Ducati-tråden

Bokken

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Oslo
Hoj
none
Tjena!

Kollar lite lätt efter en första hoj. Kommer förmodligen bli en lite äldre 600 av något slag. Har span på en Ducati 600 Supersport.
Vad är kännarnas åsikt om den? Går den jämt med låt säga en Kawa zx6r 98 som är en annan möjlig kandidat. Sitter man som lång bra på en Supersport, är 191cm.
Reservdelar lätt att fixa och kända fel i allmänhet hade varit kanon och får veta.

Tack!

Edit: Upss såg att den hade rätt mkt färre pållar än kawan så mkt begärt att den ska gå jämt kanske?
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Tjena!

Sitter här med en Suzuki SV 650 S -00 och känner mig sugen på att byta.. fick syn på en Ducati 900 SSie -02 med termignonisystem på... Så fiint ljud. Har blivit lite förälskad i twinnar både ljudet och vridet.
Min fråga är egentligen, hur mycket problem skulle jag få med hojen ifall jag skulle köpa den, och är den värd 15k hel/hel?

tack på förhand!

Du kan få köpa min. Ska eventuellt byta in den hos handlare men säljer den hellre privat. Du kan få ett skapligt bra pris på den. Finns lite bilder i mitt garage här på sidan.

visabild.php
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tjena!

Kollar lite lätt efter en första hoj. Kommer förmodligen bli en lite äldre 600 av något slag. Har span på en Ducati 600 Supersport.
Vad är kännarnas åsikt om den? Går den jämt med låt säga en Kawa zx6r 98 som är en annan möjlig kandidat. Sitter man som lång bra på en Supersport, är 191cm.
Reservdelar lätt att fixa och kända fel i allmänhet hade varit kanon och får veta.

Tack!

Edit: Upss såg att den hade rätt mkt färre pållar än kawan så mkt begärt att den ska gå jämt kanske?
¨

600:an är faktiskt lite trött tycker jag. Ganska stor skillnad om du går upp till 620:an (SSie, nyare designen). Men försök att prova en, är man inte bortskämd med effektstarkare maskiner kan 600:an duga gott.
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Du kan få köpa min. Ska eventuellt byta in den hos handlare men säljer den hellre privat. Du kan få ett skapligt bra pris på den. Finns lite bilder i mitt garage här på sidan.

visabild.php

hmm det där såg definitivt intressant ut.. ska ta och överväga det, skickar ett pm med lite frågor
 

X-it

Bensinslukare
Gick med
14 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
-07 KTM SuperDuke
en tjejkompis har precis köpt en ducati 750 s och skulle behöva få den lägre. Vi kommer sänka bakfjädringen en bit men är inte säker på att det räker, finns det nån som har bra tips? har tänkt på sänkning av sadeln men fler tipps är uppskattade!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
en tjejkompis har precis köpt en ducati 750 s och skulle behöva få den lägre. Vi kommer sänka bakfjädringen en bit men är inte säker på att det räker, finns det nån som har bra tips? har tänkt på sänkning av sadeln men fler tipps är uppskattade!

Sänkta sadlar finns inte till 750:in vad jag vet, men sadelförändring går att göra. Det är "bara" att göra själv eller gå till en sadelmakare som sprättar upp sadeln och tar bort material. Viktigast är att smalna av den där låret är när det är rätt vinkel med foten i backen.

Det går att släppa ner baken lite med rätt fjäder i bakdämparn också, 750s har en lite stark fjäder bak för tjejer som inte väger så mycket. Det är en option beroende på hur mycket hon väger. Gör du det så följ efter med att släppa igenom framgafflarna lika mycket i gaffelkronorna, annars förstörs köregenskaperna då hojen blir tungstyrd in i kurvorna. Det GÅR att byta till en justerbar Öhlinsdämpare bak från SS1000 som är höjdjusterbar, men då snackar vi stålars. Den justerar dämparns längd utan inverkan på förspänning.

En del väljer att sätta på ett 120/60-17 framdäck för att tjäna ytterligare några milimeter. blir ca 5mm mot ett standard 120/70-17.

-Mig veterligen är det de enklastavägarna till en lägre Ducati SS.. Sänkningsstag till S-SS modellen finns inte eftersom dämparn sitter utan länkage. Bra tips är att dra fast några slangklämmor på stödet också, då blir det lättare för henne att får tag på det med foten.:tummenupp
 
Last edited:

X-it

Bensinslukare
Gick med
14 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
-07 KTM SuperDuke
Gött, tack för tipsen. Jag ska berätta för henne om skorna och justering av dämparen o sänkning av gaffeln lär bli mitt jobb, o sen tror jag att vi justerar stoppningen i sadeln beroende på hur bra det blir genom de första justeringarna.

