Diverse Ducati-mek

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur menar du med att du "slet" fram och tillbaka? att du rullade den försiktigt fram och tillbaka eller? :7peta

Som det låter ungefär. I med låg växel, upp med kopplingen och rycker den fram och tillbaka.

Vet inte om problemet är mindre på Monster696 men min högg när jag köpte den (den var då helt nyservad med ny olja). Jag bytte till originaloljan efter rek från en tysk, nån helsyntet Shell Anvanced ...... Nu har den inte gått nåt (ca 250 mil) och jag har inte kört den mer än några mil men efter bytet så försvann det direkt. Startade upp den för nån vecka sen efter ca 2 måndader stillestånd och det var inga problem.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Shell Advance Ultra 15w50 var det jag bytte till. Köpte ett egenkomponerat paket på Ebay med olja, originalfilter, kamremmar, tändstift, belägg till frambromsarna och bromsvätska för rimliga slantar.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Blir att köra på den oljan nästa gång då. Om man inte får mer info. Men det verkar ju som den är bra så :hihi
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
ny grej! Är på gång att byta bromsvätska och kopplingsvätska lika så (samma produkt ju i guess)

Någon som vet om det är lugnt att hälla i dot 5.1 ifall det har varit dot 3 eller 4 tidigare. är nämligen osäker på vad det är i behållarna nu. men samtidigt antar jag att det nästan endast används 5.1 nu för tiden eller?

känner mig lite smått osäker xD. men det borde la vara bra att köpa på någon 5.1 i mitt monster? eller? :D:va
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Förr i världen tyckte tätningarna i brembooken inte om något annat än Dot 3 iallafall, men det har kanske ändrats med åren.
/Jimmi

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Säkert kort annars är att gå på Ducatis rekommendationer till din hoj, säger de 5 så använderdu det. Rekommenderar att du sköljer ur den gamla vätskan innan du byter om du är osäker på vad som finns i.
/J

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
En M620 mår bäst av Shell VSX 10/40 i motorn. Kör inte på Ultra 4, den KAN börja jävlas då, och broms/kopplingsvätska 5.1. Har man haft i "fel" olja är det oftast bäst att byta lameller. Tror dom kostar ca 1700 kr för Ducati Original och då medföljer stålskivor. Enkelt va? Chrisse på IBC.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En M620 mår bäst av Shell VSX 10/40 i motorn. Kör inte på Ultra 4, den KAN börja jävlas då, och broms/kopplingsvätska 5.1. Har man haft i "fel" olja är det oftast bäst att byta lameller. Tror dom kostar ca 1700 kr för Ducati Original och då medföljer stålskivor. Enkelt va? Chrisse på IBC.

Varför DOT 5.1 ABS bromsvätska, vad vinner man på det jämfört med en skaplig DOT4 som Motul RBF600 eller nåt liknande?
 
Last edited:

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Blir att köra på den oljan nästa gång då. Om man inte får mer info. Men det verkar ju som den är bra så :hihi

Jag körde på Motul 10w40 olja i min hoj och har inte stött på några problem alls. Det säkraste kortet borde nog vara att följa ducatis råd dvs. Shell Advance men jag har ingen erfarenhet av den så vitt jag vet...
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
image.jpg

image.jpg

Har idag bytt broms och kopplingsvätska. Körde med super blue dot 4 från ate. Ducati själva rekomenderar dot 4 så jag körde på det :) plus att gamla vätskan var dot4. Monterade nya regskylten också. :) lite mindre och mycket fräshare än min gamla med massa hål i xD.

Det var ju torrt och fint idag (förrutom en skvätt precis när jag körde in hojen i garaget) så jag tog till och med en liten provtur för att känna på hur nya styret och nya speglarna kändes. Helt fantastiskt!! :D
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hej! är det någon som har koll på vad det som står under vänstra mätaren betyder?
Det förekommer varje gång jag sätter igång tändningen. försvinner efter att jag startat hojen.
Tacksam för svar!

2014-09-14 16.58.34.jpg
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hej! är det någon som har koll på vad det som står under vänstra mätaren betyder?
Det förekommer varje gång jag sätter igång tändningen. försvinner efter att jag startat hojen.
Tacksam för svar!

View attachment 411097

"Maint", Betyder Maintenence, alltså servicelampa som indikerar att det är dags för service på miltalet.

Vill du släcka den brukar det gå göra själv på den mätartavlan. Håll in båda knapparna med tändningen avstängd, slå på tändningen och håll knapparna intryckta fortfarande. Efter en stund står det EU eller liknanande och då slår du av tändningen igen.

