El-fel Tiller

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag blir vansinnig :huvet

Idag kom en ny spänningsregulator på posten, jag skulle äntligen slippa ladda batteriet varje natt ...

Jag satte dit den nya regulatorn, men hojen var stendöd, inte en diod lyste, ingenting !!!
Satte tillbaka den gamla, ingen skillnad . stendöd....
kollar varenda säkring både nere vid batteriet och vid styret.

Vad kan vara fel? jag körde hojen hem från jobbet i dag utan några problem

Hjälp ....
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Polarn hade isär HELA elsystemet på sin hoj innan han hittade felet. Glapp i dödarknappen på styret...
K.I.S.S keep it simple stupid!:smasha

Annars är det bara att börja jaga med multimetern, kolla att alla delar har kontakt, rätt motstånd osv...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även om man plockar bort regulatorn borde väl instrumentpanelen lysa , -eller ?
 

moddlaren

Guest
Om regulatorn varit paj är det ganska troligt att batteriet är sönder laddat pga över/under spänning till batteriet.. Pröva ett friskt batteri.. Annars mät upp statorns lindning.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är fullt kräm i det nyladdade batteriet . ändå helt dött.
Det känns som batteriet inte har kontakt med hojen eller tvärt om. jag har mätt upp allt som tänkas , förra veckan så fanns det 3x75 V växelström
Det är ju inte världen svåraste att byta regulator, så jag tror inte att det är det som är felet .

Jag vet inte var jag skall börja ....
igår hade jag lust att elda upp skiten på garageuppfarten:mad:
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Även om man plockar bort regulatorn borde väl instrumentpanelen lysa , -eller ?
En mycket rimlig tanke..
Jag skulle titta lite runt kablaget batteri-startrelä- upp till en ev säkringshållare..
Tror inte att reg i sig har något att göra med "dött elsystem", mer sannolikt ligger felet i transporten från batteri till tändlås/förbrukare..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet är löst !!! :tummenupp

Efter att ett antal 30A säkringar, kom jag fram till att den kines som monterade kontakterna hade vänt kontakten från regulatorn upp och ner ....
Det som skulle vara + var -.
Man kan konstatera att jag rev halva jävla motorcykeln i onödan.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top