Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Glöm inte bort svenska momsen på 25% om de förs in till sverige. ;)
Nä, jag kom på det efteråt. Dock blir det ändå billigare än svenska priser.
Kompisen köpte lite mctillbehör från tyskland. Fanns en liten ruta som man kunde kryssa i om man bodde i Norge. Då drog de bort 25% av summan som man sedan fick betala när det kom in till landet =)
Undra om det finns liknande från USA eller tyska kamera-nätbutiker?
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Provade lite mc-fota på Sturup RaceWay idag.
0002.jpg
 

MikkE

Guest
Knivskarp Ove! Härlig bild med bra fart och känsla i den =)


Sedan har jag en fråga också ang. mina bilder. Var på Rudskogen och fotade lite förra veckan och de flesta bilderna tog jag ganska så mkt framifrån på kortare avstånd. Kanske 10-15 meter ifrån mig. Majoriteten av alla bilderna vart kassa tycker jag. Inte alls full skärpa som jag vill.
Har använt AF - AI SERVO med bestämd fokuspunkt, den mittersta.
Det jag inte fattar är varför jag inte få bra fokus på hojen när jag följt den 30 meter, haft fokus på samma ställe hela tiden under panoreringen och sedan trycker av helt när jag har hojen där jag vill ha den. Slutartiderna ligger på 250-500 så det blir ju inte massa fartränder i dem precis.

Va fan gör jag för fel egentligen? Tar jag bilden när hojarna är för nära? Ska jag skippa fokuspunkten? När hojen nästan kommer mot en, ska jag använda AF - AI FOCUS istället?

Nä, på torsdag ska jag experimentera lite mer på Rudskogen. Ska ta några andra kurvor den gången då.

//Micke som tappat stinget.... typ =S
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så du menar att det snart är ett objektiv till salu i Östersund för en femhundring.. :hihi
Tyvärr inte, även om du säkert hoppades på det. :tungan
Har inte råd att köpa något annat.

Bilden är förresten tagen på Frösön.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Vilken glugg använder du då MikkE? 70-200/4L?

AI-FOCUS justerar bara fokus om motivet rör sig hitom eller bortom det satta fokusplanet under fokuseringen. Du kan använda AI-FOKUS att göra fokuslås nämligen.

AI-SERVO justerar ju hela tiden för fokus/skärpa...va fasen berättar jag det här för? Det är ju grunderna i foto och dem KAN du, det vet jag! :huvet

Anledningen till dina fokusmissar, tror jag, är slarv i skottögonblicket. Jämförelse vid skytte så kan man råka ut för en triggerfreeze där man hamnar i en situation där man inte kan trycka av i tid eller trycka av rent för den delen heller.

Doktorn ordinerar uppvärmning före tänkt skjutande OCH kanske skjuta seriebild i 2-3 bilder då autofokusen kan behöva en bild för att "hitta exakt fokus/skärpa" innan full effekt uppnås. Notera: Gäller enbart för seriebildtagningen!

/ Doktor JKay
 

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Ljunghusen
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Går det att korigera denna i efterhand så att spindelnätet syns bättre?
Tyvärr blåste det en hel del, så jag kunde inte fukosera på spindelen. Men skugga blev bra tycker jag.:)

bananaspider01za6.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Kimen:
Alltså...nä, inte inom rimligt tidsperspektiv! Dels är det för lite kontrast och skärpa sen vill du inte lägga den tiden för att få det bra. Räkna ett år innan det blir något så när.... (Ja, du fattar vad jag menar)
 

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Ljunghusen
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Kimen:
Alltså...nä, inte inom rimligt tidsperspektiv! Dels är det för lite kontrast och skärpa sen vill du inte lägga den tiden för att få det bra. Räkna ett år innan det blir något så när.... (Ja, du fattar vad jag menar)

Jag antar att du kallar mig för idiot. Samta att jag borde köpa bättre kamera och gå några kurser?
Men jag köper det!:D
 

MikkE

Guest
Vilken glugg använder du då MikkE? 70-200/4L?
Jepp, den gluggen är det.

AI-FOCUS justerar bara fokus om motivet rör sig hitom eller bortom det satta fokusplanet under fokuseringen. Du kan använda AI-FOKUS att göra fokuslås nämligen.
AI-SERVO justerar ju hela tiden för fokus/skärpa...va fasen berättar jag det här för? Det är ju grunderna i foto och dem KAN du, det vet jag! :huvet
Haha, jepp. De funktionerna vet jag också :D

Anledningen till dina fokusmissar, tror jag, är slarv i skottögonblicket. Jämförelse vid skytte så kan man råka ut för en triggerfreeze där man hamnar i en situation där man inte kan trycka av i tid eller trycka av rent för den delen heller.
Hmm, vette fan. Jag följer hojen en bra bit innan, trycker av och fortsätter följa den en, två sekunder för att få ett flyt.

