Dieseltråden.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Vad tror dieselmaffian om o köpa en Dodge Ram med 24V cumminsdieseln årsmodell -00. Bilen har gått 35000 mil, lådan är renoverad för över 50k med kvitto på boulder maskin för 5000 mil sen, då byttes även insprutningspumpen (VP44 säger mig inget) och turbon.

Är det safe, eller ska jag backa? Bilen är grymt fin, och allt fungerar som det ska.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Hallå diesel gubbar!

Jag har kompletterat fordonsparken med en andra diesel, en Cheva 3500 6.5 -98

Behöver hjälp med tips för byte av dieselpumpen... Någon vis och erfaren?
Läge att köpa pump från US and A eller renoverad här hemma?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tjena grabbar.

för ett tag sedan läste jag diskussioner kring injection cleaner för dieselmotorer här på sporthoj. hittar dock inte inläggen längre.

jag har en a4 1,9tdi -98 som rullat massor med mil. tänkte unna den någon tillsats i tanken, finns det något som fungerar?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hallå diesel gubbar!

Jag har kompletterat fordonsparken med en andra diesel, en Cheva 3500 6.5 -98

Behöver hjälp med tips för byte av dieselpumpen... Någon vis och erfaren?
Läge att köpa pump från US and A eller renoverad här hemma?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Tjöp på ijbäj! Billigt å bra! De där pumparna suger luft efter en 20k mil sådär och då är det byte eller renovering som gäller. Jag skulle köpa en ny och börja från ny kula SAS.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Nu kan ni få chansen att ge tips till en oinvigd.

Jag är svårt sugen på 4x4 diesel, i värstafall kan jag tänka mig en stor bensin 8 också men helst diesel.

Vad ska jag ha?
Det ska vara stort, v8, helst suv typ tahoe eller suburban men flak kan funka också, amerikanskt & jag har inte obegränsad ekonomi så det får inte bralla iväg i pris ca 150000:- typ.

Kom gärna med tips & tankar!!

Tack
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu kan ni få chansen att ge tips till en oinvigd.

Jag är svårt sugen på 4x4 diesel, i värstafall kan jag tänka mig en stor bensin 8 också men helst diesel.

Vad ska jag ha?
Det ska vara stort, v8, helst suv typ tahoe eller suburban men flak kan funka också, amerikanskt & jag har inte obegränsad ekonomi så det får inte bralla iväg i pris ca 150000:- typ.

Kom gärna med tips & tankar!!

Tack

Leta efter en Ford Excursion. Det är den största suven som finns. Byggt på F250-chassit. Finns både med 7.3-turbodiesel eller som här med V10 :)

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_excursion_4x4_30453776.htm?ca=11&w=3
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hört skräckhistorier om dyra avancerade dieselpumpar som havererat på moderna dieselbilar. Är det något man ska dra öronen åt sig om man funderar på att köpa en modernare dieselbil idag?

Är drift/service kostnaderna ungefär likadana för en bensin kontra diesel motor om vi utgår från samma bilmärke. T ex en Mercedes eller BMW för sakens skull.

Min erfarenhet av dieselbilar sträcker sig inte längre än någon hyrbil här hemma eller söderut. Antar att man kan strunta i historierna hur det var att äga en dieselbil för 30 år sedan där värme och kallstarter var ett bekymmer.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Leta efter en Ford Excursion. Det är den största suven som finns. Byggt på F250-chassit. Finns både med 7.3-turbodiesel eller som här med V10 :)

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_excursion_4x4_30453776.htm?ca=11&w=3


Förstår att mitt tidigare inlägg kanske verkade lite lätt oresiöst men det var faktiskt menat.

Excursion är ett roligt alternativ tyvär så är den C-reggad vilket innebär att både jag & min kära sambo måste ta nya körkort...
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Hört skräckhistorier....

Min pickis är iofs gammal(98) men den dieselpumpen kostar 30 000kr ny.
En bekant blev tvungen att byta pump på sin Nissan Patrol(som ju är JÄVLIGT bra bilar rent generellt) Det kostade 60 000(!)kr men gick på garantin.

Andra erfarenheter av Audi Allroad och VW gör att jag nog anser att diesel bilar generellt är dyrare att serva.

Tjöp på ijbäj! Billigt å bra! De där pumparna suger luft efter en 20k mil sådär och då är det byte eller renovering som gäller. Jag skulle köpa en ny och börja från ny kula SAS.

Jag är besviken Teo, jag trodde jag skulle få svar av dej inom 2 minuter då det gällde en diesel-pickis. Men eftersom det även gick två veckor innan jag såg ditt svar så är du förlåten.

Blev så att jag kollade ebay å blocket och var inne på att beställa från usa. Men hittade en pump från 05 som gått 7000Mil bara ett par mil här ifrån. Ägaren trodde den pajat och köpte ny, men det var boxen som hade gått på hans bil. Gav 2500:-, känns helt ok. (iofs vet jag inte om den funkar än för den ligger fortfarande bredvid bilen.:gnissla)
 
Last edited:

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
Förstår att mitt tidigare inlägg kanske verkade lite lätt oresiöst men det var faktiskt menat.

Excursion är ett roligt alternativ tyvär så är den C-reggad vilket innebär att både jag & min kära sambo måste ta nya körkort...

Nej, det behöver ni inte. Man måste ha C-kort för lastbilar över 3.5 ton, och den där väger inte 3.5 ton.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Nej, det behöver ni inte. Man måste ha C-kort för lastbilar över 3.5 ton, och den där väger inte 3.5 ton.

Excursions kan vara B eller C reggade. Den i annonsen är C-reggad och då behövs C-kort. Den har en totallvikt (och tjänstevikt) över 3,5ton
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är besviken Teo, jag trodde jag skulle få svar av dej inom 2 minuter då det gällde en diesel-pickis. Men eftersom det även gick två veckor innan jag såg ditt svar så är du förlåten.

Blev så att jag kollade ebay å blocket och var inne på att beställa från usa. Men hittade en pump från 05 som gått 7000Mil bara ett par mil här ifrån. Ägaren trodde den pajat och köpte ny, men det var boxen som hade gått på hans bil. Gav 2500:-, känns helt ok. (iofs vet jag inte om den funkar än för den ligger fortfarande bredvid bilen.:gnissla)

Grymt att det löste sig! Plocka ur den gamla pumpen, tvätta upp den och ställ den i bokhyllan. Cheyerna blir jättekåta om man har en dieselpump i bokhyllan.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Kan man regga om dom hur som helst?

Jag hade en C-reggad cheva som jag B-regga, men den hade fortfarande en vikt över 3500kg och för att få köra den på B-kort då måste man ha tagit b-kortet innan sep -96(om jag minns rätt), eller ha C-kort. Sedan är det inte klokt att b-regga en diesel (om den inte är gammal och skattebefriad) för skatten blir apdyr.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top