Diskussionstråden om olyckor 2023.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det kan mycket väl vara jäv så klart, en konstant kampanj mot motorcyklister. Det känns bara lite konstigt i så fall. Framhävs MC alltid i ett negativt ljus?
Nej inte när det är ett gäng godmodiga västgubbar och tanter som manifesterar något eller någon. Mobboffer, sjuka barn etc. Jag har bara positiva synpunkter på det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En trött kvinna som mobilsurfar på sociala medier dödar en motorcyklist, nu har hon åtalats: https://www.gd.se/2024-02-18/smset-precis-innan-dodsolyckan-jag-kor-och-halvsover

Sms:et precis innan dödsolyckan: ”Jag kör och halvsover”​

18 februari 2024 18:00
Kvinnan var trött, surfade på mobilen och tog en selfie. Samtidigt körde hon bil på motorvägen.
Hon missade vägarbetet som ledde till att fordonen framför henne kröp fram. I full fart körde hon rakt in i en motorcykel. Föraren slungades flera meter och dog på platsen.
  • c15e4adc-5400-48bc-9ae2-b98b4af4c1a8.png

    Niklas SundinText
  • Niklas Sundin
Slutet av augusti 2023. Solen sken och en tysk motorcyklist styrde norrut på E4:an.
På E4:an i höjd med Bergby pågick ett vägarbete. Alla fordon som närmade sig saktade ner. Trafiken kröp fram, så även den tyske mannen på motorcykel.
Längre söderut kom en kvinna i 30-årsåldern körandes. Hon var på väg hem från jobbet. Hon var trött och kollade både Facebook och Instagram. Hon tog en selfie och sms:ade även en kompis med texten: ”jag kör o halv sover”.

Trafikolyckan skedde den 29 augusti i fjol när en kvinna körde rakt in i en bilkö. En motorcyklist dog direkt av sina skador.
Bild: Polisens bild
Efter det körde hon rakt in i motorcykeln. Föraren slungades omedelbart av, flög flera meter och landade på asfalten. Han dog på platsen.
Ett vittne vid olyckan säger att han uppfattade det som att kvinnan inte uppmärksammade att trafiken kröp fram och körde in i dem med hög hastighet.
Ett annat vittne uppfattade det som att kvinnan inte saktade ner överhuvudtaget och säger till polisen att hon inte kan ha sett bilkön.
Första polispatrull som kom till platsen skrev i ett PM att de såg en totalt sönderkraschad MC, en kropp lite längre bort. Det var blodspår flera meter fram till kroppen. Runt motorcyklistens huvud var det också mycket blod.

Motorcyklisten hade inte en chans när kvinnan kom bakifrån i full fart. Ett vittne sade att inte ens saktade ner och att hon måste ha missat att trafiken gick sakta.
Bild: Polisens bild.
Flera förare från olika bilar hade stannat och gått ut. När polisen gick fram till kvinnan som körde på motorcykeln sade hon direkt ”jag skulle bara trycka på radion”.
Polisen beskrev att hon var ”i upplösningstillstånd och gråter hysteriskt”.
Innan polisen gick vidare på platsen hörde hon kvinnan säga ”jag höll inte på med mobilen i alla fall”.
Det tar ända till november innan hon förhörs ordentligt av polisen. Då är kvinnan misstänkt för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik, men säger att hon mer och mer har tappat minnet från olyckan.

Kvinnan har åtalats för vållande till annans död på grund av att hon inte uppmärksammade trafiken och i stället tittade på sin mobiltelefon.
Bild: Markus Boberg
Men hon tror att hon skulle stänga av radion och när hon ser bilkön är det för sent.
Polisen berättade för kvinnan vad undersökningen av hennes telefon har visat, att flera appar med sociala medier öppnats och stängts strax innan olyckan och att hon även skickat en bild på sig själv till en vän och skrivit att hon kör och halvsover.

