Dyra mc-firmor?

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Jag vet vad deras frustration ang. "höga priser" beror på...Dom har aldrig fått knulla!:D

Dom går ut på krogen en lördag ,lagom på fyllan :fyllisar och "den snygga tjejen" :tuttar som dom "hänger på" vill ha en drink för att erbjuda sina "speciella färdigheter".Helt plötsligt tycker dom att det är för dyrt, för dom har minsam sett på internet att där är inte dom "fina flickorna" så dyra:hihi..Väl hemma så sitter dom och runkar till olika forum och blir arga för att dom inte har pengarna i fickan för att få knulla i IRL:hihi

Vakna upp pojkar, det är fri prissättning:D
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Borde nästan dra dit o sätta mig på en hp4 så jag får provköra!

Vilket idiotiskt svar! Det finns många idiotiska svar men jag tror att ditt svar tar priset!
Jag har suttit och jämfört deras priser mot andra företag och dom ligger nästan alltid högre i pris än andra företag. Snacka om att vara naiv, jag har inte sagt att dom har dålig service någon gång. Det är inte vad tråden handlar om, faktum är att dom är spottar dig rätt i ansiktet när dom tar ockerpriser för "bra" service! vafan det nu betyder? Får du en klapp på ryggen när du har betalat 10k extra för din hoj? om du tycker att det är värt det så är det ditt val. Siffror ljuger ju inte eller hur? Nu kan du knipa din käft om du inte har något vettigt att säga.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte lika illa som vulgus. :hihi

Vulgus - speciellt designad för synskadade som ändå vill känna friheten med motorcykellivet...


Ämnet!

Egentligen spelar det ingen roll vilket pris en handlare sätter. Det viktiga är att det blir affär - att båda parter är nöjda.
Och, det mest viktiga - att det blir affär igen och igen och igen.

Det är den initiala affären som "kostar" för en handlare - då när man skall hitta kunden, locka honom eller henne till butiken, övertyga inte bara om produkten som skall säljas, utan även om att man själv är rätt säljare av just denna produkt.

Har man som handlare klarat att ta sig över den tröskeln, då har man chansen att bygga en relation med kunden som gör att det blir fler affärer.

Av allt att döma så klarar en del handlare av just detta - trots att deras priser på Blocket ligger i skyn.

...och sedan finns det andra som är snorbilliga, men ändå inte lyckas skapa långsiktiga relationer med sina kunder, utan verka ägna sig mer åt att strida med dem.


Så, varför bry sig?
 

moddlaren

Guest
2Wheeldrive.

Du kan inte ha mycket att göra då du försöker föra statistik på en hoj affärs priser via dom annonser som dom har på blocket.

Klara du inte av att pruta så läs inte annonser från blocket då det verkar som att du tror att dessa priser är huggna i sten. Att sedan idiot förklara andra personer för att dessa inte har samma inskränkta sätt att se på annonserna som.en.reklampelare..

Det är idioti.

Mvh
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Fast priset på Blocket säger ju ingeting om vad hojen egentligen är värd. Pratar vi överpriser så finns det ju gott om privatpersoner som säger att just deras XYZ 1000 minsann är värd jättemycket!!! Tills någon tjomme bjuder 15000 papp under begärt pris och får den för det eftersom ingen annan ringde på annonsen.
Firmorna har ju i regel betydligt bättre koll på vad hojarna är värda plus att de också ska använda mellanskillnaden på hojen till att betala löner och lokaler och försäkringar och el och verktyg och lagerkostnader och checkkredit och skatter....

Som säljare eller köpare har man alltid ett val, ta affären eller gå därifrån, man måste inte vara så personligt engagerad bara för att hojar är ens stora livsintresse...:)

Jo vist finns det många på blocket med som begär överpris, Fast man kan ofta bilda sig en OK uppfattning vad något är värt genom sitta på blocket och speja lite. Har man då ägt tex en bil/mc ett tag så kanske man har följt det lite.

Men som mitt exempel där du kör till närliggande firma och blir bjuden 55k för din motorcykel vid ett likvärt byte.

Vi byte för inte så länge sen in tjejens bil och det komiskt. Precis som du säger har man rätt att antingen ta förslaget eller inte. Första firman vi var och kollade på var en välkänd Mazda och Suzuki firma i osby. Bilen i fråga var en Suzuki Splash 09 med 8000mil. Följande fel upptäcktes snabbt. Motorn Tickar, kopplingen pulserar vid ingrepp, kylarcement sprejat i motorrummet. Försäljaren har en ursäkt att, den har stått, den tickar inte mer än normalt, dessa modeler avsaknar stänkskydd under bilen, kopplingen har fått smuts på sig efter motortvätt.... Nja hoppar såklart den bilen men vill ändå ha ett utlåtande vad jag kan få för våran Mitsubishi Outlander turbo 06 23000mil med en ägare och är helt felfri ny kamrem, med andra ord i samma skick som de flesta bilar i 10000mil.

