Duke 690R val av Turbo

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Här är en CAD som jag har börjat på med en klokoppling som gängas direkt på vevtappen och ersätter muttern. Det kommer nog behövas någon mer låsande funktion för att den inte ska gänga upp sig. Tanken är att den ska ta upp mindre avvikelser i linjering och vibrationer. Lagring på utsidan av kåpan och remhjulet ligger över det för att komma så nära kåpan som möjligt.


1622797195132.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här är en CAD som jag har börjat på med en klokoppling som gängas direkt på vevtappen och ersätter muttern. Det kommer nog behövas någon mer låsande funktion för att den inte ska gänga upp sig. Tanken är att den ska ta upp mindre avvikelser i linjering och vibrationer. Lagring på utsidan av kåpan och remhjulet ligger över det för att komma så nära kåpan som möjligt.


View attachment 461309

Åt vilket håll snurrar svänghjulet? Snurrar det motsols så kan det funka med en högergängad mutter, då den ska dra igen sig vid belastning som muttern på en vinkelslip gör. Jag skulle dock inte ta drivningen från själva muttern utan göra nåt liknande tidigare förslag och skruva fast drivningen till kompressorn med muttern, det känns som fel att ta ut monumentet på en mutter.

Har du plats att göra delen som nu ersatt muttern ihålig så muttern får plats i den? Kan inte tänka mig att det krävs så stor anliggningsyta för korset i klokopplingen för att det ska hålla.

En fundering till hur blir det med lagringen då man har klokopplingen och då har visst flex i klokopplingen och axeln med remskivan blir lagrad vid endast en punkt och man har spänning på remmen? Finns det risk att den ger sig och ställer sig snett?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Åt vilket håll snurrar svänghjulet? Snurrar det motsols så kan det funka med en högergängad mutter, då den ska dra igen sig vid belastning som muttern på en vinkelslip gör. Jag skulle dock inte ta drivningen från själva muttern utan göra nåt liknande tidigare förslag och skruva fast drivningen till kompressorn med muttern, det känns som fel att ta ut monumentet på en mutter.

Har du plats att göra delen som nu ersatt muttern ihålig så muttern får plats i den? Kan inte tänka mig att det krävs så stor anliggningsyta för korset i klokopplingen för att det ska hålla.

En fundering till hur blir det med lagringen då man har klokopplingen och då har visst flex i klokopplingen och axeln med remskivan blir lagrad vid endast en punkt och man har spänning på remmen? Finns det risk att den ger sig och ställer sig snett?
Den snurrar moturs. Så det drar åt sig när den driver kompressorn. Tanken är att det också ska vara ett stopp mot hex-skallen på veven. Det är som du säger ang lagringen. Det var ju ett riktigt hjärnsläpp det får jag göra om.

Det är tight om plats men jag ska testa om det går att få till din lösning med rör.

Om det inte vore för den satans generatorn som fyller varenda mm3.... Skulle kunna ta bort den och köra en beltdriven. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har planerat att köra på E85 (vatteninsprut som wildcard) och ingen kompsänkning. Ladda 0.6-0.7 bar som borde ge 115 hp då motorn ger 75 hp helt original. Ingen intercooler och plenum på 4-6 liter. Trycka genom standard spjällhus.
De låter som en bra plan. 690 ger ca 74 hk på veven så 115 på veven kan ev tänkas va möjligt tack vare e85 iså fall på 0,6 bar. Redan med 90 hjul hk går dem så in i hell bra speciellt med kompressor som kommer direkt.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
De låter som en bra plan. 690 ger ca 74 hk på veven så 115 på veven kan ev tänkas va möjligt tack vare e85 iså fall på 0,6 bar. Redan med 90 hjul hk går dem så in i hell bra speciellt med kompressor som kommer direkt.
Vad tror du kommer gå sönder först? :) Den har glidlagrad vev.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så länge du inte övervarvar den kommer förmodligen ram/vevlagret närmast primärtransmissionen var det som tar mest stryk. Nåt man får hålla koll på. Får du detonation/ping/knack kommer kolvbulten att gå först vilket innebär totalt kaos för allt annat. När det hände mig på en cylinder såg de tre andra (4-cylindrig) kolvbultarna ut så här (hårfin spricka):
mtc-wrist.jpg

Kör du för klen blandning händer sånt här dvs kolven (eller ventiler) smälter:
3burntpistons.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad tror du kommer gå sönder först? :) Den har glidlagrad vev.
De enda som gav sig på xr650r va nedre vevstakslagret men de va rullagar. Men då laddade jag 1,1 bar med 125hk på hjulet. Norrmannen som köpte turbokittet av mig höll sig till 0,8 bar och den hade gått 800 mil utan problem sista jag hörde av han för flera år sedan. Men de va med Falicon vevstake och svetsade vevtappar. 690 vevens pinnbult ser rätt grov ut på bild så den kan ev hålla bra mot flex och vridning. Men om du får problem med något kan de va vriden vevskinka. Om du har motorn isär någ gång så svetsa vevtappen ! Men jag tror faktiskt den kommer hålla för 100-110 hk på hjulet utan svetsning. Men vill du ha säkrare svar fråga Copper works som trimmar 690 till crosscart. De hittar du här i Sverige på Facebook. De tar ur allt från 80-närmare 100hk på hjulet utan turbo så de har koll på hur länge veven pallar och om den måste svetsas. Högt varvtal är hårdast mot stånka vev så blåvarva så lite som möjligt.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ok det låter som att det kan gå att få det att hålla ett tag!
Svetsad vev, är det att svetsa fast vevskinkan på drivande sidan? Ska kolla in Copper Works.

