Ducati Hypermotard 796/1100

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Välkommen tillbaks till Hypermotardernas underbara värld :)
 

sportbike

Guest
Ursäkta om jag är lite dryg, men i min värld lär man sig att lyssna på motorn och lära sig vilken växel man har i, lite samspel liksom.
Funka?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad tror ni om denna växelindikatorn? Jag frågade biscaya men de sa att de inte fanns någon original-indikator.

http://www.ebay.com/itm/PZRacing-GE...es&vxp=mtr&hash=item256a781e6a#ht_3630wt_1185

Om ni kollar på installationen vet jag inte ens om jag har en sån kontakt, ännu mindre vart den skulle vara...

Det står ju i texten...

Du sätter den i diagnostikuttaget där den läser ut dataströmmen om RPM/hastighet och räknar om till växel.

Min åsikt är att alla växelindikatorer är skit för posörer. Det finns en anledning att du aldrig ser det på racemoppar men däremot ofta hos bultenexperter....
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Ursäkta om jag är lite dryg, men i min värld lär man sig att lyssna på motorn och lära sig vilken växel man har i, lite samspel liksom.
Funka?

Ääh dryg får man vara, precis som man får fråga dumma frågor ibland! Jo, det är det jag gör just nu, vilket iofs fungerar. Det när jag ska ta upp den på bakhjul ur t.ex. en rondell och kan vara lite osäker om det är tvåan eller trean jag har i för en sekund

Det står ju i texten...

Du sätter den i diagnostikuttaget där den läser ut dataströmmen om RPM/hastighet och räknar om till växel.

Min åsikt är att alla växelindikatorer är skit för posörer. Det finns en anledning att du aldrig ser det på racemoppar men däremot ofta hos bultenexperter....

Har inte haft några planer på att race men posör vill jag inte räknas som. Då skippar vi det!

Tack för svaret förresten!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ääh dryg får man vara, precis som man får fråga dumma frågor ibland! Jo, det är det jag gör just nu, vilket iofs fungerar. Det när jag ska ta upp den på bakhjul ur t.ex. en rondell och kan vara lite osäker om det är tvåan eller trean jag har i för en sekund



Har inte haft några planer på att race men posör vill jag inte räknas som. Då skippar vi det!

Tack för svaret förresten!


Vill du ha en så är det klart att du skall skaffa en men den tusingen prylen kostar hade jag hellre lagt på en bandag eller något annat vettigt.

Informationen att man just nu cruisar på fyrans växel är för mig ungefär lika viktig som att jag igår hade 3,76g navelludd.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Vill du ha en så är det klart att du skall skaffa en men den tusingen prylen kostar hade jag hellre lagt på en bandag eller något annat vettigt.

Informationen att man just nu cruisar på fyrans växel är för mig ungefär lika viktig som att jag igår hade 3,76g navelludd.

Haha :)

Gör nog som du säger och lägger det på vettigare saker! Vilken växel jag ligger i spelar bara roll för mig när jag ska plocka upp den.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Näää, nu håller jag inte med.....

Hade växelindikator på en CBR 954 fighter förr och det var grymt skönt att alltid veta vilken växel som ligger i utan att behöva växla upp till 6:an och sedan växla ner. Vid vanlig körning kan jag hålla med om att det inte spelar någon roll vilken växel om ligger i, men när man ska upp på bakhjulet är det så trist om fel växel ligger i.

Vill nog påstå att jag har skapligt motoröra men att lyssna sig till om det är 3:an eller 4:an man kör på i 80-90 km/h är inte helt lätt. Visst kan man lära sig hur mycket hojen varvar på olika växlar, men för det första har jag dåligt minne och för det andra slipper jag gärna när det finns en liten grej som kan göra det åt mig :)

Klart du ska ha en växellägesindikator Joel :nicka
 

sportbike

Guest
Visst, jag kan hålla med om att man försöker lägga in sjuan 180 gånger varenda dag, men om man inte orkar hålla reda på vilken växel man åker på så är man snart nere på BMW-nivå, dvs: titta på panelen, vilken växel har jag i, hur mycket varvar den, hur fort kör jag, vad har jag för lufttryck i däcken, hur varm är det ute, vad
har jag fjädringen i för läge, e snuten bakom, körde jag just mot rött, osv, osv.

Koncentera dig på hojen, inte på en massa digital info !!!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Alla har vi olika tycke och smak, vad det gäller körning tror jag nog att jag håller jämna steg med dom flesta här på sporthoj :)

Precis som du säger försöker man alltid lägga i en högre växel när man ligger på sexan, irriterande när man redan ligger på högsta växeln och något man slipper med växelindikator. Men kör utan ni så kör jag med, så blir alla nöjda ;)
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Vad blir det då? Jetmotor? :)

Om det vore såväl!

Det blir racesadel, R&G-kraschpuckar för ram och hjul, plocka bort luftboxen och sätta dit KN-filter, Pc V och köra den i bänk självklart.:)

Sen lite tråkigare saker som byta bakdäck och service. Förra ägaren hade bytt kamremmar men byter det nu igen för att vara på den säkra sidan. Andra gången på 520 mil:lol:4skrika
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Om det vore såväl!

Det blir racesadel, R&G-kraschpuckar för ram och hjul, plocka bort luftboxen och sätta dit KN-filter, Pc V och köra den i bänk självklart.:)

Sen lite tråkigare saker som byta bakdäck och service. Förra ägaren hade bytt kamremmar men byter det nu igen för att vara på den säkra sidan. Andra gången på 520 mil:lol:4skrika

Ta bort hela boxen alltså? Lösa Kn-filter på trattarna då?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag kör med Ducatis Factory Racing sadel och den kan jag varmt rekommendera. Förutom att den är smalare och snyggare än original så upplever jag den faktiskt som snäppet bekvämare också.

Själv ska jag byta däck fram o bak i vinter, lutar åt att det blir Michelin Pilot Power 2ct. Sen blir det troligen en växellägesindikator också, så jag kan ut o toura med dom lokala BMW knuttarna... ;)

En luftig kolfiberkåpa över kopplingen samt snygga kopplings- och bromsgrepp står också på önskelistan :)
 

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Buell xb9r
Hej hopp!!

Hojbyte till sommaren - Går det, med lite vilja att toura till alperna på en Hyper? Och finns det väskor att få tag i? såg nå små på ducatis hemsida, vore trevligt om man fick ner liiite mer än VISA-kortet och en tandborste... Konkurrenten (i mina ögon..) KTM 990 SM finns det ju typ en miljard väskor och andra tillbehör till, men satans vilken könslös hoj...

Peace

Niklas
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top