Jag har grunnat lite o är inte ute efter att slå nån på fingrarna men så är det inte riktigt.
Ett vanligt slip-on fungerar endast enligt följande principer:
Absorptionsprincipen precis som du säger, dvs att de högre frekvenserna (kortare våglängd) absorberas i dämpullen.
Reflexionsdämpning, ljudpulsen upplever en impedansändring när volymen "per meter" rör på röret plötsligt ökar vilket gör att en del av ljudpulsen reflekteras tillbaka.
Sedan kan man ev hävda att det sker viss resonansdämpning enligt Helmholtsprincipen där dämparen utgör volymen och perforeringshålen massan, jag tror dock att denna är försummbar i sammanhanget.
Randvillkoren för att få kvartsvågsresonans är inte uppfyllda i slip-onet då det är öppet i bägge ändar, det är ju bara ett rör egentligen och en förlängning på avgasröret. Kvartsvågsresonansuppstår däremot i hela avgassystemet där randvillkoren kan uppfyllas, dvs mot stängd ventil och öppen avgasmynning. Där får man dock en ökning av ljudstyrkan (jmf orgel, detta är det som får orgeln att låta). Multiplar av 1/4 vågängd förstärks, dvs tryckmax vid mynningen.
En kvartsvågsdämpare på ett rör utgörs tex av en mot röret öppen "liten tarm" som man lägger utanpå röret och denna bidrar endast med dämpning i ett mkt smalt frekvensband centrerat kring frekvensen med just 1/4-våglängd.
Edit: Arean på utsläppet är viktig också givetvis, både för ljud o flöde.
Edit2: Syftade på inlägg 41