Det är dags att stanna klockorna…Mantorp

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nu börjar jag bli riktigt rädd,tar en tur med bilen och tjejen och hamnar naturligtvis i anderstorp lagom till att se starten i stor debutant,10 min skylten visas med ljudsignal och börjar faktiskt få tilltro till roadracing sverige.
allt sköts enligt boken och jag berättar att nu ska han släppa iväg varje led för sig springandes med två flaggor i händerna,efter ca 3 minuter på startvarv så går han iväg och efter ytterligare en minut så blinkar lampan till.gick starten frågar vi oss i depån eller vad?
nädå nu har man tydligen kommit på ett eget startreglemente även på denna bana för i racetempo får förararna reda på att detta var sightsinglap med de gula flaggorna och en skarp start genomförs.om nu swemo är otydliga,snälla jag ber till gud att johan gutenbergs konststycke att skriva böcker även når swemo så de kan posta ett reglemente till varenda person som på någon som helst betydande post får läst den.ja jag tycker även att en flaggvakt är betydande för snart börjar folk köra på fel håll därute.
om det nu är för att det kostar pengar,varför kan det inte ens stå en vikskylt att just nu idag pågår en tävling med sm status i endurance utanför grinden?
om bara en person kommer och tittar så var väl den värd sina pengar för vem kör vi tävlingarna för?
stcc verkar tro att det är publiken i alla fall.....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om du för en gångs skull hade läst de föregående inläggen och inte stirrat dig blind på vem som skrivit hade allting blivit så mycket trevligare.

Läs igenom de första inlägget igen, särskilt partiet om reglementet, så kanske du är med på vad jag menar om att Svemo har en del att ansvara för. Pro Superbike är ju den största klassen vi har medialt och att sen läsa om vilket kaos det verkar ha varit får ju en att fundera på vad Svemo kunde ha gjort bättre, för någon typ av ansvar har de ju.

Jag läste hela inlägget och reglementet var bara en del i hela problembeskrivningen som till absolut största del har med själva arrangemanget att göra.

TS själv skriver i ett senare inlägg att han tycker skulden bör delas mellan Svemo, STCC och Mantorp Park. Du nämner dock återigen endast Svemo...
 

rust29

aka Stefan - Race on!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vikingstad
Hoj
*såld*
Tycker man skulle stryka safetycar igen och bara köra gulflagg, det går ju att ha 2 posteringar innan vilket gör att förbi 3 posteringar har man gulflagg men då har man ändå race resten av varvet.
Alternativt kör man gulflagg hela varvet men ingen safetycar under sanering och rescue vilket gör att ledaren kan hålla ett tempo som är mer vänligt mot däcken.

All ära åt frivilliga på racen men ambulanspersonal ska inte ta nästan 12 minuter på sig att sätta på en nackkrage och få bort en förare på bår. Tycker inte jag iallafall, det borde ju vara en säkerhetsfråga om något...

Själva racet och fighterna var en fröjd att skåda, dom kan man inte klaga på.
Du är mycket välkommen till Mantorp Park vid STCC-finalen i september.
Detta så du kan få arbeta ute på en postering och försöka få bort en liggande förare med tillhörande cykel utan att ha tillgång till Safety Car.
Respekten för gul flagg bland förarna är i stort sett obefintlig, de fortsätter i race tempo även vid olycksplatsen.
Jag är iaf rädd om personalen som jobbar ute på banan och därför använder vi oss av SC så att personalen kan jobba i säkerhet.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Du är mycket välkommen till Mantorp Park vid STCC-finalen i september.
Detta så du kan få arbeta ute på en postering och försöka få bort en liggande förare med tillhörande cykel utan att ha tillgång till Safety Car.
Se till MotoGP. Gulflagg förekommer knappt.
Tiderna skiljer sig extremt mycket från bana till bana, i Knutstorp ligger det folk och hojar mitt på banan under ett helt race medans i Karlskoga sköts allting ganska snabbt. För att nämna en jämförelse.
Hur det var i Mantorp kan jag inte svara för, men argumentet "prova på själv" är lite uttjatat.

Respekten för gul flagg bland förarna är i stort sett obefintlig, de fortsätter i race tempo även vid olycksplatsen.

