Elförzinkning hemma

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Balanseringsvikter är ofta av zink.

Jag funderade på om det finns annat skrotmaterial man skulle kunna använda istället för zink?

Kanske blyet från gamla batterier? Eller aluminium? Eller koppar?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag har grejerna från GDS och det funkar väl som det är tänkt.
Gulkromateringen är väl av en mindre giftig sort så blir inte sådär blank och kraftig som man skulle vilja ha det.

Och med tiden så oxiderar ju galven och blir inte sådär blank och fin som när den var ny. Och muttrar och liknande som får sig skrapmärken kommer få lite rostfläckar efter ett tag.

Jag har lilla startpaketet och en 5l dunk räcker till den där baljan. Sen har jag även en dunk gulkromatering.

Och när du preppar delarna i saltsyran så tänk på att vara ute och inte i närheten av något som kan rosta, för ångorna är aggressiva. Är du i ett garage och har en svarv eller liknande i samma lokal kommer den att rosta.

View attachment 498062
View attachment 498063
View attachment 498064
View attachment 498065
Ett tips för att slippa flammig yta är att doppa prylarna i nåt vax. Det var vad de sa på ett elförzinkingsföretag när jag lämnade in prylar.

Jag ser att folk skriver galv här i tråden. Nä det är inte galvning. Detta är en elektrolytbehandling som lägger ett tunt ej inbränt lager med zink inte tänkt för utebruk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Absolut.
Fördelen är att du kan använda det till så mycket annat när du bygger, felsöker och pillrar.
Dessutom kortslutningssäker.
Den här köpte jag nyligen, funkar fantastiskt bra, och man kan verkligen finlira med ström/spänning.
Men det du länkar till har högre strömvärde, om man vill ha det.

IMG_4868.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Balanseringsvikter är ofta av zink.

Jag funderade på om det finns annat skrotmaterial man skulle kunna använda istället för zink?

Kanske blyet från gamla batterier? Eller aluminium? Eller koppar?

Skulle misstänka att balansvikter är dåliga för att dom är skitiga, i sånt fall måste man väl smälta dom och sen skumma av smälta om jag inte minns fel släpper man ner vax i smätgrytan och sen skumma av skiten. Har aldrig testat detta men tror jag läst i nån jakt, vapentidning att dom som gjuter egna kulor gör så.


Ett tips för att slippa flammig yta är att doppa prylarna i nåt vax. Det var vad de sa på ett elförzinkingsföretag när jag lämnade in prylar.

Jag ser att folk skriver galv här i tråden. Nä det är inte galvning. Detta är en elektrolytbehandling som lägger ett tunt ej inbränt lager med zink inte tänkt för utebruk

Hur är köpes skruvar behandlade, de blanka som sitter i fordon och sånt inte såna där grå matta varmgalvade som används i konstutioner och sånt, är inte dom blanka skruvarna man köper förzinkade.

Absolut.
Fördelen är att du kan använda det till så mycket annat när du bygger, felsöker och pillrar.
Dessutom kortslutningssäker.
Den här köpte jag nyligen, funkar fantastiskt bra, och man kan verkligen finlira med ström/spänning.
Men det du länkar till har högre strömvärde, om man vill ha det.

View attachment 498103

Det finns väl ingen nackdel med att ha större spann på både spänning och ström på att labbaggregat?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag ser att folk skriver galv här i tråden. Nä det är inte galvning. Detta är en elektrolytbehandling som lägger ett tunt ej inbränt lager med zink inte tänkt för utebruk
Galv har egentligen inte med zink att göra, utan det är en kemisk benämning. Du har t.ex. galvaniska strömmar mellan många olika metaller också, om du sätter en stålklämma på ett rostfritt avgasrör på bilen och kör en vinter så kommer du se att stålklämman har agerat offeranod.

Så vill man skilja dom olika metoderna åt så är nog varm- och kall-förzinkning bättre benämningar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det finns väl ingen nackdel med att ha större spann på både spänning och ström på att labbaggregat?
Nej, det är absolut ingen nackdel, det enda är att det blir lite större och tyngre.
Det man kan kolla är hur noggrannt man kan justera spänning och ström, det kan vara användbart.
Så, kör gärna på ett större tycker jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Galv har egentligen inte med zink att göra, utan det är en kemisk benämning. Du har t.ex. galvaniska strömmar mellan många olika metaller också, om du sätter en stålklämma på ett rostfritt avgasrör på bilen och kör en vinter så kommer du se att stålklämman har agerat offeranod.

Så vill man skilja dom olika metoderna åt så är nog varm- och kall-förzinkning bättre benämningar.

Okej så det är olika former av förzinkning, är de blankförzinkade skruvarna man köper ändå varmförzinkade?

