Ducati-tråden

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Ducati 1000ds är en mycket trevlig cykel. Luft/Oljekyld med hinkvis av vridmoment och med moderat effekt. Cykeln är underbar på krokiga vägar och fungerar ypperligt på bana. För vardagsbruk är sittställningen ganska tuff och det finns mer sofistikerade cyklar för ex stadskörning. Motorns karaktär kräver lite tillvänjning då den har kraftig motorbroms o mycket kraft på låga varv. Som helhet underbar alltså! Bäst blir den med öppnare blås o annan motorstyrning - är det gjort så är det ett stort plus!

Kvaliteten är det inget fel på, motorn bombsäker, reservdelar finns oftast på hyllan, service kostar inte mer än något annat märke (2ventilerade) - se där, där avlivade jag flera myter i ett! Se dock till att servicebok finns, ifylld, och att den helst är svensksåld.
Jag hade en 900 SSie, dvs samma modell som den du nämner, som jag köpte ny 99... en våt dröm på kurviga vägar - en cykel som jag gärna skulle vilja ha bredvid min Multi 1200s.
Sedan har du ju Svenska Ducatiklubben som ett annat argument - mycket trevlig klubb! Massa aktiviteter, bankörning mm! Återkom med fler frågor om du vill!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Någon som har erfarenhet av Ducatis sporttouringhojar? Är på jakt efter en trevligt/rolig hoj för övningskörning (ej uppkörning), som det är kul att fortsätta åka med. Fick syn på en 1000 DS som var till salu. Så jävla läcker! :kär:kär Väcker ha-begär direkt. Behöver argument för att övertala maken att den blir bra att börja med. Men blir den det? :va Eller borde jag leta efter en en ST4 eller ST2? Är 176 cm lång, men har ovanligt låååånga ben. Tacksam för tips. :) Har en fånig dröm om att äga en Ducce :tungan, inte en japan eller BMW.... :confused:

Man behöver aldrig motivera eller rättfärdiga ett Ducati-köp!
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Man behöver aldrig motivera eller rättfärdiga ett Ducati-köp!

Tack! :) Börjar få med maken på att en ST4s inte vore helt fel. Finns en till salu i närheten, till vad som verkar vara ett vettigt pris. Tyvärr så är det ju inte säsong för provkörning i den här delen av landet. :gnissla Snön vräkte ner i natt. Men ska kolla med säljaren om vi kan komma förbi och kolla den. :)
http://www.blocket.se/dalarna/Ducati_ST4s_2145_mil_37194667.htm?ca=6&w=3
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tack! :) Börjar få med maken på att en ST4s inte vore helt fel. Finns en till salu i närheten, till vad som verkar vara ett vettigt pris. Tyvärr så är det ju inte säsong för provkörning i den här delen av landet. :gnissla Snön vräkte ner i natt. Men ska kolla med säljaren om vi kan komma förbi och kolla den. :)
http://www.blocket.se/dalarna/Ducati_ST4s_2145_mil_37194667.htm?ca=6&w=3

Du har PM, Sugen på en 1000ds istället kanske? :)

attachment.php


attachment.php
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag ser inte problemet ?

Om jag behöver 'vika ihop' benen för mycket tappar jag finmotorik i fötterna... :gnissla Så avståndet mellan sadel och fotpinnar bör inte vara för kort... :rolleyes: Råkade ut för det när jag skulle övningsköra med en av makens tidigare hojar. Körskolans touring var inga som helst problem, men en LÅG sporthoj, blev problem. Trots det så är det ju en sporthoj, och helst en ducce, som jag vill ha... :kär:)

Övertalningen ordnar sig nog :) Han säger att det ska bli kul att köra ducce! :va Trodde det var jag som skulle göra det... :yoparty
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Priserna 2011 släppta.. Fick dem av en person som fått dem av Ducati.
Rekomenderade CA. priser

Multistrada
MTS 1200 ABS 167.000
MTS 1200 S 198.000
MTS 1200 S PikesPeak 224.000
MTS 1200 Touring 198.000

HyperMotard
HM 1100 Evo 121.000
HM 1100 Evo SP 141.000
HM 796 Matt 102.000
HM 796 Red 105.000

Monster
M 696 + 89.900
M 696 + ABS 97.500
M 796 101.000
M 796 ABS 108.000
M 1100 EVO ABS 120.000

Streetfighter
Fighter 848 130.000
Fighter S 187.000

Superbike
1199 Panigale 189.900
1199 Panigale ABS 199.900
1199 Panigale S 239.900
1199 Panigale S ABS 249.900
1199 Tricolore ABS 289.900

848 Evo 143.000
848 Evo Corse 153.000

Diavel
Diavel ABS 168.000
Diavel Carbon Red 202.000
Diavel Carbon 198.000
Diavel Cromo 185.000
Diavel AMG 249.000
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Tricolore ABS måste i så fall vara någon sorts R-variant eller?

