Diesel-mc i produktion

ditopper

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
RX
http://www.prylguiden.se/?d=21&a=1004

"Denna ombyggda Kawasaki KLR650 är tillverkad för att följa NATO-kravet om att ha ett enda drivmedel (diesel) för alla fordon ute på slagfältet."

"US Marines har redan beställt 522 stycken."

Så e ett militärfordon, men ändå lite intressant.. :)
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
ditopper skrev:
http://www.prylguiden.se/?d=21&a=1004

"Denna ombyggda Kawasaki KLR650 är tillverkad för att följa NATO-kravet om att ha ett enda drivmedel (diesel) för alla fordon ute på slagfältet."

"US Marines har redan beställt 522 stycken."

Så e ett militärfordon, men ändå lite intressant.. :)

Snart kommer sporthojjarna att ha diesel i tankarna!! En dröm som blir verklighet!! :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Tokigakon skrev:
Snart kommer sporthojjarna att ha diesel i tankarna!! En dröm som blir verklighet!! :tummenupp

jo, några galna holländare har gjort det,
fanns faktiskt en artikel på samma site:
http://www.prylguiden.se/?d=21&a=930

image_top_moto.jpg

moto4.JPG
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ser ut som en minimoto...

Diesel = mycket vrid iaf, eller?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
upp till 120 hk vid 5500 varv och ca 200 kg,
inte en R1 men det kan rejält undan ändå :rock
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
äntligen börjar dom komma lite med ett ordentligt drivmedel... :) fast borde det inte vara MB som gör en mc med diesel först :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om jag inte missminner mig så hade Royal Enfield en modell med dieselstånka för ca tio år sedan. :tomten

(Det kan ju iofs hända att de fortfarande har den...)
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
120 hästar i all ära men det är ju en diesel, och en diesels stora fördel är vridet. Och vilket vrid sen, med framtida ommappning förväntas osannolika 339 Nm. Det är inga dåliga siffror för en hoj det, då skjuter det på ordenligt.

De har ju redan en rullande prototyp och chassit ser helt ok ut. Det ska bli intressant att se hur den gör ifrån sig på bana. Vi har nog inte hört det sista om Startwin Thunderstar.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Källe skrev:
120 hästar i all ära men det är ju en diesel, och en diesels stora fördel är vridet. Och vilket vrid sen, med framtida ommappning förväntas osannolika 339 Nm. Det är inga dåliga siffror för en hoj det, då skjuter det på ordenligt.

Effekt och vridmoment är samma sak bara uttryck på olika sätt.
Du menade nog:
Mycket effekt på låga varv är en diesels stora fördel
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
PETER-STHLM skrev:
skulle säkert inte bli en dröm att betala skatten isof :S

Skatten på ett dieseldrivet fordon är tre gånger skatten på ett bensindrivet fordon med samma vikt. Så skatten på en MC skulle inte bli hög!

Vilket jädra vridmoment!!!!!
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
gthyni skrev:
Effekt och vridmoment är samma sak bara uttryck på olika sätt.
Du menade nog:
Mycket effekt på låga varv är en diesels stora fördel

Tja, när vi ändå är inne och klyver hår så:
Ja, hög effekt på lågt varv = högt vridmoment, vilket är fördelen med en diesel jämför med en bensinare vid ungefär samma cylindervolym.

Men nej, jag menar att effekt och vridmoment inte är samma sak. Effekten är produkten av vridmomentet och varvtalet. Men huruvida det är samma sak uttryckt på olika sätt är ingen diskussion som är meningsfull att snöa in på. Det blir bara en massa inlägg i onödan.

Det intressanta med Startwin-hojen är att den har en ganska normal cylindervolym, hyggligt låg vikt, intressant chassi och en potentiellt urstark motor. Med en sån motor som lämnar hög effekt tidigt i varvtalsregistret så borde den kunna ha större körbarhet och bättre acceleration relativt dagens alternativ. Det utan att behöva optimera utväxlingen på cykeln beroende på om banan är krokig eller har mycket rakor. Den här hojen skulle faktiskt kunna vara snabb både på rakorna och i svängarna.

