Dovare ljuddämpare

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan du förklara lite närmare om slip-onet fungerar som en 1/4-vågsdämpare?

De långa våglängderna(låga frekvenser) påverkas inte av ullen i ljuddämparen.

Så när ljudvågen kommer till slutet på ljuddämparen studsar ljudvågen(maximum) tillbaka, träffar början på ljuddämparen och studsar igen utåt och när ljudvågen(maximum) för andra gången kommer till mynningen på ljuddämparen gör den det samtidigt som ordinarie ljudpulsen är i sitt minimum och dom släcker alltså ut varandra.

Titta på kapitel 9.2 här.
http://books.google.co.uk/books?id=...onepage&q=silencer quarter wavelength&f=false
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp helt rätt .. det som är lite svårt att visa är hur J...A grovt Racefit burken är.
Men ändå tycker det ska vara för kort för att få fram dom tonerna ur, för att citera mej själv ......... "det låter enormt dovt på tomgång och låga varv och överjävligt högt på höga varv"

Lite föranklat kan man säga att dämpningen hos en absorptionsljuddämpare styrs av tre ting.

O=Omkretsen på den med absorbent klädda rördelen
S=Fri tvärsnittsarea på utloppsröret
L=Längd på den med absorbent klädda rördelen

Dämpningen följer då ungefär förhållandet (L*O)/S

Areasprång i ljuddämpare är effektivt, ty då skapar man även en reaktiv ljudämpning. Dvs varje areasprång skapar en reflektion av ljudvågorna.
Så det är ganska effektivt att tex ha en areaökning när perfröret börjar och en areaminskning där den slutar. Vill man dock gynna bastoner efter en absorptionsluddämpare så ska man skippa ett areasprång till ett mindre slutrör efter perfröret. Men priset blir ju då också sämre dämpning.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag har grunnat lite o är inte ute efter att slå nån på fingrarna men så är det inte riktigt.

Ett vanligt slip-on fungerar endast enligt följande principer:

Absorptionsprincipen precis som du säger, dvs att de högre frekvenserna (kortare våglängd) absorberas i dämpullen.

Reflexionsdämpning, ljudpulsen upplever en impedansändring när volymen "per meter" rör på röret plötsligt ökar vilket gör att en del av ljudpulsen reflekteras tillbaka.

Sedan kan man ev hävda att det sker viss resonansdämpning enligt Helmholtsprincipen där dämparen utgör volymen och perforeringshålen massan, jag tror dock att denna är försummbar i sammanhanget.

Randvillkoren för att få kvartsvågsresonans är inte uppfyllda i slip-onet då det är öppet i bägge ändar, det är ju bara ett rör egentligen och en förlängning på avgasröret. Kvartsvågsresonansuppstår däremot i hela avgassystemet där randvillkoren kan uppfyllas, dvs mot stängd ventil och öppen avgasmynning. Där får man dock en ökning av ljudstyrkan (jmf orgel, detta är det som får orgeln att låta). Multiplar av 1/4 vågängd förstärks, dvs tryckmax vid mynningen.

En kvartsvågsdämpare på ett rör utgörs tex av en mot röret öppen "liten tarm" som man lägger utanpå röret och denna bidrar endast med dämpning i ett mkt smalt frekvensband centrerat kring frekvensen med just 1/4-våglängd.

Edit: Arean på utsläppet är viktig också givetvis, både för ljud o flöde.
Edit2: Syftade på inlägg 41
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
OK, skall kolla mer på länken. Då är vi i alla fall överens om att slip-on inte utgörn en 1/4 vågs dämpare.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
När ni ändå är å rotar..

Hur bör en Db-killer utformas för att dämpa ljuder så mycket som möjligt till så liten flödesförlust som möjligt? Finns det någon "universalformel" eller beror det från motor till motor?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är vi i alla fall överens om att slip-on inte utgörn en 1/4 vågs dämpare.

NEJ vi är inte överens om det! Den dämpar ljud med en kvarts våglängd. S

Samt höga frekvenser pga ullen.

När ni ändå är å rotar..

Hur bör en Db-killer utformas för att dämpa ljuder så mycket som möjligt till så liten flödesförlust som möjligt? Finns det någon "universalformel" eller beror det från motor till motor?

