Elbilar, miljöns räddning!!!

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Det ger alldeles för lite effekt. //snip//

Problemet är väl att den generelle svensken måste ha 250++ hästar, dvd med dolby surround, elinställbara stolar, acc deluxe osv, bara för att sitta å köa till å från jobbet. En av ingenjörsstudenternas bilar skulle ju göra just det jobbet lika bra!

Den här kanske stillar hästkraftsbehovet ett tag? :yoparty

http://www.ruf-automobile.de/content.php?seite=seiten/aktuelles.php&archiv=&jahr=&details=52
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
.
Nu har vattenfall satsat mer än något bolag på att fixa det. Därav deras miljöbudget.

Deras nya katalysator i skorstenarna tar bor 95% av att koldioxid, och det skall väl startas 2009-2010?

Är du dum på riktigt eller är du anställd av Vattenfall? Vad skall man göra av all koldioxiden man filtrerat bort från rökgasen?

Vilken miljöbudget? Det de sysslar med är PR stunt och inte något som i signifikant mån kommer att påverka deras utsläppsprofil. Var har Vattenfall under de senaste 5 åren gjort störst nyinvesteringar? Ja det är ju inte direkt i förnyelsebar energiproduktion eller forskning kring den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GUW du verkar insatt i etanolproduktion? Själva odlingsgrejen verkar ju vettig men det behöver väl tillsättas en hel del energi för att "koka fram spriten"? Hur mycket rör sig det om per liter etanol?

Tja, av egna försök att döma så behöver den jäsas vid rumstemperatur (gärna lite högre) och sedan destilleras, men det är nog försumbart jämfört med att raffinera råolja till mera lättflyktiga ämnen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är du dum på riktigt eller är du anställd av Vattenfall? Vad skall man göra av all koldioxiden man filtrerat bort från rökgasen?
Jag har ingen koll.
Men:
Emedan han påstår att det sitter katalysator på skorstenarna, så blir det inget (eller väldigt lite) bortfiltrerat.
En katalysator startar ju en reaktion som omvandlar det aktuella ämnet till - Vaddå?
Men:
Ändå.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Katalysator...Redan idag släpper vattenfalls kolkraft ut 1,5ggr mer co2 än hela Sverige gör totalt... det där är ju lika nuttinuttigt som att vindkraft skulle vara för miljöns skull. Bara för att man "tar bort en del" gör det inte till nån helig ko.
Load of bull. Visst, då verket snurrar är det väl inget utsläpp av co2, men samtidigt står andra kaftkällor på "tomgång" redo att kicka in. Dessa "tomgångsutsläpp" är klart överstigande vinsten med vindkraften... Dessutom har de fan inte och göra i landskapsbilden. Att Greenpiss hyllar dem är inget som gör dem bättre.. Vätgasmotor i en plug-in hybrid kanske vore nåt. fast vad skulle vi då beskatta..
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Rör sig inte direkt om nån katalysator utan det är en högst komplicerad process som skiljer ut Co2:n som sedan komprimeras till vätskeform och forslas bort. Meningen är att man ska pumpa ner den i tömda gasfält för slutförvaring. Googla på Oxyfuel eller CCS och du skall finna information.

Detta är enligt min mening inte alls någon slutgiltig lösning men iaf. en väg att gå för att klara målet att halvera CO2-utsläppen till 2030. Men som vanligt fixeras debatten vid CO2 utsläpp och man fokuserar inte på de investeringar man gjort för att minska utsläpp av andra föroreningar. Men jag håller med Boris, Vattenfall är duktig på PR-Jippon, men vilket elbolag är inte det? och vilka elbolag tar större miljöansvar än V-fall?

Att elda kol fattar ju vem som helst att det inte är någon framtidsteknik men i dagsläget finns ingen teknik att snabbt kunna ersätta detta med i ex. Tyskland/Polen. Visst man kan smälla upp en jäkla massa vindsnurror men trots allt krävs en stabil reglerbar basproduktion för att kunna upprätthålla ett stabilt elnät. Grovt räknat kan max 30% av produktionen utgöras av vindkraft (beroende på övrig produktion) och man kan i regel räkna med ungefär 50% tillgänglighet på denna vilket innebär en jätteinvestering, och vem vill betala för det?

Hur mycket V-fall och andra producenter satsar på forskning på förnyelsebar el har jag ingen aning om. Men med dagens politiska läge tar forskning för lång tid och man investerar istälet hejdlöst i halvfärdig dyr teknik (vindkraft), detta får förstås vi betala!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur mycket V-fall och andra producenter satsar på forskning på förnyelsebar el har jag ingen aning om. Men med dagens politiska läge tar forskning för lång tid och man investerar istälet hejdlöst i halvfärdig dyr teknik (vindkraft), detta får förstås vi betala!

vi kan idag med relativt enkla medel (kontra de vi använder idag, för att smälla upp massa vindsnurror) halvera vår energiförbrukning. Men, det säljer inte...
Forskningen är framtagen av SWECO, var på nyheterna för ett tag sen. Negawatt, energieffektivisering är klart understimulerat i svensk energipolitik. Lobbyismen för ex. vindkraft är med enkla mått mätt, GIGANTISK...
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2441782 jeppjepp..
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
vi kan idag med relativt enkla medel (kontra de vi använder idag, för att smälla upp massa vindsnurror) halvera vår energiförbrukning. Men, det säljer inte...
Forskningen är framtagen av SWECO, var på nyheterna för ett tag sen. Negawatt, energieffektivisering är klart understimulerat i svensk energipolitik. Lobbyismen för ex. vindkraft är med enkla mått mätt, GIGANTISK...
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2441782 jeppjepp..

