En liten rapport från sjukhuset!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det blir mindre mosigt för varje minut! Idag hade dom uppe patrik i en stol! för att få lite omväxling på dieten. Det var tydligen en svår pärs. Han sov visst sött i flera timmar efteråt. Jag var där på eftermiddagen och konstaterade att Åsa och Ploppen åkt hem och skulle just till att gå när Patrik vaknade och det blev lite fotbollsprat och så... Till slut kom vi in på hoj och han undrade hur olyckan gått till så jag berättade det jag visste. "Fan vad klantigt" var en kommentar som hördes... Hälsade från er alla och som avslutning så bad han mig hälsa "I'll be back!" :tummenupp
Gôtt!! Magnus
 

Pillis

Jag begär inget men vill ha allt...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
En familjeräser...Emmaljunga City Cross -07
Kom nyss från sjukan där jag dels besökt en nära vän som kraschade m sin mc i torsdags kväll samt dels besökt Patrik! Han är VÄLDIGT trött vilket man kan förstå och så har han lite feber! Pratade lite med honom och när han flinade och sa "jag träffar Mossberg mer än jag träffar min fru" så kunde jag inte låta bli att skratta!:) Killen har en jävla skön inställning och humor! :tummenupp Med det kommer han långt...
Tänker tassa förbi Patrik en sväng imorgon också då läkaren sa att han kommer vara kvar i Varberg över helgen och ev förflyttas på måndag el tisdag!
 
Last edited:

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
Torkel skrev:
Mycket bra idé, borde minska olycksrisken rejält!
Sen är frågan om man i stridens hetta kommer ihåg att vifta med armarna när man står still, kanske skulle tävlingsledaren tända lampor och rödflagga racet direkt han/hon ser att en hoj står stilla när starten har gått?

Extremt skönt att höra att alla inblandade är på bättringsvägen!

Kan ju vara svårt för starten att se om någon får tjuvstopp... Men om man däremot övat in motsvarande förfarande som jag nämnde tidigare riktigt ordentligt, (ska sitta i ryggmärgen). Då borde man kunna placera en kille bakom statfältet som har tillgång till rödlamporna. Ser ju direkt om någon stäcker upp händerna en halvmeter. Starten borde då kunna avflaggas på ett par tiondelar. Ja borde väl i alla fall ses över på något sätt....
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Att på något sätt avbryta starten med lampor när starten väl har gått, tror jag inte är möjligt. Jag tror inte det finns kapacitet kvar i de hjärnor som står på en startgrid att hantera såna saker. Däremot kan nog en starter se till att hålla kvar fältet om han ser att en hand åker upp. Men när väl lamporna har släckts, då är alla så överfokuserade på sin egen start och att hålla sig fri från andra hojar. Att flytta starten närmare första böj lär ju inte heller hjälpa mot den här typen av olyckor.

Om man ska göra starten säkrare tror jag mer på andra åtgärder, som ex. större luckor mellan leden alternativt rullande start.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
ZoulFly skrev:
Att på något sätt avbryta starten med lampor när starten väl har gått, tror jag inte är möjligt. Jag tror inte det finns kapacitet kvar i de hjärnor som står på en startgrid att hantera såna saker. Däremot kan nog en starter se till att hålla kvar fältet om han ser att en hand åker upp. Men när väl lamporna har släckts, då är alla så överfokuserade på sin egen start och att hålla sig fri från andra hojar. Att flytta starten närmare första böj lär ju inte heller hjälpa mot den här typen av olyckor.

Om man ska göra starten säkrare tror jag mer på andra åtgärder, som ex. större luckor mellan leden alternativt rullande start.

Håller med, tror inte jag skulle kunna fokusera på en lampa som ev. kan tändas för att avbryta starten när den röda väl slocknat... Man är helt enkelt för koncentrerad på annat av förklarliga skäl...

Rullande start går fetbort däremot!! Finns inget tråkigare än när dom kör rullande start på biltävlingar. Folk börjar ju alltid rejsa och söka position innan lampan slocknat, känns inte som något för MC-racing...

Men däremot öka avståndet mellan leden, det tycker jag är en bra idé. Dels så gör det kvalet viktigare och mer utslagsgivande (som i MotoGP t.ex), sen har man längre tid på sig att reagera vid såna incidenter som denna. Nån tiondel kan ju vara skillnaden mellan "nära", och "katastrof" vid en sån här situation...
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Macke skrev:
Rullande start går fetbort däremot!! Finns inget tråkigare än när dom kör rullande start på biltävlingar. Folk börjar ju alltid rejsa och söka position innan lampan slocknat, känns inte som något för MC-racing...

