EL "problem"

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Hej har börjat mitt streetfighter bygge på en suzuki sv 650 s, Tänkte komma relativt billigt undan. Har rivit ner front osv, Står nu för lite problem med elen.
kabelhärvan som "binder" ihop ljus mätare osv osv får inte platts från orginalkabeln. Är inte alls sugen på att klippa sönder den, hittat en beg men kostar 890 kr, lite dyrt tycker ja¨. Har funderat lite på om man ska skaffa själva kontakterna och fixa sladdar o kontakera själv, kanske är relativt svårt.
Hur har ni andra gjort????:huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Får inte plats eller är för kort ?

Jag skarvade om och lödde om kabelhärvan. Är man bara väldigt nogrann så går det, men jag förstår att du tvekar.

Vilka kontakter är det du behöver ha förlängt ?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Generellt är lödning är aldrig rekommenderat för fordonsbruk.
Möjligen om man vill förlänga en kabel, klippa av, löda på en förlängningsbit och sen montera krympslang över skarvarna som avlastning. Då är det OK.
"Lödda kontakter" är en styggelse!
Har du "vita kontaktblock med stift/hylsa och kabeln är pressad i dem är det no-no att löda.
Pressade kablar håller, lödda gör det inte.
Ska du pressa nya se till at du har eller känner nån som har rätt pressverktyg!!
Fel utfört håller det ett tag - sen kommer problemen :huvet
Har sett alldeles för många presskontakteringar som gjorts med polygrip, och fungerat därefter.. :rolleyes:
Bäst är nya kablar med nya kontaktblock/stift och pressningar med rätt verktyg.
Näst bäst är att skarva in kabel enl ovan.
Löd ALDRIG på kontaktstiften!! Aldrig!
 
Last edited:

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Tack för svaren hörrni, Jag måste korta ner sladdarna, orginal är ju typ 40 cm som har legat mellan kåpan och lamporna längstmed. Nu har jag ju en kåpa som är högst 20 cm, så allt måste ner, har hittat en sladd på en skrot men den kostar ca 900 kr, lite dyrt men kanske värt när allt är klart bara klippa o korta ner, då har jag ju alla kontakter och kan klippa av för nya mätaren?
Vad tycker ni om det? Mvh
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Korta ned skall du inte behöva göra.
Det går att gömma kablarna t.ex. mellan ram/styrhuvud, under tanken, osv.
Kabeln går att böja, man får flexa den lite i taget.
Pula in, säkra med buntband, osv.

Jag gjorde så med mätarkabeln på CBR-fightern. Gömde undan den vid vanlig körning utan mätare och tog fram den vid besiktning.
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Tjabba

Jag var och kollade lite i garaget tidigare, men för mig så känns det väldigt trångt bakom den nya kåpan men du har säkert rätt det där med under tanken låter bra jobbigt att lyfta den dock. brukar det finnas ganska bra med platts där eller? Men det är bäst att kanske köpa sladden och prova knöla in det då.. får man ofta byta kopplingsvajen också? tyckte den kanske kan bli kort?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tjabba

Jag var och kollade lite i garaget tidigare, men för mig så känns det väldigt trångt bakom den nya kåpan men du har säkert rätt det där med under tanken låter bra jobbigt att lyfta den dock. brukar det finnas ganska bra med platts där eller? Men det är bäst att kanske köpa sladden och prova knöla in det då.. får man ofta byta kopplingsvajen också? tyckte den kanske kan bli kort?
Tanklyftandet brukar faktiskt vara ganska enkelt.
Känns jobbigt första gången men sen går det smort.

Stänk av soppakranen (har för mig din hoj har en).
Följ sedan intruktionsboken hur du lyfter tanken. Det brukar stå i dem.
Oftast är den några skruvar som lossas framtill eller baktil.
Det brukar oftast räcka med att vinkla upp tanken framtill eller baktill, beroende på vart fästena sitter..
Så att man kommer åt.
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
OKi jag får nästan kolla på det. :) Nu är det så att jag köpt en Universal koso mätare, Funderar om ni har någon koll om man kan använda orginal hastighetsgivaren nere vid hjulet samt varvmätaren, fick med någon speciell kabel till varv... som jag tyckte såg väldigt jobbig ut :D Är det bara o prova sig fram genom att mäta? antingen så går det ju eller inte.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Generellt är lödning är aldrig rekommenderat för fordonsbruk.
Möjligen om man vill förlänga en kabel, klippa av, löda på en förlängningsbit och sen montera krympslang över skarvarna som avlastning. Då är det OK.
"Lödda kontakter" är en styggelse!
Har du "vita kontaktblock med stift/hylsa och kabeln är pressad i dem är det no-no att löda.
Pressade kablar håller, lödda gör det inte.
Ska du pressa nya se till at du har eller känner nån som har rätt pressverktyg!!
Fel utfört håller det ett tag - sen kommer problemen :huvet
Har sett alldeles för många presskontakteringar som gjorts med polygrip, och fungerat därefter.. :rolleyes:
Bäst är nya kablar med nya kontaktblock/stift och pressningar med rätt verktyg.
Näst bäst är att skarva in kabel enl ovan.
Löd ALDRIG på kontaktstiften!! Aldrig!



jag kan hålla med på vissa punkter..

efter läsning så ser jag att du skriver att lödning för förlängning av kabel är ok . och det är det verkligen.. en korrekt utförd lödning med krympstrumpa över är ALLTID bättre en en kabelsko..

