Diskussion olyckor 2011

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För mig är det ganska svart på vitt, att jaga en mc är att riskera mc:förarens liv, då bör anledningen till jakten vara bra och befogad. (befogade brott för mig: rån,våldtäkt, mord osv, obs inga jävla trafikbrott)

Av samma anledning så borde dom sluta jaga bilister också!
Det blir nog jättebra när alla kör i minst 150kmh överallt, skiter i stopplikt, väjningsplikt, övergångsställen, trafiksignaler osv..

Det är ju bara trafikregler, och struntar man i dem så är det ju "bara" ett "jävla trafikbrott" man begått..

Bra idé! Blir nog fint det där!

Som en parentes så undrar jag hur det låtit här inne om en bilist rammat och dödat mc-föraren vid hans rödljuskörning..
 

cross250cc

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2010
Ort
åkersberga
Hoj
Honda xr650r sm
Av samma anledning så borde dom sluta jaga bilister också!
Det blir nog jättebra när alla kör i minst 150kmh överallt, skiter i stopplikt, väjningsplikt, övergångsställen, trafiksignaler osv..

Det är ju bara trafikregler, och struntar man i dem så är det ju "bara" ett "jävla trafikbrott" man begått..

Bra idé! Blir nog fint det där!

Som en parentes så undrar jag hur det låtit här inne om en bilist rammat och dödat mc-föraren vid hans rödljuskörning..

Jävligt bra sagt! :tummenupp
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
För mig är det ganska svart på vitt, att jaga en mc är att riskera mc:förarens liv, då bör anledningen till jakten vara bra och befogad. (befogade brott för mig: rån,våldtäkt, mord osv, obs inga jävla trafikbrott)

Tur att vi lever i färgtvtiden då, där de förstår att köra mot rött är en helt jävla livsfarlig grej.
I princip ett mordförsök så ja där har du anledningen!
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Vill inte förstöra din lördag men jag gör ett försök. Det har konstaterats ca 1000 gånger att det inte varit en rödljuskörning som fått halva trafikpolisen att öppna ögonen. :rolleyes:

Tyvärr så tillbringades inte resterande lördagen vid datorn, så du får förstöra min söndagsmorgon istället:tummenupp

Det är jättelätt för alla att sitta och säga att man ska göra hit och dit, för alla som gör det har sin egen syn på hur lagar ska följas och att polisen bara gör sitt arbete.
Brottet som har inlett jakten befogar ändå inte ett liknande pådrag.
Hur ofta används helikoptern och det otaliga antalet bilar, i samband med våldtäkter?
Hur ofta används så stor del av Stockholms poliskår till att på en och samma kväll jaga efter rattfyllon?

Det är två brott som i mina ögon är värre än busande på hoj. Jag har säkert fel!
Visst, dom brotten drabbar ju inte hojkollektivet på samma sätt, men med tanke på att polisen räknar med att det åker runt minst 2000 rattfyllon/dygn i Stockholm så har jag lite svårt att förstå hur dom hellre håller på med sina onsdagspådrag.

Någon undrade om jag hade reagerat likadant om det var min stulna hoj?
Ja, jag hade reagerat likadant för ingen hoj i världen är värd en människas liv. Eller i värsta fall fler människor. Det finns faktiskt andra människor på vägarna som kan råka illa ut också som inte har med saken att göra. Med tanke på hur uppmärksamma bilister är i trafiken så är en sån här jakt livsfarlig.
Det är för många risker att ha en adrenalinstinn mc-förare tokfarande genom stan under så lång tid för att det ska vara tillåtet.
Peter1980: Det du skriver sker redan idag och polisen gör inte ett skit åt det, förutom fortkörningarna då. Dom trafikregler som faktiskt finns verkar väldigt få med körkort känna till!
Att det är grönt ljus för någon betyder inte att dom inte måste vara beredda på att stanna. Det första körkortsboken lär ut, du har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Puke away now folks!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hur ofta används så stor del av Stockholms poliskår till att på en och samma kväll jaga efter rattfyllon?



Någon undrade om jag hade reagerat likadant om det var min stulna hoj?
Ja, jag hade reagerat likadant för ingen hoj i världen är värd en människas liv. Eller i värsta fall fler människor. Det finns faktiskt andra människor på vägarna som kan råka illa ut också som inte har med saken att göra. Med tanke på hur uppmärksamma bilister är i trafiken så är en sån här jakt livsfarlig.
Det är för många risker att ha en adrenalinstinn mc-förare tokfarande genom stan under så lång tid för att det ska vara tillåtet.
Peter1980: Det du skriver sker redan idag och polisen gör inte ett skit åt det, förutom fortkörningarna då. Dom trafikregler som faktiskt finns verkar väldigt få med körkort känna till!
Att det är grönt ljus för någon betyder inte att dom inte måste vara beredda på att stanna. Det första körkortsboken lär ut, du har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Puke away now folks!


