Dragbil

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En sådan i bensin kanske hade varit något. Skatten på just den i annonsen var över 10k. Hade nog blandat ihop den med freelander, för den får inte dra så mycket, har jag för mig.

Nä, inga hästar ska dras, håller inte på med sådana längre. Ska dra hojarna.
Släpet är ett 3-axlat med en totalvikt på 3500 kg. Vad tjänstevikten på pappret är är irrelevant, eftersom det numera är inrett med sovplatser, kylskåp, förvaringshyllor, verktygsskåp osv. Med allt skit i, utom hojarna och soppadunkar, väger det 2040 kg, och där är plats till 4 hojar, möjligtvis 5. Räknar man 200 kg/hoj blir det ju 2840 kg med 4 hojar i. Så en max dragvikt på över 3 ton är att föredra, så man slipper noja över överlass.
Bensinarna får dra bra mycket mindre om jag inte missminner mig.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bensinarna får dra bra mycket mindre om jag inte missminner mig.
Grand Cherokee och Discovery, bensin, fick dra 3500 kg, iaf alla de ex jag kollat. Pajero (wagon) 3300 kg, bensin.

Pickis går bra sett till antalet sittplatser, men jag kommer ju behöva ha en full IBC-behållare på flaket då... Typ lika illa som framhjulsdrift. Inte hittat någon pickis under 40k heller som fått dra mer än 2800 kg. Dodge Ram är ascoola ( :kär ), men för dyra.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ska fanimej åka och klämma och känna på en Discovery nu! Den modellen jag helt glömt bort. Tack för att ni lyckades öppna ögonen på mig. ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska fanimej åka och klämma och känna på en Discovery nu! Den modellen jag helt glömt bort. Tack för att ni lyckades öppna ögonen på mig. ;)

Skjut mig inte om du köper en brittisk bil och den visar sig läcka olja och ha tveksamt elsystem, det ingår!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Skjut mig inte om du köper en brittisk bil och den visar sig läcka olja och ha tveksamt elsystem, det ingår!

Haha nädå, ska försöka!

Blir inget köp nu, den ska jämföras med resterande modeller som passar in på kraven! :)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Tja, alltså... Fick ont om tid och hann inte köra så långt iväg som den Discoveryn jag egentligen skulle testa, så vart och provade en som stod närmre, men som var modellen nyare och långt över budget. Den ingav ju inte något jättebra intryck när jag knappt kom ut från firman med den förrän den började bete sig som om både antispinn och abs gick in, i över 20 km/h.. Massa lampor som tändes i displayen och ett jävla skrapande vid större rattutslag och hastigheter över hisnande 20 km/h.

Tja.... Det var det där med tveksamt elsystem va? :gnissla
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en ganska gammal Nissan King Cab. Funkar riktigt bra att dra 3 ton med. Enda problemet med dom runt 2003 är att man måste byta vevstakslager på dom vid cirka 15000 mil, annars tittar nån vevstake ut. Liten feltillverkning av Nissan.
Bästa dragbilarna jag haft är nog ändå dom stora Toyota LandCruiser, men dom kostar både skjortan o byxorna i skatt.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Har en ganska gammal Nissan King Cab. Funkar riktigt bra att dra 3 ton med. Enda problemet med dom runt 2003 är att man måste byta vevstakslager på dom vid cirka 15000 mil, annars tittar nån vevstake ut. Liten feltillverkning av Nissan.
Bästa dragbilarna jag haft är nog ändå dom stora Toyota LandCruiser, men dom kostar både skjortan o byxorna i skatt.

King Cab och Navarra är samma bil eller, bara bytt namn när den blev nyare? Det med vevstakarna låter ju mindre kul dock. Landcruisern har jag kollat på, men det skenade med skatten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
King Cab och Navarra är samma bil eller, bara bytt namn när den blev nyare? Det med vevstakarna låter ju mindre kul dock. Landcruisern har jag kollat på, men det skenade med skatten.

Fast du är väl (ex?) tradarchaffis förresten? Lastbilsreggad pickup = knappt någon skatt alls?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Navaran är tyvärr även den bra rostbenägen, nåväl de kan se hyffsat fräscha ut om man köper bil efter färg så att säga men trots detta kan ramen vara på väg att gå av :gnissla

-06/22000 mil

(klicka två ggr på bilderna)

NA1.jpg

NA2.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Navaran är tyvärr även den bra rostbenägen, nåväl de kan se hyffsat fräscha ut om man köper bil efter färg så att säga men trots detta kan ramen vara på väg att gå av :gnissla

-06/22000 mil

(klicka två ggr på bilderna)


Holy fuck!

Min Dodge -03 hade gått 50000mil, i ur och skur och ingen underedsbehandling. Var knappt brun. Å,sen säger tyckarna att riset är mycket bättre än bacon. Jaajaaa...
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Navaran är tyvärr även den bra rostbenägen, nåväl de kan se hyffsat fräscha ut om man köper bil efter färg så att säga men trots detta kan ramen vara på väg att gå av :gnissla

-06/22000 mil

(klicka två ggr på bilderna)

Ah, det bådar ju dessvärre inte så gott...


Så summa summarum, så är ändå Jeep Grand Cherokee bäst? Kollade försäkring på ett ex, och den var inte så svinig. Pajeron ligger också bra till. Billigare i försäkring än Jeep men får dra lite mindre. Dricker dock säkert mindre också. Så kanske vinner Pajeron iaf.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Isuzu D-max är nog den bästa dragbil jag kört.
Vet inte hur mycket den får dra, men med en tjänstevikt på 1920kg, maxlast på 1100kg, fyrhjulsdrift och en treliters turbodieselfyra så är den ganska ostoppbar.

 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top