En galen idé - Hojimport

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XR Motard
Ifall du inte fått tag på det som behövs så verkar det som det kan bli knepigt! :rolleyes:

Men den är ju alldeles för unik för att bli stående nån stans eller krashas sönder på på nån bana.

Det enklaste sättet att få den reggad tror jag är att köpa en annan NC30 ram från england med V5 och sen plocka över allt.

Har sett ramar med V5 på ebay.co.uk för £50-100, nu fanns det bara en från en butik, som dock kostade lite mer:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10460&item=7955645661&rd=1&ssPageName=WD1V
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Webspy skrev:
Bromsarna är inget problem....
jag behöver ett MC id-card samt bullerintyg.... samt monter blinkers i fram
Edit: bara för att hojen inte e helt klar betyder ju intte det att man inte kan ta en sväng - eller ?
Skogskyrkogården - utan sällskap :-(
Trådväckning! :yoparty

Vad har hänt sen sist??
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Eas skrev:
Trådväckning! :yoparty

Vad har hänt sen sist??
Det verkar som att någon annan har tagit över projektet. Jag var intresserad av att köpa den men var tyvärr för långsam med att slå till.
 

Zmurfan

Nu även på SH
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Med Zmurfen
Hoj
VFR 400R
Okej,för er som har undrat så är den numera både registrerad och besiktigad :tummenupp

På regbesiktningen fick vi anmärkning på buller intyg dock var dem hyggliga o släppte igenom den till kontrollbesiktning med löfte om att inom 2 månader visa upp antingen ett intyg från Honda Sverige eller ett test intyg från SFRO.

På kontollbesiktningen fick vi en 1:a på ljusbild som inte liknade nånting,väldigt hygglig bes gubbe :tummenupp

Något att tänka på för er som funderat på nåt liknande,kolla allt 3 ggr innan köp.
Hade dem varit griniga på bes så skall hela hojen vara fullständigt orginal.
Dem kunde i princip bett oss återkomma med org kåpor,ljuse mm mm.
Samt att det bara är vissa årsmodeller som omfattas av dessa lite enklare regler(import från ikke eu land).
Men även om man slipper en hel del omständigheter vid regbes finns det ju ingen garanti för att dem godkänner den vid kontollbes.
Men hur som helst nu e hon svensk iallafall :banana :banana
//Zmurfen
 

Bifogat

  • DSC00331.jpg
    DSC00331.jpg
    126.7 KB · Visningar: 523
  • DSC00332.jpg
    DSC00332.jpg
    123.4 KB · Visningar: 555

nc35

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Surahammar
Hoj
Yamaha R6 -04 RR
:hihi det var en underhållande berättelse, kul att du fick hojen till slut. och cool va den med /
Webspy skrev:
Handling inträffar oftast för tanke här !

Satt och slösurfade lite här på SH för någon månad sedan och råkade snubbla över en annons. Det var en galen norrman som exporterade hojar från Thailand till Norge. Hojarna i fråga var Honda VFR400R - Baby RC30.

Ringde upp killen som hette Tomas och fråga lite om hojarna. Det var lite jobbigt att förstå norskan, men jag lyckades iaf klura ut att den hoj jag ville ha var såld - Han lovade dock att återkomma så fort han hade ett liknande objekt hemma. Han ringde(!) någon vecka senare och sa att nu hade han en Repsol-lackad -92a. Hmm.... Jag bad att få återkomma lite senare. Mailade honom senare samma dag och frågade hur vi skulle genomför affären.

Han sa att det är bara att sätta in pengarna på hans norska konto så skickar jag hojen när pengarna kommer in.... Hört den förut? Varit en hel del trådar om spaniorer som har tyskreggade hojar till salu för inga pengar alls osv. När jag ställde mig något skeptisk till detta så sa han att jag kunde få lite referenser av andra som köpt av honom - både i norge och i andra delar av världen. Fick tom numret till hans mamma i Oslo. (Jag orkade dock aldrig ringa någon av dessa personer - smart har ju ingen anklagat mig för att vara)

OK - Vi kör. Vad har du för kontonummer ? Jag satte in pengarna - i två omgångar av skattetekniska skäl. (mer om det via PM om någon nu skulle vilja göra samma affär)

Tack sa norrmannen. Sen blev det tyst i en vecka. Jag hann tänka att jag var dum i huvudet mer än en gång !

