diodbaklyse ktm 660 el fel

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Ställer frågan här i hopp om hjälp.
Fick mitt nya diod baklyse att funka en gång igår kväll, men efter att jag stängt av hojen och satt på den igen,så lös det som om jag bromsade hela tiden.
Har nu tagit bort + ,är då svart och lyser om jag bromsar,(som det ska vara) men så fort jag kopplar på + igen så lyser det som om jag skulle bromsa.
Tror att jag nu har testat alla kobinationer som fins
Så ni som vet vad har jag gjort för fel? Fins väll inga säkringar på en 660?
Och det ska väll inte behövas något motstånd eller?
Kan jag ha pajat diodbaklyset?
är en 660 -06 och lyset är från bikeshop.

Ni får gärna ideot förklara mig men jag får fan inte till det

kan till lägga att det funkar som vanligt om jag sätter ditt orginal baklyset. har nu testat med två olika diod baklysen men samma visa:gnissla
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
LED-ljus fungerar inte som vanliga glödlampor. LED-ljus leder bara ström i "en riktning" till skillnad från glödlampor som leder ström oavsett hur de kopplas. Man säger att LED-ljus är polaritetsberoende dvs att de lyser endast om man kopplar plus till den tänkta pluspolariteten på LED-ljuset och minus till minus.
Du behöver normalt sett inte något motstånd till LED-bakljuset. (Det används oftast till LED-blinkers för att blinkreläet ska orka bryta strömmen (undviker att bränna reläkontakten).

Jag antar att du har LS-system men inget batteri på hojen - stämmer det?
Om du har växelspänning på bakljuset så kommer inte LED-bakljuset att fungera bra i och med att lysdioderna endast leder på den positiva delen av den sinusvågformade spänningen.
Kontrollera detta med ett mätinstrument om du inte vet.

Har du likspänning på bakljuset så kan du fortsätta att läsa detta:

Du har 3 trådar från LED-bakljuset. En för jord (minus), en för bakljuset och en för bromsljus.
Du har även 3 trådar som går till originalbakljuset. (Jord = Brun, Bakljus = Vit, Bromsljus = Grön/Vit).

Det viktiga är att hitta LED-ljusets jordkabel. Är kablarna olikfärgade så är den sannolikt svart eller möjligen brun. Har du den rätt så är det 50% chans att de övriga blir rätt. Koppla in en och en och se om du får rätt funktion (Bakljus resp. bromsljus).

Fungerar det fortfarande inte - prova med ett 12V-batteri och kontrollera om LED-ljuset är helt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ställer frågan här i hopp om hjälp.
Fick mitt nya diod baklyse att funka en gång igår kväll, men efter att jag stängt av hojen och satt på den igen,så lös det som om jag bromsade hela tiden.
Har nu tagit bort + ,är då svart och lyser om jag bromsar,(som det ska vara) men så fort jag kopplar på + igen så lyser det som om jag skulle bromsa.
Tror att jag nu har testat alla kobinationer som fins
Så ni som vet vad har jag gjort för fel? Fins väll inga säkringar på en 660?
Och det ska väll inte behövas något motstånd eller?
Kan jag ha pajat diodbaklyset?
är en 660 -06 och lyset är från bikeshop.

Ni får gärna ideot förklara mig men jag får fan inte till det

kan till lägga att det funkar som vanligt om jag sätter ditt orginal baklyset. har nu testat med två olika diod baklysen men samma visa:gnissla



kollat bromskontakterna.. jag höll på o koppla om i evigheter innan jag insåg att bakbromskontakten efter vintern hade ärgat lite :D
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7

Jag antar att du har LS-system men inget batteri på hojen - stämmer det?
Om du har växelspänning på bakljuset så kommer inte LED-bakljuset att fungera bra i och med att lysdioderna endast leder på den positiva delen av den sinusvågformade spänningen.
Kontrollera detta med ett mätinstrument om du inte vet.

.

Har provat lyset på ett batteri nu och då funkar det som det ska,
Hittade även ett gammalt motstånd som jag satte på + .Lyset lös då väldigt svagt, men broms ljuset funkade som det skulle.
Har du något tips på hur jag ska gå till väga?
Fins en annan på forumet som har ett likadant bak lyse, men har bara kopplat in det som vanligt utan problem (vi har även lika hoj):va
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag kollade kretsschema för KTM660SMC 2005-2006.
Där verkar lysen (framljus, bakljus, bromsljus och positionsljus) vara växelströmsmatade (AC) medan blinkrar, tuta, instrument etc. får likriktad spänning (DC).

Kontrollera med stället du köpte lyset på (Bikeshop) om det verkligen är anpassat både för likspänning (DC) och växelspänning (AC). Alternativt i manualen om det följde med någon sådan.
Om inte så måste du likrikta spänningen till bak- och bromsljuset eller köpa ett nytt diodbakljus som fungerar på AC.

Utifall det är anpassat för AC så har du troligen något fel i elsystemet på KTM:en. Koppla in originalbakljuset igen och kontrollera att det fungerar som det ska. Mät annars upp kablarna med multimeter (AC) så att du har spänning mellan Vit och Brun när ljusomkopplaren är på och mellan Grön/Vit och Brun när ljusomkopplaren är på och bromshandtag/pedal är indraget/nedtryckt. (Givetvis måste motorn vara igång när du mäter).
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Har provat lyset på ett batteri nu och då funkar det som det ska,
Hittade även ett gammalt motstånd som jag satte på + .Lyset lös då väldigt svagt, men broms ljuset funkade som det skulle.
Har du något tips på hur jag ska gå till väga?
Fins en annan på forumet som har ett likadant bak lyse, men har bara kopplat in det som vanligt utan problem (vi har även lika hoj):va

Lyfter lite.

Fick du det att funka till slut? Jag har samma problem med min Husa. Bromsljuset vägrar tändas.
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Tråd lyft..

Har oxå kopplat in diodbakljus o det funkar som det ska tills det att man slår till blinkers då blinkar bakljuset i takt med blinkersen, någon som varit med om detta?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top