El El El

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Hej på er.

Har tidigare fått lite hjälp av forumet och snälla människor.
Men funderar på om någon har provat en viss Mätare,
Koso DB-01R. Jag har lite problem med att få allt att fungera.
Jag har tänkt koppla in den på en suzuki men inser från orginal att den har 16 sladdar och koson har 12 eller 14 minns inte riktigt nu. blinkers och tändning funkar oljan likaså, men neutralen funkar inte. antingen lyser den eller inte.

På orginal finns det sladd till själva belysning i mätaren men den nya använder ingen sådan och så vidare. Någon som har lite koll?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Du får nog specificera problemen lite mer ingående om du förväntar dig hjälp.
(Ta det inte som ett personligt påhopp utan det är svårt för oinsatta att förstå frågeställningen.)
Vad betyder t.ex. att "...men neutralen funkar inte. antingen lyser den eller inte". Det låter som i mina öron att den då fungerar.
Att det finns fler sladdar till originalet än till Koso:n behöver inte betyda några problem, (kan vara så att originalinstrumenteringen har fler funktioner eller annan "kopplingsbild än "Koson").
Finns ingen bakgrundsbelysning till Koso-mätaren så kan du inte skapa en sådan även om det fanns i originalet. I så fall är det bara att bortse från originalinstrumenteringsbelysningssladden (oj vilket långt ord det blev...)

Manualer (inkopplingsbeskrivningar) finns att ladda ner här:

http://kosoeurope.com/shop/shop_content.php?coID=9&XTCsid=daff4550b671ba8dea991e6ed77651e0
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Nee det har du nog rätt i, tror ju såklart alla fattar bara för att jag fattar.
Angående Neutralen så lyser den hela tiden även om jag byter växel eller så lyser den inte alls, Jag har kopplat rätt enligt färg och så på mc och mätare, men jag funderar på om kanske alla kablar behövs för att alla ska funka ihop tycker det ser lite så ut på kopplingsschemat för själva mcn, men det är första gången jag håller på med sånna scheman.. aja får prova mera senare :)

Tänkte nu visa lite elschema samt schemat för själva mätaren,

Jag får ihop oljelampan, h,vänsterblinkers, helljuslampan,

Bensinmätaren tror jag. Min orginala visar blinkande och senare lyser vid resärv. den nya mätaren har fem steg så vet inte hur det kommer funka, På själva hojjen så finns det två olika kontaker för orginala blinkande och senare lyser hela tiden. Vem sak jag nu använda till den nya?

Friläge Neutral funkar inte, då jag sätter den enligt vad jag tror är rätt.
Enligt Mätarens schema så sätter jag dennes pluss på mcns (2) enligt kontaktbilden. Men den kanske ska sitta på (4). Men då funkar inte bensinmätaren alls. Om någon orkar titta på bilderna och komma med lite tips? :tummenupp

SporthojEl1.jpg

SporthojMatarEL.jpg

sporthojUPPEVEL.jpg
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Nee det har du nog rätt i, tror ju såklart alla fattar bara för att jag fattar.
Angående Neutralen så lyser den hela tiden även om jag byter växel eller så lyser den inte alls, Jag har kopplat rätt enligt färg och så på mc och mätare, men jag funderar på om kanske alla kablar behövs för att alla ska funka ihop tycker det ser lite så ut på kopplingsschemat för själva mcn, men det är första gången jag håller på med sånna scheman.. aja får prova mera senare :)

Tänkte nu visa lite elschema samt schemat för själva mätaren,

Jag får ihop oljelampan, h,vänsterblinkers, helljuslampan,

Bensinmätaren tror jag. Min orginala visar blinkande och senare lyser vid resärv. den nya mätaren har fem steg så vet inte hur det kommer funka, På själva hojjen så finns det två olika kontaker för orginala blinkande och senare lyser hela tiden. Vem sak jag nu använda till den nya?

Friläge Neutral funkar inte, då jag sätter den enligt vad jag tror är rätt.
Enligt Mätarens schema så sätter jag dennes pluss på mcns (2) enligt kontaktbilden. Men den kanske ska sitta på (4). Men då funkar inte bensinmätaren alls. Om någon orkar titta på bilderna och komma med lite tips? :tummenupp

View attachment 260028

View attachment 260029

View attachment 260030


Måste först poängtera att jag inte är nån mekare och borde igentligen inte uttala mig men lite el läste jag i skolan.
När jag kollar till höger på Bild 1 under "Terminal Identification" så tolkar jag det som att ben 13 "Neutral switch" är den som har med friläget att göra och kopplar du rätt så ska lampan bara lysa när friläget är i.

Men om man bara vill testa om lampan är sönder så kan man koppla som det står under "Test Connections" (dvs pluspolen på ben 2 och minuspolen på ben 13) men då ska lampan lysa hela tiden om den funkar, så som du beskrivit ovan. Detta är väl då bara för att kolla så att lampan är ok och inte meningen att det ska va kopplat så sen när man kör.
 
Last edited:

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Måste först poängtera att jag inte är nån mekare och borde igentligen inte uttala mig men lite el läste jag i skolan.
När jag kollar till höger på Bild 1 under "Terminal Identification" så tolkar jag det som att ben 13 "Neutral switch" är den som har med friläget att göra och kopplar du rätt så ska lampan bara lysa när friläget är i.


Japps så tycker jag också men det funkar ju inte.. :näsblod
Får väll skita i just den funktionen och prova om soppa mätaren funkar genom att tappa eller köra upp soppan. Hastighetsmätaren har jag inte provat ännu, hade som plan att använda orginal men har hört lite att det kanske inte funkar eftersom nya är digital historia? Varvmätaren fasar jag lite över, många har behövt sätta mellan relän o grejjer. inge sugen på det men ska koppla på och se vad som händer..Dock har jag märkt att all el från kåpmodellen blir väldigt mycket där fram, har inte lyckats få undan så mycket.
Ser ut som om det blir att hitta en beggad elstamsbit och kapa i. vill ju behålla orginala om man vill bygga tillbaka till orginal.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Angående varför neutrallägeslampan inte fungerar när du ansluter den nya Koso-instrumenteringen:

Den gamla principen är den att den orangea kabeln alltid har spänning (+12V) när tändningsnyckeln är i läge "ON").
Indikeringslampan lyser då den blå/svarta kabeln jordas ner, via en diod placerad i det kombinerade blinkers-/sidostödsreläet, normalt endast när växellådan ligger i neutralläge.

Det nya instrumentet förutsätter att du får spänning (+12V) på den vita kabeln endast när hojen har neutralläge. Se bilderna så ser du varför lampan i ena fallet (2) alltid lyser och i andra fallet (3) aldrig lyser.

Ett exempel på lösning visas i exempel (4).
 

Bifogat

  • SV650_neutralläge.JPG
    SV650_neutralläge.JPG
    64 KB · Visningar: 137
  • SV650_KOSO_123.JPG
    SV650_KOSO_123.JPG
    83.9 KB · Visningar: 128
  • SV650_KOSO_4.jpg
    SV650_KOSO_4.jpg
    57.2 KB · Visningar: 125
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top