En slang lös, var ska den sitta? Suzuki Gsxr 600

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Hej! Jag köpte hojen i lördags förra veckan & den fungerade utan problem, körde en hel dag med den. På kvällen tankade jag den och ställde in hojen i garaget! Dagen därpå skulle jag ut och åka igen så startade jag den & skulle byta om, men märker att det börjar rinna bensin, ganska mycket. Stänger av hojen och börjar felsöka, lyfter tanken och startar igen. Ser då att en ”koppling” som har tre uttag, ihop med två slangar, rinner det bensin ur. Har följt alla slangar ifrån både tank & förgasare men ingen verkar gå ihop med den här kopplingen.. inga slangar ligger löst nertill eller dylikt. Har lyft på tanken & luftburken för att komma åt lättare men ser fasiken inte vart den ska gå ihop, och slangarna som går till den här ”kopplingen” är rätt så korta så den kan inte gå så långt heller. Hojen startar relativt lätt, utan choke också, men efter någon minut så börjar det rinna bensin ur slangen & sen dör hojen så förmodligen får den inte tillräckligt med bensin! Det finns en slang som hänger löst ifrån luftburken men skulle inte kunna ana att den ska sitta fast där?!
Har ni några idéer, tankar eller haft någorlunda problem som mig? Snälla, skriv och ge tips. Har varit till verkstaden och rådfrågat men de ville ta in hojen men då kostar dem 980kr/h också. De två översta bilderna är på slangen som läcker bensin (den jag håller i). De andra bilderna är vart slangarna är kopplade till!
Tacksam för svar :)
image4.jpgimage1.jpgimage2.jpgimage3.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man ser inte på bilderna vart slangarna är inkopplad men om de sitter på förgasarnas flotörkoppar längst ner så är de dränerslangar. Om jag får gissa friskt så tror jag att förra ägaren dränerat ur förgasarna inför vintern men glömt dra åt någon dränerskruv tillräckligt. När du började köra vibrerade en eller flera lös = läcker bensin tills flotörkoppen eller flera flotörkoppar är torr. På bild 2 och 3 syns dräneringsskruvarna de är skruvarna med både stjärnfäste och spårmejselfäste på prova dra åt dem bara!
 
Last edited:

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Gick ut och skruvade till dräneringsskruvarna och det fanns lite motstånd att ge. Han startar lätt, men efter någon minut dör den. Choken funkar inte heller.. Inget bensinflöde? Har följt varenda slang och ingen som saknas/ska pluggas in. Efter att hojen dör så startar den inte. Försökte rita på bilderna hur de är kopplade och vart :)
 

Bifogat

  • image2 (2).jpg
    image2 (2).jpg
    688.4 KB · Visningar: 74
  • image1 (3).jpg
    image1 (3).jpg
    690.4 KB · Visningar: 66

