Elfel på GSX-R 750cc -97

Scorp10

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Danderyd
Hoj
Suzuki GSX-R 750cc -97
Hej!

Jag har lyckats få något konstigt elfel på min hoj. Batteriet har alltid varit lite segt sen jag köpte den. Den har oftast startat men man har hört att batteriet gått lite trögt, ngn enstaka gång har jag dock fått rulla igång den, men sen har den funkat igen.

Idag fick jag stora problem med elsystemet. Den startade inte, så jag rullade igång den. Men nu börjar problemen. Varvmätaren visar normalt upp till ungeför 2000 varv. Sen vänder den håll och trycker ner mätare i botten. Hastighetsmätaren visar rätt till ca 50, över det trycker den ner mätaren i botten.
Andra symtom är svagt lysande lampor och så dog motorn helt när jag provade att sätta på helljuset.

Jag antar att det är batteriet som strular. Något som haft liknande fel? eller som antingen konfirmera mina misstankar eller komma med något annat förslag på fel?
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Svagt lysande lampor kombinerat med div. olika konstiga symptom brukar oftast men inte alltid tyda på jordfel, förutsatt att batteriet är friskt.

Lycka till i felsökandet och hoppas du får rätt på hojen.
 

garion.001

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Ort
brastad
Hoj
96 cbr 900rr fireblade
låter som batteriet har kortslutigt testa att byta eller koppla ur det och rulla igång cykeln och se om det blir bättre då ...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressanta fel ;) Som alla andra sagt, byt batteri. Men sen kan det nog vara bra att kolla varför batteriet har mått som det har gjort. Är det gammalt? Dåligt underhållet? Eller får det dålig laddning från hojen? Med ett nytt batteri, mät spänningen över batteriet med motorn på ca 4000varv. Det ska vara ca 14V.
 

Scorp10

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Danderyd
Hoj
Suzuki GSX-R 750cc -97
Aright. ska kolla på det. Hoppas det inte blir en allt för dyr eller långdragen historia bara :(
Batteriet är gammalt, troligtvis därför det börjat knasa
 

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Motala
Hoj
nope, såld
Batterier finns billiga (iaf billigare än andra vanliga MC batterier) på Biltema.
Personligen har dom funkat bra för mig. Andra kanske anser något annat.
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Aright. ska kolla på det. Hoppas det inte blir en allt för dyr eller långdragen historia bara :(
Batteriet är gammalt, troligtvis därför det börjat knasa

349 kr kostar ett nytt på biltema och då är det gel batteri billigt:yoparty
 

Scorp10

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Danderyd
Hoj
Suzuki GSX-R 750cc -97
Jahapp. det var ju dumt att jag redan köpt ett lite dyrare då... men det fungerade iaf när jag bytt batteriet. Men då blir det biltema nästa gång.

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top