Vi får väl se om det blir något av det i slutändan. Det är nog inte helt enkelt att få fram en sån cykel, men det vore lite kul om de klarade det. Om inte annat bara för att röra om lite i grytan.
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
KalleNorton skrev:
Jag har ju alltid drömt om en hoj som låter som en traktor. :3freak

Du har nog inte sett något modernt dieselfordon alls antar jag ?
Om du provar en modern dieselbil så är risken rätt stor att du inte ens märker att det är en diesel. Det är rätt stor skillnad mellan motorerna idag och de gamla knackande mercataxibilarna som rullade i hela sverige på 70-talet.

Jag skulle gott kunna tänka mig att testköra moppen ifråga även om jag kanske inte skulle vilja ha en själv. Den går ju även bra att köra på biobränsle, så det är ju bra för miljön också. Då kan man ju starta en falang till miljöpartiet, gröna knuttar.
 
Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Tom skrev:
Du har nog inte sett något modernt dieselfordon alls antar jag ?
Om du provar en modern dieselbil så är risken rätt stor att du inte ens märker att det är en diesel. Det är rätt stor skillnad mellan motorerna idag och de gamla knackande mercataxibilarna som rullade i hela sverige på 70-talet.

Jag skulle gott kunna tänka mig att testköra moppen ifråga även om jag kanske inte skulle vilja ha en själv. Den går ju även bra att köra på biobränsle, så det är ju bra för miljön också. Då kan man ju starta en falang till miljöpartiet, gröna knuttar.
Jo, jag vet hur en modern dieselbil låter, och visst, dom låter ju inte alls lika mycket som en gammal traktor, men man märker fortfarande lätt att det är en diesel.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
KalleNorton skrev:
Jo, jag vet hur en modern dieselbil låter, och visst, dom låter ju inte alls lika mycket som en gammal traktor, men man märker fortfarande lätt att det är en diesel.

... men knacket på tomgång glömmer man snabbt när turbon viner som en... som en..... som en.... turbo! :kär
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Tokigakon skrev:
Skatten på ett dieseldrivet fordon är tre gånger skatten på ett bensindrivet fordon med samma vikt. Så skatten på en MC skulle inte bli hög!

Vilket jädra vridmoment!!!!!

Ja, men skatten på min Ninja ligger väl på en 130 kronor ungefär, vilket skulle göra en 400 kr per år i skatt för en dieselninja, inte så blodigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MjO skrev:
Ja, men skatten på min Ninja ligger väl på en 130 kronor ungefär, vilket skulle göra en 400 kr per år i skatt för en dieselninja, inte så blodigt.

I synnerhet inte när många här betalar mer i försäkring, per vecka!
Klart trevligt initiativ! Undrar när det kommer såna där hojar, serieproducerade för den vanliga marknaden, från dom etablerade tillverkarna?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Bränsleförbrukning blir låg också,
0,25 beräknat, t.o.m. 0,20 med touringmappning.
Om man kan åka Luleå-Stockholm utan att tanka så
behöver jag en bekväm sadel :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
gthyni skrev:
Bränsleförbrukning blir låg också,
0,25 beräknat, t.o.m. 0,20 med touringmappning.
Om man kan åka Luleå-Stockholm utan att tanka så
behöver jag en bekväm sadel :hihi

Också ett ganska vettigt argument, med 0,5 l/mil lägre bränsleförbrukning mot en "vanlig" hoj, lite billigare soppa och 1000mil/år så är det ju i runda slängar 5000kr i ren vinst på soppan! Dvs 2 uppsättningar däck, en dyr hjälm, 2 par stövlar eller varför inte försäkringen på en till hoj? :D
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top