Video En dag hos polisen (liten tankeställare)

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Tur jag fick min son då det året för länge sen, mitt under utbildningen på polisskolan som gjorde att jag tog beslutet att hoppa av.. Tror fasen jag blivit knäpp av det jobbet.. eller knäppare, sorry :crash

Tunga bitar dom får jobba med ibland.. Hoppas innerligt att man slipper ett sånt besök..
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Tror jag har mött honom när jag varit ute och kört under veckan.
Men att det blir så tomt på spår efter olyckorna är lite läskigt, körde genom amsberg igår efter att varit nere hos borlänge folket när jag skulle hem till falun, finns inga spår efter att någon kört ihjäl sig där.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag känner igen mig i den där historien jävligt väl. Ung som jag är har jag fortfarande ungdomens impulsivitet i mig. Var uppe i lysekil med sambon och hälsade på hennes väninnas familj i somras. Åt middag och drack nån flaska vin tillsammans och nån fördrink var det väl med. Fick senare på kvällen/natten veta att min sambo hade en affär med en arbetskollega. Världen rasade och jag fick total panik och ville bara bort, precis som polisen i klippet beskriver. Tanken var att jag nästa dag skulle låna sambons bil och köra hem. Men jag satte mig istället direkt i bilen. Störtbölandes körde jag Lysekil-Göteborg mitt i natten, plattan i mattan. Det gick bra då, som tur var, men jävlar vilken tankeställare det var dagen efter när jag insåg vad som skulle kunnat ha hänt. Min promillehalt var nog knappast över typ 0.4 dock, men i det emotionella tillstånd jag var i var jag garanterat en trafikfara. Även den bäste kan göra saker av ren impuls när panikkänslorna hopar sig.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mycket bra talat av Jimmie

men något som jag tar som en självklarhet att inte köra efter man druckit alkohol
jag hade även tagit nycklarna av den jag sett/hörts dricka & sedan vill köra.

denna typen av underbildning, skall inte bara visas på nätet
utan ges i skolan, t.ex i en Aula som man gjorde förr (som på min tid) jag vet det låter gammalt. För detta gäller även ungdomar som kör moped
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Får jag fråga varför du blödde? Ingen rolig sak att få reda på, vart med om samma sak fast då hade jag inte tillgång till bilen så det fick bli en rejäl promenad. :Bugar
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Var ju inne någon dag senare och tog ett sista farväl av brossan / Roger en gång i tiden när han dog som förare i en trafikolycka.Man hade lagt honom lite avskilt i ett enskilt rum och jag minns hur noga han var med sin frisyr som hade infärgade färgfält och nu delvis var bortklippt av akutpersonal ända in till huden på huvudet.Man hade försökt få bort resterande blod från håret men man kunde fortfarande se hur en del intorkat blod tovat det kvarvarande håret.Vänster tinning var intryckt ganska rejält i en v-formation när hans huvud mycket kraftigt hade träffat sidostolpen i en Honda Accord EX.Nästa chock var när jag såg hur man hade klippt upp hans bröstkorg och sedan med något klammerliknande återförslutit alltihop.

Det hela upplevdes lite overkligt som om man befann sig i en film där man var en åskådare till något mycket tragiskt som inträffat och man undrade någonstans i bakhuvudet om det verkligen var sant det där man nu stod och tittade på.Det som en gång varit min bror.Vi var både brödrar och allra bästa vänner i livet.Och här tog det då slut alltihop i ett litet vitt och grått rum på ett sjukhus.Jag pratade mycket med brossan där han nu låg död på sin bår precis som om jag förväntat mig att han skulle resa sig upp eller åtminstonne svara tillbaka.Det gjorde han ju naturligtvis inte även om min önskan var offantligt stor om att just det skulle ske.

Ännu någon dag senare var jag och min far inne på det lokala polishuset för att hämta Rogers tillhörigheter och polisen som lämnade över föremålen såg hur min far som var nära en kollaps och nu var sekunder från att bryta ihop fullständigt istället lite i smyg från min fars öron sa till mig att Rogers plånbok innehöll en del torkat blod.Jag förstod snabbt att blodet kom från rogers huvud som hade strömmat rikligt rakt ner i hans byxor och delvis fyllt denna plånbok.Så oavsett om han klarat sig med livet i behåll eller ej så hade han förmodligen blivit svårt hjärnskadad av denna olycka.Något jag aldrig hade önskat även om han klarat sig från döden.

Jag är bror och anhörig och det går nog inte en enda dag i mitt liv när jag inte tänker en kort stund på man allra bästa vän i detta liv som var min egen bror där vi båda nu oavsett var han hamnade beroende på tro delar en enda sak ... minnena från det liv som en gång var och önskningarna om det liv som aldrig blev av.Jag klistrar inga smilies över ledsna gubbar i denna tråd när jag idag är ganska glad igen när jag tänker tillbaka på det positiva i våra liv.Men som sagt, vi kunde så hemskt gärna ha fått lite längre tid ihop i detta liv. :)
 
Last edited:

mojja83

Guest
Var ju inne någon dag senare och tog ett sista farväl av brossan / Roger en gång i tiden när han dog som förare i en trafikolycka.Man hade lagt honom lite avskilt i ett enskilt rum och jag minns hur noga han var med sin frisyr som hade infärgade färgfält och nu delvis var bortklippt av akutpersonal ända in till huden på huvudet.Man hade försökt få bort resterande blod från håret men man kunde fortfarande se hur en del intorkat blod tovat det kvarvarande håret.Vänster tinning var intryckt ganska rejält i en v-formation när hans huvud mycket kraftigt hade träffat sidostolpen i en Honda Accord EX.Nästa chock var när jag såg hur man hade klippt upp hans bröstkorg och sedan med något klammerliknande återförslutit alltihop.

