dry ice

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
är det någon här som försökt laga bucklor i tank b.la med dry ice?

jag har en bula i min tank och tänkte mig göra ett tappert försök iallafall med dry ice, är det någon idé?
Bulan är ungefär 4x4cm.

och var kan man få tag på sånt här dry ice egentligen och heter det så enkelt som "torr-is" på svenska? :va

mvh
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
sett film på detta på youtube, fast då andvändes uppochnervänd "Tryckluft på burk"

1: värm bucklan med hårtork
2: kyl området med burken, eller den torra isen i detta fallet!

Ska kolla om jag hittar filmen igen!!

Edit:
Hitta en annan film om samma grej!
[YOUTUBE-ID]q0UAUBE-Hmg[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag har själv också bara sett det på just youtube. så därför frågar jag om er erfarna här inne =)
bulan syns förvisso inte så jätte mycket faktiskt trotts att den inte är så liten. Men kan jag få ut den lite mer, eller helt? så är det ju bara bra!!

ah det var en riktigt stor bula ju! så det finns hopp :tuttar :)
var får man tag på sånt riktigt kylspray? vanligt kylspray håller väll inte så låg temperatur?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kallas även kolsyreis.

Så har du en utgången kolsyresläckare så kan du tömma den och få en klump.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Vad jag har förstått så ska man ha någonting som är så kallt som möjligt?
Funkar kanske ännu bättre med just spray för då kyler den ju verkligen ner in i bucklan också?

Var får man tag på sånt här kylspray? Det måste vara någon speciell kylspray va?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Lägg lite sånt i en burk vatten så börjar det bubbla. Sjukt coolt :D
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Var får man tag på sånt här kylspray? Det måste vara någon speciell kylspray va?

Hos det lokala fotbollslaget? Annars finns ju luft på burk. Vänd den flaskan upp-och-ner och spraya så blir det kallare än ett par hockeyrör. Du borde hitta sånt på kjell och co eller någon annan dator- eller industributik.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Hos det lokala fotbollslaget? Annars finns ju luft på burk. Vänd den flaskan upp-och-ner och spraya så blir det kallare än ett par hockeyrör. Du borde hitta sånt på kjell och co eller någon annan dator- eller industributik.

Jasså så det är vanligt hederligt kylspray? som man då vänder upp o ner för o få denna effekten. Då ska jag prova det! blir troligtvis på tisdag... kan återkomma med resultat =)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har provat för att se om det fungerade. En framskärm på en Volvo C30. Nu är inte ytan stor och plan som tex en dörrplåt, men det var ändå en yta stor som en hand.

Värmde med en varmluftspistol samtidigt som jag kontrollerade lacken och kände på plåten från baksidan. Kylde ner med kylspray som blir -50 grader nått. Detta upprepades ett antal gånger. Provade med att trycksätta plåten från baksidan när jag kylde ner.

Inget hände!
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Lägg lite sånt i en burk vatten så börjar det bubbla. Sjukt coolt :D

Eller ännu roligare, fyll en 2-liters PET-flaska till hälften med vatten, släng i så mycket kolsyreis du vågar (is i form av pellets är lättast att pilla ner i flaskan), och skruva på kroken....flytta dig sen en bit. :rolleyes:

Det blir en fin fin smäll efter x antal sekunder.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
nej plugga botten å häll i lite flytande kväve istället, på med tanklocket å vänta på att bucklan kommer, sen skall du va jävligt snabb med att få bort antingen pluggen lr tanklocket innan det smäller, lycka till^^
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har själv också bara sett det på just youtube. så därför frågar jag om er erfarna här inne =)
bulan syns förvisso inte så jätte mycket faktiskt trotts att den inte är så liten. Men kan jag få ut den lite mer, eller helt? så är det ju bara bra!!

ah det var en riktigt stor bula ju! så det finns hopp :tuttar :)
var får man tag på sånt riktigt kylspray? vanligt kylspray håller väll inte så låg temperatur?

Är inte så lätt som det ser, lika mycket tur som skicklighet. Om man vill vara lite mer agressiv så kan man ta en värmepistol och kyla med tryckluft, eller så finns det en kolstav som man sätter på en migsvets, men då måste lacken bort.
Men som sagt svårt att krympa plåt.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Är inte så lätt som det ser, lika mycket tur som skicklighet. Om man vill vara lite mer agressiv så kan man ta en värmepistol och kyla med tryckluft, eller så finns det en kolstav som man sätter på en migsvets, men då måste lacken bort.
Men som sagt svårt att krympa plåt.

Kan tänka mig det. Men ska lacken bort så kan jag ju då lika gärna lämna in den till en lackerare som fixar ut bulen eftersom den ändå måste lackeras sen efteråt.. det är just den skadan jag allra helst vill slippa.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
ju mindre bucklan är ju svårare lär det ju vara att få ut den enligt principen på youtube.
Bucklorna där är ju stora intryckningar, då är det ju mer plåt som fjädrar.

Kylsprayen finns på biltema, runt -30 kan den prestera. ("tryckluft på burk" och kylsprayen är samma sak, bara skillnad på hur långt ner sifonröret går i burken)

En kolsyresläckare kan användas, koldioxid blir -79 när det förångas. (tyvärr brukar det mest bli kolsyresnö som kommer ut ur en sån släckare dock =)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top