Sen helt plötsligt fick jag ett SMS av Tomas som frågade efter min adress så att han kunde buda alla papper på hojen med DHL. Två dagar senare hade jag reg. bevis (på thailändska), en översättning från en Notarius publicus eller vad dom nu heter samt alla fraktdokument med en liten gul post-it lapp där det stod: ETA 28/4. Spännande.

Ett par dagar senare mailar han ock berättar vilken svensk shipping agent som tar emot godset i Göteborg. Ringer upp dom och dom ber att få återkomma då dom inte hört talas om firman som min hoj ska komma med.... lovande... I onsdags (4 maj) ringde dom tillbaka och bad mig skicka reg. bevis m.m. så att dom kunde tull in hojen som helt plötsligt dykt upp från någon båt. Sen frågade dom om jag ville ha hojen hemkörd? ... ehh... Ja Tack! 1000:- blev svaret. Tycker det var rätt prisvärt så slapp jag åka till göteborg o fixa med alla papper, tull m.m. Detta gjorde istället företaget som tog emot hojen. Istället för 5.700:- i tull och moms blev det 8.600:-, men då tog dom hand om registrering av hojen i sverige samt alla terminalavgifter o massa annat dom säkert bara hittade på :)

I fredags ringde dom och sa att hojern skulle levereras på måndagsförmiddagen.... På måndag ringer dom och säger tisdag.... på tisdagen ringer jag vid 11 och påpekar lite surt att det inte kommit någon hoj varvid dom ursäktar sig åt åkeriets vägnar då dom GLÖMT min hoj i tullens magasin i hamnen...... Suck. Vi LOVAR att den kommer imorrn - onsdag. Jaja, varför bråka... Tog lite sovmorgon idag. Väntade till 08.00 att ringa till transportören. 08.10 får jag beskedet att lastbilen med min hoj ska komma om en timme.... jaja... säkert tänker jag... Ligger kvar ett tag till i sängen och hoppar i duschen vid 9. Fem minuter senare ringer mobilen och en låntradarchaffis ringer o svamlar något om att han är i närheten. Ut ur duschen och ner till garaget. 09.10 backar lastbilen upp til garaget. Väldigt punktligt.

Så vad kostade kalaset? nästan 30.000:-
Var det värt det ? Hoppas det - cool hoj iaf.

Lastar ut den väl paketerade hojen o kikar in i lådan. Hade tyvärr ingen kofot - så här kommer säljarens annonsbild samt min kassa mobilkameras bilder på lådan......

Om ni orkat läsa så här långt så kan man bara dra slutsatsen att alla luras inte - men vill ni sova lite bättre - betala inte i förskott... även om det gick bra denna gång.

//Anders




Edit: nu har hojen fått ett svenskt reg. nummer: XBP 468, men är endast förreggad.... så den heter Honda 400 cc i reg. beviset !

Edit II: lite besviken över att han inte skickat med någon liten thailändska när han ändå var i farten.....

Edit III: Hojen uppackad men ej startad..... jobbar på det idag !
 

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Emailadress, websida eller annan kontaktinfo??

Hejsan på er.
Är det någon som har email, webbsida eller telefonnr till den norska killen som webspy köpte hojen av??

Kan vara kul att se vad han har för utbud, vart han håller till i Thailand och vilka priser han håller.

Ev. så slår jag till på följande bike
nc30.jpg


Jag befinner mig i Thailand och jobbar, så ni behöver inte vara oroliga för om jag ska klara av att få igenom den i besiktningen.... Tanken är att ha en rolig och billig cykel att köra med nere i Thailand. Om någon har annan sida på nätet där man kan söka efter mc på begagnatmarknaden här nere så tar jag gärna emot det oxå.

runt 18k kronor kostar den vfr 400 som ni ser på bilden ovanför.

//Daniel
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Attans att denna tråden skulle komma upp igen. Har fortfarande inte kommit över att jag inte köpte denna hojen. Var dock väldigt osäker på om det verkligen skulle gå att lyckas registrera den.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Blir väl nån som tänker att - "men jävlar, här har jag ju en optimal grund för en scrambler, här ska kapas!"
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Trådlyft!!

HA hittade denna tråd idag och kan konstatera att denna VFR400 står i mitt garage nu och håller på att gås igenom!!
Har länge velat ha en sådan hoj och slog till i höstas när den dök upp på blocket! Bilder kommer ikväll!!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top