Drömhojen R1-SP (2006) på auktion i veckan...men märklig historia

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
http://www0.kvd.se/index.php?objnr=447721

Intressant köpcase... för den som gillar risk.

Blott 238 mil och endast en riktig ägare, ett våtrumsbolag Deletera AB, som konkat under hösten. Säljs inte osannolikt på uppdrag av finansbolaget just därför. Trots enbart denna ägare saknas alla papper, servicebok, och endast en av tre nycklar finns, den svarta, vilket innebär att hela el-låshistorien måste bytas om den nyckeln tappas, ca 26 000 och givetvis finns ingen garanti.

Ringer man till bolaget på hemsidans nummer är fasta stängt och på mobilnumret svarar en liten pojke (!?) som bara lägger på luren när man ringer.

Beklämmande. Jag vill verkligen brumma R1-sp men törs fan inte handla denna. För skumt helt enkelt. Övertala mig gärna.

/Olzki
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Avstår övertalningsförsök.:)
Den verkar inte bli jättebillig under alla förhållanden.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
tycker att det är fööör dyrt speciellt när den inte har ngn sorts historik..plus att det står att det skorrar från kopplingen vilket inte är så bra speciellt för den summa pengar budgivningen har nått.:confused::confused::va
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Papper osv saknas såklart för att ägaren vägrar lämna ifrån sig.

Här i stan står det fortfarande kvar en olåst AMG merca ute på ett industriområde sen ägaren ställde dit ett par dussin miljonbilar o sket i dem när staten ville ha sitt :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Om du oroar dig för nyckeln är det ju bara att köpa en kabelhärva från Usa eller en race kabelhärva? Ta bort startspärrsjoxet och släng i soptunnan!

Gällande övrigt så är det nog upp till dig om du vill ha cykeln tillräckligt mycket. Jag hade inte tvekat om jag hade velat haft den.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Tycker samtliga KVDs objekt verkar vara misshandlade utan dess like.

Bilar som gått 2000-3000mil och har så många fel som man kan hitta på en som gått 20k mil. Dörruppslag, bucklor, trasig inredning osv. Bara misshandlade objekt...

Motorcyklar som skorrar i koppling och saknar nycklar efter 200mil.

Skulle aldrig någonsin köpa något därifrån
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Skorrar om kopplingen behöver du nog inte ta så hårt på om miltalet stämmer. Det är förmodligen en mc-okunnig människa som gjort bedömningen och inte kan skilja normala ljud från onormala.

Visst är en SP värd sina pengar, men för detta objekt skulle jag nog sätta gränsen vid 100k om man är ute efter att återställa den till grundskick.

De beggade ex som finns står i ca 140-150k.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fordonsauktioner är ett jävla påhitt!! priserna trissas alltid upp till fåniga nivåer då folk bjuder över varandra i slutskedet...bättre leta objekt på Blocket & pruta...auktion åt andra hållet.

do i detect the foul smell of bitterness...?? :D

Har ropat in två hojar från KVD när jag bodde i Götet 08, en K6a och en svensk raritet, Highland 950 Supermotard. Tjänade inga grova pengar men tillräckligt för att pröjsa det årets banstyrningar inkl däck mm.

Så jag måste ha haft tur...eller också är jag bara jävligt begåvad:)

Sen håller jag med om att det är mkt skit som går till överpriser och att KVD generellt har rätt dålig koll på hojar.

Skorrar om kopplingen behöver du nog inte ta så hårt på om miltalet stämmer. Det är förmodligen en mc-okunnig människa som gjort bedömningen och inte kan skilja normala ljud från onormala.

Visst är en SP värd sina pengar, men för detta objekt skulle jag nog sätta gränsen vid 100k om man är ute efter att återställa den till grundskick.

De beggade ex som finns står i ca 140-150k.

Var där idag och hojen är riktigt porrig. Det enda knepiga var att styrdämparen inte var Öhlins som allt annat utan något vanligt skit modell cykelpump men så kanske det ska vara?? :confused:

Och jo kopplingen rasslar när man håller in handtaget. När den blivit varm så rasslar den någon sekund för att sedan tystna vid samma manöver. Rasslandet är mjukt, nästan klingande men kan ju knappast vara normalt.

Att nycklar mm saknas är naturligtvis illa men hojarna hos kvd är i 99% återtag från finansbolag eller fogden så det får man räkna med.
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vad är det för speciellt med den förutom den billiga fjädringen?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Här finns lite info.

Endast 800 tillverkade

Europa fick 500 tror jag. Såg en på Biketrader för 9800 pund med Öhlins styrdämpare men det måste ju vara ditsatt efteråt. Står ju inte ord om det i materialet.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Papper osv saknas såklart för att ägaren vägrar lämna ifrån sig.

Här i stan står det fortfarande kvar en olåst AMG merca ute på ett industriområde sen ägaren ställde dit ett par dussin miljonbilar o sket i dem när staten ville ha sitt :D

Nä det är inte helt orimligt.

Om man behåller papper/nycklar, låter fogden ta hojen och således får konkursboet att ta förlusten, är det ju himla fördelaktigt att sedan köpa tillbaka hojen privat. Den betinger ju ett mycket högre andrahandsvärde om man har den röda nyckeln och serviceboken/garantin kvar.

Som tillägg ordnar man sedan med en lätt skorrande koppling så att vissa köpare, som jag, backar, och får således ner priset ytterligare.

Ett rätt fulsnyggt upplägg om man tänker efter faktiskt. Blir spännande att se vem som vinner budgivningen!

/Olzki
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Frugans syrra jobbar på KVD och hon erkände att de saknar kompetent personal när det gäller MC. Detta efter jag påpekat att en Ducati 998:a dom sålde hade ett "högt missljud från kopplingen"...

Numer vet hon dock att Ducati:s ska låta så, dom är inte trasiga. :D

För övrigt säljer de väl mest före detta firma- och leasingbilar, därför kan väl skicket vara sådär? Motorcyklar är väl uteslutande konkurser och andra ekonomiska katastrofer ala fogdeärenden?

KVD har explanderat rätt friskt de senaste åren så något rätt borde de ju göra iaf. Deras första verkstadslokal är numer fikarum t ex :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har aningen äldre hojar själv men vad hindrar att låta göra en extranyckel om det nu bara finns en?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top