Att energieffektivisera ligger ju på oss konsumenter. Det är lätt att gnälla på höga elpriser och miljöförstöring istället för att engagera sig och investera i energibesparing. För att provocera lite kan man kanske säga elen är för billig, man kanske bör beskatta den hårdare för att uppmuntra till energibesparing?

Detta är ju en marknad för sig men det är alltid svårt att få högt belånade privatpersoner, företag, instutioner osv. att investera långsiktigt.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Vi har i dagsläget mer mark "i träda" alltså vi betalar bönder för att inte odla, vi har mer sådan mark än vad som behövs för svensk etanoltillverkning.
Klart som fan att bönderna är negativa, dom kan ju behöva lyfta på arslet och börja odla något.

Hela EU har "mark i träda" så att det täcker europas behov.

Skövla regnskog, och konkurera med matproduktion... Pff, skitsnack

"Brasilien är världens största etanolproducent men endast 2% av Brasiliens jordbruksmark – knappt 3 miljon hektar – används där för att producera etanol. Som jämförelse ligger 3,8 miljon hektar jordbruksmark i EU i träda! Den etanol vi importerar till E85 odlas på endast 0,7 promille (!) av Brasiliens jordbruksmark. Detta är alltså knappast anledningen till dagens höga matpriser.
Aryan Schmitz, vice ordförande i föreningen etanol.nu"

Och sagde Aryan har inga intressen i etanolindustrin:va
Konkurensen med matproduktion är ett känt faktum. Priserna på majs, som är stapelvara för de fattiga i Mexico, har mer än fördubblats på grund av USA:s import för etanolproduktion. Samma sak gäller för guawa i andra delar av världen.
Om bönderna är för lata för att lyfta på arselet, hur komer det sig då att LRF är en av de främsta företrädarna för etanollobbyn?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har nu läst större delen av den.
Och om jag inte är blind så ser jag inte någonstans att det tas upp vind eller vattenkraft.

Inte för att alla skulle kunna använda sig av det i dags läget men däremot så kan man tycka att alla korten kan få vara med på bordet.

Och om efterfrågan på miljövänlig el ökar... så byggs det fler...


Kanske även missade kärnkraftverks el? dock har jag inte fakta om hur energin är i ett sånt.
Dock vet jag att kylvattnet åtminstånde för några år sen pumpades ut i havet istället för o värma upp hus..

Så rätta mig om jag har fel

Om man ska använda ex vindkraft till något, så är det inte att köra bil på elen, utan man ska stänga ner motsvarande mängd kolkraftverk som vinden genererar och smatidigt fortsätta köra olja i våra bilar.

När våra bilar är den smutsigaste energikällan globalt räknat, ja då är det dags att sluta köra oljebilar.

Energipolitiken måste hela tiden ses globalt och inte nationellt, eftersom de negativa effekterna är just globala.

Så är det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och sagde Aryan har inga intressen i etanolindustrin:va
Konkurensen med matproduktion är ett känt faktum. Priserna på majs, som är stapelvara för de fattiga i Mexico, har mer än fördubblats på grund av USA:s import för etanolproduktion. Samma sak gäller för guawa i andra delar av världen.
Om bönderna är för lata för att lyfta på arselet, hur komer det sig då att LRF är en av de främsta företrädarna för etanollobbyn?

Läs rapporten jag länkade till.

Även om han Aryan skulle äga alla sveriges etanolfabriker så kan han inte ljuga ihop en sådan rapport, ingen officiell källa har ifrågasatt hans siffror än.

INGEN i världen kommer att svälta för att vi odlar etanolgrödor (och oljeväxter för att gör diesel).

Skulle etanolproducenterna betala så bra för etanolgrödorna att det inte lönar sig att odla mat, då odlar dom som behöver mat etanolgrödor och ringer efter hämtpizza.

Sen var ju hela min (och Aryan's) tanke att vi skulle odla etanolgrödor här i sverige, på mark som ligger outnyttjad och riskerar att bli granskog på ett par års sikt, hur fan skulle det kunna påverka svälten i mexico?
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Och sagde Aryan har inga intressen i etanolindustrin:va
Konkurensen med matproduktion är ett känt faktum. Priserna på majs, som är stapelvara för de fattiga i Mexico, har mer än fördubblats på grund av USA:s import för etanolproduktion. Samma sak gäller för guawa i andra delar av världen.
Om bönderna är för lata för att lyfta på arselet, hur komer det sig då att LRF är en av de främsta företrädarna för etanollobbyn?