Nej, det är absolut ingen nackdel, det enda är att det blir lite större och tyngre.
Det man kan kolla är hur noggrannt man kan justera spänning och ström, det kan vara användbart.
Så, kör gärna på ett större tycker jag.

Det är väl, lite som med alla grejer. Har man en svarv är den för liten, har man en stor svarv är den ju ändå för liten om inte annat om man ska bredda fälgar 😉

Om jag ändå ska köpa ett labbaggregat vill jag nog har möjlighet till minst 24V och 5A, den elektronik som jag hållit på med är ju mer basic så jag tror inte att jag behöver så känsliga grejer. Den stora frågan är nu om man ska köpa ett labbaggregat och köra på ättiksspåret eller köpa en komplett sats med aggregat eller och köpa ett kit utan aggregat och köpa ett större aggregat löst.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Okej så det är olika former av förzinkning, är de blankförzinkade skruvarna man köper ändå varmförzinkade?
Nej, dom är elförzinkade, kallt. Och så har dom kanske lite bättre kromateringsprocess/passivisering med giftigare kemikalier än vi vanliga konsumenter får handla. Jag skulle tro att alla blankförzinkade detaljer vi köper på järnaffären är kromaterade/passiviserade också.
bild8.jpg


Dom stora skruvarna kan finnas som varmförzinkade och dom är mattgråa och skrovliga.
images.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har sommarjobbat några somrar i en skruvfabrik när jag var runt 15-18 år. Skruven ligger i korgar och tumlas runt under processen. Jag tror jämnheten på förzinkningen där beror på just det faktum att skruvarna tumlas runt.
Eller möjligen beror det på rengöringen.

Tri användes till rengöringen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående gulkromaterad skruv,

Jag har för mig att lagstiftningen ändrades för ungefär 15 år sedan. Användning av sexvärt krom förbjöds väl i hela Europa, så bl.a. gulkromatering tvingades ändra till fyrvärt krom. Vilket innebar att korrosionsskydd såväl som glans blev sämre och att stora delar av fordonsindustrin bytte till andra alternativ.

Vill man fortfarande få tag på snygga gulkromaterade skruvar och muttrar skulle jag dock inte lägga tid på att själv passivisera blankförzinkade skruvar. Gulkromaterat går fortfarande att handla från bl.a. Wegertseder (riktig tysk firma mit ordnung). Sannolikt fyrvärt krom, men inget blir bättre med nu tillgängliga kemikalier för GDS-kit.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Max 30 V / 10 A
Eftersom GDS rekommenderade 100mA = 0,1 A ström till 100 cm2 yta att förzinka skulle ett aggregat som ger 10 A räcka till att förzinka 1 m2 på en gång.
Så har du nått stort på gång blir det perfekt.
Och har du inte nått så stort på gång kommer det funka bra ändå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Max 30 V / 10 A
Eftersom GDS rekommenderade 100mA = 0,1 A ström till 100 cm2 yta att förzinka skulle ett aggregat som ger 10 A räcka till att förzinka 1 m2 på en gång.
Så har du nått stort på gång blir det perfekt.
Och har du inte nått så stort på gång kommer det funka bra ändå.

Nåt sånt stort planerar jag inte, dock så skulle nog ett labbaggregat användas till mycket annat även om jag inre hållit på mycket med elektronik senaste åren. 24V är minsta spänningen jag vill ha då och 10 A kan vara bra och ha.

Vet inte om det finns några nackdelar men stort labbaggregat? Är väl som med allt, har man en svarv är den för liten, gar man en stor svarv är den ändå föe liten för då hittar man på större jobb😉
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nåt sånt stort planerar jag inte, dock så skulle nog ett labbaggregat användas till mycket annat även om jag inre hållit på mycket med elektronik senaste åren. 24V är minsta spänningen jag vill ha då och 10 A kan vara bra och ha.

Vet inte om det finns några nackdelar men stort labbaggregat? Är väl som med allt, har man en svarv är den för liten, gar man en stor svarv är den ändå föe liten för då hittar man på större jobb😉
Det jag gillade med aggregatet var att det hade Grov och FINJUSTERING.
Jag har ett Max 15V/3A aggregat med enbart GROV och det är lite knepigt ställa in önskad spänning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det jag gillade med aggregatet var att det hade Grov och FINJUSTERING.
Jag har ett Max 15V/3A aggregat med enbart GROV och det är lite knepigt ställa in önskad spänning.