Doktorn ordinerar uppvärmning före tänkt skjutande OCH kanske skjuta seriebild i 2-3 bilder då autofokusen kan behöva en bild för att "hitta exakt fokus/skärpa" innan full effekt uppnås. Notera: Gäller enbart för seriebildtagningen!

/ Doktor JKay
Kom på förut att när jag tar serietagning på 3-5 bilder så blir bilderna ÄNNU sämre. Kameran har inte en chans att hänga med.
 

MikkE

Guest
Var iaf ute idag för att prova på att fota igen. Stöter fan på samma problem igen. Jag har fokus på hojarna hela tiden men när jag trycker av helt så verkar den sluta/blir slöare att fokusera. Jag kan t.o.m. se det i sökaren. Fy fan va sur jag blir när man tar 200 bilder och 10 av dem blir bra. Så jävligt var det fan inte förut.
På torsdag ska jag försöka ta bilder nästan helt från sidan och se om det blir bättre.
Fick några guldkorn idag med bra skärpa, dock fick man ist en lampa mitt i kameran och bilderna blev mörka. Typiskt!

Här är fyra bilder från idag.

IMG_3562.jpg


IMG_3587.jpg


IMG_3620.jpg


IMG_3641.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
MikkE:
Det låter som samma fenomen som jag råka ut för uppe på Anderstorp när jag var där med SydSkånes EmSe med lånad glugg.
Jag råkade hålla på ett sätt där jag påverkade den manuella fokusringen under tiden autofokusen jobbade. Syntes i sökaren med. :huvet
Testade senare att följa med avtryckaren nertryckt till hälften under följande panorering och det kändes som att det blev oskarpt....men det blev det inte. Eller jo, en hel del faktiskt. :rolleyes: :D
Mitt i avtrycket tycktes autofokusen stanna upp och släppa motivet.
Kan det vara så att du kommer åt den manuella fokusringen?

Glugg: EF 70-200/2.8L

Förövrigt snygga bilder! :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
gubbar, jag har köpt en Canon EOS 400D med 18-55 kit.

Nu behöver jag ett objektiv för att kunna stå 50-100 meter bort och ta vettigt nära bilder ute på banan eller på vägarna.

Jag har läst på lite, och ett Sigma 70-300mm verkar reko. Det går på 2300 kr som billigast på prisjakt.nu. Men min fråga är, hur bra och nära kommer man med ett sådant? jag vet inte då jag är helt ny med sådant här.

Vad annat kan rekommenderas i vettig prislapp? nårra tusen
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är jag total nybörjare ang foto men då jag själv har ett Sigma 70-300 APO macro så har jag svårt att tänka mig ett annat objektiv som skulle vara bättre för de pengar detta objektiv kostar beg / nytt. Lägger man p ådet dubbla så kommer de säkert fler alternativ men för 2000:- är Sigma 70-300 mkt prisvärd!

Vet ej om de har några i lager nu men Fotovideo tar 2095:- för ett 70-300 APO http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56462

Alt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329770


gubbar, jag har köpt en Canon EOS 400D med 18-55 kit.

Nu behöver jag ett objektiv för att kunna stå 50-100 meter bort och ta vettigt nära bilder ute på banan eller på vägarna.

Jag har läst på lite, och ett Sigma 70-300mm verkar reko. Det går på 2300 kr som billigast på prisjakt.nu. Men min fråga är, hur bra och nära kommer man med ett sådant? jag vet inte då jag är helt ny med sådant här.

Vad annat kan rekommenderas i vettig prislapp? nårra tusen
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad betyder APO? Jag har hört att det är vad man ska ha.

Esquire har ett Sigma utan APO och du kan läsa om hans bild längst upp sidan alt sidan innan!

APO, Apokromatisk
Står för att objektivet är korrigerat för färgförskjutningar, så kallad kromatisk aberration, i färgerna RGB, dvs rött, grönt och blått.

En bra ordlista hos Cyberphoto!

http://www.cyberphoto.se/faq/ordlista.htm
 

MikkE

Guest
MikkE:
Det låter som samma fenomen som jag råka ut för uppe på Anderstorp när jag var där med SydSkånes EmSe med lånad glugg.
Jag råkade hålla på ett sätt där jag påverkade den manuella fokusringen under tiden autofokusen jobbade. Syntes i sökaren med. :huvet
Testade senare att följa med avtryckaren nertryckt till hälften under följande panorering och det kändes som att det blev oskarpt....men det blev det inte. Eller jo, en hel del faktiskt. :rolleyes: :D
Mitt i avtrycket tycktes autofokusen stanna upp och släppa motivet.
Kan det vara så att du kommer åt den manuella fokusringen?

