Effektavgassystem med insprutning, hjälp!

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Tjena, det är så att jag har en Yamaha YBR 125ED 2014, och vill höras lite bättre, så då hade jag tänkt köpa mig ett LeoVince-avgassystem. Men då har jag en fundering, jag har direktinsprut på hojen, måste man hålla på och göra justeringar då, eller är det bara att sätta på röret och köra? Tack på förhand!:)
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
nu ska jag inte vara någon typ av expert här men har för mig att det beror på vad du har för typ av rör. kör du bara slip/bolt-on så behövs generellt sätt ingen justering (mappning). Drar du däremot på ett helsystem (nytt från cylinderväggen och bakåt) så behövs generellt en mappning. jag hittade det här från ett tidigare inlägg på SH.COM skrivet av roffe_s:
* När mappa om? : Puritanerna hävdar att detta är en nödvändighet så fort en yttre omständighet förändras. En modern maskin är generellt sett optimerad för en kompromiss mellan prestanda och miljökrav.

Sen kan du inte justera hojen bara sådär när du har insprutning. En vanlig sak att installera är en powercommander som är en ersättnings ECU (datorn som styr hojens insprutning) som är justerbar med en vanlig dator. http://www.avamc.se/produkter/product/sa-fungerar-mappning-med-power-commander/

Nu pratar vi dock inte om någon värstinghoj (sorry :tummenupp) så tror att du inte kommer behöva någon mappning om du inte märker att hojen går förjävla kasst efter bytet.

Finns säkert ngn här på forumet som kan guida dig bättre än jag, men det här är mina tips!
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
En YBR kommer inte att behöva mappas om vid avgasrörsbyte! Möjligen om du även byter luftfilter till ett effektfilter, men knappt då heller! Yamaha's (moderna) 125 motorer går generellt ganska fett från början, vilket innebär att ett rörbyte inte kommer att skada på något sätt (då luftflödet rent teoretiskt sett ökar)

Större hoj med mer effekt = få det justerat (eller åtminstone dubbelkollat)
125a fyrtakt med inga andra ändringar = sätt på och kör :)
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
En YBR kommer inte att behöva mappas om vid avgasrörsbyte! Möjligen om du även byter luftfilter till ett effektfilter, men knappt då heller! Yamaha's (moderna) 125 motorer går generellt ganska fett från början, vilket innebär att ett rörbyte inte kommer att skada på något sätt (då luftflödet rent teoretiskt sett ökar)

Större hoj med mer effekt = få det justerat (eller åtminstone dubbelkollat)
125a fyrtakt med inga andra ändringar = sätt på och kör :)

Tack för svaret! Var bara lite rädd att den skulle få för lite och tillslut skära. Men jag är lite dålig på det här med slip-on osv osv. Men detta system går från avgasporten till ja, slutet av avgassystemet! Så antar att det är ett helsystem.
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
nu ska jag inte vara någon typ av expert här men har för mig att det beror på vad du har för typ av rör. kör du bara slip/bolt-on så behövs generellt sätt ingen justering (mappning). Drar du däremot på ett helsystem (nytt från cylinderväggen och bakåt) så behövs generellt en mappning. jag hittade det här från ett tidigare inlägg på SH.COM skrivet av roffe_s:
* När mappa om? : Puritanerna hävdar att detta är en nödvändighet så fort en yttre omständighet förändras. En modern maskin är generellt sett optimerad för en kompromiss mellan prestanda och miljökrav.

Sen kan du inte justera hojen bara sådär när du har insprutning. En vanlig sak att installera är en powercommander som är en ersättnings ECU (datorn som styr hojens insprutning) som är justerbar med en vanlig dator. http://www.avamc.se/produkter/product/sa-fungerar-mappning-med-power-commander/

Nu pratar vi dock inte om någon värstinghoj (sorry :tummenupp) så tror att du inte kommer behöva någon mappning om du inte märker att hojen går förjävla kasst efter bytet.

Finns säkert ngn här på forumet som kan guida dig bättre än jag, men det här är mina tips!

Ah, jo har sett och läst lite youtube osv där folk har bytt system på sina YBR's, där dom har sagt att dom inte gjort några ändringar alls, förut avgassystemet såklart! :D Och ja, det är ett helsystem, har jag för mig, länk kommer!
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
En YBR kommer inte att behöva mappas om vid avgasrörsbyte! Möjligen om du även byter luftfilter till ett effektfilter, men knappt då heller! Yamaha's (moderna) 125 motorer går generellt ganska fett från början, vilket innebär att ett rörbyte inte kommer att skada på något sätt (då luftflödet rent teoretiskt sett ökar)

Större hoj med mer effekt = få det justerat (eller åtminstone dubbelkollat)
125a fyrtakt med inga andra ändringar = sätt på och kör :)
Men det finns ingen risk att den skär på nåt sätt va? Den är helt ny, 2014 modell, min pappa skulle aldrig ha låtit mig röra i en hoj igen om den skar :D
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Men det finns ingen risk att den skär på nåt sätt va? Den är helt ny, 2014 modell, min pappa skulle aldrig ha låtit mig röra i en hoj igen om den skar :D

Inte en 4t om du bara byter avgasrör, se till att allt blir tätt bara :) Du kan vara lugn!

- - - Updated - - -


Ser olika ut till utseendet :) Annars vet jag inte!
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
http://www.leovince.com/en/catalog-yamaha/impianto_completo_factory_omologato_evo_ii_passaggio_standard_ybr_125_i_e_2007_2010/13048
Detta är ett E-märkt gatsystem. Dvs att om besiktningsmannen är snäll går det igenom besiktning, detta eftersom din hoj är helfordonsgodkänd. Du kommer troligtvis behöva mappa om med detta helssytem på.

http://www.leovince.com/en/catalog-yamaha/impianto_completo_cobra_racing_passaggio_standard_ybr_125_i_e_2007_2011/15450
Detta är ett system inriktat mer på raicing, det är alltså inte godkänt för gata på din hoj. Dock är väl chansen att du blir stoppad ganska liten på en 125:a, men du kommer nog få byta till original innan besiktning. Eftersom detta är mer "raka rör" än det första, skulle jag inte satt på detta helsystem utan att mappa om.

Mina 5c. :)
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top