Inte direkt svar på din fråga men jag skulle bygga en ljuddämpare som är avstämd att funka på det varvtal där ljudkraven är satta. Så ja det blir individuellt.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Läste du mitt inlägg? Randvillkoren är inte uppfyllda i ett slip-on samt har du 1/4 resonans i ett rör får du en förstärkning av ljudet. Du har missuppfattat principen enl mig.

Den "riktiga" kvartsvågsdämparen beskrivs i 9.4
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, fast ljuddämparen släcker ju ut ljudet vid "rätt frekvens"(= kvarts våglängd) så längden blir ju tvärtom mot kyrkorgeln.

Tja. Om du exempelvis har en dämpare som är 0,5m lång så kommer den att ge resonans för ljudvågor som är 1m långa dvs 340 Hz medan den kommer att dämpa vågor som är 2m eller 170 Hz eftersom den då är en kvarts våglängd av den vågen.
Nu gäller det inte bara för den frekvensen utan det är ett frekvensband runt dom frekvenserna det är frågan om.
Således. Om du kortar dämparen så att den blir 0,25m lång så kommer den att förstärka ljudvågor som är 0,5m långa dvs 680 Hz medan den kommer att dämpa vågor som är 1m eller 340 Hz.
Förstärkningen kommer sedan att ske kring alla hela multiplar av 0,5m våglängd. Dock dämpas en hel del av dessa ut av ullen i dämparen.

Med andra ord. En kortare dämpare gynnar ljudvågor av högre frekvens än en dämpare som är lång. Alltså. Längre dämpare = Dovare ljud. På samma sätt som en kyrkorgel som ger dovare ton för längre rör.

Nu har jag förenklat det lite eftersom en dämpare är ganska mycket mer komplicerad än bara ett rör då det är ull, perforerade innerrör mm som påverkar och ger lite mer komplicerade samband men i stora drag så kan du använda det resonemanget.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läste du mitt inlägg? Randvillkoren är inte uppfyllda i ett slip-on samt har du 1/4 resonans i ett rör får du en förstärkning av ljudet. Du har missuppfattat principen enl mig.

Den "riktiga" kvartsvågsdämparen beskrivs i 9.4

Du får inte resonans när du har 1/4 av våglängden pga att det ljud som studsar tillbaka kommer att vara i sitt maximum när det kommer tillbaka till början av dämparen samtidigt som följande minimum kommer in i dämparen.
Det finns ingen kvartsvågsresonans. 1/2 våglängd ger däremot resonans.

Kvartsvågsdämpning uppstår dessutom i alla rör även om effekten är försumbar om det är ett rör som är helt öppet i båda ändar. Har du dock någon form av avfasning i ändarna (dvs om öppningarna i ändarna på sliponet är lite mindre än diametern på sliponet) så kommer det att uppstå.
Dom allra flesta slipon har öppningar som är lite mindre än vad innerdiametern är och då uppstår kvartsvågsdämpning.
Hur stor den blir är dock en annan fråga. Är hålet bara en liten aning mindre än innerdiametern så blir dämpningen liten. Liksom halvvågsresonansen. Är hålet mindre så blir effekten större.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När ni ändå är å rotar..

Hur bör en Db-killer utformas för att dämpa ljuder så mycket som möjligt till så liten flödesförlust som möjligt? Finns det någon "universalformel" eller beror det från motor till motor?

På ungefär samma sätt som en restriktor till insuget. (där finns massor av semivetenskapliga artiklar kring detta från alla Formula Student team). Det man eftersträvar är att få en så liten diameter som möjligt utan att sabba flödet allt för illa.

Sen har det väl i verkligheten visat sig att även dB killers som ser mediokra ut på pappret fungerar bra så jag hade inte ansträngt mig mer än att göra en kona...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja det är det mitt resonemang grundar sig på, ett slip-on har ingen kvartsvågsresonans då jag ser det som ett rör som är helt öppet i bägge ändar. Det är hela avgassystemet som kan ha en kvartsvågsresonans då det är stäng i ena ändan. Denna resonans bidrar dock till att öka ljudnivån då tryckmaxet är vid mynningen för aktuella våglängder.