Även detta lite uttjatat. De flesta förarna har mycket stor respekt för gulflagg och liggandes förare. Att det inte upplevs så utav funktionererna kan knappast förarna beskyllas för.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Du är mycket välkommen till Mantorp Park vid STCC-finalen i september.
Detta så du kan få arbeta ute på en postering och försöka få bort en liggande förare med tillhörande cykel utan att ha tillgång till Safety Car.
Respekten för gul flagg bland förarna är i stort sett obefintlig, de fortsätter i race tempo även vid olycksplatsen.
Jag är iaf rädd om personalen som jobbar ute på banan och därför använder vi oss av SC så att personalen kan jobba i säkerhet.

jag håller med dig fullständigt att föraren och personalen ska skyddas och safetycar är ett måste då hastigheterna är så höga även på gulflagg.
skulle själv gärna vilja ha en rödflagg faktiskt i den situationen vi hade med nicki i helgen så illa som det såg ut men att göra det kräver omstart etc. så beslutet med gulflagg var helt klart det bästa.
men det övriga problemen tycker jag måste komma fram.

om de kör en direkt start som de gjorde så får ju faktiskt inte förarpersonal vistas på banan och det gjorde ju faktiskt både lunds mek och team cawalli,undrar vad som hade hänt med resultaten den dagen om protester lämnats även i detta äreende?
sedan att de gjorde en väldigt bra grej och informerade förararna är ju sin sak,även om förarna kan få mer att hålla reda på så tror ni inte att vi vunnit på ett tydligare och strängare reglemente?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Du är mycket välkommen till Mantorp Park vid STCC-finalen i september.
Detta så du kan få arbeta ute på en postering och försöka få bort en liggande förare med tillhörande cykel utan att ha tillgång till Safety Car.
Respekten för gul flagg bland förarna är i stort sett obefintlig, de fortsätter i race tempo även vid olycksplatsen.
Jag är iaf rädd om personalen som jobbar ute på banan och därför använder vi oss av SC så att personalen kan jobba i säkerhet.

Att era funktioner är utbildade till bilfunktionärer och därmed inlärda att inte gå ut på banan om det inte är SC har nog en del i det här? Kanske även för dom som har högre poster?

Du är annars också mycket välkommen till tex ett SO för att se hur riktiga rr-funktionärer under mc-racen jobbar.

Jag kan bara svara på mig själv som förare och jag har aldrig hållt fullt under någon gulflagg under mina år som förare och hade inte heller gjort det på race som det sitter gratispublik med röda kepsar på sig heller. Svårt att tro att dom som är bättre och mer erfarna som förare än mig skulle vara så dåliga på det..
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
MEN... det här med målfoto..
Är det någon som har roadracing reglementet som .pdf eller liknande?
Har ett svagt minne av att det är transpondern som gäller och inget annat.
Det som dock är i reglementet vad jag kan komma igår, är att man INTE får
montera transpondern framför centrumet på framhjulet, alltså typ hjulaxeln=
Filip Backlund är segrare... målfoto är inget som har använts i sverige
så länge jag kan komma ihåg..

mvh
Benny

Inget om någon transponder enligt special reglementete för RR.

6.9 Slutresultat
Den deltagare i ett heat, som efter att ha fullbordat fastställt antal varv först passerarmållinjen, är segrare i heatet. Övriga förare flaggas av första gången de passerar mållinjenefter det att segraren gått i mål, oavsett hur många varv de då avverkat. Förare, somdärvid inte kört minst 3/4 av föreskrivet antal varv eller - om denna beräkning inte ger etthelt tal - ett antal varv som svarar mot 3/4 höjt till närmast högre hela tal, anses inte haslutfört heatet. Detsamma gäller förare som går i mål senare än 5 minuter efter segraren om banvarvet är mer än 2500 meter, eller vid kortare banvarv, senare än 2 minuter efter segraren.
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Du är mycket välkommen till Mantorp Park vid STCC-finalen i september.
Detta så du kan få arbeta ute på en postering och försöka få bort en liggande förare med tillhörande cykel utan att ha tillgång till Safety Car.
Respekten för gul flagg bland förarna är i stort sett obefintlig, de fortsätter i race tempo även vid olycksplatsen.
Jag är iaf rädd om personalen som jobbar ute på banan och därför använder vi oss av SC så att personalen kan jobba i säkerhet.