Ingen exakt vetenskap och kan kräva ett par försök.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hej! är det någon som har koll på vad det som står under vänstra mätaren betyder?
Det förekommer varje gång jag sätter igång tändningen. försvinner efter att jag startat hojen.
Tacksam för svar!

View attachment 411097

Sköna instrument och naturligtvis utan rödmarkering som dig bör. Insåg inte riktigt hur mycket jag saknar analoga mätare innan jag såg bilden.... Skapligt optimistiskt med hastighetsmätare till 260 med men det är en annan sak.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Skumt. För jag gjorde en stor service med vätskor, oljor och remmar vid typ 850 mil. Har gått 1200 nu. Hur ofta bör man göra oljebyte på hojen? Har inbillat mig typ per 800 mil och remmar efter typ 2 år. Är jag helt ute och cyklar eller? Maint-texten har poppat upp varje gång de senaste typ 100-200 milen... :död
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Skumt. För jag gjorde en stor service med vätskor, oljor och remmar vid typ 850 mil. Har gått 1200 nu. Hur ofta bör man göra oljebyte på hojen? Har inbillat mig typ per 800 mil och remmar efter typ 2 år. Är jag helt ute och cyklar eller? Maint-texten har poppat upp varje gång de senaste typ 100-200 milen... :död

Har du en cykel före -07 så tänds maint var 1000 mil. Verkstaden kan inte släcka den i förväg. Så servrar du vid 990 mil så tänds den obönhörligt vid 1000. 2007 och efter är det samma fast vid 1200 mil. Och nu på senaste maskinerna så förekommer även 1500 mil.

Klart som korvspad? / Chrisse på IBC
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hej igen! har varit sjukt inaktiv här på forumet senaste tiden. Det börjar bli dags för mig att serva min hoj med följande:

Broms/kopplingsvätska (vet hur man gör)

byte av olja och filter (aldrig gjort på denna hojen, endast på en gammal honda cx500c såååå har typ inte koll)

byte av kamremmar (aldrig gjort och är livrädd för det men vill ändå testa)

Så varför skriver jag om detta till er? Jo det råkar ju faktiskt vara så fantastiskt att det är många här som sitter på rätt vettiga mängder kunskap. Jag är inte särskilt duktig på det här med service men har nyligen blivit student, vilket i sin tur resulterar i en mindre plånka. Därför skulle jag hemskt gärna vilja ha lite tips på följande:

Saker man bör tänka på när man byter olja och filter? (youtubeklipp? nybörjartips? noobmistakes? märke på filter? länkar på var man köper bra filter?)

Kamremsbyte? (samma sak här. aldrig gjort (vilka remmar ska man köpa? var? tips tips tips? youtube?)

övriga tips när man ska göra en större service? Förstår såklart att något en annan gör på en eftermiddag hemma i garaget blir lite av ett projekt för mig men är beredd på att kötta! :yoparty

JUST det! cykeln i fråga är min ducati monster 620 från 05. 1300 mil på mätaren och det var 600 mil sedan förra servicen. :crash

Här har du chansen att hjälpa en noob i nöd. Stor uppskattning till att hjälpare! :fyllisar
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har ingen aning om hur det är att byta rem på en ducati. Men om du inte kan byta olja kanske en verkstad skall byta iaf rem åt dig?

Byta olja och filter? Töm den på olja, varmkör motorn innan, lossa oljefilter, dit med ett nytt och smörj oringen med den nya oljan. Dra åt filter/olje pluggen och fyll på med ny olja? Kolla koppar brickan till oljepluggen och byt om får med dig.. Dra med rätt moment så den inte läcker eller går av.

Jag och också stundent, därför kör ja BMW kamkedja och Suzuki :tummenupp
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Nu har jag inte bytt remmer själv heller, men det är en hel del att tänka på.

Till att börja med behöver du skruva en hel del innan du kan påbörja arbetet med remmarna. Bort med tank för att komma åt tändstiften osv.

Du behöver även ett verktyg för att ställa cylindrarna i "top dead center" (vilket jag antar att du inte har).


Med tanke på att du skriver att du knappt har koll på hur man byter olja skulle jag nog överlämna arbetet till en verkstad, kan bli dyrt om det går fel.


Här har du en video på hur man byter remmar i alla fall!.

https://www.youtube.com/watch?v=9vzPZ84ZRjU
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top