Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
6.5:an har samma typ av pump som 7.3:an hade innan -94. Ser ut som en fördelare ungefär. De börjar tjuvdra luft efter en 18.000 mil ca.

Då låter det som att de kräver fett bränsle, tjuvluft efter stillestånd beror ofta på slitage i plunsharna och eller tryckavlastningsventiler. Så då är det nog bra med ngn procent 2T-olja.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
6.5:an har samma typ av pump som 7.3:an hade innan -94. Ser ut som en fördelare ungefär. De börjar tjuvdra luft efter en 18.000 mil ca.

Då låter det som att de kräver fett bränsle, tjuvluft efter stillestånd beror ofta på slitage i plunsharna och eller tryckavlastningsventiler. Så då är det nog bra med ngn procent 2T-olja.

Thx gubbs, då slipper jag fundera mer på det. Får bli lite 2t i soppan!:):tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nu köper jag mig en diesel! Har längtat länge och även om det inte blir någon svartrykande v8 så är det en start i alla fall.

Har för nöjes skull gjort en jämförelse mellan dessa tre bilar:

Audi A4 1,9tdi
Audi A6 2,8
VW passat 1,8t

Bilarna är ju inte rakt över jämförbara men det är dessa tre modeller jag har spanat på. Redan vid 1000 mil har man igen dieselskatten!

diesel.JPG

Nu är frågan om det verkligen skiljer 0,35 liter/milen i bränsleförbrukning om man jämför en 1,8T och en 1,9 TDI?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Nu är frågan om det verkligen skiljer 0,35 liter/milen i bränsleförbrukning om man jämför en 1,8T och en 1,9 TDI?

1,8T har jag och det är inte ofta jag kommer under litern/mil!
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kul. Då kan man snacka verkningsgrad då jag kör på 1,3-1,4 konstant med mina 7.3 liter och 3 ton! :)

Hade en MB 320CDi -02 förut, automat och den drog runt 0.65l/mil, vägde bra mycket mer och klart skönare att åka i, så den nuvarande känns som ett skapligt nerköp kostnadsmässigt :gnissla
Enda nackdelen med MB var skatten som låg på 8700kr/år
Och att lådan rasade
Och att den läckte diesel
Och att den läckte kylarvatten
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Vad kör ni för motorolja i era dieselmaskiner? Bilen jag köpte (1,9tdi -98 med 20000 mil) hade en ägare innan och han har alltid kört på Agrol turbo super 10w-30. Det är en mineralolja som kostar 22kr/ liter om man köper 20l dunk.

Jag är uppvuxen på dyrare oljor så blev lite osäker nu. Vad säger folket?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad kör ni för motorolja i era dieselmaskiner? Bilen jag köpte (1,9tdi -98 med 20000 mil) hade en ägare innan och han har alltid kört på Agrol turbo super 10w-30. Det är en mineralolja som kostar 22kr/ liter om man köper 20l dunk.

Jag är uppvuxen på dyrare oljor så blev lite osäker nu. Vad säger folket?

Agrol är det bönderna köper på lantmanna och slår i sina traktorer....

Med tanke på att en renovering av en traktormotor förmodligen är dyrare än din bil så tror jag inte alls att det är dålig olja.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu är frågan om det verkligen skiljer 0,35 liter/milen i bränsleförbrukning om man jämför en 1,8T och en 1,9 TDI?

Jag körde en Audi med 2,0 tdi ett år, tror att det var en 2008. Den nöjde sig med 0,54 liter per mil. Om man snålkörde så gick det att få med den till 0,35, men det var att göra en i grunden trist bil till en mördande tråkig bil.
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag körde en Audi med 2,0 tdi ett år, tror att det var en 2008. Den nöjde sig med 0,54 liter per mil. Om man snålkörde så gick det att få med den till 0,35, men det var att göra en i grunden trist bil till en mördande tråkig bil.

Det låter underbart. Jag har bara hunnit tanka en gång än så jag vet inte förbrukningen exakt. Men har i alla fall kört drygt 60 mil nu och det är över halv tank kvar.

Ganska fantastiskt tycker jag som precis sålde min Ford ranger pickup som snittade 1,35l/mil.
 

Horm

Meldem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
WR450
Hade en A4 1.9tdi quattro. Ville ofta ha runt 0.6-0.63 så gott som alltid oavsett körstil. Långkörning gick hon på 0.55. Men då var det en quattro också. 0.75 med släp med 2 skotrar bakom när man körde runt 100.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Agrol är det bönderna köper på lantmanna och slår i sina traktorer....

