Dreva ner, korta kedja?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tycker hojen har för långa växlar och tar sån tid att hitta upp till effekten. Är van vid 600or med kortare växlar än gixxer750'n, och skulle gärna ta ännu lite kortare växlar.
Sen varvar han knappt ur 4an heller med fetto-pelle på så kommer inte direkt nå varvbryt på 6an jättelätt ens vid nerdrevning gissar jag.. Någon som vet vad gsxr750 -99 har för orginaldrevning fram? Funderar på om -2 kugg är lagom för att få drevning som passar bättre på bana samt bus upp till 140 typ. Gillar inte att köra fort på landsväg och sen tourar jag inget med den här hojen heller. Eller ska jag t.o.m köra -3 fram?

Sen undrar jag också om neddrevning kräver att jag kortar kedjan, eller om kedjespännaren lär räcka till?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är bättre att gå upp bak och skaffa längre kedja, ju färre kuggar du har på drevet ju snabbare slits det.

I övrigt har Hoztic en poäng, min gamla 1996'a (altså förgasarmodellen med lägre effekt än din) drog upp på rödmarkeringen på 4an och matade vidare en bit på 5an på anderstorpsrakan när jag körde den där, innan man var tvungen att slänga sig på hejdarn
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sen väger jag 100 pannor och är 2 meter lång med, så blir bra med luftmotstånd. Okej hojen kanske varvar ur 4an, men på 5an blir det inte mycket gjort i alla fall.

Varför äter den sving om jag går ner 2 fram? Är väl relativt vanligt att göra det eller?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag tror att ettan blir helt meningslös om man går ner två steg fram.
Och vips har man samma problem igen, tvåan är aningen för hög...

Ska du prova, prova ett kugg bara. Räcker det inte får du ta ett eller två bak.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sen väger jag 100 pannor och är 2 meter lång med, så blir bra med luftmotstånd. Okej hojen kanske varvar ur 4an, men på 5an blir det inte mycket gjort i alla fall.

Varför äter den sving om jag går ner 2 fram? Är väl relativt vanligt att göra det eller?

Jag vägde nära 110 kg, och är 192 och det gjorde ingen större skillnad på min R6a. Den pep iväg bra på alla växlarna, även om jag inte riktigt hann mycket mer än peta i sexan innan det var dags att bromsa som en dåre inför nästa böj. :hihi
Sedan har jag väldigt dålig koll på hur gixxern ska bete sig, men slö på fyran låter väldigt konstigt, eller att den inte orkar ta sig till varvstopp på femman.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag vägde nära 110 kg, och är 192 och det gjorde ingen större skillnad på min R6a. Den pep iväg bra på alla växlarna, även om jag inte riktigt hann mycket mer än peta i sexan innan det var dags att bromsa som en dåre inför nästa böj. :hihi
Sedan har jag väldigt dålig koll på hur gixxern ska bete sig, men slö på fyran låter väldigt konstigt, eller att den inte orkar ta sig till varvstopp på femman.

Okej men kan vi hålla oss till ämnet nu? :fyllisar Vilket drev och hur mycket kan jag dreva ner hojen? Er uppskattning av vad jag tycker är lagom, samt så mycket som går att dreva om utan att behöva byta kedja eller sving? Har helt nytt drivpaket så vore trevligt att kunna behålla så mycket av det som möjligt.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
org. 16/44
testa köp ett 46 bak, brukar inte bli så mycket skillnad så kan gå med kedjan du har nu beroende på hur mycket du har kvar till längst in, sen om du inte är helt nöjd och vill ner mer så ger 15 fram ungefär samma skillnad till och 15 kan du åka på utan att äta sving eller få för mycket böj på kedjan! :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
org. 16/44
testa köp ett 46 bak, brukar inte bli så mycket skillnad så kan gå med kedjan du har nu beroende på hur mycket du har kvar till längst in, sen om du inte är helt nöjd och vill ner mer så ger 15 fram ungefär samma skillnad till och 15 kan du åka på utan att äta sving eller få för mycket böj på kedjan! :)

Tack! Och bara byta fram till 15 går också bra utan att byta kedja antar jag? :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Enligt min tabell så:
16/44=108(standard)
15/44=108
16/46=110
15/46=108
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
VS kan mycket väl ha rätt.
44 och 46 på bakdrevet ger inte så stor skillnad i längd som man kan tro.
Två kuggar på helvarvet är ju en kugg på halvvarvet, jag vet det är lite större omslutning än 180° men grovt räknat så är det ett halvvarv vilket skulle ge en länk mer på kedjan men hälften hamnar på övre delen och resten på nedre delen, så hjulet skulle komma en halv länk närmare motorn med 46 detta kan nog tas upp av spännmåmen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
VS kan mycket väl ha rätt.
44 och 46 på bakdrevet ger inte så stor skillnad i längd som man kan tro.
Två kuggar på helvarvet är ju en kugg på halvvarvet, jag vet det är lite större omslutning än 180° men grovt räknat så är det ett halvvarv vilket skulle ge en länk mer på kedjan men hälften hamnar på övre delen och resten på nedre delen, så hjulet skulle komma en halv länk närmare motorn med 46 detta kan nog tas upp av spännmåmen.
Dessutom är kortare hjulbas att föredra framför längre, iom att hojen blir mer lättsvängd då :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top