Ducati 1098R

500moto

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CR 500 Supermoto
Hej! Jag har fått erbjudande att köpa en 1098R av en bekant. Han köpte cykeln ny för 38800 Euro. Sen lät han en firma bygga om fjädring, koppling plus en massa annat. Hojen är byggd av ett företag som heter Paniani Racing har jag för mig. Ombyggnaden gick på 13800 Euro ca. Cykeln har även ett par uppsättningar extra fälgar, ställ m.m. Då är frågan:
vad är en sådan här cykel värd? Vad är vettigt att betala? Den har gått 100 mil landsväg som inkörning och totalt 273 mil. Han är snart 70 år så den är ju inte sönderkörd direkt:=). Totalt har hojen kostat honom över 52600 Euro.

Johnny
 
Last edited:

sportbike

Guest
Nu är det fjärde eller femte inlägget du gör om den här hojen.
Jag flyttar den här tråden till Mc-Relaterat, nöj dig med det nu.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad är det för typ av 1098R? Inte ens värsta Corsa versionen med extra allt kostar 300 000kr. Vad får den här att kosta 350 000kr?

Jag hade nog inte betalat mer än 200-250 000kr tror jag, oavsett om den kostat när på en halv miljon att köpa/bygga ursprungligen. Det är en "gammal" hoj med "gammal" motor även om den är påkostad en massa uppgraderade komponenter.

PunGKt.
 

spexrum

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Visby
Hoj
Fireblade -09
Det är väl bara att kolla på mobile.de om du undrar över prisbilden i Europa.
 

500moto

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CR 500 Supermoto
Ok, ursäkta dubbelpostandet, men jag behövde ett snabbt svar, och en sådan här udda hoj finns ju inte på annons var som helst. Tack för svaret!

Johnny.
 

500moto

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CR 500 Supermoto
Vad är det för typ av 1098R? Inte ens värsta Corsa versionen med extra allt kostar 300 000kr. Vad får den här att kosta 350 000kr?

Jag hade nog inte betalat mer än 200-250 000kr tror jag, oavsett om den kostat när på en halv miljon att köpa/bygga ursprungligen. Det är en "gammal" hoj med "gammal" motor även om den är påkostad en massa uppgraderade komponenter.

PunGKt.

jag tror dom byggde 200 stycken bara om jag minns rätt. med antispinn och grejer på original, titanstakar, bla bla. kolfiberkåpor. jag vet inte om det fanns olika versioner, men jag har sett kvittot på 38800 Euro.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
jag tror dom byggde 200 stycken bara om jag minns rätt. med antispinn och grejer på original, titanstakar, bla bla. kolfiberkåpor. jag vet inte om det fanns olika versioner, men jag har sett kvittot på 38800 Euro.

Aha, då förklarar det kanske saken. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lutar väl åt att det är en Bayliss Edition det handlar om. Om så är fallet tillverkades det (enligt webben) 500 numrerade exemplar.
Även om den kostade mycket pengar när den var ny, så vänder man sig till en ganska smal grupp av köpare om man skulle vilja sälja den vidare utan att göra en alltför stor förlust. Personligen undrar jag om den verkligen är värd de extra pengarna eller om det går lika bra med en 1098S?

http://www.omnimoto.it/magazine/2632/ducati-1098-r-troy-bayliss-38500-euro

http://www.motorcycle-usa.com/24727...tions/2009-Ducati-1098-R-Bayliss-Edition.aspx
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sen finns ju alltid risken att f-bolaget inte vill pröjsa mer för att det står "007" instansat på den om det går tokigt. Även om de kan försäkra upp den till sitt rätta värde så lär premien skjuta i höjden.. ännu mer. Polare (35år/Sthlm) rekade försäkring till en "vanlig" 1098 ganska nyligen, har för mig att det varierade från 36 000-103 000:- helår/helförs, Bilsport/MC ville bara teckna trafik på den för 20 000:- helår.
 

500moto

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CR 500 Supermoto
Jo, det är väl sant att den är dyr att försäkra. Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra. Men i så fall får man ju veta att någon vill ha den. Jag har inte plats för den själv, men för den som söker en sån här cykel så är det ett praktexemplar.

Johnny
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Trafik på en 1098S på pappas namn (49 år) boendes i Göteborg, nära centrum... 600 kr i månaden. Förmånligt om du frågar mig!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Trafik på en 1098S på pappas namn (49 år) boendes i Göteborg, nära centrum... 600 kr i månaden. Förmånligt om du frågar mig!

Trafikförsäkring på en hoj värd nästan en halv miljon? Nja... :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Finns väl folk som piskar bana med dessa - det är ju samma problematik. Ramlar man så pröjsar man från egen ficka :)

EDIT: De flesta piskar bana!

Jo, men har du råd att pynta dryga 400 000kr för en hoj så har du nog råd att helförsäkra den också. Att köra på bana är något helt annat.
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Har man flis och vill köra BoTT så köper man ju en 1199 Panigale S ABS för 249.900 inte en begagnad 1098 R som är dyrare.

Jo, det är väl sant att den är dyr att försäkra. Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra. Men i så fall får man ju veta att någon vill ha den. Jag har inte plats för den själv, men för den som söker en sån här cykel så är det ett praktexemplar.

Johnny
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, det är väl sant att den är dyr att försäkra. Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra. Men i så fall får man ju veta att någon vill ha den. Jag har inte plats för den själv, men för den som söker en sån här cykel så är det ett praktexemplar.

Johnny

På mobile.de finns det ett 20-tal 1098R i den klassen, tex en 1098R i Blentarp, Sverige som gått 118mil för 21500 €.
En Troy Bayliss i Danmark som gått 50 mil för 23500 €.

Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra.

Ser man på ursprungspriset så kostar reservdelar till den antagligen så mycket som ursprungspriset antyder. Ombyggnad var kanske en vanlig service på den?
 

dRAK

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198 S
Prisbilden idag är nog som det står ovan.
I BOTT är det få som skulle vilja köra med den. Missförstå mig inte, det är en fantastisk hoj! Men alternativen är idag flera, och till ett betydligt lägre pris.
Som alltid, hittar du en köpare så får du 200', men dom är tyvärr inte många...
Lycka till!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Köp en Panigale istället :dummer
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top