Glugg: EF 70-200/2.8L

Förövrigt snygga bilder! :tummenupp
Jag har inte någon kontakt med den manuella "ratten" på objektivet. Håller handen på "zoomratten".
Jag har haft avtryckarknappen halvt nedtryckt varje gång under panoreringarna. När jag sedan vill ta bilden trycker jag lite mer bara för att ta bilden. Blir så jävla förbannad bara. Kanske är batterierna? Att det inte är tillräckligt med power för att orka? Har ju stått på low ganska länge nu =S
Tacka fan för att Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask fiinns!!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
har lagt beställning nu på ett extra batteri, 2gb ytterliggare minne, samt ett 70-300 sigma objektiv. bör räcka för mig... definitivt....
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
gubbar, jag har köpt en Canon EOS 400D med 18-55 kit.

Nu behöver jag ett objektiv för att kunna stå 50-100 meter bort och ta vettigt nära bilder ute på banan eller på vägarna.

Jag har läst på lite, och ett Sigma 70-300mm verkar reko. Det går på 2300 kr som billigast på prisjakt.nu. Men min fråga är, hur bra och nära kommer man med ett sådant? jag vet inte då jag är helt ny med sådant här.

Vad annat kan rekommenderas i vettig prislapp? nårra tusen

Uttrycker det så här. Står jag i S-et på Sviestad placerad bakom skyddsstaketet ungefär mitt på staketet i yttern efter målrakan med det objektivet får man bilderna nedan. Tror det bör räcka till dina krav. SKa du ha bättre område kan du alltid kosta på dig en extender 1.4x. Tror det är bästa kombinationen i det prisläget. Nackdelen är att du även förlorar ljusstyrka 1.4x då med ett redan relativt ljussvagt objektiv. Men det funkar finfint ljusa soliga dagar. Lite skärpa förloras med men det är inte katastrof i den nivå du fotar i början.
Bilden på Anja är f=300m den andra är 263mm.
 

Bifogat

  • img_060917_0216.jpg
    img_060917_0216.jpg
    117.1 KB · Visningar: 52
  • IMG_20060627_0089.jpg
    IMG_20060627_0089.jpg
    139.4 KB · Visningar: 49

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har inte någon kontakt med den manuella "ratten" på objektivet. Håller handen på "zoomratten".
Jag har haft avtryckarknappen halvt nedtryckt varje gång under panoreringarna. När jag sedan vill ta bilden trycker jag lite mer bara för att ta bilden. Blir så jävla förbannad bara. Kanske är batterierna? Att det inte är tillräckligt med power för att orka? Har ju stått på low ganska länge nu =S
Tacka fan för att Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask fiinns!!

:va Låter märkligt. Nu har Doktor JKay inga fler recept att delge....så du får gå till naturtillskotten för att få hjälp. :näsblod

UM är guld!! :yoparty

Jag antar att du kallar mig för idiot. Samta att jag borde köpa bättre kamera och gå några kurser?
Men jag köper det!:D

Nej nej...det var inte så alls!

Det jag menade var att tiden som du måste lägga i PS för att få bilden bra är i ohyggligt stor omfattning bara. Iom att nätet inte är i skärpa så är det svårt att "fixa" skärpeproblematiken på ett enkelt sätt.
Du KAN ju rita upp nätet igen, göra det till glas och lägga på skärpa....men det gör oxo att du har ett års jobb (inte bokstavligt då) framför dig i PS.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
3079133 Uttrycker det så här. Står jag i S-et på Sviestad placerad bakom skyddsstaketet ungefär mitt på staketet i yttern efter målrakan med det objektivet får man bilderna nedan. Tror det bör räcka till dina krav. SKa du ha bättre område kan du alltid kosta på dig en extender 1.4x. Tror det är bästa kombinationen i det prisläget. Nackdelen är att du även förlorar ljusstyrka 1.4x då med ett redan relativt ljussvagt objektiv. Men det funkar finfint ljusa soliga dagar. Lite skärpa förloras med men det är inte katastrof i den nivå du fotar i början.
Bilden på Anja är f=300m den andra är 263mm.
Det där är som mina bilder vad gäller inte riktigt skarpt. Jag antar att fortfarande för att få "skarpa kanter" så krävs det lite photoshop/bildhantering ...

för bilderna blir väl inte med tokskarpa kanter/konturer med bara en vanlig kamera? då lär den väl kosta 100000000000 ... lire.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top