Kvinnans sms innan olyckan.
Polisens tidsaxel över kvinnans aktivitet med mobiltelefonen visade bland annat att Facebook-appen startades cirka en minut innan första samtalet till SOS om att det hade skett en trafikolycka.
Hennes svar på vad sms:et betydde var att hon var uttråkad.

Polisens tidsaxel över händelser i mobiltelefonen strax innan olyckan.
Rättegång mot kvinnan hålls den sjunde mars. Åklagaren menar att hon är skyldig till vållande till annans död på grund av att hon inte uppmärksammat trafiksituationen eftersom hon ”ägnat sin uppmärksamhet åt sin mobiltelefon”.
Kvinnan nekar till brott.

Kvinnan tog en selfie några minuter innan olyckan.
Hur var det nu, det är enbart hastigheten som räknas va? :va Mobiler loggar dessutom mer än man tror, undrar om dom verkligen går igenom mobilen vid alla olyckor, eller skrivs det mesta av som fortkörning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En trött kvinna som mobilsurfar på sociala medier dödar en motorcyklist, nu har hon åtalats: https://www.gd.se/2024-02-18/smset-precis-innan-dodsolyckan-jag-kor-och-halvsover


Hur var det nu, det är enbart hastigheten som räknas va? :va Mobiler loggar dessutom mer än man tror, undrar om dom verkligen går igenom mobilen vid alla olyckor, eller skrivs det mesta av som fortkörning?
Ett ypperligt exempel på faran med att stå sist i en kö med MC. Och bil med för den delen, men MC är en aning mer utsatt.

Och åklagaren kan ju inte ha ett mer upplagt mål för grov vårdslöshet i trafiken. Hon har erkänt att hon kör så trött att hon halvsover, leker med mobilen, och inte har koll på vägen så till den grad att hon inte ser stillastående trafik.
Poliiiiisen borde kanske som regel ta en titt i mobilen efter varje trafikolycka? Skulle tro att det är en överhängande mängd mobilfyllerister inblandade i diverse olyckor, även om de inte har dödlig utgång.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
En väldigt tragisk händelse på alla sätt, hoppas att hon åker dit hårt!

Men en tanke som dyker upp när det gäller statistik, nu var detta en tysk motorcyklist som råkade illa ut. Hur är trafikverkets statistik när det gäller olyckor med utländska förare eller utsatta som i detta fallet? Det borde väl gälla olyckor generellt på svenska vägar, oavsett landstillhörighet? Är det fler eller färre olyckor med utländska personer inblandade i förhållande till hur trafiken ser ut? Det finns många utländska lastbilschaffisar tex som kör många mil på svenska vägar, visar det sig i statistiken?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Får hoppas (verkar ju så i artikeln) att polisen på ett tillräckligt bra sätt kunnat säkra bevisning i kvinnans mobil som bortom rimligt tvivel kan visa att hon använt mobilen på ett sätt som orsakat olyckan.

Läser man som lekman lagtexten borde det vara självklart att döma till minst ett års fängelse.

Skärmavbild 2024-02-19 kl. 15.28.38.png
Skärmavbild 2024-02-19 kl. 15.27.42.png

Tyvärr lär det väl sluta, som i många liknande fall, med villkorlig dom och dagsböter. :huvet I såna fall måste lagar och/eller domstolspraxis skärpas.

Här måste det statueras exempel, som sedan följs upp med rapportering i media och breda annonskampanjer. Folk behöver få sig en knäpp på näsan eller snarare rejäl käftsmäll som i sin magnitud vida överträffar dopaminkicken de får av mobilknarkandet bakom ratten, så de fattar att idiotbeteendet leder till extremt allvarliga konsekvenser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett ypperligt exempel på faran med att stå sist i en kö med MC. Och bil med för den delen, men MC är en aning mer utsatt.

