrig tändningen.. kanske var dumt att utesluta det, känner jag nu. :lol
 

Bifogat

  • image1 (7).jpg
    image1 (7).jpg
    1.9 MB · Visningar: 15
  • image2 (4).jpg
    image2 (4).jpg
    1.8 MB · Visningar: 15

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Genom att den inte stannar om du håller den på lite varv så är felet med stor sannolikhet att förgasarna behöver en rengöring.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Har gjort lite andra prov före jag skruvar isär förgasaren och rengör, kan nog vara en bra lärdom för mig att kolla andra tips före!
Jag har rengjort stiften noga med stålborste och kollat gnistan i alla fyra, den har gnista. Jag har knackat lite lätt på trottelhusen för att se om någonting fastnat där inne. Den dog iallafall, men skam den som ger sig! Tog bort tändstiften och det var bensin på dem, relativt mycket men ingen var sotig. Kollade gnistan igen och den får gnista även efter den dör. Men när man rengör munstycken/nålar, måste man använda en tråd från exempelvis en högtalare som ni säger eller kan man prova använda tryckluft? Förresten, det droppar en del bensin under förgasaren där de här lågfartsskruvarna sitter, är det tecken på att någonting hakat upp sig i förgasaren eller skit som samlat sig där inne?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top