Han går över den och vi går in på kontoret. Han säger nja 15000kr kan jag ge för eran outlander...

Roliga är att två dagar senare är vi en runda på Kronobergs bilaffär i älmhult. Där står en Suzuki Splash 4500mil 2011. helt felfri och bilförsäljaren går ett varv runt våran Outlander häpnar över milen och bjuder direkt 30,000kr för den. Klart det blev affär. Han la ut våran outlander för 39,900:- Den blev såld efter en vecka.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jo vist finns det många på blocket med som begär överpris, Fast man kan ofta bilda sig en OK uppfattning vad något är värt genom sitta på blocket och speja lite. Har man då ägt tex en bil/mc ett tag så kanske man har följt det lite.

Men som mitt exempel där du kör till närliggande firma och blir bjuden 55k för din motorcykel vid ett likvärt byte.

Vi byte för inte så länge sen in tjejens bil och det komiskt. Precis som du säger har man rätt att antingen ta förslaget eller inte. Första firman vi var och kollade på var en välkänd Mazda och Suzuki firma i osby. Bilen i fråga var en Suzuki Splash 09 med 8000mil. Följande fel upptäcktes snabbt. Motorn Tickar, kopplingen pulserar vid ingrepp, kylarcement sprejat i motorrummet. Försäljaren har en ursäkt att, den har stått, den tickar inte mer än normalt, dessa modeler avsaknar stänkskydd under bilen, kopplingen har fått smuts på sig efter motortvätt.... Nja hoppar såklart den bilen men vill ändå ha ett utlåtande vad jag kan få för våran Mitsubishi Outlander turbo 06 23000mil med en ägare och är helt felfri ny kamrem, med andra ord i samma skick som de flesta bilar i 10000mil.

Han går över den och vi går in på kontoret. Han säger nja 15000kr kan jag ge för eran outlander...

Roliga är att två dagar senare är vi en runda på Kronobergs bilaffär i älmhult. Där står en Suzuki Splash 4500mil 2011. helt felfri och bilförsäljaren går ett varv runt våran Outlander häpnar över milen och bjuder direkt 30,000kr för den. Klart det blev affär. Han la ut våran outlander för 39,900:- Den blev såld efter en vecka.

Vart samma med min gamla B-king ..... vart erbjuden 60k inbyte (vid köp av en ny hoj) , jag bara garvade och tackade för mig (han kunde sträcka sig till 65 bara för att vara schysst och för att jag var en gammal trogen kund som köpt/servat och egentligen haft all min kontakt hos dom ang MC buisniss)
Bytte in den för 85k vid köp av en annan ny hoj (på en annan firma) ett par dar efter , dom sålde kingen nån vecka senare med normalt handlarpåslag (gissar att den gick för 95 eller dylikt , men dom behövde inte ens tvätta den)

Har inte satt min fot hos handlare 1 sedan den käftsmällen , dom tappade en fett lönsam kund
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Nu har jag inte hängt med i hela tråden här, men det är ju bara ett faktum att svenska generalagenter, leverantörer och handlare håller betydligt högre priser än sina europeiska motsvarigheter. Det har alltid funnits en grupp som hävdar man ska gynna svenska handlare och det kan man ju tycka, samtidigt så jobbar jag inte och får lön för att köpa saker där det sedan är dyrast. Med dagens digitala samhälle med ett stort utbud av delar och tillbehör på nätet är det nog dags att inse att vi går mot nya tider där handlare med butik blir med ovanliga. Kläder kan man köpa på nätet och skulle de inte passa etc. så är det i regel fri frakt på utbyte. Ok, visst är det bättre att köpa när man kan prova på plats, men skiljer det för mycket i pris så är valet enkelt. På delar är valet ännu enklare. Vad gäller inbyte så får man ofta skamliga inbytespriser, den lokala handlaren här hävdade han måste göra minst 20.000 per hoj han säljer begagnat annars "gick det inte runt", lite ironiskt mannen i fråga kör största Porschen och bor i dyraste huset vid havet i sammanhanget. Inget fel i att ens affärer går bra, men att då gnälla över lönsamheten blir minst sagt löjligt. Tycker jag iaf. :)
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top