Och åklagaren kan ju inte ha ett mer upplagt mål för grov vårdslöshet i trafiken. Hon har erkänt att hon kör så trött att hon halvsover, leker med mobilen, och inte har koll på vägen så till den grad att hon inte ser stillastående trafik.
Poliiiiisen borde kanske som regel ta en titt i mobilen efter varje trafikolycka? Skulle tro att det är en överhängande mängd mobilfyllerister inblandade i diverse olyckor, även om de inte har dödlig utgång.
Citat: Den misstänkta kvinnan beskrevs som att hon var ”i upplösningstillstånd och gråter hysteriskt”. Hon påstod att hon ”skulle bara trycka på radion” och att hon ”höll inte på med mobilen i alla fall”.
Men den tekniska utredningen av hennes mobiltelefon visade emellertid att flera sociala medie-appar hade öppnats och stängts precis innan olyckan. Kvinnan tog även en selfie som hon sms:ade till en vän med ett meddelande om att hon kör och halvsover.
Rättegången hålls den 7 mars, och enligt åklagaren ska kvinnan gjort sig skyldig till brott genom att ”ägna sin uppmärksamhet åt sin mobiltelefon” istället för trafiksituationen.
Kvinnan nekar till brott.

Att jag slutat använda mobil medan jag kör bil beror på att jag 2004 lämnat kontoret utan medela receptionen vart jag var på väg, tar fram mobilen och fubblar fram numret, ser upp och och ser jag är på väg in under en lastbil och bromsar. Exakt samma situation.
Utom att jag var fullt vaken, bara omdömeslös.

Om någon ringer när jag kör svarar jag inte utan ringer upp när jag haft möjligt stanna bilen säkert, tex på en bensinstation.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Någon som känner till vilket det juridiska utfallet blev?
Rättegång skall tydligen hållas 7 mars och sen tar det ju ett tag innan domen är klar, det kan överklagas till hovrätten osv…
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte om det här platsar i tråden om Noll Vision men tar den här.
Är olyckan en konsekvens av att Tragikvärket lärt oss att olyckor får hända men att konsekvenserna inte ska betyda död eller allvarlig skada?
När det gäller järnväg måste trafiksäkerhet innebära, som för oss på motorcykel, att undvika en olycka.



Det här är dålig journalistik. Är det tidningen överlag eller bara de inblandade i reportaget?
Är övergången obevakad när det finns både ljud- och ljussignaler? Som både syns och hörs i bakgrunden. :huvet
Som Markus säger så skiter många i ljud- och ljussignalerna och öppnar grinden ändå. Bommar hindrar inte mer då folk går under.

 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag vet inte om det här platsar i tråden om Noll Vision men tar den här.
Är olyckan en konsekvens av att Tragikvärket lärt oss att olyckor får hända men att konsekvenserna inte ska betyda död eller allvarlig skada?
När det gäller järnväg måste trafiksäkerhet innebära, som för oss på motorcykel, att undvika en olycka.



Det här är dålig journalistik. Är det tidningen överlag eller bara de inblandade i reportaget?
Är övergången obevakad när det finns både ljud- och ljussignaler? Som både syns och hörs i bakgrunden. :huvet
Som Markus säger så skiter många i ljud- och ljussignalerna och öppnar grinden ändå. Bommar hindrar inte mer då folk går under.

Bor nära en järnvägsövergång. I rusningstid vågar jag påstå att MINST 1 kör mot mörkrött från varje håll före bomfällning... Mycket vanligt att 2-3st på rad kör mot rött för att hinna innan bommarna gått ner.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bor nära en järnvägsövergång. I rusningstid vågar jag påstå att MINST 1 kör mot mörkrött från varje håll före bomfällning... Mycket vanligt att 2-3st på rad kör mot rött för att hinna innan bommarna gått ner.
Men tar inte trafiksäkerhetskamerorna hand om detta trafikfarliga körsätt? :va
Vi kan väl inte ha Noll Vision? ;)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top