El / Motorfel Suzuki

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är lite halvblond, någon bild på vilken kontakt från generatorn som jag ska ut?
På min Suzuki sitter laddningsregulatorn under högra plastskyddet bakom sadeln. De tre sladdarna från generatorn kommer fram här med en kontakt som går till kontakten på regulatorn. Sladdarna från generatorn isolerade med gul tygstrumpa.
Sen undrar jag också hur man mäter sladdarna när dessa är inkopplade vid exemplet 5000varv/min
Sladdarna från generatorn SKA INTE vara inkopplade till regulatorn under kontroll av motstånd i generator (under 1 Ohm) och spänning (ca 70VAC vid 5000varv/min). Man tar helt enkelt och delar kontakten generator-laddningsrelä så man kommer åt sladdarna från generatorn. Hojen startar man som vanligt med ström från det laddade batteriet. Och på min gamla (2000) Suzuki behöver inte ljuset vara på när man kör motorn. Och då räcker batteriet länge för att driva tändningen. Gott om tid att mäta spänningen från generatorn vid 5000varv/min.
Laddningsreläet ser ut ungefär så här, har inget eget foto och det är tidsödande plocka av den gula plasten på höger sida under "passagerarsadeln". Laddningsrelä storlek ca 10cm x 7cm x 5cm höga kylflänsar
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=315049
Och jag har en SV650S, du har en GSX-R 750 så laddningsregulatorn behöver ju inte sitta på samma plats.
"Gula plasten"? Ja min Suzuki är gul
 
Last edited:

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Har nyss kopplat ihop trådarna från tändningslåset. Nu lyser C42 konstant när jag satte den i dealers mode och jag har inte fått igång hojen heller...såklart.

Bränslepumpen jobbade de första startförsöken sen var den knäpptyst.
Denna har ström och säkringen var också ok.

Har ström från kablen som går från ECM:n till tändningslåset - angående C42. Sitter det något motstånd i tändningslåset?

Försökte mäta upp TPS:en med en digital mätare men denna visade ingenting. Måste denna vara analog?

Förövrigt funderar jag på att låta militären skjuta pilammunition på den nere på rinkabys skjutfält!...så sjukt trött på maskinen nu:huvet
 

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Kan felkoden C42 komma upp "bara" för att jag har bytt ut tändingslåset och/eller kan detta blockera signalen.

Att bränslepumpen blev tystare och tystare tyder på?
Startmotorn drar förövrigt runt lätt.
 

Bifogat

  • Bränslepump.jpg
    Bränslepump.jpg
    55.9 KB · Visningar: 201
  • El-System GSXR 750R 2000.jpg
    El-System GSXR 750R 2000.jpg
    115.1 KB · Visningar: 227
  • FI System kabeldragning.jpg
    FI System kabeldragning.jpg
    128.3 KB · Visningar: 244

pripps.bla

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Limmared
Hoj
gs 550, gsxr 750 -00, cbr929rr
CAPTAIN AWESOME tröttnade på henne så jag över den här tråden också.
Den går inte rent än och vill gärna dö på avslag och hackar som bara den om man försöker hålla jämn gas på lägre varv.

Laddningen är inte ok, kan det vara orsaken till allt det här?

Ska mäta upp vad jag har från generatorn senare i kväll.
Ut med biltema-batteriet och i med riktigt.
Tror inte det är tändningslåset men ska prova med ett annat när det kommer fram.

Hade du provat med ett annat tändningslås?

Har någon tips eller ideer är det bara att fylla på.

//Henrik
 

pripps.bla

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Limmared
Hoj
gs 550, gsxr 750 -00, cbr929rr
Lösningen var:

TPS-sensorn gav knepiga värden, beställde ny från csnl.com
Blev lite bättre, men den var knappt körbar, ryckig som bara den och misstände väldigt mycket...

Efter ett par bira igår blev det en svängi garaget för att plocka bort och kolla dimman från spridarna, såg bla ut och inget skit i filtret...

Provstart efteråt, ingen skillnad...

När jag satte tillbaka allt igen var det en slang som hängde och slangade lite knepigt... Kändes som den borde sitta någonstans.

Kunde inte hitta något lämpligt ställe förens allt var tillbakaskruvat och jag satte mig vid datorn och kolla verkstadsmanualen...

Kollade på sprängskissen över spridarbryggan och slangen jag hittade innan visade sig vara en vacuumslang, men ingen bild på vart den skulle sitta...

Nästa steg i felsökningen tänkte jag skulle bli att mäta upp alla givare som styr insprutet

Det första jag ser när jag kollar på IAP "Intake Air Pressure" är en slang som är ansluten på bilden...
Min slangande slang åkte på givaren och efter lite muckel med tomgång och TPS så går hojen riktigt jämnt och fint!

Tänk att en hoppad slang-jävel kan ställa till det så mycket...

Hoppas detta kan hjälpa någon annan i sitt felsökande!
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
över 2000 varv ska spänningen på batteriepolerna vara över 13,8 volt om generator och regulator är ok, är den mycket under det är det definitivt fel på nåt med laddningen, alternativt grovkortis nånstans i systemet. (men då borde nån sökring gå eller nåt bli rejält varmt)

edit: oj vd mycket senare jag var ute =D
Har bytt laddningsregulator då den gamla var kaputt, med den "nya", från skroten, är spänningen ca 14 volt vid tomgång och SJUNKER till ca 13 volt när man varvar över ca 2500 rpm.

Någon som har några ide'er på vad som kan vara galet?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top