Ducati Monster sotar på en cylinder

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har du provat att skifta spridarna?

Nej, har inte skiftat spridare. Är det mycket pill? Har inte petat mycket med spridare tidigare.

Det tar trots allt 30-40 minuter att skruva bort all plast, tank, luftburk mm och minst lika lång tid att skruva ihop igen och jag hatar att ha hojen stående i delar mitt i sommaren. Stor risk att tiden bara går och plötsligt är det smöstorm. Så jag vill avsluta varje skruvtillfälle med en rullande hoj så jag behöver minst 3-4h.

Mitt mekkonto är slut för denna månaden kan jag säga om det inte är så att det blir förbannat mycket regn.
 

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Borgo Panigale
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Tycker du ska kontakta Tom på IBC, det är han som tagit fram mappen. Han kan garanterat ge dig råd hur du ska gå vidare, mycket know how där.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nej, bänkade inte, skickade in min performance ECU. Tror inte att IBC bara justerade till. Så vitt jag vet är dom relativt ensamma om att mappa om på original ECU och det är om jag förstått rätt en helt ny mapp, ingen korrigering av den gamla och ingen piggy back lösning. IBC har ett gott renomé och vet utan tvekan vad dom gör.

Det som är lite lustigt är att lambdan på horisonell var jävligt sotig (se bilden i först inlägget) men stiften var lika på båda cylindrarna och inte sotiga alls. Hur förklarar man det?

Nej
Dom är inte ensamma, långt ifrån , det finns en firma i GBG oxå. Men....
De som i min "värld" kan det här bäst är www.proservice.se , han plockar upp och ner de flesta "orginal" boxar, marelli, bosch ,japanboxarna ,,,

dessutom har han en spridarprovbänk med utrustning för att rengöra och matcha spridare , (kolla hemsidan)

FYI en viss person som jobbar på den firman Du lämnade boxen , med ett förnamn på 3 bokstäver som börjar på T, lämnade sina egna Ducati jobb ( mekanik-elektronik ) till ovanstående firma , innan han själv började på "italjenska cyckel centret"
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker du ska kontakta Tom på IBC, det är han som tagit fram mappen. Han kan garanterat ge dig råd hur du ska gå vidare, mycket know how där.

Jag har skrivit på Ducceklubben också och han var tidigare mycket hjälpsam innan jag mappade om men nu har jag inte fått ett svar därifrån.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Sitter lambdasonderna på samma avstånd från respektive cylinders avgasport?

Vet ej. Men det borde inte skilja för mycket. Kanske lite pga packningsproblem men inte mycket. Är det viktigt?

Finns andra mindre proppar som sitter närmare ventilerna. Funderar på att skaffa en bredbandslambda och trycka i där så behöver jag inte gissa så förbannat.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nej
Dom är inte ensamma, långt ifrån , det finns en firma i GBG oxå. Men....
De som i min "värld" kan det här bäst är www.proservice.se , han plockar upp och ner de flesta "orginal" boxar, marelli, bosch ,japanboxarna ,,,

dessutom har han en spridarprovbänk med utrustning för att rengöra och matcha spridare , (kolla hemsidan)

FYI en viss person som jobbar på den firman Du lämnade boxen , med ett förnamn på 3 bokstäver som börjar på T, lämnade sina egna Ducati jobb ( mekanik-elektronik ) till ovanstående firma , innan han själv började på "italjenska cyckel centret"

Hade jag inte en aning om. Vilken firma i Göteborg är det?

Ett problem är att det är ett standard små-Monster och det är inga direkta pengar. Jag köpte en mapp till min originalbox och ett extra luftfilter. Det kalaset kostade strax över 3000kr, en rimlig kostnad för lite bättre körbarhet. En individuell mappning i bänk hade i mina ögon varit kapitalförstöring på en sån hoj.

Sen med lite kolfiber, justerbara kopplings- och bromshandtag och lite småsaker så tycker jag att det räcker med investeringar.

Skall jag lägga mer slantar så gör jag hellre det på den nya 821an eller en fin 1100.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Proservice har jag inte hört talas om konstigt nog(varför det?), hypertrick däremot är ju vida känt även på andra sidan atlanten.
Sen är det är ju semestertider och dessutom högsäsong för bana, så jag tror inte Tom med vilje ignorerar dina medd på klubbens forum på sin fritid, han slipar ju knäpuckar rätt frekvent också.
Som någon annan sa, ring IBC.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Proservice har jag inte hört talas om konstigt nog(varför det?), hypertrick däremot är ju vida känt även på andra sidan atlanten.
Sen är det är ju semestertider och dessutom högsäsong för bana, så jag tror inte Tom med vilje ignorerar dina medd på klubbens forum på sin fritid, han slipar ju knäpuckar rätt frekvent också.
Som någon annan sa, ring IBC.