Nu ligger mappning långt fram i tiden men jag funderar på om det blir tokhöga topptryck iom att det går att optimera tändningen nära MBT på E85?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja man svetsar vevtappen på drivsidan men även andra sidan. Veven flexar så pinnbulten kan även börja röra sig på svänghjulssidan. Men som sagt jag tror den pallar minst 100 hk utan svetsning. De enda jag är orolig för i ditt fall iom att du har kompressor är att den ska ge för högt vridmoment. Försök hålla nere vridmomentet under hk antalet så kan den hålla bra. De innebär att du kan bli tvungen att dumpa ut kompressortryck på lägre varv. Ex de finns en stor risk att den ger enormt vrid vid ca 4500-6000v typ 100-110 nm redan där och de är inte bra för veven eller resten av motorn. Högt laddtryck vid 8000-9000v är mindre skadligt än samma ladd vid låga varvtal. Men då krävs standalone sprut och el/tryckstyrd dumpventil. Jag vet inte om de finns elstyrd dumpventil som funkar lika som en elstyrd wastegat men du skulle kunna ha en wastegate som dumpventil de lär funka lika bra.
Jag kan ta ett ex på kompisens BMW 3,8l 1000hk på hjulen vid 7000v på 2 bar. Han måste dumpa ut tryck från 4500-ca 6500 varv annars ger den 1200-1300nm om den få ladda 2 bar på runt 6000v. Om han låter den ladda 2 bar redan från botten spricker cylindrarna längsledes (han har såklart provat det :lol Nu håller han nere turbotrycket på lägre varv så vridet ligger på ca 950-980nm då håller den bra.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jo jag har sprut med laddtrycksreglering och jag tittar på olika bypass-lösningar för att reglera trycket. Antingen bladventil som på Mini Cooper eller wastegate för kompressor. Jag tror att det skulle räcka att köra oreglerat ladd och mappa bypassventilen med rpm, trottelvinkel och gashantag som input.

Vad tror ni om att inte överskrida standard maxmoment med mer än 30%. Det skulle ge 96 Nm vid 6500 rpm och sen hålla maxvrid fram till maxeffekt.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ja man svetsar vevtappen på drivsidan men även andra sidan. Veven flexar så pinnbulten kan även börja röra sig på svänghjulssidan. Men som sagt jag tror den pallar minst 100 hk utan svetsning. De enda jag är orolig för i ditt fall iom att du har kompressor är att den ska ge för högt vridmoment. Försök hålla nere vridmomentet under hk antalet så kan den hålla bra. De innebär att du kan bli tvungen att dumpa ut kompressortryck på lägre varv. Ex de finns en stor risk att den ger enormt vrid vid ca 4500-6000v typ 100-110 nm redan där och de är inte bra för veven eller resten av motorn. Högt laddtryck vid 8000-9000v är mindre skadligt än samma ladd vid låga varvtal. Men då krävs standalone sprut och el/tryckstyrd dumpventil. Jag vet inte om de finns elstyrd dumpventil som funkar lika som en elstyrd wastegat men du skulle kunna ha en wastegate som dumpventil de lär funka lika bra.
Jag kan ta ett ex på kompisens BMW 3,8l 1000hk på hjulen vid 7000v på 2 bar. Han måste dumpa ut tryck från 4500-ca 6500 varv annars ger den 1200-1300nm om den få ladda 2 bar på runt 6000v. Om han låter den ladda 2 bar redan från botten spricker cylindrarna längsledes (han har såklart provat det :lol Nu håller han nere turbotrycket på lägre varv så vridet ligger på ca 950-980nm då håller den bra.
Sjuka siffror! Har du åkt med? ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo jag har sprut med laddtrycksreglering och jag tittar på olika bypass-lösningar för att reglera trycket. Antingen bladventil som på Mini Cooper eller wastegate för kompressor. Jag tror att det skulle räcka att köra oreglerat ladd och mappa bypassventilen med rpm, trottelvinkel och gashantag som input.

Vad tror ni om att inte överskrida standard maxmoment med mer än 30%. Det skulle ge 96 Nm vid 6500 rpm och sen hålla maxvrid fram till maxeffekt.

96 nm upp till 7000v vore bra men från 7000 till max varv kan du vräka på mer vrid. Den bör hålla för 110-115 ev 125nm där uppöver.
1000hk BMW´n spinner på alla växlar trots 285mm däck och ägaren är galen så den åker jag aldrig i ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top