Ok då är det alltså helt ok att köra mot rött och stopplikt.
Då kan man lika gärna skita i högerregeln, heldragna linjer köra rattfull och allt möjligt.
Det du beskriver är en öppning in i anarkin.
Börja tulla på lagar och regler och sen lite till, sen ökar det bara på.

Ok då vet jag att du hellre ser din hoj försvinna till andra delar av ex östra europa och få ett skambud från ditt försäkringsbolag, fine du har gott om cash på banken, men det har inte de flesta. Den enda som tjänat på det är tjuven för han valde att inte stanna för polisen.

Det sista om skyldigheter du skriver läs det själv och se till vad som hände killen.
Tragiskt: ja
Onödigt: ja
Självförvållat: ja det var han som valde att hålla stumt mot gasstoppet inte polisen som låg först på vägen eller höll i hans gashandtag.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tyvärr så tillbringades inte resterande lördagen vid datorn, så du får förstöra min söndagsmorgon istället:tummenupp

Det är jättelätt för alla att sitta och säga att man ska göra hit och dit, för alla som gör det har sin egen syn på hur lagar ska följas och att polisen bara gör sitt arbete.
Brottet som har inlett jakten befogar ändå inte ett liknande pådrag.
Hur ofta används helikoptern och det otaliga antalet bilar, i samband med våldtäkter?
Hur ofta används så stor del av Stockholms poliskår till att på en och samma kväll jaga efter rattfyllon?

Det är två brott som i mina ögon är värre än busande på hoj. Jag har säkert fel!
Visst, dom brotten drabbar ju inte hojkollektivet på samma sätt, men med tanke på att polisen räknar med att det åker runt minst 2000 rattfyllon/dygn i Stockholm så har jag lite svårt att förstå hur dom hellre håller på med sina onsdagspådrag.

Någon undrade om jag hade reagerat likadant om det var min stulna hoj?
Ja, jag hade reagerat likadant för ingen hoj i världen är värd en människas liv. Eller i värsta fall fler människor. Det finns faktiskt andra människor på vägarna som kan råka illa ut också som inte har med saken att göra. Med tanke på hur uppmärksamma bilister är i trafiken så är en sån här jakt livsfarlig.
Det är för många risker att ha en adrenalinstinn mc-förare tokfarande genom stan under så lång tid för att det ska vara tillåtet.
Peter1980: Det du skriver sker redan idag och polisen gör inte ett skit åt det, förutom fortkörningarna då. Dom trafikregler som faktiskt finns verkar väldigt få med körkort känna till!
Att det är grönt ljus för någon betyder inte att dom inte måste vara beredda på att stanna. Det första körkortsboken lär ut, du har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Puke away now folks!

I sann SH-anda så dras det upp ett gäng brott som är klart värre och som dessa resurser bör läggas på, men då frågar jag dig hur man kan använda helikoptern för att förhindra våldtäkter som man normalt sett inte får reda på förräns flera timmar senare?
Eller hur skulle en helikopter upptäcka rattfyllon?

Här handlar det om en patrull som blir varse en hojdåre som kör mot rött, mot enkelriktat, med skymd/gömd/ej monterad skylt (vad vet jag inte säkert men att den inte satt helt synlig är vad jag förstått säkert), med skjuts (alltså fara för annan person). Så från början handlar det inte om 5-10 bilar och en helikopter utan det har påkallats efteråt för att försöka stoppa framfarten.

Sen att de har satt in helikopter på onsdagar är väl ändå inget nytt, det kraschas hej vilt söder om stan på onsdagar och busas på ett otal ställen, det är väl känt och allmänheten har klart och tydligt uttryckt sitt ogillande, så det är definitivt något polisen satt prioritet på under just onsdagskvällar.

Om du inte förstår tankesättet så bör du läsa på om begreppet "Broken Window" som förklarar hur man skapar trygghet i samhället ganska bra.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag var med här på Sporthoj i princip från allra första starten men raderade allt och avslutade kontot för 6-7 år sedan.
Anledning? Ville inte ha något att göra med ett forum där så många uppenbarligen var rasister, politiska extremister, kriminella, allmänt okunniga och obildade och i många fall dessutom rejält dumma i huvudet.
Är själv varken ängel eller geni men det blev för mycket idiotiskt trams helt enkelt.

Efter ett par år startades nytt konto under annat namn - majoriteten på SH är ju vettiga, trevliga människor och här finns ett stort kunnande om och entusiasm för allt som rör motorcyklar och annat jag tycker är trevligt.