Förutom lacken så har den DDA och ABS som standard (samt Öhlinspaketet då) dvs nja inte R som i
"Denna köper ni som ska raca med era hojar" snarare extra allt.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Förutom lacken så har den DDA och ABS som standard (samt Öhlinspaketet då) dvs nja inte R som i
"Denna köper ni som ska raca med era hojar" snarare extra allt.

1199 Panigale S ABS 249.900
1199 Tricolore ABS 289.900

Känns orimligt att det enda som skiljer är lacken och en data analyzer för 3 loppor då prisskillnaden är 40k?
 

sportbike

Guest
1199 Panigale S ABS 249.900
1199 Tricolore ABS 289.900

Känns orimligt att det enda som skiljer är lacken och en data analyzer för 3 loppor då prisskillnaden är 40k?
1199 Panigale S Tricolore

The 1199 Panigale S Tricolore version celebrates the arrival of the new generation Superbike, fitted with ABS as standard and sporting the proud Italian colours of red, white and green.
The distinctive model carries the same equipment as the S version with the addition of the new generation DDA+ with special GPS lap time function as well as a titanium racing muffler kit* by Ducati Performance.

Inte värt 40 papp, Gegga.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Titanhelsystem kostar multum så oavsett om det är värt det eller inte så är det nog så det kostar..
 

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Hej Ducatister! Jag hoppas på hjälp från er. Jag har tänkt att jag borde förverkliga drömmen om en röd italiensk sporthoj. En 999 är det värsta jag har råd med!

Vad ska jag tänka på vid köp av en sån hoj? Allt det vanliga vid hojköp har jag såklart koll på, men utöver det, vad är signifikant för 999an? Har hört av flera "förståsigpåare" att det ska vara en jävligt fin hoj med mycket körglädje, sitt udda utseende till trots. Att effekten inte är helt maxad spelar mig förövrigt mindre roll, den går nog fort så det räcker. Det jag har hört talas om hittills är dock lite elfel, framförallt tändningen som spökar. Hur vanligt är detta? Någon årsmodell som är värre än andra? Ja, ni som vet, fyll gärna på med åsikter om trippelnian. Och har nån en ståendes som ni vill bli av med, så finns jag här! Tackar.
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Jag skulle köpa -05 el. nyare. Annan sving, kåpglas mm. R-modellen kanske inte är aktuell pga priset. 749R kanske är ett alternativ? Köp en hoj med Termignoni mm, dyra grejer att köpa i efterhand. Hämtade en 999 i Italien för ett par år sedan, mycket billigare + fullutrustad. Däremot mer svårsåld + mer mil på mätaren. Även haft en 749 -05, lika fin hoj att köra men lite klen motor. Är själv lite sugen på en Ducati, men då blir det en Hypermotar eller Streetfighter pga av att jag redan har hittat rätt sporthoj (RC8R). Säger inte att den är bättre än en Ducati, men passar mig mycket bra. Lycka till, du kommer inte att bli besviken på en 999. Bra körställning (För att vara sporthoj), och skön motor.
 

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Tack för svaret! Nyare än 05 är väl inte så lätt att få tag i dock, tror inte det var så många 06or som såldes och sedan kom 1098an? Men 05or finns det kanske några st. Är det något mer som skiljer? Har inte lyckats lista ut effektskillnaderna, för ibland står det att den vanliga 999an har 124 hk, ibland 138. Eller kan det vara så att den lägre siffran är bhp? Varför sålde du 999an då? ;) Krånglade den på något vis? Inga tändningsproblem? Ja, jag har hört att den ska vara rätt bra att sitta på, och dessutom ska man kunna justera tank och sadel och fotpinnar rätt mycket? Hur lång är du?

Förövrigt vill jag ha en 999, vill inte byta ner mig effektmässigt från min VTR.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Annan sving, annan toppkåpa, radialbromsok. Typ så. Motor är densamma oavsett årsmodell. Elfel är inget som är särskilt för just trippelnian. Jag hade lite problem med tändspolarna som hade en korkad utformning, köpte nya modellen för främre cyllen och voila problemet var löst. Annars så var det ett shims till givaren på svänghjulet som byttes till tunnare. Annars har jag inte haft nåt elfel. Körställningen är lite gubbig jämfört med tidigare modeller såsom 916, men det går att ordna med andra clipons. Muttern till drivande kamhjulet ska kollas, i alla fall på 03-modellerna. Det finns flera hojar där detta lossnat. Det blir dyyyyrt.

Annars är den som en vanlig Ducati, dvs den har själ och personlighet :)
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
2005 och 2006 samma hoj, även sidokåpor och bottenkåpa skiljer. Den fick även röd ram med svart bakram. 140 hk from 2005 enl uppgifter från Ducati. Justerbara fotpinnar tror jag är standard 999. Har inte haft el-problem med mina Ducati's förutom vevaxelgivaren på min -03 999. I övrigt funkar den fint för både aktiv och touringkörning. Snabb leverans av reservdelar också. Tycker 999 är snygg. Finns nån bild på min gamla 999 i mitt garage, där jag monterat svingen från en -05:a.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top