Diskutera Digital Fotografering här

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Nu har jag börjat titta lite på 6D med, verkar vara en fin kamera det med, o inbyggt wifi & gps skadar ju inte. Fast inköp ligger längre fram, pengar pengar..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fick låna en 5D Mark II av en jobbarkompis: slutsats http://fillibabba.se/fotoblogg/?p=1099
Vad kan man säga, det kostar att ligga på topp. Och det sliter på ryggen också. :tummenupp

Jag såg förresten häromsistens att Touratech har tagit fram fototankväska. Men som för det mesta när det gäller Touratech så är den inte så värst billig. För de pengarna är det nästan så man får toppbox och en bra fotoväska som ryms i toppboxen (och då slipper man en stor och otymplig tankväska framför snoken också). http://shop.touratech.se/SE/Catalog/universaltillbehor/fotovaskor/01-055-1194-0.html
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Fick hem ett Transcend 600x kort idag och tänkte att nu ska väl ändå min 7D panga på lite bättre än med det 20mb/s kort som jag fick med i köpet.
Men icke då, nere till höger i sökaren står det att den är redo för 6st bilder och det stämmer också men det klarar av innan det buffrar, med båda korten.

Vad kan detta bero på?

Korten är Sandisk extreme III 2gb och Transcend 16gb 600x,
firmware 1,2,5
detta är gjort med iso 100 och 1/1500.

Har jag missat nått?
Ska fota BSB i helgen och det vore ju kul att ha fart på grejorna.


Kör ett med 60 Mb/sek Mer än så behöver du inte till denna kamera
https://www.inet.se/produkt/5305632/sandisk-compact-flash-extreme-16gb (det var ungefär dubbelt så dyrt när jag köpte mitt som det är idag)

Så fort jag slår på brusreducering drar det ner på burst-hastigheten och får buffra. Så prova ställ den på standard eller helt av. Sen ställer du kortast slutartid 1/8000 sek samt beroende på vilket objektiv du har antingen stänger av autofocus eller ställer om till den typ av af (har glömt namnet) som ställer skärpan en gång/avfyrning (single shot?) Sen dundrar du på. Då skall ingenting hindra från att komma upp i maxhastighet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ett canon 70 - 200 L 2.8 is usm II köpes, även en 1,4 extender är intressant. (helst III)
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Skulle behöva lite hjälp med kameraval. Ska köpa min första systemkamera och har snöat in mig på Canon eos 60d eller 650d. Kommer bli mycket fota på bulten, men också en hel del natur/landskap. Någon som är att rekomendera över den andra, och i så fall varför? Tacksam för all hjälp.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Skulle behöva lite hjälp med kameraval. Ska köpa min första systemkamera och har snöat in mig på Canon eos 60d eller 650d. Kommer bli mycket fota på bulten, men också en hel del natur/landskap. Någon som är att rekomendera över den andra, och i så fall varför? Tacksam för all hjälp.

Enkelt: 60d är proffsigare än 650d.

Orkar inte skriva bättre från mobilen, men googla båda, eller surfa in på http://www.dpreview.com/ och sök på dom.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Enkelt: 60d är proffsigare än 650d.

Orkar inte skriva bättre från mobilen, men googla båda, eller surfa in på http://www.dpreview.com/ och sök på dom.

Köp inte det dyrare huset OM det innebär att du inte kommer att ha råd med ett bättre objektiv.

Du kan stå där med värsta huset men så har du bara standard 18-55 objektivet så blir det skit ändå.

650d räcker gott och väl som första systemkamera för att fota hojar på bulten med.

Jag har en 550D och det är objektivet som begränsar hittils, inte kameran. (har dock inte standardobjektivet, men fortf. ett värdelöst kit-objektiv).
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
köp inte det dyrare huset OM det innebär att du inte kommer att ha råd med ett bättre objektiv.

Du kan stå där med värsta huset men så har du bara standard 18-55 objektivet så blir det skit ändå.

650d räcker gott och väl som första systemkamera för att fota hojar på bulten med.

Jag har en 550D och det är objektivet som begränsar hittils, inte kameran. (har dock inte standardobjektivet, men fortf. ett värdelöst kit-objektiv).


Nej det är sant. Optiken gör mycket. Min standard-kit-objektiv sitter aldrig på.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Vilket objektiv skulle ni rekomendera som andra inköp? Blir troligtvis 18-135mm f/3.5-5.6 ef-s IS som följer med huset.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Köp inte det dyrare huset OM det innebär att du inte kommer att ha råd med ett bättre objektiv.
Du kan stå där med värsta huset men så har du bara standard 18-55 objektivet så blir det skit ändå.
650d räcker gott och väl som första systemkamera för att fota hojar på bulten med.
Jag har en 550D och det är objektivet som begränsar hittils, inte kameran. (har dock inte standardobjektivet, men fortf. ett värdelöst kit-objektiv).


Kan bara instämma med Peter. Betrakta kamerahuset som en dator, om tre år har det hänt hur mycket som helst med själva husen. Objektiven däremot håller i nästan evighet om de inte misshandlas.

70-200/4,0L är nog det mest prisvärda till Canon

Kanonobjektiv som går att få för ca 3700-4000:- beggat eller 5300:- nytt. Det hjälper dock inte mot "skit bakom spakarna" som för mig. Men övning övning så blir det säkert bättre.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
II är given tanke på de få pengar emellan men det är om man behöver 2.8
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fick tag i ett 2,8 II till sist, underbart.

Kolla in den här bilden av Andrew Wheeler, nog för att han är väldigt duktig med kameran osv,
men nog måste detta va en del efterbehandling för att få de sköna färgerna och svärtan...

942567_10151423278591386_2041475579_n.jpg
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Säljer av min backup kamerahus, Canon 1DMk3. full historik och gått som studiokamera, 5000kr, PM vid intresse.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Fick tag i ett 2,8 II till sist, underbart.

Kolla in den här bilden av Andrew Wheeler, nog för att han är väldigt duktig med kameran osv,
men nog måste detta va en del efterbehandling för att få de sköna färgerna och svärtan...

View attachment 387181

Finns nog ingen fotograf som släpper ifrån sig råfiler så att det svarta är svartare är nog inte så konstigt, men jag tror inte man har gjort så mycket mer med bilden!
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tja någon som har koll på om man kan köpa redigeringsprogram billigt någon annanstans än på bolagens hemsidor. Laddade ner Capture NX2 från Nikon och var nöjd med det som amatör. Sen när prövotiden hade gått ut skulle de ha 2400 pix. Känns lite väl så här efter semestern. Kan jag få tag på nyckeln billigare någon annanstans. Eller har ni tips på något bra program som inte är så dyrt?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top