Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har funderat en del på Sigmas EX 50/1.4 DG HSM som fått fin kritik. Tror ni man har någon nytt av det eller blir det för kort skärpedjup när man kör på största bländare? Finns väl någon formel för att räkna ut detta, tex om man står 5m från det man fotograferar och kör med bländare 1.4 med 50mm objektivet?

Har idag läst testet på fasta 50mm(och en 30:a)..Nikons 50 1.4 fick bäst betyg (tillsammans med sigmas 30mm som jag har :D ) , och är dessutom billigare än Sigmas 50mm 1.4..Tjööp :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
När vi ändå pratar vidvinkel..
Jag funderar på att komplettera lite.
Någon som har testat Sigmas EX 24 f1,8?
..men är också jävligt sugen på Canons fasta 50, som enligt alla är ett undervek:hihi

Någon som sett roller? Saknar dagliga inköpslistor och recensioner:(
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När vi ändå pratar vidvinkel..
Jag funderar på att komplettera lite.
Någon som har testat Sigmas EX 24 f1,8?
..men är också jävligt sugen på Canons fasta 50, som enligt alla är ett undervek:hihi

Någon som sett roller? Saknar dagliga inköpslistor och recensioner:(
24mm är inte särskilt mycket vidvinkel om man inte har en kamera med fullformatssensor.

Han har kanske fullt upp med livet som familjefader? Det har iaf varit ganska tyst från honom sedan den lilla kom. Kanske är så att hans pengar går till blöjor istället för nya leksaker till kameran nu. :gnissla
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Gjorde ett 1minutersexperiment....

Antar att alla kan relaterara till denna stilebens form och storlek...
Straight ur kameran i JPEG, la på text och minskade till 800pix bredd.

Skit i ljusättningen mm...

DSC_9925fix.jpg


Men det ger ett skärpedjup som nog går att relatera till för de flesta

Är skärpedjupet detsamma EFTER man druckit dem?:D :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har nyligen skaffat en blixt "430EX I" som jag ska försöka lära mig av. Tycker det är skitsvårt att få ordning på vad man ska köra på för program. Blit i slutändan att jag kör CA för jag får inget att fungera bra på varken AV,P,TV & M fast det är lite overkill. Försöker förstå manualen men det är rena korvstoppning för mig. Kör med mitt Sigma 18-50 2,8 i 1:a hand samt provar lite hemma där det är inte den bästa ljuset. AF på Sigman har svårt att hitta rätt även om jag kör den fullt öppen för maximalt ljus.

Några förhandstips vad man ska prova med ja förutom försöka förstå manualen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har nyligen skaffat en blixt "430EX I" som jag ska försöka lära mig av. Tycker det är skitsvårt att få ordning på vad man ska köra på för program. Blit i slutändan att jag kör CA för jag får inget att fungera bra på varken AV,P,TV & M fast det är lite overkill. Försöker förstå manualen men det är rena korvstoppning för mig. Kör med mitt Sigma 18-50 2,8 i 1:a hand samt provar lite hemma där det är inte den bästa ljuset. AF på Sigman har svårt att hitta rätt även om jag kör den fullt öppen för maximalt ljus.

Några förhandstips vad man ska prova med ja förutom försöka förstå manualen.
Ha blixten i läge ETTL. Då går det nästan inte att misslyckas. :tummenupp

Jag kör för det mesta på så öppen bländare som möjligt och 1/60s eller 1/125s i slutartid. Alltså då med kameran i manuellt läge.

Man ändrar mellan ETTL och M (=manuell) med hjälp av knappen MODE.

I läget M så styr man själv styrkan på blixten. Från full styrka (1/1) ner till 1/64. Läget M kör jag mest om jag använder kameran med sladd till blixten.

Har jag blixten på kamerans blixtfot så använder jag för det mesta ETTL. ETTL (Evaluative-Through The Lens) kan man kort sagt säga är att kameran och blixten kommunicerar och blixtljuset mäts genom kamerans objektiv. Blixten får även information från kameran om ungefärligt avstånd till det man fokuserar på och brännvidd på objektivet så att blixten kan ge korrekt styrka. En automatik som gör att man får ganska så korrekt exponerade bilder, även om man t.ex. slår blixten mot taket.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Köpte mig en Casio Exilim EX-S10 förra veckan, har fotat lite i helgen och tycker den funkar kanon, riktigt snabb. Slinker lätt ner i fickan oxå så man kan ha med den överallt. Sen att man inte kan jämföra bilderna med D80:n är ju något annat.
 

