Den ultimata kedjesmörjningen ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag provade sågkedjeolja på en tur nyss efter att jag läst att det skulle vara så förbannat bra. Efter 3 mil hade jag fälg, hojröv och halva däcket oljigt och ändå lade jag på snålt och torkade av kedjan efteråt.
Är det skillnad på sågkedjeolja och sågkedjeolja? Den jag provade var en blå flaska från biltema.

Är eg inte så brydd om min fälg blir oljig. Eftersom jag köper 5 litersdunk så har jag ju inte hunnit prova så många fabrikat heller. Och sen går ingen av mina hojar särskilt snabbt heller.

Alla överblivna oljeslattar hälls i ett fat på raffinaderiet och när fatet är tillräckligt stort blandar man i lite klister och paketerar skiten i dunkar med sågkedjeolja på etiketten. På ett ungefär...

Kanske behöver man mer klister i en MC-olja än i de motorsågar som oftast använder sågkedjeolja.

Förresten så är det främst min crosskedja jag smörjer med sågkedjeolja dagsläget. På min enda körbara gatreggade hoj, 660SMC så har jag dragit lite slang och rör från luftfilterburken till framdrevet. Det är nämligen så att den trycker ur olja från vevhusventilationen när jag wheelar och numera rinner alltså den olja ner på mitt drev istället för på bakdäcket. :D
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag provade sågkedjeolja på en tur nyss efter att jag läst att det skulle vara så förbannat bra. Efter 3 mil hade jag fälg, hojröv och halva däcket oljigt och ändå lade jag på snålt och torkade av kedjan efteråt.
Är det skillnad på sågkedjeolja och sågkedjeolja? Den jag provade var en blå flaska från biltema.

Det är ju det som är nackdelen :)
Han jag skrev om innan smörjer ofta(!) och ja det skitar ner men det bryr sig inte han om. Han kör sin vfr till jobbet när snön faller.. Han kör på "husqvarna original".

En kedja man vill ska hålla så länge som möjligt bör ligga i konstant oljebad. Sprejar/klabbar man på valfri smörja tillräckligt ofta och kedjan kommer att hålla längre. :)
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
det blev en livlig debatt allt som har med olja att göra ink, motorolja.?:va:

skrev tidigare testade sågkedje-olja för ett par år sen tyckte det skitade ner för mycket.

provade växellådsolja 80-90 tål högt tryck satt kvar bättre än sågolja, använd fram tills nu under ett par år.

blängde i vintras på den blåa flaskan från STP, hmmm den ska jag testa, att den sitter kvar bättre måste ha att göra med ju trögare massa desto bättre sitter det kvar, eftersom den är tjock som KÅDA

det här inte en Vetenskaplig test har inte påstått det heller, smörjegenskaperna kan jag inte heller uttala mej om.

men någon smörja måste vara bättre än ingen ALLS,

men vågar påstå att dom flesta som åker hoj inte vill ha en skitig röv, däck, +ev,ryggen.

en ren röv kommer före ev, bästa smörjegenskaperna.:hej
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag testade senast biltemas "nya" kedjesmörj. Vart ett skum på kedjan, väldigt bra då den tidigare skvätte åt alla håll och ibland kom på däcket eller andra delar som man inte ville ha kladdigt.

Jag försöker smörja när kedjan är varm efter körning, sedan torkar jag av det överflödiga. Kör både bana och gata och tycker det har funkat kanon.

Är det för trögflytande så innebär det att det ej rinner ner till de områden som behöver smörjas.

Men personligen vet jag inte exakt vilka områden är viktigast att ha smörjda. För o-ringen eller x-ringen är ju som en packning som ej tillåter fukt eller annan vätska tränga in i själva kedjan. Sedan vet jag inte vad de andra delarna heter för att förklara rätt men det är ju ett glidlager på varje "pinne" och in i dessa är det bra om smörjningen tränger in, och det har jag svårt o tro att en vax/kåda smet lyckas.

Så smörj, torka av överflödiga så blir det bäst med normal kedjesmörj, lite skitig kommer hojen alltid bli men en liten trasa och lite lampolja,tändvätska eller diesel på trasa tar bort det mesta från bakdelen och fälgarna innan man ska tvätta.

Rengör hela kedjan med lampolja/diesel/tändvätska 1 gång i månaden så all grus och skit försvinner, låter torka 1 dag och sedan på med nya kedjesmörj. Tror grus och damm funkar som slipmedel om det får ligga kvar och blandas med oljan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är nog många som bara smörjer kedjan från utsidan. Typ bara sprayar på den rakt bakifrån. Sen så fort det blir fart på den så slungas smörjan bort. Sprayar man på insidan så smörjs i.a.f. kedjan lite innan det slungas av.

Sen antar jag att det fuskas en del del med att folk inte skruvar av främre drevskyddet och gräver bort all grussmörja som samlas där och som såsmåningom börjar "polera" kedjan. Den mesta skiten slungas nog av vid främre drevet p.g.a. den mindre drevdiametern.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är eg inte så brydd om min fälg blir oljig. Eftersom jag köper 5 litersdunk så har jag ju inte hunnit prova så många fabrikat heller. Och sen går ingen av mina hojar särskilt snabbt heller.

