Idag lät det krrrr från startmotorn när jag tryckte på startknappen.
Visade sig att batteriet var nästan urladdat. Laddade det fullt igen
och hojen drog igång direkt. Tyckte dock det var konstigt då jag
köpte ett nytt batteri förra veckan. Började mäta på batteripolerna
när hojen var igång och det håller inte 13-14 volt utan går stadigt sakta
nedåt, dvs tappar laddning. Var till slut nere på under 12 volt så jag
stängde av och laddade batteriet. Installerade en reserv regulator
som jag dock inte visste skicket på. Hojen drog igång och även den
här gången håller batteriet inte heller 13-14 volt men gör motsatsen,
dvs börjar ticka uppåt i volt mätningen, 14, 15, 16 och 17 volt på bara
några sekunder så jag slår av motorn. Kan bägge regulatorerna vara kassa?
Funderade på statorn men bevisar inte sista voltmätningen att den
producerar ström?
Hojen drar igång direkt utan minsta problem så länge batteriet är
fulladdat.
Visade sig att batteriet var nästan urladdat. Laddade det fullt igen
och hojen drog igång direkt. Tyckte dock det var konstigt då jag
köpte ett nytt batteri förra veckan. Började mäta på batteripolerna
när hojen var igång och det håller inte 13-14 volt utan går stadigt sakta
nedåt, dvs tappar laddning. Var till slut nere på under 12 volt så jag
stängde av och laddade batteriet. Installerade en reserv regulator
som jag dock inte visste skicket på. Hojen drog igång och även den
här gången håller batteriet inte heller 13-14 volt men gör motsatsen,
dvs börjar ticka uppåt i volt mätningen, 14, 15, 16 och 17 volt på bara
några sekunder så jag slår av motorn. Kan bägge regulatorerna vara kassa?
Funderade på statorn men bevisar inte sista voltmätningen att den
producerar ström?
Hojen drar igång direkt utan minsta problem så länge batteriet är
fulladdat.