Diskussionstråden för olyckor 2015

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Vallentuna
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Jag tänker alltid att alla är idioter i trafiken utom du själv. Därför kör jag efter den principen och har klarat mig utan insidenser. Hur tänker du? :va
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det finns mycket idioter ute på vägarna. Räkna med att det är många.
Om man inte inser att man inte minskar bara sina egna marginaler när man kör mycket fortare än skyltad hastighet utan att även andras marginaler försvinner är man själv en idiot. Själv vet man ju att det går fort men Sture som skall svänga ut på 70-vägen kan ju inte föreställa sig att det finns hojar som kommer i dubbla eller kanske tredubbla farten.
Kör som om alla andra är idioter och var inte en själv så går det nog bra.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Kan ju dela med mig av två färska riktigt nära otäcka olyckor som jag slapp vara med om. Som förmodligen
lett till direkt död eller svår invaliditet för min egen del.

Först vill jag klargöra att jag inte är ute efter att leka moralpolis. För mig personligen är motorcykelkörning
det vackraste och mest livsbejakande aktivitet som går att göra här i livet (med kläderna på). I en annars
vansinnig värld så är det min ventil för att känna mig fri och levande och ett avbrott bort från den gråa vardagen/hamsterhjulet.

Alla som kör motorcykel har själv ett stort ansvar, samtidigt som vi inte kan påverka alla yttre faktorer.
En olycka kan hända den mest erfarne och mogna mc-föraren. Viltolyckor, rattfyllerister, med mera, med mera.

Så jag uppmuntrar alla att köra mc. Och att köra efter deras bästa förmåga och ha kul.

Men jag vill dela med mig av mina nära-olyckor händelser. I bästa fall kanske det finns någon
som läser detta och kanske minns det där ute på vägarna. Om så bara en olycka kan undvikas
är det värt det.

1. Jag är på väg hem efter att ha köpt ett mc-tillbehör. Vädret är perfekt och vägarna är torra
och fina, med få bilar ute. Det är en 90-väg och jag tuffar på fint. Som alla vet så är ju BMW bilar
den vanligaste och roligaste trofén för oss spååårtåkare.

När jag kör på denna raksträcka så är det en ombyggd be-em-vä som drar på rejält för att
visa sina turbo-hästar. Jag är så klart inte sen att hänga på. Jag visar rejält var skåpet ska
stå, men det innebär också att farterna blir därefter.

Grejen är följande. Fart dödar. Men det är vi alla medvetna om och något vi alla kalkylerar med.
Inget att hyckla om. Jag har kört den här sträckan 100 gånger och trodde jag hade kolla
på alla avfarter. När jag visar bmw:n vart skåpet ska stå är det en mötande bil, långt borta, som
plötsligt svänger vänster över min fil, in på en avfart som jag kände till. Men bilen som svänger
av i en fart som jag inte trodde var möjlig. Det är alltså en vänstersväng i väldigt hög fart, helt
omöjligt för mig att ens föreställa mig.

Hade jag börjat rejsa med bmw:n några sekunder tidigare, hade jag befunnit mig där den
mötande bilen svängt vänster och jag hade förmodligen inte skrivit detta, om ni fattar vad jag menar.
Bara slumpen (och en skyddande ängel förmodligen) som avgjorde utgången.

2. Jag kör en annan dag, på landet. Fin väg som jag kört på 100 gånger tidigare.
Det är en liten bro man kör över, som gör att den fortsatta raksträckan är skymd, till
man kommit upp på bron. Det är ingen hög bro alls, men tillräckligt för att skymma vidare framåt.
När jag kör så brukar jag dra på lite på den här fina vägen och jag har knappt sett några bilar den dagen.

När jag är framför bron håller jag en hastighet som inte innebär superkort bromssträcka.
Jag vansinneskör absolut inte, men det är långa bromssträckor ändå.
Plötsligt kommer en mötande pickup och blinker ett par gånger mot mig och jag slår av gasen.

Tror fan inte mina ögon, någon jävla dåre har parkerat sin personbild med släp, precis
efter bron, på den dolda platsen. Utan problem kör jag förbi och skakar på huvudet åt dessa
dårar. Hade jag kört som vanligt, utan att pickupen blinkat på mig, hade jag nog heller
inte skrivit detta.

