Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Håller liv i tråden i väntan på att Nikon skall släppa sina dundernyheter den 24:e

Fast jag är partisk, så måste jag säga att det känns som att Nikon släpper mera "nya" saker än kopieringsfirman. obs "känns". jag har inget exempel.


k1vz9t.jpg
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad har ni för taktik när ni fotar hojar i rörelse?
Förutom vad några av de andra redan sagt: Fötterna axelbrett isär, mjuka knän, ganska så låst i armar/axlar/nacke och sköter sedan panorering i knän och midja.

Vilka inställningar som används på kameran beror lite på situationen.


Ni som har IS gluggar, hjälper det märkbart?
Jag provade ett 100 -400 en stund och tyckte det va klart störande att bilden ryckte till/frös för ett ögonblick när IS jobbade, är det så på alla?
Kör man med IS (eller vad det nu heter på det objektiv man har) och panorerar ska man använda läget för panorering om det finns något sånt. Då stabiliserar det bara i en riktning. T.ex. i höjdled när man panorerar i sidled. Och det kan fungera bra i vissa situationer. Att köra med IS som inte har något panoreringsläge när man panorerar finns det ingen större mening med, och kan i många fall göra resultatet sämre i och med att de försöker motverka en rörelse som man vill ha.


Jag har också funderat på om det är värt att köpa ett dyrare IS objektiv. Tycker jag lyckas rätt så okey nuförtiden med mitt "snik" sigma.
Är du nöjd med ditt objektiv så finns det ju ingen anledning att köpa ett nytt (förutom att det tillfredsställer den inre prylbögen). Det är ju inte så att bildstabilisering är den stora frälsningen som kommer att rädda alla bilder i alla situationer. Det kan hjälpa till lite i vissa situationer. Dessutom finns det en liten risk för att man börjar slarva med att hålla kameran stadigt när man använder stabilisering mycket, och skulle man råka glömma stabiliseringen påslagen när man har stativ så blir bilderna inte bra.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kan man fråga om lite tips angående ett kommande kameraköp här?!

Tittat lite på dessa kameror:
EOS 400D
EOS 400D
EOS 400D
EOS 450DDenna kan jag få för 3000:- med 18-55 objektiv, väska och UV filter.
EOS 450D
EOS 500DFördelen med denna är att den är nyare än dom andra, 15MP och har full HD filminspelning

Så hjälp mig, vad är vettigast att satsa på?! Jag är nybörjare och letar efter en vettig "första" kamera som jag kan ha några år, kanske blir jag nöjd så jag slipper byta...:va:gnissla
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Kan man fråga om lite tips angående ett kommande kameraköp här?!

Tittat lite på dessa kameror:
EOS 400D
EOS 400D
EOS 400D
EOS 450DDenna kan jag få för 3000:- med 18-55 objektiv, väska och UV filter.
EOS 450D
EOS 500DFördelen med denna är att den är nyare än dom andra, 15MP och har full HD filminspelning

Så hjälp mig, vad är vettigast att satsa på?! Jag är nybörjare och letar efter en vettig "första" kamera som jag kan ha några år, kanske blir jag nöjd så jag slipper byta...:va:gnissla

Eftersom du inte fått några svar så kan jag väl försöka mig på det, även om jag med är en "relativ" nybörjare. För det första har du inte skrivit vad du ska fota! Det är ganska viktigt, beroende på hur snabb kamera/fokuspunkter/osv du behöver. Men för normalt nybörjarfoto som du verkar vara ute efter så skulle nog en 400/450 som du skriver om duga. Dock börjar 400'an bli till åren, (kom väl 2006!?) så då ska du få till ett riktigt bra pris.. Annars skulle jag nog titta lite mer på den där 500'an (eller titta på en 550, som nu väl är det som gäller). Filmning med kamera är jag inte så inne på, så vad som är bäst mellan 500'an och 550'n där får nån annan svara på. Det jag fattat och sett är dock att det är rätt svårt att få till det bra utan hjälpmedel (fokus, skakningar, osv). För egen del har jag fortfarande min första kamera, en Canon 1000D, och den duger till det jag använder den till. Originalobjektivet använder jag dock ALDRIG, så se till att buffra med pengar till lite roligare objektiv. Tex. ett fast 50mm (http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132514A011) kommer du inte ångra att du köper, grymt skarpa bilder, speciellt för de pengarna!

Fråga gärna mer, specificera VAD du mestadels kommer att fota, så får du nog fler svar!
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Tjoho! är i kameraköpartankar men som ni alla vet finns det ju för många och välja på..

Mitt mål med fotograferingen är väl väldigt allsidigt.
men jag skulle vilja ha en liten och smidig kamera (pga resande) som duger till det mesta.

Jag har kollat på lite olika

Alternativ

Hoppas ni med lite bättre insikt i detta ämne kan hjälpa mig i mitt val.

Mvh Sven
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Eftersom du inte fått några svar så kan jag väl försöka mig på det, även om jag med är en "relativ" nybörjare. För det första har du inte skrivit vad du ska fota! Det är ganska viktigt, beroende på hur snabb kamera/fokuspunkter/osv du behöver. Men för normalt nybörjarfoto som du verkar vara ute efter så skulle nog en 400/450 som du skriver om duga. Dock börjar 400'an bli till åren, (kom väl 2006!?) så då ska du få till ett riktigt bra pris.. Annars skulle jag nog titta lite mer på den där 500'an (eller titta på en 550, som nu väl är det som gäller). Filmning med kamera är jag inte så inne på, så vad som är bäst mellan 500'an och 550'n där får nån annan svara på. Det jag fattat och sett är dock att det är rätt svårt att få till det bra utan hjälpmedel (fokus, skakningar, osv). För egen del har jag fortfarande min första kamera, en Canon 1000D, och den duger till det jag använder den till. Originalobjektivet använder jag dock ALDRIG, så se till att buffra med pengar till lite roligare objektiv. Tex. ett fast 50mm (http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132514A011) kommer du inte ångra att du köper, grymt skarpa bilder, speciellt för de pengarna!