Vägrar tro att kvartsvågsdämpning spelar ngn större roll när det handlar om slip-on. Det kräver ett litet utlopp vars lilla area säkerligen innebär en betydligare ökning av dämpningen.

Skall dock försöka förkovra mig mer i ämnet.



Du får inte resonans när du har 1/4 av våglängden pga att det ljud som studsar tillbaka kommer att vara i sitt maximum när det kommer tillbaka till början av dämparen samtidigt som följande minimum kommer in i dämparen.
Det finns ingen kvartsvågsresonans. 1/2 våglängd ger däremot resonans.

Kvartsvågsdämpning uppstår dessutom i alla rör även om effekten är försumbar om det är ett rör som är helt öppet i båda ändar. Har du dock någon form av avfasning i ändarna (dvs om öppningarna i ändarna på sliponet är lite mindre än diametern på sliponet) så kommer det att uppstå.
Dom allra flesta slipon har öppningar som är lite mindre än vad innerdiametern är och då uppstår kvartsvågsdämpning.
Hur stor den blir är dock en annan fråga. Är hålet bara en liten aning mindre än innerdiametern så blir dämpningen liten. Liksom halvvågsresonansen. Är hålet mindre så blir effekten större.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur stor daimeter har det perforerade röret inut i en "normal" ljuddämpare? Och vill inte ha svaret "ööh hur långt är ett snöre?"

Till min HD har jag ett 2:2-system jag byggt, där har jag ett perfrör med 3½" diameter i varje dämpare, dvs 89 mm. Vad jag sett brukar det vara liknande i slip on för 1000cc radfyra
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Min dämpare börjar låta lite burkigt så jag tänkte packa om den. Vad för slags packning ska man köra med?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min dämpare börjar låta lite burkigt så jag tänkte packa om den. Vad för slags packning ska man köra med?

Ljuddämparull som finns på mc-butiker funkar bra. Vanlig glasull modell gullfiber är förstås billigt men dess fibrer bryts sönder och tar slut fortare.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Japp helt rätt .. det som är lite svårt att visa är hur J...A grovt Racefit burken är.
Men ändå tycker det ska vara för kort för att få fram dom tonerna ur, för att citera mej själv ......... "det låter enormt dovt på tomgång och låga varv och överjävligt högt på höga varv"

Jo, men tomgångsljudnivån (finns det ett sånt ord?) är ju sällan hög så det stör oavsett vad man har för burkar på. Det är ju uppe i varv ljuddämparen får visa vad den klarar av.
Min DR t ex låter "görgrovt" på tomgång med sin sketna Viperdämpare, men vid lite varv låter den bara vasst och jobbigt. Vill helst komma från det då det bara retar folk i onödan...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Till min HD har jag ett 2:2-system jag byggt, där har jag ett perfrör med 3½" diameter i varje dämpare, dvs 89 mm. Vad jag sett brukar det vara liknande i slip on för 1000cc radfyra

Nja, det var väl kanske att ta i lite. Normalt på radfyra brukar vara ett 2" (~50mm) rör eller ett 56mm rör. :tummenupp
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja, mer normalt är 50-55mm. 89mm, hmm då kan man ju nästan stoppa in näven.

Edit: Som jämförelse, de lastbilar som jag jobbar med har 4-5" system o då räcker det till 16L, 700 hk o 3150 Nm, dock varvar det max 2100.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, det var väl kanske att ta i lite. Normalt brukar vara ett 2" rör eller ett 56mm rör. :tummenupp

Ok, jag kollade runt och mätte lite på race-4:1 system innan jag byggde mina dämpare. Kanhända råkade jag se mest få se grövre grejor än vad som är snittet då. Ofta brukar det vara ca 3½" efter kollektorn och in i dämparen och sedan ung samma diameter på perfröret på de helsystem jag kollade på då. Sedan klenare utloppsrör förstås, i analogi med vad jag redogjort för gällande ljuddämpning och reflektion i min tidigare inlägg i tråden.

På HD-dämpare från tex supertrapp är det även 3½.

Men det finns säkert klenare system som du säger. Jag kollade bara upp ett fåtal.

Ja, mer normalt är 50-55mm. 89mm, hmm då kan man ju nästan stoppa in näven.

Utloppsröret är ju dock alltid mindre, jag menar perfröret.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top