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De öppna slangarna kan eventuellt vara dräneringar för otäta flottörventiler. Går de en till varje förgasare?
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Vilka slangar tänker du på, de jag håller i? De sitter bakpå någon sorts kontakt av något slag. Men hur det kommer bensin därifrån vet jag ej.. :smasha
Enligt ett engelskt forum jag hittade så menar dem på att det är vacuumslangar, som går ihop med den här pluggen eller vad man ska kalla det. (de jag håller i iallafall) och de har dem satt ihop med den här slangen som sitter undertill på luftburken.. Men låter orimligt om det kommer bensin ur de här vacuumslangrna? Varför gör det de isåfall?
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja de du höll i menade jag. Men om de går till någon typ av elkontakt vet jag inte vad det kan vara. Försök att hitta en manual till hojen på nätet. Jag googlade efter manual men gav upp på en gång när jag kom till sajter som kräver registrering. Men det brukar gå att hitta om man inte ger sig.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Kan också vara jag som beskriver det helt fel, men om du scrollar upp lite så har jag postat två bilder som jag ritat hur slangarna är dragna och vart de är kopplade till. Du kanske ser något jag inte ser? :) Har försökt kolla på sprängskisser, men ingenting som ger en ledtrådar. :(
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Gick ut och kollade om jag såg något specifikt, det droppar lite bensin ifrån hålen till skruvarna under förgasaren (den skruven jag tog bild på och frågade vad det var för skruv). Tog bort den pluggade dräneringsslangen som sitter på vänstra sidan om luftburken, där rann det tjock gegga ur, påminner om olja, det var inte särskilt mycket. Ingen som verkar ha någon ide? :)
Sydney: om det är otäta flottörventiler, vad får man göra då? :) :Bugar
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
låter logiskt! Ska kolla mer imorgon, hittade en på nätet kan troligtvis maila den :) Tacksam för all hjälp!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På bild 1 runda prylen med slangarna fastsatt i är förmodligen elchoke. Du kan testa den genom att dra sätta dit lösa slangar som du kan blåsa i med munnen. Du behöver bara en slang och andra bortdragen, blås samtidigt som du chokar förutsatt att de inte är automatisk choke som regleras av vattentemp!! Om de är manuell elchoke så ska du kunna blåsa igenom den när du chokar. Om den inte funkar så kolla om den får ström när du chokar eller ge den direktström 12v för att se om den öppnar. De kan ev höras ett klick när choken aktiveras.
Ang de små mässingskruvarna du fipplade lös så är de lågfarts bränsleskruvar de ska vara utskruvade ett vist varvtal när du återmonterar dem. Om de läcker där har den ytterst lilla oringen torkat sönder eller så har någon tappat bort den . De ska sitta en fjäder + liten bricka och längst in oring.
Ang läckaget låter det som den flödar över pga skit i flotörnålmunstycket så du måste rengöra nålsätet noga och kolla skit i alla munstycken. Du lär inte behöva köpa något förutom de små oringarna och kolla så de inte fattas liten bricka och fjäder till mässingskruvarna. De bör finnas på Braigasen.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Men om det är så att flottörkopparna är fulla, borde jag tömma ur bensinen eller hälla i något medel, om det skulle vara något skit som gör att det blir överfullt i systemet? Det började ju rinna därifrån efter jag hade tankat och haft den stående över natten, och då var det full tank. Det gör inget om man blandar 95 & 98? Om det är dränerslangar så ska dem hänga fritt sådär? Och alltså inte kopplade någonstans? :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är okey att blanda 95 och 98 oktan. Det som händer är att oktanvärdet blir 96,5 om du blandar lika delar.
Det brukar finnas flera dräneringsslangar. En som går upp till utrymmet under tanklocket, sedan slangar som dränerar om flottörventilerna läcker. Det vanliga är att de leds ner och ut under motorn men på sidan om så att det inte hamnar direkt under hjulet.

Det råkar inte vara så att du tankade proppfullt och sedan har haft hojen på sidostöd? Då kan man tänkas sig att det rinner ur den dränerslangen.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Jag ska prova det, men du menar de svarta klumparna med kontakt i? Men utifrån läckaget, går det inte att hälla i något medel då för att få bort skit i systemet? Eller hur rengör jag det lättast? De små oringarna, hur ska de sitta då? Sitter de i skruvhålet som man ser eller får man demontera allt och sitter i förgasaren? :tungan
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Hmm, så det kan vara en dräneringsslang om det är fullt i systemet alltså? Just nu har jag kopplat ihop dessa fastklämda slangar jag håller ihop med den slangen som går under luftburken, men det känns fel på något sätt! Men känns också fel att den ska hänga löst, är inte så kunnig om det här men jag ska prova era förslag. Jo, jag tankade proppfullt och den har stått på sidostödet så det kan ju vara något sånt iofs.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Så här har jag kopplat den nu.. den passar ju där men hojen dör ju fortfarande :gråta
 

Bifogat

  • image1 (4).jpg
    image1 (4).jpg
    1.2 MB · Visningar: 83
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top