Ja, jag håller med. Rullande start skulle nog inte kännas lika...spännande. Rent "tekniskt" så tror jag det skulle funka och vara effektivt, men man skulle nog missa kicken/spänningen som en stillastående start innebär...på gott och ont.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ZoulFly skrev:
Ja, jag håller med. Rullande start skulle nog inte kännas lika...spännande. Rent "tekniskt" så tror jag det skulle funka och vara effektivt, men man skulle nog missa kicken/spänningen som en stillastående start innebär...på gott och ont.

Med rullande start får man ett annat problem, det kan råka gå väldigt mycket fortare in i första böj..
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
ZoulFly skrev:
Att på något sätt avbryta starten med lampor när starten väl har gått, tror jag inte är möjligt. Jag tror inte det finns kapacitet kvar i de hjärnor som står på en startgrid att hantera såna saker. Däremot kan nog en starter se till att hålla kvar fältet om han ser att en hand åker upp. Men när väl lamporna har släckts, då är alla så överfokuserade på sin egen start och att hålla sig fri från andra hojar. Att flytta starten närmare första böj lär ju inte heller hjälpa mot den här typen av olyckor.

Om man ska göra starten säkrare tror jag mer på andra åtgärder, som ex. större luckor mellan leden alternativt rullande start.

Tänkte att lamporna skulle vara extremt starka blinkande tex i klass 10-20 extraljus. Skulle vara omöjligt att missa i periferin vara sig man vill eller inte. Vet man att det betyder omstart behöver man ju bara sluta acc. för att undvika crash. Tror det skulle fungera bra har själv kört så jag vet att mycket adrenalin flödar men även reaktioner är därför på topp.

Men alla förslag bör väl diskuteras. Tycker bara att några påtagliga säkerhetsändringar borde genomföras. Var ju nära att kosta ännu ett liv och dessutom på kort tid.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
oFFkeFF skrev:
Med rullande start får man ett annat problem, det kan råka gå väldigt mycket fortare in i första böj..

Ja, eller nja...ja, det är kanske högre fart när inbromsningen börjar, även om detta beror på när och var man släpper fältet fritt. Men det farliga är ju inte farten i sig, det är stora fartskillnader som gör det farligt.
 

Ploppen

Länge leve fotfolket!!!
Gick med
23 May 2003
Ort
Å-berga
Hoj
Gixxer SVART K5, IDM K6 Yoshimura, ERF K5 full kittad:)
Hej
Vill tacka alla som har hälsat till Patrik och hans Familj. Det vet jag att alla inblandade behöver, man känner att det betyder mycket. Det är en speciell känsla att se en människa man bryr sig om liggandes hjälplös i en säng. Grymt obehagligt:( Man får sig en riktig tankeställare. Men sen känns det ju såklart skönt att sitta bredvid Putte och skämta, och allt känns som vanligt en stund. Tyvärr förstår han ju inte allvaret i hans skador än, imorse satt jag bredvid honom när han plötsligt utbrast:
- VA FAAN!?! Vad har hänt med foten??
suck...
Men men det viktiga är ju att det vanliga livet kommer igång så fort som möjligt! Det är ju trots allt en hobby. Det man inte tänker på så ofta är ju hur mycket skit ens anhöriga får ta när detta händer, känns inte kul att se lilla Linzy (Puttes 6 åriga dotter) Rädd för att Pappa ser läskig ut! Men det är klart.. Det e ju så jävla kul!!! Hoppas foten blir bra nu Mossberg(Y) Glömde en sak! Tack Pillis för hjälpen samt besöket hos Putte // Ploppen
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Pillis skrev:
Kom nyss från sjukan där jag dels besökt en nära vän som kraschade m sin mc i torsdags kväll samt dels besökt Patrik! Han är VÄLDIGT trött vilket man kan

Bra Pillis :tummenupp . Känner inte dig. Du verkar vara kanditat på månadens kompis också. Fint av dig.

Samtidigt som jag läser om dig, så undrar jag hur du orkar känna alla MC killar som åker o slår sig. Du verkar så att säga vara frekvent på sjukan o besöka kamrater (Bra eller dåligt?!?)

Kul att P e på bättringsvägen! det värmer.

/E
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
ZoulFly skrev:
Att på något sätt avbryta starten med lampor när starten väl har gått, tror jag inte är möjligt. Jag tror inte det finns kapacitet kvar i de hjärnor som står på en startgrid att hantera såna saker. Däremot kan nog en starter se till att hålla kvar fältet om han ser att en hand åker upp. Men när väl lamporna har släckts, då är alla så överfokuserade på sin egen start och att hålla sig fri från andra hojar. Att flytta starten närmare första böj lär ju inte heller hjälpa mot den här typen av olyckor.

Om man ska göra starten säkrare tror jag mer på andra åtgärder, som ex. större luckor mellan leden alternativt rullande start.

Håller med.

