Downforce på hojar

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu har jag smygläst den här tråden alldeles för länge utan att skriva något. Som ni kan se har jag gjort en friläggning, lik Bearings friläggning.

Vi vill maximera hastigheten i kurvan. Den radiella rörelseekvationen (1) ger oss hastigheten. Momentekvation (2) kring däckets kontaktpunkt ger ett uttryck för alfa. Detta sätts in i ekv. 1. Vi får då "v" på båda sidor likhetstecknet, men det löser datorn snabbt med ett par iterationer.

Nummer 3 är funktionen man vill maximera för att öka hastigheten och den har jag plottat separat.

Säg till om något är fel i mina ekvationer så fixar jag nya grafer. Märker dock nu att för beta = 0 får jag ingen hastighetsskillnad när jag ändrar på downforcen, vilket man ju borde få enligt ekvationerna man får då man ställer upp jämvikt med beta = 0. Skulle kunna vara fel i koden också.

EDIT:Glömde bifoga bild på friläggning.

Downforce1.pngDownforce2.pngDownforce3.pngDownforce4.pngDownforce5.pngDownforce6.pngVelocityfactor.png20151001_190731.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
....Vad jobbar du med? har du något jobb att erbjuda?

Jag har ungefär samma erfarenhet som dig med skillnaden att jag senaste åren kör eget och gör lite av varje. Sällan särskilt kvalificerade jobb.

Ja, har nog jobb att erbjuda under sommaren men jag tror inte att någon med din bakgrund vill ha det jobbet bortsett från att du även måste flytta norrut.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag blir ju också lite förundrad över att du håller med honom, då ni uppenbarligen inte håller med varandra. Du och jag, däremot, är mycket närmare varandra i den här frågan, då vi faktiskt, till skillnad från Two stroke man, har insett att vingen hjälper.

I så fall hade jag missförstått det, jag trodde även Two Stroke Man höll med om att vingen hjälper lite i kurvor. Det vill säga så länge som hojen/vingen har en lutning som är mindre än vad som förespråkas av enbart friktionskoefficienten och masscentrumets lutningsvinkel (alltså när hojen lutar mindre på grund av att föraren hänger ut).

Jag måste säga att jag börjar gilla nivån på diskussionen i tråden nu :tummenupp (fina grafer av Svenne100, jag har dock inte kollat noggrant på dom ännu)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Märker dock nu att för beta = 0 får jag ingen hastighetsskillnad när jag ändrar på downforcen, vilket man ju borde få enligt ekvationerna man får då man ställer upp jämvikt med beta = 0. Skulle kunna vara fel i koden också.

:tummenupp Snyggt jobb.

Tror det är korrekt för det stämmer med vad jag trodde mig se och försökte formulera i #93. Man måste burka så att beta blir positivt för att vingen ska göra nytta när man ligger på gränsen till slip.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
:tummenupp Snyggt jobb.

Tror det är korrekt för det stämmer med vad jag trodde mig se och försökte formulera i #93. Man måste burka så att beta blir positivt för att vingen ska göra nytta när man ligger på gränsen till slip.

Tackar!
Så är det nog ja, därmed stämmer ekvationerna troligtvis trots allt. Alla lär vi oss något av att diskutera :tummenupp
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har ungefär samma erfarenhet som dig med skillnaden att jag senaste åren kör eget och gör lite av varje. Sällan särskilt kvalificerade jobb.

Ja, har nog jobb att erbjuda under sommaren men jag tror inte att någon med din bakgrund vill ha det jobbet bortsett från att du även måste flytta norrut.

Tack för erbjudandet. Om jobbet innebär att jobba helt/delvis med händerna/kroppen, har jag inte något emot mindre kvalificerade jobb. Men jag kommer nog inte flytta för ett sånt jobb, än så länge. Jag stannar här nere ett tag till, och hoppas få napp på drömjobbet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top