Alla överblivna oljeslattar hälls i ett fat på raffinaderiet och när fatet är tillräckligt stort blandar man i lite klister och paketerar skiten i dunkar med sågkedjeolja på etiketten. På ett ungefär...

Kanske behöver man mer klister i en MC-olja än i de motorsågar som oftast använder sågkedjeolja.

Förresten så är det främst min crosskedja jag smörjer med sågkedjeolja dagsläget. På min enda körbara gatreggade hoj, 660SMC så har jag dragit lite slang och rör från luftfilterburken till framdrevet. Det är nämligen så att den trycker ur olja från vevhusventilationen när jag wheelar och numera rinner alltså den olja ner på mitt drev istället för på bakdäcket. :D

Nerstänkt fälg kan jag leva med då jag tycker det är kul att putsa. :)
Problemet var att oljan inte stannade på fälgen utan vandrade vidare ut först på däcksidan och sedan på yttersta delen av däcksytan. Kändes ju sådär och jag var himla glad jag upptäckte det INNAN jag tog snabba kurvor s.a.s. :crash
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Om man smörjer in kedjan direkt efter körning, så är den ganska varm. Då får man bättre genomträngning i länkarna och en bättre spridning av oljan. Dom få gånger jag lyckats med detta har jag fått riktigt bra resultat. Jag kör med någon vaxliknande smörj.

Misslyckas dock för det mesta, eftersom jag brukar komma på att jag ska smörja kedjan efter att jag tvättat cykeln ren...Då är kedjan avkyld av tvättvattnet.... :huvet:huvet
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
man smörjer på innsidan, oringskedjan ska vara tät? mellan dom länkarna, har varit med om att dom länkarna som är tätade har rostat ihop.(fast då var den slut)

när jag smörjer på innsidan brukar jag rulla på rullarna så glider oljan in överallt,

VS test i norr visade lite längre mil vid smörjning, dom har en fördel där uppe ingen trafik som rivet upp vägdamm som sliter på kedjan. endast 3 miljoner mygg fasnar men dom är mjuka o smörjer säkert.:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nerstänkt fälg kan jag leva med då jag tycker det är kul att putsa. :)
Problemet var att oljan inte stannade på fälgen utan vandrade vidare ut först på däcksidan och sedan på yttersta delen av däcksytan. Kändes ju sådär och jag var himla glad jag upptäckte det INNAN jag tog snabba kurvor s.a.s. :crash

Så mycket smörjer inte jag. Kanske smörja mindre men oftare? Eller i alla fall mindre.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Fundering från en "gubbe" ; förr smorde man ibland kedjor genom att ta loss kedjan, tvätta den noga, torka ordentligt och sedan lägga den i ett kärl med VARM olja. Omständigt ? nja,, på den tiden var det vanligt med kedjelås. Är det nått man kunde testa på morderna kedjor? går det att bryta o ersätta en länk?
Vore ett bra sätt att få kedjan hålla lite längre ,om det gick att göra så ett par ggr per säsong ?
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Jag kör med Motul kedjespray. Sölar inget och lämnar en fin hinna på kedjan.

Smörjer efter varje tvätt så c:a en gång i veckan.
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
tycker Motul Chain Lube Road eller Motorex Chain Lube Racing är helt överlägsna vad gäller vidhäftning
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kan inte se alls att motorsågsolja skulle fungera. Använder det en hel del och skulle nog aldrig kommit på tanken att testa den sörjan på MC:n. Den skall ju skvätta!?:va

Motul chainlube tycker även jag fungerar ok.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Så gjorde man innan man hade O-ringskedjor för att smörja länkarna, på en O-ringskedja går det inte att smörja länkarna bara rullarna och det gör man bäst efter en åktur när kedjan är lite varm. Smörjan skall då droppas/sprejas på i kanten på rullen så den kan krypa in i rullen.
Det betyder väl att allt för trögflytande smörja kryper knappast in där det behövs.

Fundering från en "gubbe" ; förr smorde man ibland kedjor genom att ta loss kedjan, tvätta den noga, torka ordentligt och sedan lägga den i ett kärl med VARM olja. Omständigt ? nja,, på den tiden var det vanligt med kedjelås. Är det nått man kunde testa på morderna kedjor? går det att bryta o ersätta en länk?
Vore ett bra sätt att få kedjan hålla lite längre ,om det gick att göra så ett par ggr per säsong ?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Just det här med att kedjeolja/ vax blir avslängt i en given hastighet är inte så trevligt. När jag torkat av kedjan och smort brukar jag köra en vända i låg hastighet typ stadstrafik och sen torka av igen. Inga problem med smuts på fälg.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Funkar inte Scottoiler? Jag använde det på 80 o 90 talet när jag åkte mycket till sydeuropa!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top