Med tanke på att en renovering av en traktormotor förmodligen är dyrare än din bil så tror jag inte alls att det är dålig olja.

Agrol är bra.
Finns alla möjliga varianter/kvaliteter.
Traktoroljan (som skall fungera i både motor, växellåda, diffhus och hydraulik) har jag alltid en dunk stående.
Har använt den till alla tänkbara applikationer och det har aldrig misslyckats.
Lik förbannat tjöper jag spezialolja vid planerade insatser.
Förmodligen är jag idiot.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kompisen har en A4 1,8T quattro, 190 häst.
Den drar 1,5 :banana

Då bör han kolla om inte hans vevhusventilation är lite sprucken, detta fenomen har jag haft på TRE VAG-bilar och de drog överjävligt med soppa. Bytte gummit och vips så var de nere på under litern igen.
1,5l/mil är inte normalt ens för en 1.8T Quattro, dock om han kör som en spoling hela tiden så är det nog högst normalt.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Då bör han kolla om inte hans vevhusventilation är lite sprucken, detta fenomen har jag haft på TRE VAG-bilar och de drog överjävligt med soppa. Bytte gummit och vips så var de nere på under litern igen.
1,5l/mil är inte normalt ens för en 1.8T Quattro, dock om han kör som en spoling hela tiden så är det nog högst normalt.

Hans flickväns pappa är Auditokig och driver två bilverkstäder, Tror tysken mår rätt så bra :)

Däremot är ju grabben endast 19 år, det kanske går lite fort ibland.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Min v8 TDI med 340hk / 800 nm och 2,5 ton drar 0.5 - 0.6 vid 80-90 km/h. Motorväg och ca 110-120 drar den 0.7 hög blandat om man finkör. Men normalt med tung fot blandat med eco drive osv så drar den runt litern över en hel tank. Klagar absolut inte, helnöjd med dessa siffror med tanke på den tillgängliga kraften. 0-100 på 5,8 ska ju bilen klara.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Länge sedan jag spana i den här tråden.
Har fått problem med kärran V70 2,4D, den är lite svår startad nu när det blivit riktigt kallt. Glödstiften tror jag är ok, ska mäta upp dom.
Hörde något om att justera pumpen?
Vad tro panelen?
Den har ju startat perfekt vi 15 minus förr men nu senaste veckan har den börjat strula. Den har även börjat misstända vid 1300-1400rpm typ 70 blås och då ligger den och växlar i automaten konstant. Det tro jag beror på min turbo som är slut.
Är vi fler 2,4D här inne? Bilen är ju precis inkörd (20k) med 21k mil så det känns konstigt att den börjar strula.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Länge sedan jag spana i den här tråden.
Har fått problem med kärran V70 2,4D, den är lite svår startad nu när det blivit riktigt kallt. Glödstiften tror jag är ok, ska mäta upp dom.
Hörde något om att justera pumpen?
Vad tro panelen?
Den har ju startat perfekt vi 15 minus förr men nu senaste veckan har den börjat strula. Den har även börjat misstända vid 1300-1400rpm typ 70 blås och då ligger den och växlar i automaten konstant. Det tro jag beror på min turbo som är slut.
Är vi fler 2,4D här inne? Bilen är ju precis inkörd (20k) med 21k mil så det känns konstigt att den börjar strula.
Det är inte utan anledning lite nyare bilar säljs med automatiska dieselvärmare för just när det blir lite för kallt ute för dieseln.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.blocket.se/orebro/Dodge_4x4_cummins_31373907.htm?ca=23_10&w=3

Ser mumsig ut. Kan dock inte kolla filmen ordentligt, ljudet är helt fuckat... Är det bara jag som har det så eller upplever ni andra konstigheter med blockets filmklipp?:va Är fan inte sällan som ljudet är helt förstört... Det enda man får är ett megahögt jävla BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL som bakgrundsmusik:va
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Upptäckte en designmiss på en isolermaskin med dieselmotor häromdagen.

huvudströmbrytaren satt i knähöjd, så jag råkade peta av den med just knät.
Motor tuffade glatt vidare.
Vart lite förbryllad när jag skulle stänga av den och inga knappar fungerade. Däribland nödstoppen :gnissla

Känns lite riskabelt med elberoende nödstopp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top