Fråga gärna mer, specificera VAD du mestadels kommer att fota, så får du nog fler svar!

Tack för detta svar!!!! Ska ska fundera på vad jag kommer använda den till mest och så ska jag kolla lite på fotosidan!
Åter igen tack!!!
 

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
Hjälp någon?

Jag söker en "vändring" till en Canon Eos 1000D, är det någon som vet vart man kan hitta det? Är inte jag som ska ha den så jag vet inte riktigt vilka storlekar det är på fästet till objektivet.
Antar att det finns på tradera, men jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska leta efter.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hjälp någon?

Jag söker en "vändring" till en Canon Eos 1000D, är det någon som vet vart man kan hitta det? Är inte jag som ska ha den så jag vet inte riktigt vilka storlekar det är på fästet till objektivet.
Antar att det finns på tradera, men jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska leta efter.
"Reversing ring", "lens reversal adapter" eller liknande. Sedan så ska det stå någon om att den passar Canon EOS eller Canon EF (EOS=nuvarande typerna av kamerahus, EF=objektivfattningen för de kamerahusen).

Exempel på sökord kan du finna inspiration till här: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw...al*&_osacat=78997&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kommer du ner till Sviestad i år och fotar SuperMoto SM?

Jupp är tänkt att jag ska göra det, sålde 70-200 4,0 till min vän så nu har man ett 70-200 2,8 II :D

Får se om det löste sig att jag skulle åka ner till Spanien nu i slutet på månaden för Lag-VM?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Angående 70-200 zoomar..
Ska åka till Rajala Pro Shop i helgen för att kolla på ett
Sigma 70/200 2.8 HSM OS och 70 andra förkortningar.. :hihi
Motsvarande Gnutten's mao... fast sosseversionen.. :gnissla
tror jag... Det borde väl funka att
1. fota hojar med
2. vara ett okay allround zoom??

Har ett 70-300 4.5 USM idag som är jättebra bortsett från bländaren då..
Fota måne och annat som inte är strålande solsken ger löjligt mycket brus eller tider som slår i botten..
Dom där handhållna bilderna ni tagit av månen.. Inte en CHANS kan jag meddela.. :hihi
Men vad tror ni? Det borde väl funka som ett bra komplement till
17-50 2.8 HSM OS sigman jag har som allround idag?

Sen tänkte jag kolla om ni har något förslag på ett macro objektiv.. Frugan gillar att fota blommor och andra extrema närbilder..
Kollat på ett Sigma 105mm men kan som inte riktig den biten.. (heller)
:D
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Sigmas 70-200 2.8 funkar ok för mig iallafall. :tummenupp

Angående 70-200 zoomar..
Ska åka till Rajala Pro Shop i helgen för att kolla på ett
Sigma 70/200 2.8 HSM OS och 70 andra förkortningar.. :hihi
Motsvarande Gnutten's mao... fast sosseversionen.. :gnissla
tror jag... Det borde väl funka att
1. fota hojar med
2. vara ett okay allround zoom??

Har ett 70-300 4.5 USM idag som är jättebra bortsett från bländaren då..
Fota måne och annat som inte är strålande solsken ger löjligt mycket brus eller tider som slår i botten..
Dom där handhållna bilderna ni tagit av månen.. Inte en CHANS kan jag meddela.. :hihi
Men vad tror ni? Det borde väl funka som ett bra komplement till
17-50 2.8 HSM OS sigman jag har som allround idag?

Sen tänkte jag kolla om ni har något förslag på ett macro objektiv.. Frugan gillar att fota blommor och andra extrema närbilder..
Kollat på ett Sigma 105mm men kan som inte riktig den biten.. (heller)
:D

Ok. Är det inte pissväär ses vi!

Juste ny glugg! :tummenupp


Jupp är tänkt att jag ska göra det, sålde 70-200 4,0 till min vän så nu har man ett 70-200 2,8 II :D

Får se om det löste sig att jag skulle åka ner till Spanien nu i slutet på månaden för Lag-VM?
 
Last edited:

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
"Reversing ring", "lens reversal adapter" eller liknande. Sedan så ska det stå någon om att den passar Canon EOS eller Canon EF (EOS=nuvarande typerna av kamerahus, EF=objektivfattningen för de kamerahusen).

Exempel på sökord kan du finna inspiration till här: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw...al*&_osacat=78997&_trksid=p3286.c0.m270.l1313


Tackar! :)

Hittade denna på Tradera: http://www.tradera.com/Adapterring-%C3%9858-mm-auktion_301990_125776454 Låter ju som att det är samma sak tycker jag? Men då är jag inte så kunnig heller.. :D
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jupp är tänkt att jag ska göra det, sålde 70-200 4,0 till min vän så nu har man ett 70-200 2,8 II :D

Får se om det löste sig att jag skulle åka ner till Spanien nu i slutet på månaden för Lag-VM?

Har du hunnit använda det mycket nog för att bedömma hur mycket bättre det är?
Funderar på ett sånt, eller ett 28-300 eller 35-350 till nästa sommar.

Jag lånade farsans sigma 50-500 på gelleråsen senast, skitkul med så stort omfång men focusmotorn va inte allt för snabb, men när en bild satt så va fucus korrekt, inte bakfocus som mitt 70-200.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top