jag håller med den kurvan är inte rolig att vurpa i känns helt rätt att ta ut safetycar.. nu tog det många varv men jag är helt övertygad om att alla gjorde sitt bästa..

i övrigt kan man ju självklart ha åsikter om genomförandet av helgen men ang safetycar är det inget snack! det stod ju två ambulanser och två andra bilar om jag minns rätt i ytterkurvan där det lätt går 130kmh även om man kör lugnt under gulflagg.. Tackar för safetycar, jag vill inte köra race under en sitution med alla dessa fordon på banan..

sedan att de gjorde en väldigt bra grej och informerade förararna



håller med dig här.. desto fler som vet att det blir en start måste ju vara bra..
sen säger jag inte att situationen va rolig.. sj hade jag tex tagit det extra extra lugnt på utvarvet för att jag hade mjuk gummiblandning... så att det blev start på en gång med halvkalla o inruggade däck va inte alls kul!!

Efter ett kortare enda kval så så blev det dags att besiktiga samtliga mc.team cawalli missade tyvärr denna händelse så de besiktade sin regnhoj istället.
jag åkte slutet av passet på min andra hoj som strulat med elhärvan. enl gällande däckreglemente så räckte inte däcken till att förse även denna hoj med märkta däck utan jag ruggade in ett nytt sett regndäck + skivor samtidigt som vi ville kolla att motorn gick ok. med denna gjorde jag även 2 st provstarter... och i rachids mapp med bilder från kvaletser man även detta.. Som du själv skriver att kvalet var kort förstår du säkert varför vi inte räknat med från början att tiden skulle räcka att flytta över däcken under passet..
Den hojen hamnade i park ferme eftersom jag avslutade passet på den...

mvh Freddy Papunen
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
i övrigt kan man ju självklart ha åsikter om genomförandet av helgen men ang safetycar är det inget snack! det stod ju två ambulanser och två andra bilar om jag minns rätt i ytterkurvan där det lätt går 130kmh även om man kör lugnt under gulflagg.. Tackar för safetycar, jag vill inte köra race under en sitution med alla dessa fordon på banan..
...

En i publiken som kom och pratade med oss efter racet hade räknat till 11st olika fordon som tex 4-hjuliga mc som funktionärer körde med hade kört ut på banan i samband med den olyckan.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Jag har också för mig att de skall få SM poäng.. känns som det OCKSÅ blivit fel..

Igelhammar... GRYM sammanställning av helgen, vilket jag har en känsla av
är 100% korrekt faktiskt. :yoparty
mvh
Benny

... När vi är inne på felen...
Faktura. I min anmälan (inlämnad i tid) står att jag skall faktureras. När jag kommer dit vill dom ha cash kryddat med förseningsavgift...

Lite kul med STCC officiella resultat för Pro Superbike. Jag och Mullsjö kör tydligen BMW 320i. Coolt va!?

Oj, ser att anmälare också lyckats bli fel. Det skall vara min sponsor. Men namnet är ju rätt i alla fall.

Men jag tycker det var en kul helg i alla fall :tummenupp
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
nu börjar jag bli riktigt rädd,tar en tur med bilen och tjejen och hamnar naturligtvis i anderstorp lagom till att se starten i stor debutant,10 min skylten visas med ljudsignal och börjar faktiskt få tilltro till roadracing sverige.
allt sköts enligt boken och jag berättar att nu ska han släppa iväg varje led för sig springandes med två flaggor i händerna,efter ca 3 minuter på startvarv så går han iväg och efter ytterligare en minut så blinkar lampan till.gick starten frågar vi oss i depån eller vad?
nädå nu har man tydligen kommit på ett eget startreglemente även på denna bana för i racetempo får förararna reda på att detta var sightsinglap med de gula flaggorna och en skarp start genomförs.om nu swemo är otydliga,snälla jag ber till gud att johan gutenbergs konststycke att skriva böcker även når swemo så de kan posta ett reglemente till varenda person som på någon som helst betydande post får läst den.ja jag tycker även att en flaggvakt är betydande för snart börjar folk köra på fel håll därute.
om det nu är för att det kostar pengar,varför kan det inte ens stå en vikskylt att just nu idag pågår en tävling med sm status i endurance utanför grinden?
om bara en person kommer och tittar så var väl den värd sina pengar för vem kör vi tävlingarna för?
stcc verkar tro att det är publiken i alla fall.....