Det hela upplevdes lite overkligt som om man befann sig i en film där man var en åskådare till något mycket tragiskt som inträffat och man undrade någonstans i bakhuvudet om det verkligen var sant det där man nu stod och tittade på.Det som en gång varit min bror.Vi var både brödrar och allra bästa vänner i livet.Och här tog det då slut alltihop i ett litet vitt och grått rum på ett sjukhus.Jag pratade mycket med brossan där han nu låg död på sin bår precis som om jag förväntat mig att han skulle resa sig upp eller åtminstonne svara tillbaka.Det gjorde han ju naturligtvis inte även om min önskan var offantligt stor om att just det skulle ske.

Ännu någon dag senare var jag och min far inne på det lokala polishuset för att hämta Rogers tillhörigheter och polisen som lämnade över föremålen såg hur min far som var nära en kollaps och nu var sekunder från att bryta ihop fullständigt istället lite i smyg från min fars öron sa till mig att Rogers plånbok innehöll en del torkat blod.Jag förstod snabbt att blodet kom från rogers huvud som hade strömmat rikligt rakt ner i hans byxor och delvis fyllt denna plånbok.Så oavsett om han klarat sig med livet i behåll eller ej så hade han förmodligen blivit svårt hjärnskadad av denna olycka.Något jag aldrig hade önskat även om han klarat sig från döden.

Jag är bror och anhörig och det går nog inte en enda dag i mitt liv när jag inte tänker en kort stund på man allra bästa vän i detta liv som var min egen bror där vi båda nu oavsett var han hamnade beroende på tro delar en enda sak ... minnena från det liv som en gång var och önskningarna om det liv som aldrig blev av.Jag klistrar inga smilies över ledsan gubbar i denna tråd när jag idag är ganska glad igen när jag tänker tillbaka på det positiva i våra liv.Men som sagt, vi kunde så hemskt gärna ha fått lite längre tid ihop i detta liv. :)


Usch och fy. Jag blir uppriktigt sagt riktigt ledsen när jag läser såna här historier.
Styrke kramar till dig och själv ska jag nu gå och krama på min sambo och pussa på mina barn.
 

racinghoj

Yamaha yzf 600R thundercat <3
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Klippan
Hoj
yamaha yzf 600R thundercat -96, Honda cr 125 -99
Har sett detta klipp innan och jag må säga att det är ett grymt bra klipp. Får rysningar i kroppen när jag hör han berätta. Man bör även tänka på hur lätt en olycka kan hända även om man är nykter, Så när vi är ute och brassar satan så får man tänka på att det är någon som ska ta hand om oss när vi klottat. Tänk hur mycket lidande det kan spara våra anhöriga.

Jag är igen moralkärring, jag säger bara VA RÄDD OM ER OCH TÄNK EN EXTRA GÅNG INNAN NI VRIDER LITE MYCKET PÅ RULLEN :krama
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok om vi vänder på det hela & tänker att han berättar om en trafikolycka utan inblandning av alkohol utan bara någon som lämnat förståndet hemma & åker ut & kör hoj. Ni som tillhör olika mcklubbar, är ni mån om era vänner som ni åker med att kunna sitta & skratta över en film eller ta en öl efter en dags härlig hojåkning. Känner ni att ni skulle vilja genomgå alla dessa underbara stunder om igen istället för att stå där vid en väns gravsten bara för att du inte sade åt honom att lugna ner sig. Är ni tillräckligt tuffa att säga till era vänner att jag vill inte att du ska köra med ditt liv som insats & i värsta fall även förolyckat en annans anhörig som råkar vara på fel plats vid fel tidpunkt när den orädde föraren råkar komma över på fel sida. Tänk till en extra gång för helt plötsligt sitter du själv kvar i soffan & vem ska du prata & skratta med då? Orädd eller inte inte så har alla någon som tycker om dem & tror inte de vill att du skall ryckas ifrån dem helt plötsligt.

Förlåt att detta ämne tas upp stup i ett men många liv kommer tyvärr fortsätta ryckas ifrån en innan många hunnit ställa av sina hojar inför vintern.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ruggigt bra klipp. Tänk efter före. Och det gäller inte enbart att köra full utan även betydligt mer oskuldsfulla beslut man tar på vägarna som kan bli ödesdigra.
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Tänkvärt mina föredrar och sambo fick ett liknande samtal förra året. Jag och en till var ute och körde mc den 12 juni kl 14 typ, krockade med en älg i 80 typ blev medvetslös hamnade på intensivvårdsavdelningen och när mina anhöriga kom in visste man inte om jag skulle överleva..
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tänkvärt mina föredrar och sambo fick ett liknande samtal förra året. Jag och en till var ute och körde mc den 12 juni kl 14 typ, krockade med en älg i 80 typ blev medvetslös hamnade på intensivvårdsavdelningen och när mina anhöriga kom in visste man inte om jag skulle överleva..

lite off topic men..

krockade du med en älg 12 juni förra året ?

hmm, inget bra datum då, då jag krockade med ett rådjur 12 juni för några år sedan
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
denna typen av underbildning, skall inte bara visas på nätet
utan ges i skolan, t.ex i en Aula som man gjorde förr (som på min tid) jag vet det låter gammalt. För detta gäller även ungdomar som kör moped

Tyvärr hjälper det nog inte nämvärt vad de säger i skolan, så länge föräldrarna inte agerar som goda förebilder i hemmet. Om föräldrarna gör så kommet barnen att växa upp och tycka att det är OK, oavsett vilka filmer som visats i skolan.

Hur ska man göra i stället då? Ja, det är frågan...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top