Jag anser mig köra med huvudet och inte med högernäven. Jag har kört utan några tillbud
till och från i nästan 20 år. Ändå var detta två scenario som jag inte hade koll på alls.
Därför delar jag det och hoppas att någon lär sig av mina misstag och kanske undviker en olycka.

Jag vet att min fart gjorde att jag utsatte mig för fara. Men vi är sportåkare och vi lever för fart.
Att jag klarat mig så länge, är för att jag bara drar på när det är bilfritt eller väldigt goda förhållanden.

Men detta har fått mig att tänka till två gånger extra, nästa gång jag är ute och kör.

Ta det lugnt därute, men ha kul som fan samtidigt :krama
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag har varit omkull 3 ggr på hoj. Två utav dem på tidigt 90 tal då jag var rätt så färsk på att köra.

1. Rullgrus, helt plötsligt satt jag på backen. Som tur är var det inte hög hastighet och hojen klarade sig mirakulöst utan skador (förutom lite skrapmärken på gashandtaget)

2. Grusväg, mötte bil på grusväg, höll nog lite för hög hastighet för ett möte så jag fick sikta på diket mellan två träd. Hade jag landat 40cm åt höger (jag voltade) så hade jag nog haft problem att gå idag (stor spetsig sten)

3. Spårvagnsspår i slutet på 90 talet, det regnade, jag kom inte upp ur spåret och fick helt sonika lägga hojen. (kändes som slowmotion)

Vad jag lärt mig av detta, ta det lugnt på våren (rullgrus). Ta det lugnt då det regnar och kör förbenat försiktigt på grusväg.

Sen finns det alltid incidenter med vänstersvängande bilar och utfarter m.m., slår alltid av på gasen och försöker köra proaktivt i så stor utsträckning som möjligt.

I vår blir det avrostning och knix då jag köpt ny hoj. Det kommer jag kosta på mig då man lär känna hojen mycket bättre.
 

Str3 R

Guest
en ombyggd be-em-vä som drar på rejält för att
visa sina turbo-hästar. Jag är så klart inte sen att hänga på.
Ursäkta att jag lägger mig i men såna där fartdårar som i BMW:n t ex brukar jag skita i. Inbjuder nån mig till rejs i trafiken så ger jag mig inte in i leken. Med tanke på övriga trafikanter och mig själv, så vill jag gärna komma hem efter hojturen.

Man behöver ingen hjärnskrynklare, en hojtur oavsett längd får en att må gott. Kör med insidan och ha kul. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För oss på hoj får det aldrig hända, därför måste vi vara väldigt duktiga på att hantera våra hojar, planera vår körning men också kunna läsa och förstå trafiksituationer, väglag och allt annat som kan ställa till det för oss.
Aktiv säkerhet.:tummenupp

Noll Vision är däremot väldigt mycket...
Passiv säkerhet.:(
Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.
http://www.trafikverket.se/Privat/T...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/

75 meter bromsspår, verkligen onödigt och tragiskt. Med bara lite framförhållning och grundläggande bromsteknik hade det blivit en grej att berätta för kamraterna istället.

Vår lösning är att alla i trafiken är koncentrerade på att köra och inget annat och att kunna hantera våra fordon.
Trafikverkets lösning är sänkt hastighet så du kan köra in i traktorn med din säkra bil.

När trafikpoliserna ersätts av skåp så är det bara hastighet som kan kontrolleras. :(
Och de poliser som finns är inte alltid så duktiga förare...
På väg hem idag passerar vi en T-korsning som är väldigt farlig. Människor har dött där så hastigheten har sänkts i omgångar. För några veckor sedan körde en målad Polisbil ut framför mig. Jag är inte nybörjare och körde halva skyltade hastigheten så jag hann bromsa men de uniformerade poliserna verkade inte se någonting konstigt i att köra ut framför mig. :va
Nåväl idag säger min sambo när vi passerar nämnda korsning -Här körde en målad Polisbil ut framför mig i förra veckan! Nu körde jag bil men de verkade inte tycka det var fel att köra ut framför mig!

Men va i H...e:mad: Nu har jag blivit trängd av polisbilar tidigare så jag ser dem precis som Taxibilar, Budbilar och liknande varning, vi ska fram och pysslar ibland med annat än att köra. Men min sambo slappnade av lite för hon hade inte trott att Poliser kunde bete sig på det viset och sen inte ens be om ursäkt utan tydligen var vana att köra på det viset...
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top