Tjena!!
Har en god vän som varit i tyskland och köpt sig en R1 -04. Den går fint förutom ett ganska stort problem; det är en kraftig effekt/moment-dip vid ca 9000rpm som är ganska stor, klart kännbar och syns också tydligt på papper efter bänkkörning. Toppeffekten är det inget fel på, 152 hk på bakhjulet.
YamahaCenter har bänkkört den, de påstår att det skall vara så här, vilket det ju givetvis inte skall då denna maskin skall dra som ett lok över hela registret. Dessutom så är det ju runt 8-9000 rpm man behöver vridet. Men som sagt, de påstår att alla värden ser normala ut.
Frågan är alltså om någon vet vad detta kan bero på? Spontant så låter det ju som om EXUPen strular, men den fungerar som den ska. Kan det vara så att hojen varit strypt innan och strypningen tagits bort i tyskland men att dom har missat något? Etc..
Tacksam för hjälp!
//Henke
Har en god vän som varit i tyskland och köpt sig en R1 -04. Den går fint förutom ett ganska stort problem; det är en kraftig effekt/moment-dip vid ca 9000rpm som är ganska stor, klart kännbar och syns också tydligt på papper efter bänkkörning. Toppeffekten är det inget fel på, 152 hk på bakhjulet.
YamahaCenter har bänkkört den, de påstår att det skall vara så här, vilket det ju givetvis inte skall då denna maskin skall dra som ett lok över hela registret. Dessutom så är det ju runt 8-9000 rpm man behöver vridet. Men som sagt, de påstår att alla värden ser normala ut.
Frågan är alltså om någon vet vad detta kan bero på? Spontant så låter det ju som om EXUPen strular, men den fungerar som den ska. Kan det vara så att hojen varit strypt innan och strypningen tagits bort i tyskland men att dom har missat något? Etc..
Tacksam för hjälp!
//Henke