håller dock med dig vad gäller kontaktpressning.. en riktig abicotång vid presning av kabelskor är ett måste..

och även viktigt vid kontaktpressning är att ALDRIG och då menar jag ALDRIG tvinna kardelerna i tråden..

för att spalta exempel.

draghållfasthet :

kabel pressad tvinnad med plygrip klara ca ett halvt kilo drag.. en utan tvinnad klarar ca 1-2 kilo..

kabel tvinnad men pressad med abicotång klarar ca 7.5 kilo. medan en som är pressad utan tvinnade kardeler klara ca 15 kilo..



men mitt tipps till trådskaparen är att klippa orginalkontakterna med såppas mycket kabel kvar på kontakterna så att dom är pålödbara igen..

sedan klipper du kontakterna på kosointrumentet.. och sedan löder du ihop dessa med din orginal kabelstamm.. se till att köra på krympslang efteråt.. och då vill jag poängtera att det skall vara krympslang av rätt storlek. har sett aldeles för mycket lödningar där det är höftat med storleken och krympslangen därför inte tätar..

se även till att du har en temperaturreglerad lödstation. och se till att du itne får kalllödningar.. vid lödningar SKALL kardelerna tvinnas.. detta för att kunna använda sig av kapilärverkan och få in lödtennet överallt i skarven och inte bara på utsidan..

OKi jag får nästan kolla på det. :) Nu är det så att jag köpt en Universal koso mätare, Funderar om ni har någon koll om man kan använda orginal hastighetsgivaren nere vid hjulet samt varvmätaren, fick med någon speciell kabel till varv... som jag tyckte såg väldigt jobbig ut :D Är det bara o prova sig fram genom att mäta? antingen så går det ju eller inte.


din orginalvarvräknarkabel kan du koppla in på kosons ingång för varvräknare.. dock så behöver du löda på en kondensator och något motstånd..allt står i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708


hoppas det hjälper lite
 
Last edited:

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
din orginalvarvräknarkabel kan du koppla in på kosons ingång för varvräknare.. dock så behöver du löda på en kondensator och något motstånd..allt står i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708


hoppas det hjälper lite[/QUOTE]


Tack tack, måste fråga direkt om du tror att hastighetsgivaren kan funka eller om jag måste "installera" den jag fick med. tyckte det fattades typ magnet eller något som bör sitta i skivan. :rolleyes:
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
din orginalvarvräknarkabel kan du koppla in på kosons ingång för varvräknare.. dock så behöver du löda på en kondensator och något motstånd..allt står i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708


hoppas det hjälper lite


Tack tack, måste fråga direkt om du tror att hastighetsgivaren kan funka eller om jag måste "installera" den jag fick med. tyckte det fattades typ magnet eller något som bör sitta i skivan. :rolleyes:[/QUOTE]

vet ej vad du har för givare orginal..

men kosons är väldigt stabil.. du har fått med 6 stycken små magneter som du säter i bultskallarna på insexbultarna som håller din bromsskiva. och sedan monterar du medföljande fäste..

jag monterade i bak. för där var det enkelt och smidigt. använde mig bromsoksfästet som hjälp..
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
vet ej vad du har för givare orginal..

men kosons är väldigt stabil.. du har fått med 6 stycken små magneter som du säter i bultskallarna på insexbultarna som håller din bromsskiva. och sedan monterar du medföljande fäste..

jag monterade i bak. för där var det enkelt och smidigt. använde mig bromsoksfästet som hjälp..[/QUOTE]


Nee jag vet bara att det är orginal som sitter i själva fälgen eller ja längst ner runt den genomgående axeln. en svart distans/bricka av lite större modell ser det väll ut som, men man får väll prova o se om det ger nått utslag och sedan överväga om den går korrekt eller inte. Men det där med magneterna såg jag faktiskt har inte packat upp o kollat, men för mig så bör ju dem lossna? som sakt kanske dumt o fråga bättre och prova men har två barn hemma så går fortare att fråga här haha
Tack för svaren ialf, hjälper mig massor.:)
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
vet ej vad du har för givare orginal..

men kosons är väldigt stabil.. du har fått med 6 stycken små magneter som du säter i bultskallarna på insexbultarna som håller din bromsskiva. och sedan monterar du medföljande fäste..

jag monterade i bak. för där var det enkelt och smidigt. använde mig bromsoksfästet som hjälp..


Nee jag vet bara att det är orginal som sitter i själva fälgen eller ja längst ner runt den genomgående axeln. en svart distans/bricka av lite större modell ser det väll ut som, men man får väll prova o se om det ger nått utslag och sedan överväga om den går korrekt eller inte. Men det där med magneterna såg jag faktiskt har inte packat upp o kollat, men för mig så bör ju dem lossna? som sakt kanske dumt o fråga bättre och prova men har två barn hemma så går fortare att fråga här haha
Tack för svaren ialf, hjälper mig massor.:)[/QUOTE]

dom magneterna är tokstarka och lossnar inte.. så dom kan man använda
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Hej på er i kylan, Har inte haft några problem tidigare med min sv, men nu när jag har rivit isär den och skulle koppla in allt igen så startar den inte, startmotorn går inte runt alls helt dött, enda som går är allt ljus UTOM heljuset, enda jag har gjort är att tagit isär kablarna till mätarna och styrreglagen, och nu funkar den inte, provar att ladda batteriet men jag tror inte det är därför, alla relän verkar vara hela, har kollat dem som sitter till startmotorn, finns 2 stycker gröna 30 där som var hela.

Någon har någon fundering?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top