EL problem

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Hej på er i kylan, Har inte haft några problem tidigare med min sv, men nu när jag har rivit isär den och skulle koppla in allt igen så startar den inte, startmotorn går inte runt alls helt dött, enda som går är allt ljus UTOM heljuset, enda jag har gjort är att tagit isär kablarna till mätarna och styrreglagen, och nu funkar den inte, provar att ladda batteriet men jag tror inte det är därför, alla relän verkar vara hela, har kollat dem som sitter till startmotorn, finns 2 stycker gröna 30 där som var hela.

Någon som har någon fundering?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Förmodligen saknar du spänning fram till startknappen i och med att du "tagit isär kablarna till mätarna och styrreglagen". Kan även vara avsaknad av jord på startreläspolen eller startmotorn, men det är mindre troligt om du inte varit där och rotat. En spänningsprovare eller en testlampa för att se vart felet ligger kommer att underlätta. Ohmmät ena sidan av startreläspolen (A2) mot jord för att se att den är jordad (eller spänningsmät mot pluspolen på batteriet). Spänningsmät sedan den andra sidan av startreläspolen (A1) medan du trycker på startknappen. Får du inte +12V så ligger felet i den kretsen. Mäter du +12V där så är det fel på startreläet. Ett elschema för just din hoj underlättar mer exakt felsökning, men kolla detta först.
 

Bifogat

  • startrelä_principschema.JPG
    startrelä_principschema.JPG
    34.1 KB · Visningar: 56

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Kolla anslutningarna igen som du tagit isär så inga stift åkt ur eller så. Vet ej om det är så på din modell men på många hojjar bryts startkretsen av dödarknappen eller kontakten till sidostödet. Kan vara värt att se över dessa funktioner oxå. Säkringar antar jag att du kollat redan...
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Kolla anslutningarna igen som du tagit isär så inga stift åkt ur eller så. Vet ej om det är så på din modell men på många hojjar bryts startkretsen av dödarknappen eller kontakten till sidostödet. Kan vara värt att se över dessa funktioner oxå. Säkringar antar jag att du kollat redan...


Det visade sig vara en kontakt eller brytare vid kopplingshandtaget som krånglar, skruvade ur det och så då funkade den men när jag satte i det igen så funkar det inte, jag måste ha vänt det fel eller nått, har inte hunnit kolla mer men jag antar det.. eller så sitter väll kablarna fel till den så den blir tvärt om mot vad den ska. Men tack för att ni tog er tid att försöka luska fram vad som kunde varit fel.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top