Elförzinkning hemma

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som håller på eller testat elförzinka hemma? Är ju relativt billigt att skicka på elförzinkning men då ska man ju ha ihop nåt kg och skicka på en gång, vad jag är ute efter att att kunna förzinka grejer jag gör på en gång.

Nån som testat ett sånt här kit för det var ju måttligt dyrt att köpa https://gdsbutiken.se/produkt/elforzinkning-startpaket-mellan/
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nån som håller på eller testat elförzinka hemma? Är ju relativt billigt att skicka på elförzinkning men då ska man ju ha ihop nåt kg och skicka på en gång, vad jag är ute efter att att kunna förzinka grejer jag gör på en gång.

Nån som testat ett sånt här kit för det var ju måttligt dyrt att köpa https://gdsbutiken.se/produkt/elforzinkning-startpaket-mellan/
Nyfiken själv. Frågan är vad det är i vätskorna och om man skulle klara sig med en större batteriladdare bara för att testa innan man köper på sig ett helt paket.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Coolt.
Har inte testat, men jag har det där spänningsaggregatet, och tror att det i sig kostade ca 2kkr.
Men visste inte att det krävdes så låg spänning.
Nu blev jag sugen på att prova :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har testat med 6-12-24V batteriladdare, zinkanod från Biltema och ogräsättika.
Funkar och är typ gratis. Jag har dock inte testat korrosionsbeständigheten i prylarna efteråt men det byggde helt klart på ett lager zink.

Vi testade också att plätera kolfibernät med någon metall. Det går men är långsamt pga hög resistens i kolfibern.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har också funderat på detta, för en massa veteransnöskotrar är fulla med gulkromaterade detaljer. Inte för att renovera gamla skruvar, utan mer för att kunna fixa andra fästdetaljer, huvgångjärn, lagerbackar med mera.

Stefan Sund och Robert Olsson på tidningen Snowmobile har ju hållit på en del med sådant. Har för mig att de hade en online artikel om detta. Slå en signal till någon av dem.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har testat med 6-12-24V batteriladdare, zinkanod från Biltema och ogräsättika.
Funkar och är typ gratis. Jag har dock inte testat korrosionsbeständigheten i prylarna efteråt men det byggde helt klart på ett lager zink.

Vi testade också att plätera kolfibernät med någon metall. Det går men är långsamt pga hög resistens i kolfibern.

En kompis som har labbaggregat (jag har också ett men det är för rörelektronik med Mullard EL34 rör i😎) har testat med en biltema zinkanod och ättika och säger också att det funkar men frågan är väl hur bra det blir? Han påstod nåt om att vätskan i teorin skulle bli bättre ju mer man använder den. Kan nog funka med en dumladdare men problemet är väl att innan justera strömmen enkelt.

Coolt.
Har inte testat, men jag har det där spänningsaggregatet, och tror att det i sig kostade ca 2kkr.
Men visste inte att det krävdes så låg spänning.
Nu blev jag sugen på att prova :)

Hade varit intressant att testa ättika, zinkanod och med labbaggregat, kompisen har ju bara testat. Kan du inte fixa en zinkanod, ta fram en virre, koppla upp labbaggregatet, slå lite ättika i en bunke och testa. Sen kan du fortsätta dricka whisky och återkomma med resultatet 😉😉

Jag har också funderat på detta, för en massa veteransnöskotrar är fulla med gulkromaterade detaljer. Inte för att renovera gamla skruvar, utan mer för att kunna fixa andra fästdetaljer, huvgångjärn, lagerbackar med mera.

Stefan Sund och Robert Olsson på tidningen Snowmobile har ju hållit på en del med sådant. Har för mig att de hade en online artikel om detta. Slå en signal till någon av dem.


Det känns ju som att sporthoj Norrbotten är starkt intresserade av detta med förzinkning. Jag är inne på att köpa en sats då jag ändå behöver ett labbaggregat och då spelar det väl inre så stor roll om man köper resten av grejerna med. Är vän ganska skönt om det bara fungerar utan att man behöver laborera ich så innan man vet hur man ska göra. 10 liter bör väl räcka för det mesta.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En kompis som har labbaggregat (jag har också ett men det är för rörelektronik med Mullard EL34 rör i😎) har testat med en biltema zinkanod och ättika och säger också att det funkar men frågan är väl hur bra det blir? Han påstod nåt om att vätskan i teorin skulle bli bättre ju mer man använder den. Kan nog funka med en dumladdare men problemet är väl att innan justera strömmen enkelt.
Det var inte så kinkigt med ström/spänning vill jag minnas. Har du en dumladdare för 6 och 12V med hög/låg effekt så räcker det att finjustera med koncentrationen på vätskan och tiden.
Mätare så du ser spänning och ström och därmed kan räkna ut effekten är förstås bra.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag har grejerna från GDS och det funkar väl som det är tänkt.
Gulkromateringen är väl av en mindre giftig sort så blir inte sådär blank och kraftig som man skulle vilja ha det.

Och med tiden så oxiderar ju galven och blir inte sådär blank och fin som när den var ny. Och muttrar och liknande som får sig skrapmärken kommer få lite rostfläckar efter ett tag.

Jag har lilla startpaketet och en 5l dunk räcker till den där baljan. Sen har jag även en dunk gulkromatering.