Det har gjorts lite ändringar till 2009.
Inget mer spring med 2 flaggor, och man släpper inte längre 1 led i taget till warmup. Warmup körs som en vanlig start.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
nu börjar jag bli riktigt rädd,tar en tur med bilen och tjejen och hamnar naturligtvis i anderstorp lagom till att se starten i stor debutant,10 min skylten visas med ljudsignal och börjar faktiskt få tilltro till roadracing sverige.
allt sköts enligt boken och jag berättar att nu ska han släppa iväg varje led för sig springandes med två flaggor i händerna,efter ca 3 minuter på startvarv så går han iväg och efter ytterligare en minut så blinkar lampan till.gick starten frågar vi oss i depån eller vad?
nädå nu har man tydligen kommit på ett eget startreglemente även på denna bana för i racetempo får förararna reda på att detta var sightsinglap med de gula flaggorna och en skarp start genomförs.om nu swemo är otydliga,snälla jag ber till gud att johan gutenbergs konststycke att skriva böcker även når swemo så de kan posta ett reglemente till varenda person som på någon som helst betydande post får läst den.ja jag tycker även att en flaggvakt är betydande för snart börjar folk köra på fel håll därute.
om det nu är för att det kostar pengar,varför kan det inte ens stå en vikskylt att just nu idag pågår en tävling med sm status i endurance utanför grinden?
om bara en person kommer och tittar så var väl den värd sina pengar för vem kör vi tävlingarna för?
stcc verkar tro att det är publiken i alla fall.....

Det är ingen SM-status på ERF, det är publikfri tävling.
Startreglementet blev även vi insatta förvånade över. Tydligen är detta ändrat till i år, men inte endast för Anderstorp som du skriver utan för samtliga sprintrace. Alla var lika förvånade.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är ingen SM-status på ERF, det är publikfri tävling.
Startreglementet blev även vi insatta förvånade över. Tydligen är detta ändrat till i år, men inte endast för Anderstorp som du skriver utan för samtliga sprintrace. Alla var lika förvånade.
Välinformerat när förarna får reda på det på startplattan...

Förövrigt, flyttar ut tråden till "stora" raceforumet för att få lite mer uppmärksamhet ett tag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Välinformerat när förarna får reda på det på startplattan...

Förövrigt, flyttar ut tråden till "stora" raceforumet för att få lite mer uppmärksamhet ett tag.
Å andra sidan kan man med fog argumentera för att det ärvarje förares skyldighet att läsa reglementet och uppdatera sig på det inför varje säsong.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Å andra sidan kan man med fog argumentera för att det ärvarje förares skyldighet att läsa reglementet och uppdatera sig på det inför varje säsong.
Jodu, man skulle ju skulle kunna lägga det ansvaret och kravet på förarna helt. Men då kan vi ju lika gärna köra utan arrangörer och tävlingsledare, för de har ändå inget att göra då förarna vet exakt hur allting ska gå till... Låt oss flagga själva oxå för vi inte saktar ner till 50 förbi gulflagg :rolleyes:

Nä vet ni vad, det är antingen latmansmetoder eller oprofessionellt att låta tro förarna ska veta allt, speciellt runt ett nytt startförarande som ingen använder. Såklart att alla tror att startförfarandet är som i alla andra tävlingar. Om inte, så bör det vara väldigt väl kommunicerat så inga faror uppstår.

Fast det var iofs inte det här tråden handlar om.

Men överlag, behövs det nog tas in lite expertis som arrangerar och genomför tävlingar med järngrep och gör allting rätt. Antar man måste betala för det. Men det bör finnas pengar för det.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jodu, man skulle ju skulle kunna lägga det ansvaret och kravet på förarna helt. Men då kan vi ju lika gärna köra utan arrangörer och tävlingsledare, för de har ändå inget att göra då förarna vet exakt hur allting ska gå till... Låt oss flagga själva oxå för vi inte saktar ner till 50 förbi gulflagg :rolleyes:

Nä vet ni vad, det är antingen latmansmetoder eller oprofessionellt att låta tro förarna ska veta allt, speciellt runt ett nytt startförarande som ingen använder. Såklart att alla tror att startförfarandet är som i alla andra tävlingar. Om inte, så bör det vara väldigt väl kommunicerat så inga faror uppstår.

