En slang lös, var ska den sitta? Suzuki Gsxr 600

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Då är det nog rätt med slangarna nu eftersom det blev precis som i bilden i manualen.
Hur yttrar det sig med startproblemet? Startar den varje gång och dör efter en stund?
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Ja precis, den startar lätt varje gång och går bra på tomgången i någon minut sen får man hålla lite gas själv för annars dör den. Efter en stund, att man hållt på så där att försöka hitta tomgångsläget så kan det bara tvärdö och går inte igång efter det. Låter man den stå ett tag så startar den igen utan problem.

Köpte en flaska "Red line SI-1, complete fuelsystem cleaner" som jag tänkte hälla i lite grann och försöka åka ut (om den inte bara tvärdör) och se om det kan göra susen.. men känns tokigt om det ska vara så enkelt att det bara behövs lite jox-medel :p
 
Last edited:

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Hittade den här bilden också som visar hur de ska gå ihop sen, så då är ju det problemet löst! Låter logiskt att den får för lite bensin, eller för lite luft kanske? Om det är så att choken är igång hela tiden täpper inte den igen luftsystemet? hmm.. :gnissla
 

Bifogat

  • image1 (5).jpg
    image1 (5).jpg
    1.4 MB · Visningar: 58

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja då är frågan om slangarna löst. Som jag har fattat det är de kopplade till ventiler för ökat bensinflöde vid fullgaspådrag.

Prov som jag skulle göra är att titta på avgaserna när den går och kolla att det inte rycker svart och luktar bensin. Det skulle tyda på att någon eller fler flottörventiler inte håller tätt så att den surar ner sig.

Jag skulle även lossa soppaslangen och kolla att det pumpar på ordentligt en kort stund när tändningen slås på.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här har du en länk till bränsleblandskruvarna . De ska vara alla nr från 27-30 de är skruv fjäder bricka och oring.
Räknade du antalet varv dessa skruvar va utskruvade? De ska vara utskruvade ca 1 varv men man kan finjustera så tomg blir så jämn som möjligt på dessa skruvar.
Ang skit i förgasarna gör de att dem både kan becka ingen och flöda över. Häll i hela flaskan rengöring och knacka även kraftigt på förgasarna för då kan flotören skallra sig tät (om du har tur). Om den går på tomg kan du känna om alla avgaskrökar går lika varma, blomspruta funkar bäst, fräser de lika på alla rör så är lågfartsmunstyckena ren ivf.
Du bör ta hjälp av någ erfaren skruvare om de slutar med att ta lös förgasarbryggan för de är ett eländes trångt och mycket skruvande. Du bör också veta hur man rengör munstycken och nålsäten på rätt sätt så en van skruvare är en bra ide alt lämna in på verkstad.
Om jag bott närmare har jag rengjort gasarna gratis och kollat flotörhöjder samt skick på trottelnålar nålmunstycke. Hur många mil har den gått? Jag funderar på skicket på trottelnålar och nålmunstycke.

https://www.suzukipartshouse.com/oemparts/a/suz/50d3bd55f870021958f26d8d/carburetor-model-v
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Den ryker inte svart även när man ger han gas, bensin är inte omöjligt att den luktar.. men nu har jag varit i garaget i en veckas tid så det kan vara en inbillning :p

Kollade det där men soppaslangen, det kommer bensin ur den iallafall. Lossade båda, det går en slang i mitten av förgasaren, och en undertill. Båda kom det bensin ur. Den slangen som går in i mitten av förgasaren låg den en liten "påse", såg ut som ett filter, det ska vara så eller?

Jag startade hojen och varvade rätt mycket för att se så det kommer in bensin i systemet, sen åkte jag ut typ runt kvarteret och gasade på och försökte hålla rätt höga varv, men den dog efter en stund iallafall.. Kanske har något att göra med att jag skruvat på tomgångsskruven när den varit kall?
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Tack! Nej har inte gjort det, men de gick att skruva bra många varv.. men skruvade tillbaka dem till de dem var ställda. Men tycker du jag ska skruva in den helt och sen skruva tillbaka ett varv?
Jag avvaktar med rengöring av munstycken & nålsäten, har några erfarna jag kan ta hjälp av iofs men sen vill man ju alltid försöka själv, kanske är korkat när det gäller så känsliga delar :tungan
Hojen har gått 4800 mil :)
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Dör den även om du har tanklocket öppet? Kan bli vakum i tanken.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Förra ägaren hade bestyckat om förgasarna, satt i större munstycken och nålar också.. vad det menas vet jag inte riktigt men tror det är för att den ska gå vassare? Kan det påverka varför den håller på och dör efter en stund?

