Dimensionera bakre stötdämpare?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag håller på att bygga en bobber och har kommit till svingen bak. jag funderar på hur jag skall dimensionera stötdämparen och vilken position den skall ha för bästa funktion. jag har kommit över en bakre stötdämpare (Sachs) till en Aprilia Falco 01 som jag tänkt använda, men jag vill inte krångla till det med rörliga delar som utväxling.

vilket förhållande bör jag ha mellan stötdämpare och svinginfästning, samt bakhjulsaxel och svinginfästning?

jag är inte ute efter en race maskin, men vill heller inte ha den okörbar så en rimlig och bra uppskattning skulle jag behöva.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
ingen som har koll på detta och kan tipsa om lämpligt förhållande mellan svinginfästning, dämpare och hjulaxel?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har din dämpare utväxling normalt?
isf kan de bli lite konstigt. jag prova på ett bygge där dämparn vart tokmjuk.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har din dämpare utväxling normalt?
isf kan de bli lite konstigt. jag prova på ett bygge där dämparn vart tokmjuk.

japp den har utväxling normalt sett. innebär det att dämparen är hårdare eller mjukare?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
japp den har utväxling normalt sett. innebär det att dämparen är hårdare eller mjukare?

har dålig koll.. men de kanske kan va åt båda hållen. :va
enda sättet o veta är att göra och prova.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag skulle tippa på att du sätter den på ca 25% av svingen längd, från svinglagringen sett.
Gör en prototyp som du kan justera någon cm framåt och bakåt.
När du kliver av ska hojen resa sig upp i topp. När du sitter på ska den sjunka 3-4 cm.

Generellt sett, grovt uppskattat, siffrorna ska ses som en gissning. Men jag tror att du kommer att hamna där ikring.

Utväxkling är bra på Touringhoj, ifall man vill lasta mycket och köra utan last ibland. Du behöver det inte

Mats


tog bort ett "a"
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Väldigt grovt räknat så har du ca 3:1 i utväxling på bakhjulets fjädringsväg ifh till hur mycket dämparen rör sig. Kolla upp hur lång fjädringsväg det är på den hojen som den kommer ifrån, mät hur långt slaget i dämparen är då har du utväxlingsförhållandet.

placera dämparen på lämpligt avstånd mellan hjulaxel och svingaxek för att ge rätt utväxling, du kan luta dämparen för att förändra hävarmen under slaglängd fast det tror jag inte har någon stor betydelse på en så rlativt kort fjädringsväg som det blir frågan om på din hoj.

Luta den så att dett blir estetiskt
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top