Jag såg att dämparen satt utan typ dogbones men hoppades att det var något som jag kunde ha missat, o att byta till en öhlinare känns inte realistiskt judt nu av förklarliga skäl ;)

Tack igen!!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Däckfråga

Är det några problem att installera ett 190/55 17 däck på en 6,00 Marchesini magnesium fälg på en 748R. Antar att det inte borde vara det, men vill gärna höra från de som installerat ett däck i den dimensionen om det finns någon risk att däcket tar emot svingen etc. Det bör vara ca 1 cm bredare. Jag har ingen hugger över bakhjulet så risken att den drar emot en sådan finns inte.

Är det någon som dessutom kört ett 190/55 17 däck i kombination med ett 120/60 17 däck fram.

Fick ett spik i bakdäcket på min Ducce efter första dagen på Ducati klubbens bankörning och jag tänkte byta ut det istället för att plugga det hos en däckfirma.

Någon som har en bra online handlare i Sverige eller utomlands med bra priser som de kan rekommendera.

Hittade den här på forumet tidigare idag:

http://www.reifenversand.com/wbc.php?sid=25806217878c&tpl=pdetail.html&pid=6555&rid=5&recno=20

Behåller jag framdäcket vill jag ha tag i ett likadant däck. För närvarande sitter det Pirelli Dragon SuperCorsa med samma gummi som ett gatdäck. Alltså inga renodlade racing däck. Min lokala däckhandlare som jag nyttjar för närvarande är ingen Pirelli återförsäljare så jag misstänker att jag kommer att få ett rätt dåligt pris om jag vänder mig till honom.

Rätt nöjd med Pirelli däck på motorcykeln. Om jag skulle byta profil även fram till 120/70 17 hur är de nyare versionerna av Pirelli Diablo SuperCorsa jämfört med det jag har idag?

Den här recensionen läste jag för någon vecka sedan:

http://www.motorcycle-usa.com/545/8...blo-Supercorsa-SP-Tire-Comparison-Review.aspx

Sedan en liten undra när det gäller magnesium fälgar. Jag har ett litet märke på bakfälgen som har funnits med sedan jag köpte fälgarna begagnade. Det är ifyllt och förefaller inte oxidera. Om man någon gång skulle vilja lackera om dem, är det bara att vända sig till en vanlig firma som reparerar fälgar t ex fälgfixarna utanför Helsingborg eller finns det någon annan firma som är bättre att anlita som för x-ray och letar efter sprickor i samband med en sådan operation?
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Hej alla glada Ducceanhängare.
Jag har gått och blivit lite smått besatt av nya Monster 1100 EVO, allra helst den i svart.
Ruskigt snygg detaljfinish och mycket snyggare dragning av avgassystemet än den vanliga 1100:an.
Nu till frågan hur är monster 1100 att köra? Jag har inte hittat mycket annat än ett test på fastbikes, samt nåt klipp på tuben.

Men är det någon här som har haft äran att köra en monster 1100, eller rent av äger en och kan dela med sig lite av sina synpunkter? Då räknar jag med alla monster 1100 och inte bara EVO´n. Lär väl ändå inte ha råd med en EVO på ett tag. :(

Tack på förhand. Mvh / Björn
 

Bifogat

  • 2011_Ducati_Monster_1100EVO_4.jpg
    2011_Ducati_Monster_1100EVO_4.jpg
    94.8 KB · Visningar: 80
Last edited:

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Enkelt att testa med en belastningsprovare på batteriet, finns på Biltema men Chrisse kan säkert testa det mot en påse bullar...
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Kolla att alla anslutningar sitter fast ordentligt mot batteriet också när du ändå är där och kollar.
Kan räcka med att du har något glapp någonstans.
 

Relaxed

Räkodlarn
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2006,Buell,Ulysuess 1200c och KTM 690cc
Hallå alla som vet lite om Ducati..
Tjejjen har en Ducati Monster 600cc-98:a, vi behöver få tag i en fälg till framdäcket??
Någon som vet vart man kan vända sig när det gäller begagnat till Ducati??
Måste vara en fälg från 94:a årsmodell t.o.m 99..

Tack på förhand...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kolla med Christoffer på Italia bikecenter i Arboga han har massor med skit liggandes.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top