Denna tråd får mig att fundera på att hoppa av igen!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Förklara hur polisen skall kunna veta att personen som desperat försöker komma undan dem bara är en ung, körkortslös och dum person och att det inte är en våldtäktsman eller kanske en terrorist.
Undrar hur det hade gått om man försökt busa med och sen smita från polisen i Oslo häromdan....
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
I sann SH-anda så dras det upp ett gäng brott som är klart värre och som dessa resurser bör läggas på, men då frågar jag dig hur man kan använda helikoptern för att förhindra våldtäkter som man normalt sett inte får reda på förräns flera timmar senare blir varse om?
Eller hur skulle en helikopter upptäcka rattfyllon?

Här handlar det om en patrull som blir varse en hojdåre som kör mot rött, mot enkelriktat, med skymd/gömd/ej monterad skylt (vad vet jag inte säkert men att den satt helt synlig är vad jag förstått säkert), med skjuts (alltså fara för annan person). Så från början handlar det inte om 5-10 bilar och en helikopter utan det har påkallats efteråt för att försöka stoppa framfarten.

Sen att de har satt in helikopter på onsdagar är väl ändå inget nytt, det kraschas hej villt söder om stan på onsdagar och busas på ett otal ställen, det är väl känt och allmänheten har klart och tydligt uttryckt sitt ogillande, så det är definitivt något polisen satt prioritet på under just onsdagskvällar.

Om du inte förstår tankesättet så bör du läsa på om begreppet "Broken Window" som förklarar hur man skapar trygghet i samhället ganska bra.

En helikopter kan lätt upptäcka rattfyllon, eller menar du att deras vingel inte syns från luften? Jag kan isåfall berätta att från luften syns det verkligen om något inte flyter på som resterande trafikrytm.
tex fortkörning eller rattfyllon eller gamlingar som kör försakta.

Hade vi haft lika många poliskontroller som vi har plåtpoliser så hade vi kanske kunnat ta en hel del av rattfyllorna också.
hade inte det varit en välgärning.

ang trygghet som du tar upp så är ett av problemen är att trygghet inte skapas av att ta och plocka mc förare emedan misshandel och inbrott läggs i runda arkivet.

Bara för att en gjort fel innebär inte det att inte andra OCKSÅ har gjort fel. Det finns nog med skit för att kasta omkring så att det sprider sig på alla. Men det vill vi inte se! och vi vill absolut inte se vår egen personliga inblandning i det hela.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
En helikopter kan lätt upptäcka rattfyllon, eller menar du att deras vingel inte syns från luften? Jag kan isåfall berätta att från luften syns det verkligen om något inte flyter på som resterande trafikrytm.
tex fortkörning eller rattfyllon eller gamlingar som kör försakta.

Hade vi haft lika många poliskontroller som vi har plåtpoliser så hade vi kanske kunnat ta en hel del av rattfyllorna också.
hade inte det varit en välgärning.

ang trygghet som du tar upp så är ett av problemen är att trygghet inte skapas av att ta och plocka mc förare emedan misshandel och inbrott läggs i runda arkivet.

Bara för att en gjort fel innebär inte det att inte andra OCKSÅ har gjort fel. Det finns nog med skit för att kasta omkring så att det sprider sig på alla. Men det vill vi inte se! och vi vill absolut inte se vår egen personliga inblandning i det hela.

Som du är inne på så "two wrongs don't make a right" som man säger.

Det med helikopter, för att använda helikopter mot fyllekörningar så skulle det krävas ofantliga flygtimmar för att få fast ett fåtal, för du måste studera fordonet en stund för att avgöra om det verkligen är det som det handlar om. För som du själv säkert sett så kan en som talar i telefon, petar i nappen osv osv lika gärna vara en som kör onykter.

Men nog om var man kan använda helikoptern, den är garanterat ute och letar mc-ligister på onsdagar då allmänheten ledsnat, det har man kunnat se under några år nu på nyheterna under våren, sen under sommaren återkommer samma reportage igen.
Förra året stationerade de en helikopter på vid bogan varje onsdag, det är ju inte helt orimligt att de nu har en som cirklar runt söder då buset koncentrerats dit istället.

Så hur polisen än prioriterar så är det ett faktum att de vill få bukt på buset och idiotkörningarna.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Det är jättelätt för alla att sitta och säga att man ska göra hit och dit, för alla som gör det har sin egen syn på hur lagar ska följas och att polisen bara gör sitt arbete.
Brottet som har inlett jakten befogar ändå inte ett liknande pådrag.
Hur ofta används helikoptern och det otaliga antalet bilar, i samband med våldtäkter?
Hur ofta används så stor del av Stockholms poliskår till att på en och samma kväll jaga efter rattfyllon?

Finns ingen anledning till att jaga våldtäktsmän med helikopter och flertalet bilar för det är aldrig på bar gärning springandes från platsen man tar dom. Det är i deras hem några timmar senare (om man ens hittar dom).

