Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant är att tråden förändras lite för varje månad som går i takt med att fler får egen erfarenhet av hur det fungerar med elbil.

Tror ni mig inte, så läs om tråden från början. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker inte det är så stor skillnad på MINA åsikter nu som då...fast jag åker med två drivkällor sen snart fem år tillbaka. Det fungerar tydligen inte alls och är bara bökigt, har jag läst. Fast det är rätt skönt med ett snitt på 0,18 liter/mil över de 2260 mil jag kört.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag jobbar som resemontör och ligger ute på jobb i veckorna. Började fundera på hur det fungerar att ladda bilen. Går det att ansluta en kabel som är 16A trefas i en bygg central och stoppa i bilen? Känner bilen av och styr laddningen eller måste det gå igenom en riktig laddbox? Om det inte går kan man ha en lös laddbox liggandes bak i bilen med en skarv kabel och stoppa i centralen?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag jobbar som resemontör och ligger ute på jobb i veckorna. Började fundera på hur det fungerar att ladda bilen. Går det att ansluta en kabel som är 16A trefas i en bygg central och stoppa i bilen? Känner bilen av och styr laddningen eller måste det gå igenom en riktig laddbox? Om det inte går kan man ha en lös laddbox liggandes bak i bilen med en skarv kabel och stoppa i centralen?
Det finns laddkablar med standard trefas som du bara kopplar in. Det är en laddbox i miniatyr typ.
Edit: Ibland skickar de med en sån när du skaffar bilen, annars finns det att köpa separat lite varstans.
 

Zeromannen

Guest
Då ska ju tilläggas att det inte är skitsvårt att lyfta en bil, el eller ej, på rätt sätt.
Men sätter du domkraften lite var som, då går saker sönder.
Ja det är ingen rymdforskning att lyfta en bil, dom flesta har väl tom. en pil som markerar vart under tröskeln som lyftpunkten sitter. Men tydligen så lyfts det lite här och där :eek:
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Intressant är att tråden förändras lite för varje månad som går i takt med att fler får egen erfarenhet av hur det fungerar med elbil.

Tror ni mig inte, så läs om tråden från början. :)
Jo, det är ju det som gör det roligt och lärorikt! Jag har själv "ändrat" en hel del åsikter angående elbilar de senaste åren, mestadels på grund av stora framsteg i branschen.
Dock så tycker jag fortfarande att de största problemen med elbilarna är olösta. Det är för krångligt att ladda om man inte har möjlighet hemma (höghus, i städer, alla jäkla appar). Och så är marknaden inte ännu tillgänglig på många år för den stora massan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är ingen rymdforskning att lyfta en bil, dom flesta har väl tom. en pil som markerar vart under tröskeln som lyftpunkten sitter. Men tydligen så lyfts det lite här och där :eek:

Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det är ju det som gör det roligt och lärorikt! Jag har själv "ändrat" en hel del åsikter angående elbilar de senaste åren, mestadels på grund av stora framsteg i branschen.
Dock så tycker jag fortfarande att de största problemen med elbilarna är olösta. Det är för krångligt att ladda om man inte har möjlighet hemma (höghus, i städer, alla jäkla appar). Och så är marknaden inte ännu tillgänglig på många år för den stora massan.

På många år… :)

TOC för en 15 år gammal Haldex-V70 om man pendlar 6 mil om dagen hamnar kring 5000/mån. Om inget går sönder.

För 1000kr MINDRE än så kan man leasa en ny MG Marvel i tre år. Lägg på några hundringar för fler mil, lägg till elkostnad osv så kör man nytt för samma pengar som gammalt och riskerar ingenting som växellådsras och liknande som kan dra iväg uppåt 50.000 utan vidare.

Passar inte alla men troligen de allra flesta. Framtiden är redan här.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...

Ja alltså, det är ju inte smart att lyfta en bil fel oavsett vad det är för sorts bil…
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...

Det är väl den rimliga förklaringen, alltså något av ovanstående.
Men det jag menade var den springande punkten är att det inte är svårare eller enklare att göra sönder en elbil än en fossil dito. Trösklarna blir buckliga oavsett.
Det är nog enklare att förstöra ett batteripack än en motsvarande dyr komponent i en fossil dock.

Men en riktigt händig mek kan säkert lyckas med det med...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.

Jag tar en sådan det är vad jag vill ha. Planerar att byta bil framöver men det känns som att det kommer hända mycket de närmaste åren
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.

Köp en Hyundai Ioniq 5.
Då är du bara ett år efter tillverkarna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...
Jag tror att yrkesskickligheten i tälten på stormarknadsparkeringar skiljer sig en del åt från de fasta verkstäderna som arbetar mer än några veckor varje år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl den rimliga förklaringen, alltså något av ovanstående.
Men det jag menade var den springande punkten är att det inte är svårare eller enklare att göra sönder en elbil än en fossil dito. Trösklarna blir buckliga oavsett.
Det är nog enklare att förstöra ett batteripack än en motsvarande dyr komponent i en fossil dock.

Men en riktigt händig mek kan säkert lyckas med det med...

:tummenupp Ja, det är inte enklare, bara dyrare att göra fel.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top