"Inte hört talas .." näe precix så kan det vara ..

Vet bara att bike center kunde iaf inte i våras mappa Panigale,n PGA olika tänd/bränsle mappar per växel , men www.proservice.se har klarat det sen panigalen kom ,så jag tror att de har lite mer ingående kunskap om just elektronikboxar då de fixar de flesta ,,, allt ifrån HD (även BUELL), MotoGuzzi (hur många fixar en Guzzi i Svedala?) givetvis Våra kära Ducatis , men även japanslädar med kawwas 1400monster Lr Bmw,s Då de även bygger motorer för Roadracing ,cross eller dragracing kräver det bra kunskap om motorstyrning generellt....

Vad jag vill peka på är att det finns folk/firmor som KAN ställa in en orginalbox utanför de "gängse proffsen" i den specifika "orginal"märket/modellen

Men Nu tebax till orginaltråden....
FSN
Givetvis ska Du ringa , Om du tror att det är fel på det dom gjort
problemet är väl och veta om "problemet" fanns innan den nya mappen kom på plats ....

själv skulle jag byta plats på spridarna,som nog är nästa del i felsökningen ,,,, Annars kan du ju låna en lamdamätare och koppla in på dina sonder så får du "svart på vitt" ( sotigt på rent ?) om den ena går fett :fyllisar
:glömdet
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Men Nu tebax till orginaltråden....
FSN
Givetvis ska Du ringa , Om du tror att det är fel på det dom gjort
problemet är väl och veta om "problemet" fanns innan den nya mappen kom på plats ....

själv skulle jag byta plats på spridarna,som nog är nästa del i felsökningen ,,,, Annars kan du ju låna en lamdamätare och koppla in på dina sonder så får du "svart på vitt" ( sotigt på rent ?) om den ena går fett :fyllisar
:glömdet

Nä, jag tror inte att det är nåt fel på IBCs mapp. Jag är relativt säker på att jag hade felet innan.

Innan mappen hade jag felkod på en samma lambasond. Den var då sotig men jag livade upp den med gasolen. Trodde trots det att den var halvkass och att problemet låg i att lambdan lurades med börvärdet på låga varv och att den därför gick fett. Nu har jag förstått att så inte är fallet.....


Bästa vore att låna en bredbands lambda av nån vänlig själ i Göteborg eller om nån kan göra en mätning åt mig för en billig slant eller ett 6-pack öl eller en flaska sprit.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om färgen på stiften är lika kanske du kan strunta i att den ena lambdasonden är svart nu när de inte längre används. Men jag håller med om att en mätning med bredbandslambda vore bra att få gjort för att få koll på läget.
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
FYI en viss person som jobbar på den firman Du lämnade boxen , med ett förnamn på 3 bokstäver som börjar på T, lämnade sina egna Ducati jobb ( mekanik-elektronik ) till ovanstående firma
Jag har aldrig låtit ProService göra nåt som har med mappning att göra, jag har alltid mappat mina egna hojar.
Däremot har han portat toppar åt mig.
Skriv namn i klartext istället så blir det mer tydligt för alla.

Vet bara att bike center kunde iaf inte i våras mappa Panigale,n PGA olika tänd/bränsle mappar per växel
Stämmer absolut inte, jag har haft koll på dom boxarna flera år.

hur många fixar en Guzzi i Svedala?
Jag har gjort ett antal åt Ulle på Guzzicenter, och det var långt innan Proservice kunde nåt alls om det, kunde och levererade innan han var på banan ens, det vet erik mycket väl.

Monster 696 har en Siemens VDO/Conti dator.

Det vore ju en glimrande ide om du kollar först att det du skriver stämmer, så slipper jag fylla i åt dig efteråt. Du är välkommen att få förstahandsinformation direkt av mig, tom[alfakrull]italiabikecenter.com

Mvh Tom
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FSN, vad heter tråden på SDK-forat?

Hej hej

"696 sotar på Horisontell" tror jag att det var.