- - - Updated - - -

Det har jag inte provat! Men kan göra det :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om det inte är för svårt att komma åt kan du ta loss ett stift och kolla precis när den har tjuvstannat. Är det blött får den för mycket soppa och för lite om det är snustorrt. D.v.s. om felet är bränslerelaterat.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett annat prov som du kan göra för att kolla att tändningen inte lägger av. Lossa en tändhatt och sätt dit ett stift i hatten som jordar mot gods. Sedan kollar kollar du att gnistan inte försvinner samtidigt som motorn lägger av. Låt det befintliga stiftet sitta kvar och varva inte så mycket. Du får vara med och kolla precis när det sker för att kunna avgöra om felet beror på utebliven gnista.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Förra ägaren hade bestyckat om förgasarna, satt i större munstycken och nålar också.. vad det menas vet jag inte riktigt men tror det är för att den ska gå vassare? Kan det påverka varför den håller på och dör efter en stund?

- - - Updated - - -

Det har jag inte provat! Men kan göra det :)

De lät bra om han bytt nålar för de kan vara ganska nötta vid 4800mil. Men även om de är nötta så ska den inte stanna den ska bara gå allmänt fett i hela registret förutom på full gas där ska den gå rent oavsett hur slut nålarna är.
Men som redan nämnts kolla gnistan omedelbart när den stannat.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Tack för alla era tips, jag ska kolla dessa imorgon för att se om det kan vara något utav de.:krama Om tändstiftet är blött, vad beror det på? Något som hakat upp sig? Om tändstiftet inte får gnista, får man byta tändspolen då? Jag är ju ledig på tisdag så det lär bli en mekdag om problemet inte är löst imorgon vill säga.. :tungan
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om tändstiftet är blött kan det bero på att en eller flera förgasare flödar och släcker gnistan. Eller att gnistan har uteblivit. Så genom att kolla om det kommer gnista som jag beskrev så kommer du närmare felorsaken.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Gick ut idag och hällde i halva flaskan jox-medel och fyllde en tank bensin, startade den och höll rätt höga varvtal. Han startade lätt idag också men verkade gå en aning bättre, men rök lite mer. Kom upp i temp som jag inte ens hann göra förut, innan den dog. Efter en stund så försökte jag hålla lågt varvtal när den var uppe på 50 grader för att ställa tomgången men så släppte jag gasen helt av någon anledning och den dog. Efter det startade den inte, så jag skruvade bort allting för att komma åt tändstiften, tog bort hatten och hittade tamejfan inte verktygen för att få loss tändstiftet.. lagom trött man blir :mad: Ingenting annat man kan prova förutom det? Tillsvidare, vill säga.. Men kan det vara så att jag behöver skruva ut den här lågfartsskruven jag skruvade på innan? Eller ska jag låta den vara så som den är i dagsläget?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova ställa upp tomgångsskruven i första han så den går på tomg ca 1300-1500varv. Om den går surt fett då så ska du gänga ut lågfartsskruvarna en aning. Ex om de är öppen 1 varv nu så dra igen dem ett kvarts varv och mer om behövs. Motorn måsta vara helt varm dvs arbetstemp när du ställer in dessa skruvar. Går den däremot oroligt och har svårt att hålla stabil tomg så går den magert, skruva då UT dem ett kvarts till halvt varv eller mer....
Men innan du finlirar in dessa skruvar måste du testa blomsprut testet på krökarna så du vet om lågfartsmunstyckena är rena, de måste vara hyfsat lika varma!
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Justerade ut den här lågfartsskruven från botten till 1 och en kvarts varv. Tomgången låg runt 1200 då, gasade till några gånger och den håller sig rätt stabilt på 1200 varv, men så skulle jag justera den ytterligare så skruvade ut den ett kvarts varv till men då börjar den gå magert, som den vill dö så man får hålla gas själv. Hojen dog ju sen för jag släppte gasen, sen blev den svårstartad så tänkte ställa in den på ett och en kvarts varv igen och sen ut och provåka med han och se hur långt jag kommer om någon timme. Avgaskrökarna är lite differens på, den längst till vänster är inte lika varm som de andra, det är typ.. Varm, varmare varmast osv.. Men då är det kollat på att jag haft igång den enbart några minuter och inte ut och åkt med den.
Tycker det låter konstigt det här med att jag kan ha igång den ett bra tag och sen att den ska dö när jag släpper gasen, om den inte får gnista, borde den inte dö direkt då och inte kunna hålla varv? Men ska absolut kolla det sen när jag har verktygen igen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När du säger att du skruvat på lågfartsskruven låter de som du bara justerat "en" skruv på en av förgasarna? Eller fattar jag fel för man måste såklart justera alla fyra skruvar likadant lika många varv utskruvat. Skruvar man ut dem får motorn mer soppa enbart på tomg och i krypfarter = låga gasutslag. Att den stannar efter en stund kan bero på att den går fett pga hängd choke eller överflödande förgasare och då går motorn så länge den är kall när den blir varm surar den ihop.
Men om de är elfel som ex statorlindning som är väck så brukar de funka till kopparlindningen i statorn blir varm då stannar eller poffar motorn. Kopparlindningen utvidagar sig vid värme och då kan den tappa kontakten.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top