Fast det var iofs inte det här tråden handlar om.

Men överlag, behövs det nog tas in lite expertis som arrangerar och genomför tävlingar med järngrep och gör allting rätt. Antar man måste betala för det. Men det bör finnas pengar för det.

Det är faktiskta varje förares ansvar att uppdatera sig.

Och på samma gång tycker jag att det vore apenkelt för Svemo att tillsammans med varje licens som förnyas varje år, skicka med uppdateringarna. Och kanske publicera allt sånt på hemsidan.

Kanske man kan sammanfatta det så här:
Svemo och alla förare, samt alla övriga inblandade behöver bli "VI". Inte dom mot oss, eller andra hållet . VI! Faan va enkelt egentligen....
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Det är faktiskta varje förares ansvar att uppdatera sig.

Och på samma gång tycker jag att det vore apenkelt för Svemo att tillsammans med varje licens som förnyas varje år, skicka med uppdateringarna. Och kanske publicera allt sånt på hemsidan.

Kanske man kan sammanfatta det så här:
Svemo och alla förare, samt alla övriga inblandade behöver bli "VI". Inte dom mot oss, eller andra hållet . VI! Faan va enkelt egentligen....

Men då är frågan.. vem har kommit på den här brilianta idéen? Och varför?
Själv tycker jag den låter vansinnig, då det är större risk för krascher med tanke på att däcken kanske inte är lika varma, och ingen provstart har gjort
så man kanske inte vet exakt hur sent man kan bromsa.. men det är min åsikt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jodu, man skulle ju skulle kunna lägga det ansvaret och kravet på förarna helt. Men då kan vi ju lika gärna köra utan arrangörer och tävlingsledare, för de har ändå inget att göra då förarna vet exakt hur allting ska gå till... Låt oss flagga själva oxå för vi inte saktar ner till 50 förbi gulflagg :rolleyes:
Klart det ligger ett ansvar och en skyldighet hos förarna att uppdatera sig om reglerna. Hur fan ska reglerna annars kunna följas?
Att från det självklara påståendet dra slutsatsen att tävlingsledare och funktionärer inte behövs är ju bara barnsligt.
Nä vet ni vad, det är antingen latmansmetoder eller oprofessionellt att låta tro förarna ska veta allt, speciellt runt ett nytt startförarande som ingen använder. Såklart att alla tror att startförfarandet är som i alla andra tävlingar. Om inte, så bör det vara väldigt väl kommunicerat så inga faror uppstår.
det som verkligen är latmansfasoner är att som förare frånsäga sig sitt eget ansvar.
att en del arrangörer har saker att slipa på och att Svemo har saker att förbättra är en också sant. Som arthur Dent säger så måste det bli mer VI-tänk och att alla börjar ta sitt eget ansvar.

Men överlag, behövs det nog tas in lite expertis som arrangerar och genomför tävlingar med järngrep och gör allting rätt. Antar man måste betala för det. Men det bör finnas pengar för det.
STCC är väl "the shit" när det gäller att arrangera roadracing i Sverige? Det var ju guld och gröna skogar om bara STCC fick köra Superbike SM. ;)
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jag tror att det i dom flesta fall brister i komunikation. Det sprids rykten hej vilt i en depå. Och att det efter att ha kommit från absolut ingenstans, för att sedan passera 3 personer, är det en sanning. Fram med vapnen! Döda och lemlästa alla ansvariga.

Men visst är vi väl ansvariga allihop. Så vem släcker vi först? Inte han som berättade "sanningen" väl. Vi behöver en fungerande lina mellan Svema-Tävlingsledare-förare.

En förarepresentant! Kanske 2. En person som är med på jurymöten och aktivt jobbar med förarna. Kanske klassvis. Kanske själv håller i förarmötet för sin klass, och svarar på frågor. Kommer med info innan det blivit fel. Slippa onödiga bestraffningar som kunde undvikits på grund av missförstånd/komunikation.
Att få komma som förare och få lägga fokus på mig och min körning. Inte på en massa skit.

Nu har jag öppnat för förslag.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top