Var ute och körde ut det sista i tanken nu i kväll, 14mil. Den går fan så bra om man försöker köra som folk (vilket jag nätt och jämt är kapabel till). Med ett gram Naproxen och 0,65 gram albedon i kroppen så funkar det bra...
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Hej hej

"696 sotar på Horisontell" tror jag att det var.

Var ute och körde ut det sista i tanken nu i kväll, 14mil. Den går fan så bra om man försöker köra som folk (vilket jag nätt och jämt är kapabel till). Med ett gram Naproxen och 0,65 gram albedon i kroppen så funkar det bra...

Tråden heter " Sotar på horisonell?"
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag har aldrig låtit ProService göra nåt som har med mappning att göra, jag har alltid mappat mina egna hojar.
Däremot har han portat toppar åt mig.


Ja Du vet säkert bäst Vad Du och andra Gjort....


Stämmer absolut inte, jag har haft koll på dom boxarna flera år.
Jag har gjort ett antal åt Ulle på Guzzicenter, och det var långt innan Proservice kunde nåt alls om det, kunde och levererade innan han var på banan ens, det vet erik mycket väl.

Återigen, Jag har ingen anledning att Misstro Dig om Vad Du gör eller gjort,,,


Liktförbannat ,var frågan: " Hur många i Svedala fixar en Guzzi?" samt påståendet "Att det Finns Andra" Än Just Du och IBC som mappar/bromsar ställer in Ducati (och andra märken, Ingen nämd eller glömd )

Det är väl snarare Så att det saknas INFO "Om vem gör vad" var kan jag få min XXXX fixad om jag bytt rör/spridare /förgasare osv ...

Det är Färre och färre kvar som klarar detta.
Och i och med att bränslet blir sämre ( börjar bli elände och få tag i E85 överallt Nu) och generalagenterna ligger snart i andra länder och har inte det minsta intresse av annat än att tjäna pengar , måste det dit nya lösningar om man vill ligga " på topp" som konsument

och där är ju eran lösning: "skicka in Boxen och få den omblåst " med en "piggare" mapp ett sätt att lösa problemet.

Sen går det säkert att optimera den oxå genom finjucka "PÅ" en bänk... Men
kostar , och vem vill betala ...

Hade jag inte en aning om. Vilken firma i Göteborg är det?

FSN
ett tips,
i GBG
om du går till :
http://hexengineering.se/

Ringer (tror han heter Henrik) och snackar med honom så kan han säkert ställa upp moppen på bänken och koppla in lambdan och se Vad som händer = då ser du direkt om spridarna ger olika,,,,,

Bara ett tips...

Sen måste vi kanske reda ut "mappträsket" oxå...

jag vill hävda att det är skillnad mellan att "Blåsa om en ECU" med en ny mapp och
Ställa in Varje ECU emot hojen som den skall sitta på/i

Blåsa om en ECU kan de flesta göra som har kunskap om ECU,n (dator) samt kom-utrusningen för att prata med ECU,n med rätt verktyg , inte svårare än att progga om vilken dator som helst
+ att man måste Ha Rätt filer/"mappar" och blåsa ner ( går att tjöpa på nätet )

VS

Att utveckla filer/mappar ifrån "skratch" ( vilket jag antar att *DU Tom gör eller har jag fel ?)
Som är innihelvete mer stökigt än att bara blåsa ner en färdig fil.

För att inte tala om alla dessa "lurboxar" ( som tar orginalsignalerna och förändrar dessa mellan ECU och spridare/tändning )som PC4-5 , Rapidbike OSV , som OFTA funkar , men ofta tillför en massa trassel i och med "extraskit" som skall sitta i serie i orginalkabelhärvan..
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ja Du vet säkert bäst Vad Du och andra Gjort....


ett tips,[/B] i GBG
om du går till :
http://hexengineering.se/

Ringer (tror han heter Henrik) och snackar med honom så kan han säkert ställa upp moppen på bänken och koppla in lambdan och se Vad som händer = då ser du direkt om spridarna ger olika,,,,

Ja, han heter Henrik och sist jag pratade med honom (för ca 6 månader sedan) så vet jag att han hade problem med "buller"så var bänken inte i bruk och det fanns ingen möjlighet att bänka hos honom då. Hur det är nu vet jag inte.
I övrigt så kan han göra färdiga mappar precis som Tom (eller IBC om man vill kalla det så istället) kan göra så det är ingen skillnad oavsett vem man väljer och det finns säkert fler som kan göra samma sak.