Förmodligen blir det ju dubbelt så knepigt att justera spänningen och strömmen på ett aggregat som är på 30 V mot 15 V då det dubbelt så stora spannet ska få plats på samma justerområde då jag misstänker att det bara har vanliga potentiometrar till justeringen av spänningen och strömmen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Förmodligen blir det ju dubbelt så knepigt att justera spänningen och strömmen på ett aggregat som är på 30 V mot 15 V då det dubbelt så stora spannet ska få plats på samma justerområde då jag misstänker att det bara har vanliga potentiometrar till justeringen av spänningen och strömmen.
Det som jag länkade till innehåller någon elektronik för justeringen....tror jag.
När man trycker in vridknappen för att justera spänning eller ström, så får man finjusterinsmöjligheter.
Väldigt användbart, och det finns samma modell som klarar högre strömstyrka, min tar bara 5A.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl därför ett labbaggregat är att rekommendera, vad händer om man kör med för låg ström? Är det bara att det tar lång tid eller blir det nåt annat knas?

Strömmen och spänningen borde väl höra ihop då resistensen i vätskan borde vara den samma, ökar man spänningen ökar väl också strömmen eller tänker jag galet?
Är strömmen (och därmed spänningen) för låg så kommer inte zinket att vandra. Det krävs en viss spänning och ström för att den ska vandra. Men över en viss gräns så sker förzinkningen men det går långsammare med lägre ström och fortare med högre. Och blir det för högt så blir det fult och kvaliteten sjunker.
Jag har för mig att det blir bättre resultat om man låter det gå långsamt på låg ström men samtidigt så kan det ta ohyggligt lång tid med för låg ström så det är en balansgång.
Det är enormt många år sedan jag läste eller labbade med sådant här (Snart 30 år sedan jag gick kemiingenjörsutbildningen) så det finns oerhört stora luckor i mina kunskaper.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är strömmen (och därmed spänningen) för låg så kommer inte zinket att vandra. Det krävs en viss spänning och ström för att den ska vandra. Men över en viss gräns så sker förzinkningen men det går långsammare med lägre ström och fortare med högre. Och blir det för högt så blir det fult och kvaliteten sjunker.
Jag har för mig att det blir bättre resultat om man låter det gå långsamt på låg ström men samtidigt så kan det ta ohyggligt lång tid med för låg ström så det är en balansgång.
Det är enormt många år sedan jag läste eller labbade med sådant här (Snart 30 år sedan jag gick kemiingenjörsutbildningen) så det finns oerhört stora luckor i mina kunskaper.

Det är väl inte hela världen om det tar lite tid, även om man får låta det stå och puttra i några dygn är det ju ändå hyfsat snabbt lot att skicka iväg. Tar ju lika lång tid om man målat innan färgen torkat så man kan montera grejerna tar det ju oftast några dagar.


Har en plan för detta med elförzinkningen och morsan är från Småland så det är alltså ett halvsnålprojekt😉

Min kompis som har sin Cadillac hos mig talar om att komma och hämta den och han är ägare till ett labbaggregat som förhoppningsvis är nog stort och då kan han ju betala av inflationen på vinterns garagehyra med att låna labbaggregat åt mig, frugan ska nog till Luleå imorgon så då kan hon köpa en dunk ogräsättika, en zinkanod som kan klynas i två och en 5 l plastlåda och går allt i lås kan jag ju testa förzinkningen till veckan.

Efter detta får man väl då ta och fundera på om man ska köpa GDS grejerna eller bara köpa ett labbaggregat och köra med budget lösningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl inte hela världen om det tar lite tid, även om man får låta det stå och puttra i några dygn är det ju ändå hyfsat snabbt lot att skicka iväg. Tar ju lika lång tid om man målat innan färgen torkat så man kan montera grejerna tar det ju oftast några dagar.


Har en plan för detta med elförzinkningen och morsan är från Småland så det är alltså ett halvsnålprojekt😉

Min kompis som har sin Cadillac hos mig talar om att komma och hämta den och han är ägare till ett labbaggregat som förhoppningsvis är nog stort och då kan han ju betala av inflationen på vinterns garagehyra med att låna labbaggregat åt mig, frugan ska nog till Luleå imorgon så då kan hon köpa en dunk ogräsättika, en zinkanod som kan klynas i två och en 5 l plastlåda och går allt i lås kan jag ju testa förzinkningen till veckan.

Efter detta får man väl då ta och fundera på om man ska köpa GDS grejerna eller bara köpa ett labbaggregat och köra med budget lösningen.
Köp du ett labbagregat tycker jag (för jag har köpt labbaggregat) och man har glädje av det till mycket annat, tex jämföra hur mycket ljus olika typer/fabrikat strålkastarlampor ger).
Köpte först ett max 15V/3A, sedan 13,8V / max 20A och sist ett max 30V/10A för att enkelt kunna se hur mycket ström en Xenonlampdrivare drar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett labbaggregat har anlänt idag som jag får låna av kompisen, frugan är i Luleå så förhoppningsvis har hon köpt de grejer jag bett hon handla åt mig. Med lite tur så blir det nog test av elförzinkning till veckan😃
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top