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Nyköping (enstaberga
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Igår beställde jag min första systemkamera :D Blev en Canon Eos 450D och det ska bli skoj o försöka lära sig o fota lite bättre nu :D Kommer säkert komma med lite frågor :p
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Igår beställde jag min första systemkamera :D Blev en Canon Eos 450D och det ska bli skoj o försöka lära sig o fota lite bättre nu :D Kommer säkert komma med lite frågor :p
Grattis till beställningen. Det är bara att lassa fram frågorna när de dyker upp.

Gnutten: Löste det sig med blixten?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tips på kamera med objektiv för ~6000 kr

Tjena!

Efter att ha haft fyra kompaktkameror och en "långzoomare" Panasonic nånting så tänkte jag köpa min första systemkamera. Jag vill komplettera min Panasonic DMC-TZ5 med nåt vettigt som man inte växer ur direkt. Jag har potential att bli fotonörd och vill inte ha en rånybörjarkamera.

Jag har, för att jag inte vet bättre, fått för mig att ett 18-105 objektiv är allround. Är det feltänkt = jag ska köpa ett standard 18-55 + teleobjektiv direkt? Jag kommer troligen inte att uppgradera på länge med ev. extra glugg så jag vill hamna hyfsat rätt direkt. OBS! Hojfoto är inte prio utan det är bilder på fjäll, natur, tjejen och hennes/vår hund som är främst. Vill kunna fota inne också utan att behöva backa ur lgh/huset för att få in folk i bilden. Egentligen var budget 6000 då batteri, minneskort och väska ska inhandlas direkt också. Jag vill kunna ha med kameran i en hyfsat liten väska = fördel om jag slipper två objektiv. Tips mottages tacksamt!

EDIT:
Nu har jag läst lite till och vill nog ha live view och tycker kanske att D60 är en för simpel modell.


Det jag har klurat på är:
Nikon Digitalkamera system D60 med AF 18-105 VR för 6290 kr från Scandinavian Photo (bor alldeles bredvid)
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8836262

Pentax Digitalkamera system K200D med DA 18-55 II + DA 50-200 för 6795 kr
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8070669

Olympus Digitalkamera system E-520 med 14-42/3,5-5,6 + EZ 40-150/4-5,6 för 6795 kr.
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7956939

PS.
Flera av de här känns som att det var riktigt länge sen de lanserades. D60 januari 2008 och Olympus E-520 våren 2008. Finns det nytt på gång som inte kostar som en D90? Jag ska till Hongkong snart men dumt nog har HK-dollarn gått från 0,78 kr/HKD till typ 1,20/HKD så jag handlar hemma i Sverige.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har, för att jag inte vet bättre, fått för mig att ett 18-105 objektiv är allround. Är det feltänkt = jag ska köpa ett standard 18-55 + teleobjektiv direkt? Jag kommer troligen inte att uppgradera på länge med ev. extra glugg så jag vill hamna hyfsat rätt direkt. OBS! Hojfoto är inte prio utan det är bilder på fjäll, natur, tjejen och hennes/vår hund som är främst. Vill kunna fota inne också utan att behöva backa ur lgh/huset för att få in folk i bilden. Egentligen var budget 6000 då batteri, minneskort och väska ska inhandlas direkt också. Jag vill kunna ha med kameran i en hyfsat liten väska = fördel om jag slipper två objektiv. Tips mottages tacksamt!

...

PS.
Flera av de här känns som att det var riktigt länge sen de lanserades. D60 januari 2008 och Olympus E-520 våren 2008. Finns det nytt på gång som inte kostar som en D90? Jag ska till Hongkong snart men dumt nog har HK-dollarn gått från 0,78 kr/HKD till typ 1,20/HKD så jag handlar hemma i Sverige.
Av de där skulle jag ha valt Nikonen. Inte för att Pentaxen och Olympusen är katastrofalt mycket sämre. Utan för att de inte är så särskilt mycket bättre och att det knappt finns några begagnade objektiv eller andra tillbehör på begagnatmarknaden till de.

Ett 18-105mm är allround. Man kan få något bättre bildkvalitet med t.ex. en normalzoom och en telezoom. Om det är bra grejer. De som ingår i de där paketen är inte så himla mycket bättre än Nikons 18-105mm att det är någon vits att välja de därför.

Själv så använder jag mestadels ett 24-105mm nu. Det funkar till det mesta. Ibland skulle jag vilja ha lite mera vidvinkel, men det får lösa sig med ett vidvinkelobjektiv i framtiden. Vill jag ha mera tele så kastar jag på mitt 70-200mm.

