"Det här köpte jag idag!"-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Planen var att tjacka kåk idag.
Äntligen hittat ett, om än i renoveringsbehov, 50-tals hus med källare och litet garage som var både fukt & mögelfritt, ett av hundra, endast hittat ställen för en halv mille mer som läckt som såll tidigare. Endast ca 200tkr över budget, privatlånat upp det som fattades till handpenningen, krossat spargrisen, letat pant i diket, klippt mormors gräsmatta, allt det dära. Begärt lån på resterande i slutet av förra veckan, efter ett helvete att få tag på någon där i. Fick bekräftelse från banken klockan 10.30, perfekt, då kan man fara och teckna namn på när man kommer från kneget vid 15. Näpp, klockan 11 hade de sålt rucklet åt någon annan... :mad:

Så det fick bli brännvin för pengarna istället.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finpapper

20160819-163508-1.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Blev en multirem till Saaben.

Hörde att det smattrade som grus när jag gasade på hem från affären trots att där inte fanns något grus. Efter en kort felsökning vid det hörn smattret kom ifrån konstaterade jag att jag istället för en 5 spårig rem nu hade en 2 spårig rem som spottade delar i hela motorrummet. En snabb titt i serviceboken visar att multiremmen tydligen inte verkar ingå i någon service eftersom den rutan inte blivit ikryssad en enda gång på 18 000 mil.

Nåja, tog hojen till mekonomen, tjackade en ny rem för 199 spänn och bytte skiten på nån timme ute på parkeringen utan ett enda specialverktyg.

Plötsligt händer det! "I mended something!!" (i min bästa Jeremy Clarkson röst)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om jag inte minns helt galet så är det någon spännrulle för hjälpaggregatsremmen som brukar säga upp sig på Saabarna. En kompis som fyndade en 95 back in the days tack vare detta = spännrullen hade havererat vilket resulterade i en något svårmanövrerad kärra samt hål i bröstkåpan, dåvarande ägaren fick motorn utdömd av någon verkstad och la ut bilen för några lappar. Kärran hämtades upp, bogserades runt hörnet och kablades igång vilken sedan reparerades för småpengar =)

Kollar så att det verkar lira med nya remmen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Om jag inte minns helt galet så är det någon spännrulle för hjälpaggregatsremmen som brukar säga upp sig på Saabarna. En kompis som fyndade en 95 back in the days tack vare detta = spännrullen hade havererat vilket resulterade i en något svårmanövrerad kärra samt hål i bröstkåpan, dåvarande ägaren fick motorn utdömd av någon verkstad och la ut bilen för några lappar. Kärran hämtades upp, bogserades runt hörnet och kablades igång vilken sedan reparerades för småpengar =)

Kollar så att det verkar lira med nya remmen.

Min är en 2006 så dragningen av remmen är väldigt simpel. Är såklart lite orolig för spännaren då den sitter lite mer dumt till men den snurrade på fint så den fick sitta kvar ett tag till. Nu har jag ju lärt mig att hålla koll på remmen själv också eftersom det inte verkar ingå i servicen :huvet

Var för övrigt en rätt spännande reparation eftersom man egentligen ska ha ett specialverktyg för att släppa på spännaren men det verktyget verkar inte gå att köpa. Haynes rekommenderar att tillverka ett eget av en stålbit men jag har ingen möjlighet att borra och greja i stålbitar.
Däremot så funkade det ypperligt att med hjälp av en nöddomkraft och en spärrskaftförlängare med största hylsan på helt enkelt hissa upp spännaren underifrån :banana
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Fungerade tyvärr inte att spela med Virtual Reality fullt ut på den senaste bärbara Asus ROG G752 så det fick bli en Asus Rog G20CB för att driva detta headset.

screen shots

Och så naturligtvis HTC Vive.Mitt spelande har fått ett nytt lyft och VR är definitivt här för att stanna.Steam ligger ju redan på mängder av VR spel.Ska bli lika roligt när de går att använda till kommande VR spelfilmer.

photo sharing sites

:crash
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns alltid prylar men behöver på ClasOhlsson! :tummenupp
Efter år och mängder med usla lågprisskruvdragare hoppas jag denna bosch är bättre.
Variabel hastighet i två steg, borrhammarläge, bits till förbannelse och dubbla batterier.
Och en "liten" bluetoothhögtalare till altanen. :)

20160820_110905.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns alltid prylar men behöver på ClasOhlsson! :tummenupp
Efter år och mängder med usla lågprisskruvdragare hoppas jag denna bosch är bättre.
Variabel hastighet i två steg, borrhammarläge, bits till förbannelse och dubbla batterier.
Och en "liten" bluetoothhögtalare till altanen. :)

View attachment 432823

Ytterst tveksamt, den är ju fortfarande grön.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top