Din hjälm?

AdamTh

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Ort
Frödinge
Hoj
1995 Yamaha YZF750R
Den här köpte jag. Dock med spegelvisir.

46_36702_67e468v2um954.jpg


46_36702_f9849fe47a117.jpg


Mvh Thörnis
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Är denna hjälm bra? väldigt billig?

Infon: Marushin 777nx Tiger
Integralhjälm av glasfiber med aerodynamisk utformning för touring och sport. Bra passform och hög komfort. Urtagbar och tvättbar inredning, ventilation i fronten och skalet. Reptåligt, optiskt visir med snabbfäste. Hakrem med snabbspänne. Anti roll off-system. Godkänd enligt ECE 22:05. Vikt 1.350 gram.

pris: 899:- rea ord:1498:-
Hur bra är Marushin igentligen?

:brinnerup

Den där fick faktiskt full pott i SHARP http://sharp.direct.gov.uk/search/details/?id=100 förvånansvärt för en så pass billig hjälm. Det kan ju jämföras med SHOEI XR 1000 som bara fick 3/5. Sen så vet man ju inte hur komforten och den passiva säkerheten är, men vid en smäll så är den bland de bästa...
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Fick hem den här Marushin 888 Shivan Dragon lagom innan midsommar. Sitter skönt, rimligt pris & fått bra i säkerhetstester. Dessutom ser den så där galet jävla snygg ut med nya visiret. Guldvisiret fick jag köpa till ~500. Vill tacka MCdelen för den snabba leveranstiden (1dag) och för att iaf vara en av två återförsäljare som säljer Marushin hjälmar i Sverige! :yoparty

Marushin-TNT888NX-Shivan_whitegold-R_933.jpg


Är det någon som har en liknande hjälm som skulle vilja berätta för mig hur man sätter på vindavisaren för näsan? Vill inte bända sönder interiör och lister det första jag gör! :Bugar (Jag har nu i efterhand fått en pdf när jag var i kontakt med Mashurin, vill någon ha så får ni väl pma mig)

Lite info efteråt är väl att visiret är lite budget och som tidigare har nämnt så låter den jädra mysko i högre hastigheter.
 
Last edited:

groven

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Färila
Hoj
-03, Yamaha, FZN1
Många snygga hjälmar. Kan det man införa ett betygsätt. Ge tex betyg i tyst & vinddrag. Skriv kanske så här? Kör XT660r 5+5 Vad vet jag. Ni har säkert ideer. Men när ni ändå visar så många skitsnygga hjälmar. Skriv gärna mer om dom, så vi andra kan köpa en bra hjälm. Utan att behöva kasta pengarna i sjön. Bara ett förslag. Ha de
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
DSC_0003-37.jpg


Ska jaga rätt på ett bättre visir dock tror jag.
 

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Är det någon som har gult spegelvis på sin hjälm, och har bild på den i dagsljus?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Får man sämre sikt med svart visir istället för genomskinligt visir? Hur är det när det är mörkt ute?
 

Johan137

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2010
Ort
Haninge
Hoj
Honda Cbr954RR
Det är ju olika från visir till visir men mitt(se ovan) är inte kul att köra med när det är mörkt ute.

Tror även det står ngt om "daylight use only" på visiret.:död

Mvh
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har svart visir på min Shoei, har inga problem när det börjar bli mörkt. När det däremot ÄR mörkt är det ingen succé. M.a.o. om du vet att du kommer hem framåt skymningen, lugnt. Om du kommer hem när det är kolsvart, inte lugnt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har svart visir på min Shoei, har inga problem när det börjar bli mörkt. När det däremot ÄR mörkt är det ingen succé. M.a.o. om du vet att du kommer hem framåt skymningen, lugnt. Om du kommer hem när det är kolsvart, inte lugnt.

Tack för svaret :)

Gäller samma för spegelvisir eller funkar de att köra med i mörkret? Finns det några generella nackdelar med spegelvisir?
 

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet -01
Le hjälm

Min hjälm:)
 

Bifogat

  • shoei-xr1000-dia-rev-tc5-fr.jpg
    shoei-xr1000-dia-rev-tc5-fr.jpg
    140.2 KB · Visningar: 89
  • shoei-XR-1000-Diabolic-RevolutionTC-5.jpg
    shoei-XR-1000-Diabolic-RevolutionTC-5.jpg
    56.9 KB · Visningar: 94

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tack för svaret :)

Gäller samma för spegelvisir eller funkar de att köra med i mörkret? Finns det några generella nackdelar med spegelvisir?

Jag upplever spegelvisiret, och det är samma iaf på X-lite, som klarare. Tror inte att det bör vara några större problem med att köra i mörkret, men allt är ju relativt. Är det kolsvart får du ju problem även med ett klart visir, och allt med mindre ljusinsläpp blir ju desto mer problematiskt. Annars är det väl inga nackdelar med att köra med spegelvisir annat än att de möjligtvis är något lättare att repa jämfört med t.ex. ett svart.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag upplever spegelvisiret, och det är samma iaf på X-lite, som klarare. Tror inte att det bör vara några större problem med att köra i mörkret, men allt är ju relativt. Är det kolsvart får du ju problem även med ett klart visir, och allt med mindre ljusinsläpp blir ju desto mer problematiskt. Annars är det väl inga nackdelar med att köra med spegelvisir annat än att de möjligtvis är något lättare att repa jämfört med t.ex. ett svart.

OK :) Var precis det sista du nämnde som jag tänkte på.

Ska nämligen köpa en kruka snart av en snubbe men han vet inte vad det är för visir på den, antingen är det genomskinligt eller svart (den är ouppackad).

Någon som vet vad som sitter på en vit XR-1000 från början?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top