När det gäller minneskort så satsa hellre på t.ex. två stycken 2gb än ett på 4gb. Detta eftersom att minneskort inte håller i en evighet. Och det är ganska surt att förlora alla semesterbilderna i ett slag.

Nu följer det med en liten introduktionsutbildning till kameran om du köper Nikonen, men jag vill ändå rekommendera Scott Kelbys böcker. "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter", första och andra delen. "Photoshop CS3 för digitalfotografer" är matnyttig om du vill komma igång med Photoshop.
http://www.adlibris.com/se/searchre...ott+kelby&title=scott+kelby&fromproduct=False

Länge sedan de lanserades? Min kamera (EOS350D) kom ut på marknaden i februari 2005. Den fungerar iaf fortfarande. Även om det börjar kännas som att det är dags för något nytt snart.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tjena!




EDIT:
Nu har jag läst lite till och vill nog ha live view och tycker kanske att D60 är en för simpel modell.


Det jag har klurat på är:
Nikon Digitalkamera system D60 med AF 18-105 VR för 6290 kr från Scandinavian Photo (bor alldeles bredvid)
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8836262

Pentax Digitalkamera system K200D med DA 18-55 II + DA 50-200 för 6795 kr
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8070669

Olympus Digitalkamera system E-520 med 14-42/3,5-5,6 + EZ 40-150/4-5,6 för 6795 kr.
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7956939

PS.
Flera av de här känns som att det var riktigt länge sen de lanserades. D60 januari 2008 och Olympus E-520 våren 2008. Finns det nytt på gång som inte kostar som en D90? Jag ska till Hongkong snart men dumt nog har HK-dollarn gått från 0,78 kr/HKD till typ 1,20/HKD så jag handlar hemma i Sverige.

För ca 6000 pix så är nog D60:n du får leva med.
Live view kommer du garanterat att klara dig utan.
18-105:an använder jag som "allroundglugg".
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tackar för tipsen! Nu lutar det åt att försöka hålla ut till efterföljaren till D60. Jag hittade en hel del rykten om en efterföljare som ska heta antingen D5000 eller D65. Den borde ha dykt upp på nån mässa nu i mars men gjorde inte det så förhoppningsvis inom 1-2 månaders. Bara gissningar men om det blir med LiveView och filmmöjlighet köper jag den direkt med en 18-105 glugg. Fast jag vill ha en kamera NU! :)

Av de där skulle jag ha valt Nikonen...
 

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Nyköping (enstaberga
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Har precis börjat lekt med kameran lite o tänkte att jag måste ju testa det här med HDR bilder som jag tycker blir cool effekt på :)

Här kommer min första hdr bild, blev nöjd för o va den första :)

 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tackar för tipsen! Nu lutar det åt att försöka hålla ut till efterföljaren till D60. Jag hittade en hel del rykten om en efterföljare som ska heta antingen D5000 eller D65. Den borde ha dykt upp på nån mässa nu i mars men gjorde inte det så förhoppningsvis inom 1-2 månaders. Bara gissningar men om det blir med LiveView och filmmöjlighet köper jag den direkt med en 18-105 glugg. Fast jag vill ha en kamera NU! :)


Jag skulle kunna tänka mig D60's efterföljare (som förhoppningsvis är en nerbantad D90) med den nya 35/1.8 som EDC :)

Förresten. Du har inte övervägt begagnat då? Om du ska köra Nikon reas D80 ut på blocket med jämna mellanrum. Det är rätt mycket kamera för pengarna. Ingen höjdare på höga iso men räcker gott och väl upp till iso 800. Är väl jämförbar med D60 på den fronten.

Dessutom har den något som är väldigt värdefullt enligt mig, motor i huset. Det betyder att du inte är lika begränsad när det gäller att köpa gluggar. Till D40/D60 måste du köpa gluggar med inbyggd motor(AF-S) för att ha AF. Till D80 räcker det att de heter AF så innebär detta att det finns en liten skruv i gluggen som huset driver runt... T ex om du i framtiden får för dig att köpa en fast 50a (vilket är ett måste) kan du köpa en 50/1.8 för tusenlappen till D80. Till D60 är det däremot AF-S som är tvunget och då är det 50/1.4 för ca 3800...

Dessutom sa du att du vill ha något som du inte växer ur direkt. Då är det åtminstone serien över D40/D60 som gäller... D70/D80/D90 Just D90 reas ut ibland på blocket...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top