Många klagar på att folk saknar empati men alla ni som prompt ska klaga på polisen verkar glömma hur många oskyldiga människors liv som sätts i fara varje gång en pilot av detta slag är ute och kör.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Den här tråden tar nog priset som sh's största gnällkärringstråd

Han gjorde sitt val och fick stå för det ingen annan än han kunde ta det beslutet


Håller med....

1. Hur många vägspärrar med bilar tvärs över vägen satte polien upp?

2. Hur många spikmattor lade polisen ut?

3. Hur många prejningar utförde polisen mot MCn?

4. Hur många gånger sköt man mot MCn?

Hade man gjort något av detta så kunde vi börjat diskutera.

De enda polisen gjorde var ju att man åkte/flög efter......

Klarar man inte av att hantera att någon åker efter en så ska man inte hålla till på vägen,
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Håller med....

1. Hur många vägspärrar med bilar tvärs över vägen satte polien upp?

2. Hur många spikmattor lade polisen ut?

3. Hur många prejningar utförde polisen mot MCn?

4. Hur många gånger sköt man mot MCn?

Hade man gjort något av detta så kunde vi börjat diskutera.

De enda polisen gjorde var ju att man åkte/flög efter......

Klarar man inte av att hantera att någon åker efter en så ska man inte hålla till på vägen,



True.

Han verkade ju leva efter parollen: Blinka med blåljusena om du vill rejsa!
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
1: Nej säger bara att man ska kunna stanna för hinder på vägen, kan det vara så svårt att förstå?
2: Vadå tåget är 3 km bort när bommarna går ner!:D Farligt ja och det är farligt att köra mot rött.
Varför finns den lagen tror du?
3: De som uttalat sig att han gjort det alltså vittnen. Sen om det är sant vet jag inte.
1) Ok. Han följde inte den regeln när dom kom till bommen. Tror inte vi kommer längre än så på den punkten så vi kan lämna den.

2) Frågan var ifall hans rödljuskörning var en chansning eller kontrollerad. Du anser att det inte finns någon korsning vid någon tidpunkt som är möjlig att köra mot rött utan att det är en fara för andra. Du har givetvis fel och vi behöver inte prata mer om det för det kommer inte ge något.

3) Var har du läst dessa uttalanden från vittnen? Eller är det muntlig information du fått av folk på plats?
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Vill inte förstöra din lördag men jag gör ett försök. Det har konstaterats ca 1000 gånger att det inte varit en rödljuskörning som fått halva trafikpolisen att öppna ögonen. :rolleyes:
Konstaterats? I inlägg #1027 efterfrågar jag käller på en del av de påståenden du kommer med. Du ger inga. Men du fortsätter med dina påståenden som om de vorde fakta.
Du påstår saker om en person som är död, då är det lämpligt att kunna hänvisa till vart man fått infon ifrån.
Tycker du inte det själv?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Konstaterats? I inlägg #1027 efterfrågar jag käller på en del av de påståenden du kommer med. Du ger inga. Men du fortsätter med dina påståenden som om de vorde fakta.
Du påstår saker om en person som är död, då är det lämpligt att kunna hänvisa till vart man fått infon ifrån.
Tycker du inte det själv?
Du svarade aldrig på inlägg #1028..

Jag förmodar att du känner de inblandade? Då vet du säkert också vilken mängd lagbrott som begåtts, inte bara vid detta tillfället, och om polisen sett fordonet tidigare. Jag förstår att det inte går att redogöra för dem här på forumet, men du behöver heller inte agera försvarare på ett nätforum.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Konstaterats? I inlägg #1027 efterfrågar jag käller på en del av de påståenden du kommer med. Du ger inga. Men du fortsätter med dina påståenden som om de vorde fakta.
Du påstår saker om en person som är död, då är det lämpligt att kunna hänvisa till vart man fått infon ifrån.
Tycker du inte det själv?

Du menar att föraren kanske inte alls försökte smita från polisen, du menar att föraren inte alls lät bli att stanna för poilsen, du menar att föraren inte alls körde fort motorvägen, du menar att det hela inte alls höll på i 45 min.

Det var ju det som föranledde pådraget. Men du menar att vi behöver källor på det.

Som jag sade innan, polaren missade stopplikt, en ensam polis vinkade in honom och gav en böteslapp i näven.

Det kom inga 300 polisbilar och helikoptrar, hade han därmot dragit iväg i 250 blås och vägrat stanna hade nog mera hänt.

Så det var ju knappast rödljuskörningen polisen reagerade på utan smitningen. Har han dessutom ingen/olaglig/oläsbar skylt så får man ju intrycket att det dessutom var planerat från början.
 
Last edited:

hojjbjörn

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
borås
Hoj
07,triumph speedmaster
ut i skogen!

Nu har man fått känna på hur det känns o landa i skogen!ingen trevlig upplevelse.hojen kvaddad men inte jag,kan bara säga änglavakt att inte träffa alla träd och stubbar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top