Mycket adrenalin som sprutar när starten går och alla tänker på just SIN start. Det tråkiga är att de flesta riktigt allvarliga olyckor sker just i starten, var det inte förra (eller förförra) året en norsk rookieförare omkom i en startolycka i norge? På sista SM-deltävlingen i fjol på Knutstorp i R1000 fick ju Sara stopp på sin hoj i starten. Allting går så j*vla snabbt när något sådant händer. Jag kommer ihåg att jag rent instinktivt tänkte "VÄJA" (klarade henne med 2 mm) och i nästa ögonblick smällde bobbin och växelförare av då bakomvarande kille körde in i mig eftersom jag svängt rätt in i hans spår. Det är som Zoulfly skriver, det enda som hjälper är större avstånd mellan cyklarna så att man har mer utrymme för att väja, men hur åstadkommer vi det på svenska gokartbanor?

Att ha så många startande (ibland MYCKET oerfarna rookies med nytagen licens och bara ett par banåkningar i bagaget) på våra minibanor är rätt idiotiskt. Över 30 pers som ska väja till höger och vänster om ngt händer.

01/02 var det väl betydligt färre startande i rookieklasserna?
Om jag bara tar ur minnet kommer jag inte ihåg ngn startincident de åren. Eller?
 

Pillis

Jag begär inget men vill ha allt...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
En familjeräser...Emmaljunga City Cross -07
jorpes skrev:
Bra Pillis :tummenupp . Känner inte dig. Du verkar vara kanditat på månadens kompis också. Fint av dig.

Samtidigt som jag läser om dig, så undrar jag hur du orkar känna alla MC killar som åker o slår sig. Du verkar så att säga vara frekvent på sjukan o besöka kamrater (Bra eller dåligt?!?)

Kul att P e på bättringsvägen! det värmer.

/E


Som tur är händer det inte så ofta att någon vurpar och blir rejält skadad men vad gör man inte för sina vänner? :tummenupp
Nu känner jag ju visserligen inte Patrik men jag ser det som självklart att jag hälsar på honom när jag bara har 20 minuter till sjukhuset! Känns bra att sitta hos honom en liten stund även om han sover...bara så man vet att han inte är ensam!
Blir en ny sväng till sjukan i eftermiddag tillsammans med vår vänlige Herr Mossberg...snart har man ju lärt sig att hitta också så man slipper springa vilse i alla korridorer!:)

Ploppen skrev:
Tack Pillis för hjälpen samt besöket hos Putte // Ploppen

Det var så lite så...:) Hälsa Patriks familj än en gång!
 
Last edited:

Pillis

Jag begär inget men vill ha allt...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
En familjeräser...Emmaljunga City Cross -07
Nu var man hemma efter en liten sväng på sjukan igen...den här gången tillsammans med Mr Mossberg. Tyvärr kunde jag inte riktigt hänga med i fotbollssnacket el när grabbarna snackade hojar men jag fick mig några goa skratt iaf:) Patrik va mycket piggare idag än när jag var där igår. Han fick dock tänka lite extra innan han kom ihåg vem jag var *flinar*

För att citera Patrik så är han "smidig som en hel kamin" när han skall röra sig i sängen. Han satte sig på sängkanten flera gånger under den tiden vi var där och det gick ju riktigt bra:) Imorgon kanske han blir av med några av alla slangar han omringas av nu...ännu ett gott tecken alltså! :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kul att han blir bättre! Idag körde jag bil, men fick endast ner kopplingen halvvägs. Men det gick o krasväxla endå :tummenupp Även meckat hoj i 4 timmar! woho!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Pillis skrev:
Nu var man hemma efter en liten sväng på sjukan igen...den här gången tillsammans med Mr Mossberg. Tyvärr kunde jag inte riktigt hänga med i fotbollssnacket el när grabbarna snackade hojar men jag fick mig några goa skratt iaf:) Patrik va mycket piggare idag än när jag var där igår. Han fick dock tänka lite extra innan han kom ihåg vem jag var *flinar*

För att citera Patrik så är han "smidig som en hel kamin" när han skall röra sig i sängen. Han satte sig på sängkanten flera gånger under den tiden vi var där och det gick ju riktigt bra:) Imorgon kanske han blir av med några av alla slangar han omringas av nu...ännu ett gott tecken alltså! :tummenupp

Tråkigt att du inte hängde med i fotbollssnacket... Iofs borde det inte ha varit så svårt eftersom jag inte har en susning om fotboll... Sverige- Italien var det väl ikväll.... ja just det ja... Toppen att du var med i alla fall :tummenupp
Som Pillis sa, STORA FRAMSTEG!! Sätter sig på sängkanten för egen maskin och håller bägge tummarna för "Team Lovebajkers" imorgon på ERF:et samt kräver rapport från undertecknad "inte en sekund senare än halv sex!!!"
Lysande Patrik!!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top