Det är skillnad på etanol och etanol. Det är vansinne att producera etanol från majs. Ett bra alternativ är att tillverka från sockerrör. Sockerörsproduktionen skövlar ingen regnskog dock kan biodieseln göra det...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir det så bra betalt för etanolgrödor att man slutar odla livsmedelsgrödor, så stiger livsmedelpriserna.
Då odlar man livsmedelsgrödor.
Blir det så bra betalt för livsmedelsgrödor att man slutar odla etanolgrödor, så stiger etanolpriset.
Åsneryttarna i mäschiko föredrar nog att äta framför att åka spritmoped.
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
HA! Jag säger bara:

Ignalina.jpg


:fakta
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Egentligen är vi alla helt fel ute. Varken olja, vattenkraft, etanol eller nått annat tidigare nämnt i den här tråden är framtidens melodi.

Tänkte inte ta upp det då det är något av en hemlis men det är lika bra innan den här debatten förstör all of man-sh-ot-kind..

Det ultimata svaret, lösningen på hela jordens energiproblem är lustigt nog det enda som kan ha ihjäl mig? :s :
 

Bifogat

  • motivator8200699.jpg
    motivator8200699.jpg
    62.4 KB · Visningar: 35

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Om man ska använda ex vindkraft till något, så är det inte att köra bil på elen, utan man ska stänga ner motsvarande mängd kolkraftverk som vinden genererar och smatidigt fortsätta köra olja i våra bilar.

När våra bilar är den smutsigaste energikällan globalt räknat, ja då är det dags att sluta köra oljebilar.

Energipolitiken måste hela tiden ses globalt och inte nationellt, eftersom de negativa effekterna är just globala.

Så är det.

Kan hålla med om att det är smart att stänga ner men samtidigt blir det en effekt om fler vindkraftverk börjar snurra..

Sen håller jag också med om att det finns fler problem som ställer till det för miljön än bara bilarna..
Men många bäckar små..


Om 30 min ska jag prova en vectrix:yoparty
 
Last edited:

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Läs rapporten jag länkade till.

Även om han Aryan skulle äga alla sveriges etanolfabriker så kan han inte ljuga ihop en sådan rapport, ingen officiell källa har ifrågasatt hans siffror än.

INGEN i världen kommer att svälta för att vi odlar etanolgrödor (och oljeväxter för att gör diesel).

Skulle etanolproducenterna betala så bra för etanolgrödorna att det inte lönar sig att odla mat, då odlar dom som behöver mat etanolgrödor och ringer efter hämtpizza.

Sen var ju hela min (och Aryan's) tanke att vi skulle odla etanolgrödor här i sverige, på mark som ligger outnyttjad och riskerar att bli granskog på ett par års sikt, hur fan skulle det kunna påverka svälten i mexico?
:hej Sorry, hittade ingen länk i ditt inlägg, men ska gärna läsa, eftersom etanolfrågan är mycket intressant. Vill bara påpeka att fattiga lantarbetare i Mexico inte får mer deg till pizza för att jordägarna tjänar bättre... Samma sak med de småbönder som håller på att fördrivas av svenska etanolintressen i afrika, eller de arbetare som är beroende av manioken.
Men tipsa gärna om länken, jag ska med nöje läsa den. Och du, granskogen kanske gör mer nytta för atmosfären, även om jag inte gillar den;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:hej Sorry, hittade ingen länk i ditt inlägg, men ska gärna läsa, eftersom etanolfrågan är mycket intressant. Vill bara påpeka att fattiga lantarbetare i Mexico inte får mer deg till pizza för att jordägarna tjänar bättre... Samma sak med de småbönder som håller på att fördrivas av svenska etanolintressen i afrika, eller de arbetare som är beroende av manioken.
Men tipsa gärna om länken, jag ska med nöje läsa den. Och du, granskogen kanske gör mer nytta för atmosfären, även om jag inte gillar den;)

Men för HELVETE, fick du underkänt på läsförståelse?

VI SKA ODLA GRÖDORNA HÄR I SVERIGE!!!!!!!! FATTA!!!!

Lantarbetare i Mexico och småbönder i Afrika lider väl för helvete inte av vad vi odlar HÄR????
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan hålla med om att det är smart att stänga ner men samtidigt blir det en effekt om fler vindkraftverk börjar snurra..

Nej, vindkraften är absolut ingen lösning på problemet, eller en hjälp för den delen.. Om vi däremot lär oss energieffektivisera kan vi sluta med all kol/oljeel vi idag förbrukar. Så åter igen, lösningen är inte annan kraft utan MINDRE förbrukat.
Svensken förbrukar 40% mer energi än dansken i sina hushåll.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Nej, vindkraften är absolut ingen lösning på problemet, eller en hjälp för den delen.. Om vi däremot lär oss energieffektivisera kan vi sluta med all kol/oljeel vi idag förbrukar. Så åter igen, lösningen är inte annan kraft utan MINDRE förbrukat.
Svensken förbrukar 40% mer energi än dansken i sina hushåll.

Tja det är ju inte riktigt samma klimat, prova att jämföra skåne med norrland så lär skillnaden vara ännu större.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top