Och när du preppar delarna i saltsyran så tänk på att vara ute och inte i närheten av något som kan rosta, för ångorna är aggressiva. Är du i ett garage och har en svarv eller liknande i samma lokal kommer den att rosta.

IMG_20210708_174614.jpg
IMG_20210708_174639.jpg
IMG_20210708_184750.jpg
IMG_20210708_212909.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant skulle nog vara lite kul att testa med en zinkanod, ättika och dumladdaren hur ändrar man koncentrationen på vätskan spär man med vatten?

Annars blir nog att ta sig en ordentlig fundering på att köpa kittet från GDS, känns ut som att det skulle vara en riktigt bra och ha grej. Det borde väl funka att vara under ett utsug om man håller på med saltsyra dock så ska det väl då vara plastgrejer i insuget. Vi inte hur kinkigt det heller är om man har ett garage på 100 m och 4 m i tak, men man kan vara ute är det väl bäst.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså det där såg ju ut intressant, blir nog att köpa zinkanoder på Biltema nästa gång man är till Luleå, har lite olika nätdelar liggande från div grejer.

Har en äldre dumladdare som står oanvänd sen gud vet när så den kanske ändå skulle funka men frågan är väl om den är för kraftig? Misstänker att smarta saker inte funkar till såna här aktiviteter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Korrekt, men det där är inte en batteriladdare.
Det är ett spännings/stömreglerat aggregat.

Du har ju ett aggregat som är lämpligt kanske vi skulle ta en förziningsdag😉

Man borde väl kunna reglera strömmen med rejälare motstånd fast då krävs nog kraftiga doningar.

Det dyra i GDS satserna är väl själva labbaggregatet så ska man köpa ett aggerat kan man locket lika gärna köpa en hel sats.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Edit: Det är strömmen man styr med.

Man behöver kunna styra spänningen eller om det var strömmen...? Tror det var spänningen beroende på storlek av biten du kör och om den har små vassa hörn osv som kan bli "brända" om man kör för hårt. Man kan se att dom blir lite mörka/svarta om man kör för hårt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man behöver kunna styra spänningen eller om det var strömmen...? Tror det var spänningen beroende på storlek av biten du kör och om den har små vassa hörn osv som kan bli "brända" om man kör för hårt. Man kan se att dom blir lite mörka/svarta om man kör för hårt.

Det är väl därför ett labbaggregat är att rekommendera, vad händer om man kör med för låg ström? Är det bara att det tar lång tid eller blir det nåt annat knas?

Strömmen och spänningen borde väl höra ihop då resistensen i vätskan borde vara den samma, ökar man spänningen ökar väl också strömmen eller tänker jag galet?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är väl därför ett labbaggregat är att rekommendera, vad händer om man kör med för låg ström? Är det bara att det tar lång tid eller blir det nåt annat knas?

Strömmen och spänningen borde väl höra ihop då resistensen i vätskan borde vara den samma, ökar man spänningen ökar väl också strömmen eller tänker jag galet?
Jag tror det bara tar lång tid eller kanske inte händer något alls om det är för lågt. Vätskan är ju sur så vet inte om det kanske kan fräta på grejerna om det tar alldeles för lång tid.

Har man väldigt enkla grejer, typ batteriladdare så har man inte så mycket kontroll över ström och spänningsförhållandet. Med ett labbaggregat så kan man styra båda individuellt.

Fick lov att uppdatera minnet med google och spänningen spelar dock inte så stor roll utan det är strömmen i förhållande till storleken på detaljen man vill styra.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Korrekt, men det där är inte en batteriladdare.
Det är ett spännings/stömreglerat aggregat.
När jag säger "En bra batteriladdare" menar jag en där du kan ställa in spänning, ström, tid och kapacitet. Jag pratar inte om CTEK eller liknande.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror det bara tar lång tid eller kanske inte händer något alls om det är för lågt. Vätskan är ju sur så vet inte om det kanske kan fräta på grejerna om det tar alldeles för lång tid.

Har man väldigt enkla grejer, typ batteriladdare så har man inte så mycket kontroll över ström och spänningsförhållandet. Med ett labbaggregat så kan man styra båda individuellt.

Fick lov att uppdatera minnet med google och spänningen spelar dock inte så stor roll utan det är strömmen i förhållande till storleken på detaljen man vill styra.

Det kan säkert vara så att man måste gå en viss effekt för att zinket ska börja vandra. Du deras också på vätskan om det är skillnad på den och ättika, vinäger om man har större volymer men det är kanske bara att salta mer.

Helt klart sparar man ju pengar om man skulle använda ättika, 10 l ogräsättika kostar 180 kr, två 0.5 kg offeranoder 190 kr, en 14 l plastlåda 30 kr och ett labbaggregat från Amazon 800 kr, det blir 1200 kr totalt för ett 10 l bad. Så frågan är då är det värt att chansa och spara ca 1300 kr mot GDS kittet?


När jag säger "En bra batteriladdare" menar jag en där du kan ställa in spänning, ström, tid och kapacitet. Jag pratar inte om CTEK eller liknande.

Vilka laddare är det du talar om? Jag hittar bara vanliga dumma med typ 12/24V och hög låg effekt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top