Har bänkat hos Tom i gamla uppsalabänken och kör för närvarande med en mapp från Henrik och det är upp till var och en att välja vem och var. Inget att klaga på hos någon av dem.
Dock är det jag skriver baserat på mina egna erfarenheter och inte på sägner, rykten eller andrahandsinformation....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja Du vet säkert bäst Vad Du och andra Gjort....




Återigen, Jag har ingen anledning att Misstro Dig om Vad Du gör eller gjort,,,


Liktförbannat ,var frågan: " Hur många i Svedala fixar en Guzzi?" samt påståendet "Att det Finns Andra" Än Just Du och IBC som mappar/bromsar ställer in Ducati (och andra märken, Ingen nämd eller glömd )

Det är väl snarare Så att det saknas INFO "Om vem gör vad" var kan jag få min XXXX fixad om jag bytt rör/spridare /förgasare osv ...

Det är Färre och färre kvar som klarar detta.
Och i och med att bränslet blir sämre ( börjar bli elände och få tag i E85 överallt Nu) och generalagenterna ligger snart i andra länder och har inte det minsta intresse av annat än att tjäna pengar , måste det dit nya lösningar om man vill ligga " på topp" som konsument

och där är ju eran lösning: "skicka in Boxen och få den omblåst " med en "piggare" mapp ett sätt att lösa problemet.

Sen går det säkert att optimera den oxå genom finjucka "PÅ" en bänk... Men
kostar , och vem vill betala ...



FSN
ett tips,
i GBG
om du går till :
http://hexengineering.se/

Ringer (tror han heter Henrik) och snackar med honom så kan han säkert ställa upp moppen på bänken och koppla in lambdan och se Vad som händer = då ser du direkt om spridarna ger olika,,,,,

Bara ett tips...

Sen måste vi kanske reda ut "mappträsket" oxå...

jag vill hävda att det är skillnad mellan att "Blåsa om en ECU" med en ny mapp och
Ställa in Varje ECU emot hojen som den skall sitta på/i

Blåsa om en ECU kan de flesta göra som har kunskap om ECU,n (dator) samt kom-utrusningen för att prata med ECU,n med rätt verktyg , inte svårare än att progga om vilken dator som helst
+ att man måste Ha Rätt filer/"mappar" och blåsa ner ( går att tjöpa på nätet )

VS

Att utveckla filer/mappar ifrån "skratch" ( vilket jag antar att *DU Tom gör eller har jag fel ?)
Som är innihelvete mer stökigt än att bara blåsa ner en färdig fil.

För att inte tala om alla dessa "lurboxar" ( som tar orginalsignalerna och förändrar dessa mellan ECU och spridare/tändning )som PC4-5 , Rapidbike OSV , som OFTA funkar , men ofta tillför en massa trassel i och med "extraskit" som skall sitta i serie i orginalkabelhärvan..

Jag är ganska klar med vad som gäller. Om Tom utvecklar en mapp för min hoj, lägger lite säkerhetsmarginaler så det inte går för magert och kan kränga ett paket för 3300kr då jag får en ny mapp på original ECUn, personen som utvecklat mappen finns på riktigt, pratar svenska och står för sin produkt jämfört med en piggy back lösning som tyvärr ofta inte ens har komponenter som skulle godkännas inom fordonsindustrin och till på köpet kostar 40-60% mer så är valet lätt.

Sen är jag pinsamt medveten om att jag skulle kunna få det allra sist om jag bänkar och fick individuell anpassning av mappen för just min hoj. Jag är ganska säker på att en Monster 696 är fel objekt för en sån operation och jag skulle aldrig uppskatta dom sista (dyra) hk man kan krama ur maskinen eller vara beredd att betala för det.

Förr i tiden när jag roade mig med bilracing så mappade jag nån gång på rullande landsväg och det var trots ren välgörenhet och kompispriser mycket pengar. Och med tanke på hur kasst jag körde är det tveksamt om det var rimliga investeringar.... och då är jag ändå jävligt mycket bättre på att köra bil än hoj:)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Måste jag upp i en bänk för att köra lite bredbandslambda? Hade varit smidigt att slänga på det på hojen med en logger och köra en liten sväng istället.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Gäller det bara att läsa av AFR vid lite olika belastningar kan du köra och göra det. Det är bara vid mappning som man behöver tillgång till bänk för att få med alla belastningslägen och avslag-pådrag.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top